ÇOCUK VE ERGENLERDE CİNSEL GELİŞİM VE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
Advertisements

Bedensel Büyüme & Gelişme
ERGENLİK DÖNEMİNDE YAŞANAN FİZİKSEL DEĞİŞİMLER
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ

ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ÇOCUKLARDA GELİŞİM VE ANA-BABA YAKLAŞIMLARI
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
PSİKOSEKSÜEL GELİŞİMİ
ERGEN SAĞLIĞI.
İnsanda üreme,büyüme,gelişme
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÜREME SAĞLIĞI Dr. Necla TUGAY AYTEKİN.
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI

ERGENLİK DÖNEMİ A Y - 1 Ergenlik Çağı Ne Zamandır?
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
ERGENLİK ve ERGENLİKTE İLETİŞİM
ERGENLİKTEKİ GELİŞİMİN DAVRANIŞLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
ÖĞRENİM ÇAĞI GELİŞİM DÖNEMİ
Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır.
BÖLÜM 6 CİNSELLİK. BÖLÜM 6 CİNSELLİK CİNSELLİK Ergen Cinselliğini Keşfetmek Cinsel Tutum ve Davranışlar Ergen Gelişiminin Normal Bir Parçası Cinsellik.
KİŞİLİK,SOSYAL, DUYGUSAL VE AHLAKSAL DEĞİŞİM
ÇOCUKTA CİNSEL GELİŞİM VE SAĞLIKLI BESLENME
ÇOCUKLARDA CİNSEL EĞİTİM
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
ERGENLİK DÖNEMİ CİNSEL GELİŞİM VE ÖZELLİKLERİ
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
1 GELİŞİM DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ Eyyüp ok Psikolojik Danışman Yaşar Dedeman Anadolu İmam Hatip Lisesi Eyyüp ok Psikolojik Danışman Yaşar Dedeman Anadolu.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
ERGEN SAĞLIĞI Dr. Yunus Emre Kum Malatya Devlet Hastanesi
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ÇOCUKLARDA CİNSEL GELİŞİM
ERGENLİK DÖNEMİ YAŞ BİLİŞSEL GELİŞİM * * Soyut işlemler dönemidir. * Tartışmaları sever, düşüncelerini ifade etmek isterler. * Mantık üzerinde.
ÇOCUKLARIMIZA CİNSELLİĞİ NASIL ANLATALIM?
Uzm.Dr.Sevil ARABACI Dr.Canan ... Adölesan Merkezi
ERGENLİK.
BURSA SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ. EVLENMEDEN ÖNCE ORTAYA ÇIKARILMASI GEREKEN SAĞLIK SORUNLARI.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ANA BABA VE ERGENLİK.
ERGENLİK.
ERGENLİK.
Ergenlik Döneminde Bedensel Değişiklikler
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
ÇOCUK VE ERGENLERDE CİNSEL GELİŞİM VE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Sağlık Sunumları:
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM DÖNEMLERİNE GÖRE ÇOCUĞUN CİNSEL GELİŞİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
MASTÜRBASYON Sağlık Slayt Arşivi:
KİŞİSEL SINIRLARIMIZ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

ÇOCUK VE ERGENLERDE CİNSEL GELİŞİM VE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ

Cinsellik, bireyin karşı cinsle yakınlaşması ve bu yakınlaşmanın sonucu olarak bedensel ve duygusal anlamda doyuma ulaşması şeklinde tanımlanmaktadır.

Cinsellik sadece fizyolojik gelişimle ilgili olmayıp duygusal ve zihinsel gelişimle de yakından ilgilidir.

Çocuklukta başlayan cinsellik kavramı, ergenlik dönemi ile birlikte son şeklini alır.

Cinsel Eğitimin Önemi

Ailenin, cinsel eğitim konusunda gösterdiği duyarlılık, çocukların cinsel gelişimini olumlu etkiler. Anne ve baba tarafından verilecek cinsel eğitim, çocukların ve ergenin başka kaynaklara yönelmesini engelleyecektir.

Cinsel eğitime başlamak için belli bir yaş bulunmamasına rağmen, anne babalar, çocukları okul öncesi dönemdeyken (3-4 yaş dolaylarında) ilk sorularla karşılaşırlar. Açıklamalar sade bir dille ve bilimsel kaynaklardan yararlanarak yapılmalıdır.

CİNSEL EĞİTİM AİLEDE BAŞLAR

Çocuğa ve ergene bilgi verirken ailenin yapısı göz ardı edilmemelidir.

Demokratik aile ortamında yetişen çocukların, cinsel gelişim sürecinde sorun yaşama olasılıkları azdır.

GELİŞİM DÖNEMLERİNE GÖRE ÇOCUĞUN CİNSEL GELİŞİMİ

1-Oral Dönem

Doğumdan 18. aya kadar olan dönemi kapsar. Verilen bakımın niteliği bağımlılık ve güven düzeyini belirler

2-Anal Dönem

18 ay-3 yaş Tuvalet kontrolünü öğrenir Baskıcı ve katı bir anlayış ya da tamamen başı boş bırakma bağımsızlık duygularının gelişmesini engeller

3-Fallik Dönem

3-7 yaş Cinsel kimlik gelişimi başlar, Cinsiyet farklarını keşfeder ve sorular başlar Kınama ve cezalandırma cinsel kimliğin kabulünde zorluk yaratır.

4-Latans Dönem

Çocukta cinsel ilgi en yoğundur, * Çocukta cinsel ilgi en yoğundur, * Bu dönemde çocuk, önceki yılların cinsel dürtülerini unutur; * Düşüncelerini okuldaki etkinliklere çevirir ve aynı cinsten çocuklarla oynar,

Evcilik oynar, Anne ve babanın bütün rollerini canlandırır, Zaman zaman “uygun olmayan şakalar” duymak ve yapmaktan hoşlanır, Çıplak resimlerle ilgilenir,

Aynı yaştaki çocuklarla cinsiyet ya da cinsellikle ilgili oyunlar oynar, Kadınlar ve erkekler arasındaki farkları merak eder ve bu konuda sorular sorar, Çıplak çocuk ya da yetişkine bakma fırsatını değerlendirir, Karşı cinsi taklit eder.

Okul yaşı çocukları memelere dokunmazlar veya cinsel organlarını göstermezler, Çizimlerinde insan figürleri üzerine meme veya cinsel organ çizerler, Kendi cinsel organlarına dokunur ve cinsel organlarını arkadaşlarıyla kıyaslar,

Cinsel fıkralar anlatma, ve hayvanların yavrulamalarını seyretme gibi cinsel aktiviteler gösterebilirler, “Cinsellik kirli veya kötüdür” kavramının yerini “cinsellik hoştur alır”

5-Genital Dönem

Çocuk kişiliğinden yetişkin kişiliğine geçiş, Fallik dönem bu dönemi en fazla etkileyen dönemdir, Ergenlik dönemindeki kişilik gelişiminin niteliğini belirler, Kişilik üzerindeki etkisi oldukça fazladır,

ERİNLİKTE BÜYÜME ATILIMI KIZLARDA 11-13 YAŞ, ERKEKLERDE 13-15 YAŞ ERİNLİKTE BÜYÜME ATILIMI

Çabuk değişme dönemidir. Gerek fiziksel gerekse bedensel değişimlerin çok hızlı olduğu bir dönemdir.

ERİNLİKTE BEDEN DEĞİŞİKLİKLERİ. Beden ölçülerinin değişmesi, ERİNLİKTE BEDEN DEĞİŞİKLİKLERİ * Beden ölçülerinin değişmesi, * Beden oranlarındaki değişiklikler, * Ek cinsiyet özellikleri, * Esas cinsiyet özellikleri,

Beden ölçülerinin değişmesi: Boy uzaması (Çevre şartları elverişli ise çocuk kalıtımla getirdiklerini aşabilir.) Ağırlık artması

Beden oranlarındaki değişiklikler: Bedenin bütün bölümlerinde büyüme hızı aynı olmadığından, orantısız bir görüntü ortaya çıkar.

Ek cinsiyet özellikleri ter bezlerinin büyümesi, yağ bezlerinin fazla çalışmasıyla cilt altında yağ birikimi ve özellikle yüzde sivilcelerin oluşması, ses tellerinde değişme , koltuk altı ve genital bölgelerde kıllanma,

Esas cinsiyet özellikleri: Erkeklerde, testesteron hormonunun salgılanmasıyla cinsel organların büyümesi, sperm üretimi, gece boşalmaları (ıslak rüyalar),

Kızlarda; Overler salgıladığı hormonlarla (östrojen) genital organlar olgunlaşır, Adet dönemi başlar ve ek cinsiyet özelliklerini düzenler, İlk adet döneminde baş, karın ve sırt ağrıları vb. bedensel şikayetler görülebilir,

ERGENLİK DÖNEMİ (13-14 yaşlarında başlar, 17-21 yaşlarında sona erer)

Ergenliğin İlk Döneminde (13-14 yaş )

Büyüme devam eder ama erinliğe göre yavaşlama vardır. Daha çok iç organ büyümeleri olmaktadır ve bu da gözle görülür bir biçimde değildir. Erinlikteki orantısız büyümeler bu dönemde kendilerini düzelterek yetişkin düzeyine ulaşırlar.

Ek cinsiyet özellikleri yetişkin düzeyine erişir. Esas cinsiyet özellikleri hem büyüklük hem de işlevleri yönünden tam olgunluğa erişmiş değildirler.

Kızlarda adet kanamalarının düzene girmesi beklenir. Karşı cinse olan ilgi artar. Kasların gelişmesi sonucunda kas gücü artar. Ergen hareketsiz kalmayı yeğler.

İstemli hareketlerin hızı dönemin başından sonuna kadar azalan bir hızla artar (13’de 17 yaşındakinden daha hızlı hareket eder.) Erkekler, kızları kas gücü ve hareket hızında geçerler.

Ergenliğin Son Döneminde (17-21 yaş)

Ergenliğin son döneminde büyüme atılımı yavaş yavaş durur Ergenliğin son döneminde büyüme atılımı yavaş yavaş durur. Bu gelişim ergene kas hareketleri ve çalışmaları arasında ahenklilik sağlar. Ağırlık vücuda orantılı bir biçimde dağıldığından vücut oranları yuvarlaklaşır.

Beden bölümlerindeki orantısızlıklar kaybolup normal oran oluşmuştur. Cilt kötü beslenme alışkanlığı yoksa düzelmiş, sivilceler kaybolmuştur. Ek cinsiyet özellikleri gelişmelerini tamamlanır, esas cinsiyet organları birkaç yıl daha gelişmeye devam eder.

Karşı cinse olan ilgi yoğunlaşır. Yüzde, vücutta ve baştaki kıllar ve saçlar gelişmelerini tamamlayıp en olgun duruma gelir.

İç organlardaki büyüme yetişkinliğin başına kadar sürer gider. Duygusal ve kişilik gelişimi devam eder. Fiziksel güçte erkek-kız farkı bu dönemde en belirgin hale ulaşır.

BÜYÜME VE BEDEN DEĞİŞİKLİKLERİNİN DAVRANIŞ VE TUTUMLAR ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ

1- Yalnızlık İsteği 2- Çalışma İsteksizliği 3- Ahenksizlikler 4- Can sıkıntısı 5- Huzursuzluk

6- Toplumsal Zıtlık 7- Otoriteye karşı direniş 8- Karşı cinse yönelen zıtlık 9- Duygululuğun artması 10- Kendine güvensizlik

12- Aşırı çekingenlik 13- Gündüz rüyaları 14- Hayali Seyirci 11- Cinsiyetle fazla uğraşma 12- Aşırı çekingenlik 13- Gündüz rüyaları 14- Hayali Seyirci 15- Kişisel Efsane

ÇOCUKLARIN CİNSELLİKLE İLGİLİ SORULARI

SORU: “Neden benim de ağabeyiminki gibi şeyim yok?” CEVAP:“Kızlar ve erkekler ayrı yaratılmışlardır. Erkeklerinki genital organları dışarı doğru kızların ise daha farklı gelişmiştir,.”

SORU:“Babamın neden göğüsleri yok?” CEVAP:“Yalnız annelerin göğüsleri olur ki , yeni doğan bebeklerini emzirebilsinler.”

SORU:“Bebekler nereden gelir?” CEVAP:“Onlar annenin karnında yaşar ve büyürler. Orada sıcak ve güvenli bir bebek yuvası vardır. Kızlar yeterince büyüdüğünde anne olabilirler. Bebek dünyaya gelebilecek kadar büyüdüğünde dışarı çıkar.

SORU:“Bebekler nereden gelir?” CEVAP:“Çocuklar annenin içinden çıkarlar. Onlar annenin karnında yaşar ve büyürler. Orada sıcak ve güvenli bir bebek yuvası vardır. Kızlar yeterince büyüdüğünde anne olabilirler. Bebek dünyaya gelebilecek kadar büyüdüğünde dışarı çıkar.”

DİĞER BAZI SORULAR “Bebek annesinin içine nasıl girer?” “Annenin hücresi ile babanın hücresi nasıl birleşir?” “Anne karnındaki bebek nasıl nefes alır, nasıl yemek yer?” “Ben nasıl doğdum?” Neden erkeklerin bebeği olmaz?” “Evlenmemiş kişilerin de bebeği olabilir mi?”

ANNE VE BABALARIN SORULARI

“Kardeşler aynı odada yatabilir mi?” “Çocukların anne-babaları ile aynı odada yatmaları doğru mudur?” “Çocuğuma cinsellikle ilgili bilgi vermekle onun merakını erkenden uyandırmış olur muyum?” “Çocuğumu mastürbasyon yaparken gördüm ne yapmalıyım?” “Cinsellikle ilgili sorular sormaktansa odasına kitap bıraksam olur mu?”

“Çocuğumun cinselliğe olan ilgisi birden arttı ne yapmalıyım ?” “Benim çocuğum hiç soru sormuyor ne yapmalıyım ?” “Çocuğumun hangi davranışları bir uzmana başvurmamı gerektirir ?”

ÇOCUĞU BİLGİLENDİRMEDE ANNE BABALARA ÖNERİLER

Ne zaman bilgi vermeliyiz ? Çocuk bilgi edinmeye bazen iç bazen de dış uyarım nedeniyle yönelir. Çocuğun duyduğu, gördüğü şeyler, aile içindeki olaylar önemli rol oynar. Talep geldiği zaman veya ana-babanın gereksinim duyulduğunu hissettiği zaman verilen bilgi en uygunudur.

Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır. Nasıl bilgi vermeliyiz ? Çocuğun gelişim dönemine uygun bilgilendirme yapılmalıdır. Ana-babalar, cinsellikle ilgili sorulara kısa, gerçek ve net cevaplar vermelidirler. Yetişkinin beden dili, konuşulanların içeriğinden ve kullanılan dilden daha önemlidir.

Sözel bilgi verilirken önceden hazırlanılmış düşüncesi, yaratılmamalıdır. Gebelik ve doğumla ilgili bilgilendirmede acılar ve sıkıntılar değil anne olmanın güzelliği anlatılmalıdır.

Cinsel gelişimle ilgili bilgiyi kim vermelidir ? Çocuk hangi ebeveyne soru yöneltiyorsa cevabı o ebeveyn vermelidir. Kız çocuğuna annenin, erkek çocuğuna ise babanın bilgi vermesi daha doğaldır.

Anatomik farklılıklar doğal olarak küçük yaştan itibaren açıkça belli olursa sorun yaratmaz ve özel bir bilgilendirme ihtiyacı da doğmaz.Doğrudan gözlem çocuğun kafasını karıştırmaz. Cinsel organlar çeşitli adlandırmalar ile değil “vajina”, “penis” , “testis”, olarak öğretilmelidir.

Kız çocuk, penis yokluğu nedeniyle kaygı duyar ve bunu açığa vurur Kız çocuk, penis yokluğu nedeniyle kaygı duyar ve bunu açığa vurur. Bundan rahatsız olmadan “kadınların anne olabilmeleri için böyle bir yapıya sahip olmaları gerektiği” anlatılmalıdır. Erkek çocuğa, penise sahip olmanın bir üstünlük olmadığı yetişkinlerin bu organa odaklanmayıp doğal olarak algılamalarıyla öğretilebilir.

Çocuğun soru sormamasının nedeni, sorularının daha önce reddedilmiş, saçma, baştan savma cevaplar verilmiş olmasıdır. Eğer eğitici anlayışlı görünmüyorsa, çocuk bilgileri benimseyemeyebilir. Suçluluk ve utanç duygusu cinsel yaşamını kaplar. Aşağılık duygusu ile bilgileri kabul etmez.

Sorulara sağlıklı cevaplar almak çocuğun ana-babasına olan güvenini destekler. Bu sağlıklı iletişim için gereklidir. Eğiticinin rolü bastırılan gizi ortaya çıkarmak değil, bilinçlenmeyi sağlamaktır.

Çocuğun ana-babasının vücudunu görmek ister Çocuğun ana-babasının vücudunu görmek ister. Bunu doğal olarak kabul etmek gerekir. Reddetme ve azarlama tepkileri gösterilmemelidir. Çocuk kendini suçlu hissetmemelidir. Hayvan yetiştirme bazı cinsel bilgilerin öğrenimini kolaylaştırır ama ebeveynin sözel desteği şarttır. Cinsel özdeşim 3-4 yaşında başlar.

Kardeşlerle yaşama, cinsler arasındaki farklılığın doğal bir biçimde keşfedilmesini sağlar. 3-4 yaşından sonra cinsiyete uygun olarak giydirme ve rol beklentileri geliştirme, oyuncak seçimi, cinsel kimliğe uygun ebeveyn ile iletişim önem kazanır.

Büyükler genellikle kendi aralarında konuşurken söz cinselliğe gelince, etrafta çocuklar varsa hemen konuyu değiştirirler. Bu fırsat olabilir. Onu ortamdan uzaklaştırmadan, büyükleri dinlediğini unutmadan konuşma belli kurallar dahilinde sürdürülebilir ve ona istenilen bilgiler verilebilir.

MASTÜRBASYON

Mastürbasyon, el ya da başka bir nesne ile cinsel organlara dokunmak ve bundan zevk almaktır.

Bebeğin kendini tanıma döneminde sık rastlanan bir davranıştır.

Bu davranış genellikle tuvalet eğitimi verilen yaşlarda artmaktadır.

Bu davranışta kaygı duymak gereksizdir Bu davranışta kaygı duymak gereksizdir. Çocuğun tıpkı boyunun uzaması, kilosunun artması gibi bir gelişim özelliğidir.

Gerek eliyle gerekse sürtünerek mastürbasyon yapan çocuğa kızıp, azarlayıp, onu korkutmak yerine, üzerinde durmamak ve eğer olağan üstü bir sıklıkta oluyorsa, onu korkutmadan ve konuya değinmeden başka bir şeyle oyalayarak dikkatini başka bir yöne çekmek genellikle yeterli olur.

Mastürbasyon eğilimli küçük çocuklarda, duygusal doyumsuzluk söz konusu olabilir. Mastürbasyonu engellemek yerine doyumsuzluğun kaynağını bulmak ve ortadan kaldırmak gerekir. Bunun için bir uzman yardımı gereklidir.

Erinlik ve ergenlik döneminde de mastürbasyon tekrar başlar. Abartılmamalıdır. Yine sıklığının aşırı artması halinde bir doyumsuzluk, psikolojik bir sorun söz konusu olabilir.

CİNSEL İSTİSMAR

Cinsel istismar, bir çocuk ya da yetişkinin başka çocuk/çocukların veya başka yetişkin/yetişkinlerin, istemediği cinsel davranışlarına maruz kalmasıdır.

Çimdikleme, okşama, sıkıştırma, öpme, el ile sarkıntılık etme, laf atma, uygunsuz sözcüklerle rahatsız etme, cinsel ilişkiye teşebbüs, tecavüz cinsel istismar kapsamına girer.

Ailelerin Çocuklarını Cinsel İstismardan Korumaları İçin Yapılması Gerekenler

Anne baba olarak, cinsel istismar konusunda bilgili ve bilinçli olmak Çocuğun, anne baba tarafından cinsel istismar konusunda bilgilendirilmesi Çocuğun cinsel gelişiminin yakından takip edilmesi Çocukla açık iletişim kurulması Çocuğa ilgi ve şefkat gösterilmesi, güven ve sevginin belirtilmesinden kaçınılmaması,

Çocuğu severken sevgi göstermenin yolu ellemek, sağını solunu çimdiklemek, ısırmak değildir. Böyle sevilen çocuklar sevgiyi göstermenin yolunun “dokunmak” olduğu yargısına sahip olurlar. Bu da istismar ile sevgi göstermeyi ayırt edememelerine neden olur. Aile fertleri ve yakın aile fertleri dışındaki başka kişilere fazla yaklaşmamaları öğretilmelidir.

Yabancı insanlarla öpüşmemesi, yanına fazla yaklaşmalarına izin vermemesi ve kuşkulu davranışların neler olduğu öğretilmelidir. Sevmek sadece dokunmak, öpmek değildir. Bazen tatlı bir bakış, bir söz bile bunun için yeterli olabileceği anlatılmalıdır. Hayır deme becerisi öğretilmelidir. Günlük yaşamda hayır diyemeyen çocuk böyle bir durumda da “HAYIR” diyemeyebilir.

HAYIR ! ! Hiç kimsenin senin, özel yerlerine dokunmaya hakkı yoktur. Hiç kimsenin seni, kendi özel yerlerine dokundurtmaya da hakkı yoktur. Birisinin senden özel yerlerine dokunmanı istemesi ya da seninkilere dokunması saklayacağın bir sır değildir. Anlatmama sözü vermiş olsan bile, anlatırsan başına çok kötü şeyler geleceği söylenmiş olsa bile, böyle bir şey olursa anlatmalısın. Mutlaka söylemelisin. Sır saklaman gerektiği doğrudur. Ama bu saklanmaması gereken kötü bir sırdır.

Gençlerin Cinsel İstismardan Korumaları İçin Yapılması Gerekenler

Genç kendi cinsel arzularını ve sorunlarını bilmelidir. Hoşlanmadığı bir durumla karşılaştığında net olarak hayır diyebilmelidir. Yanlış anlaşılmamak için duyguları, davranışları ve sözlerinin uyum içinde olması gerektiğini bilmelidir.

Çok iyi tanımadığı insanlarla birlikte olunacaksa yakınlarına bunu bildirmelidir. Kendi başına gidip dönemeyeceği yere, iyi tanımadığı birinin eşliğinde gitmemelidir. Yaşı tutmuyorsa disko, bar, vb. yerlere gitmemeli, başkalarından içecek ve yiyecek almamalıdır. Günün geç saatlerinde sokakta tek başına kalmamalıdır.

Alkol ve uyuşturucular sağlıklı düşünmeyi ve kendini ifade etmeyi engelleyebileceği için bunlardan uzak durmalıdır. Arkadaşının yönlendirici olmasına izin vermemelidir. Evde yalnızken gerekli güvenlik önlemlerini almalıdır. Çevrede tehlikeli olabilecek durumlardan kaçınmalıdır.

Süreklilik arz eden istismar davranışlarını mutlaka yakınlarına bildirmelidir. Herhangi bir cinsel saldırıdan sonra delilleri yok edecek davranışlardan kaçınılmalıdır. Cinsel istismara uğradığında hemen kendisini anlayabilecek, yardımcı olabilecek bir yakınıyla bu durumu paylaşmalıdır. Bir arkadaşı istismara uğradığında onu mutlaka dinlemesi ve günlük yaşamında destek olması gerektiğini bilmelidir.

HIV/AIDS HAKKINDA…

HIV, insan bağışıklık yetmezlik virüsünün adıdır HIV, insan bağışıklık yetmezlik virüsünün adıdır. AIDS ise kazanılmış bağışıklık yetmezlik sendromudur.

HIV/AIDS : Korunmasız her türlü cinsel ilişki, Test edilmemiş kan ve kan ürünleri, Anneden bebeğe, anne karnında, doğum sırasında ya da emzirme ile, Ortak enjektör, jilet… kullanımı ile bulaşır!

HIV/AIDS : Tuvalet, banyo, havuz, sauna, ev gibi ortak kullanım alanları Tabak, kaşık gibi ortak eşya kullanımı Dokunmak, el sıkışmak, sarılmak, okşamak, sosyal öpüşme gibi temasla Öksürme ve hapşırma ile Sivrisinek ısırması ile DOSTLUKLA bulaşmaz!

HIV/AİDS’TEN KORUNMA YOLLARI

Mümkün olduğunca az sayıda kişi ile ilişki kurmak. Başkaları ile ilişkide bulunduğunu bildiğiniz ya da bunu meslek olarak yapan kişilerle cinsel ilişkide bulunmaktan kaçınma. HIV taşıyıp taşımadığından emin olunamayan kişilerle girilecek her türlü cinsel ilişkide mutlaka kondom kullanmak gereklidir.

Kan nakli için kullanılacak kan ve kan ürünlerinin (aşı, serum, vb Kan nakli için kullanılacak kan ve kan ürünlerinin (aşı, serum, vb.) mutlaka gereken testlerden geçirilmiş olduğundan emin olmak. Damar içi ilaç kullanımında kesinlikle ortak enjektör kullanmamak. Berberde tıraş olurken yeni bir jilet kullanıldığından, usturanın dezenfekte edildiğinden emin olmak.

Manikür ve pedikürde kullanılan araçların dezenfekte edilmiş olmasına, Sağlık hizmeti alırken açılmamış enjektör kullanılmasına, kullanıldıktan sonra atılmasına ve kullanılan aletlerin mikroptan arındırılmış olmasına, Kan kardeşi olmak, başkalarının yaralarına açık elle dokunmamaya dikkat edilmelidir.

Dinlediğiniz İçin Teşekkürler

SORULAR