ŞİDDET VE ŞİDDETİN ÖNLENMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
Advertisements

ÖFKEYLE BAŞ ETME.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
Ş İ D D E T ŞEHİTKAMİL ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ
Ergenlerde Madde Bağımlılığı
ÖĞRETMEN EĞİTİMİ 1.
Tarihsel gelişim içerisinde değerlendirdiğimizde okullarda öğrencilere sunulan rehberlik hizmetleri
1. Alkol, madde kullanan 2.OKULDAN KAÇAN 3.Suç işleyen ya da işleme eğilimi olan.
REHBERLİK.
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme
Çocuk Psikiyatrisinde acil durumlar
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan. Sinem TARHAN
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKULLARDA SUÇ VE ŞİDDETİ ÖNLEME İDARECİ ve ÖĞRETMEN EĞİTİMİ
ÖĞRETMEN EĞİTİMİ 1.
ŞİDDET VE ŞİDDET EĞİLİMİ
Evrim Suna ARIKAN Özlem YAŞAR UĞURLU
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
RİSKLİ DAVRANIŞLAR NEDİR?
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
EĞİTİM ORTAMLARINDA ŞİDDETİN ÖNLENMESİ VE AZALTILMASI
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri
AİLE VE ÖĞRETMENE DÜŞEN YÖNÜ İLE AKRAN ZORBALIĞI
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Güce Çok Programlı Anadolu Lisesi
ÇOCUKLARDA TİKLER İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN
SUÇ VE ŞİDDET.
ZORBALIK.
PROJE 1 AKRAN ARABULUCULUĞU.
ŞİDDET NEDİR???.
GÜVENLİ OKUL ? TEMEL ÖNLEME ERKEN UYARI İŞARETLERİ SUÇ VE ŞİDDETİ OLUŞTURAN RİSK FAKTÖRLERİ MÜDAHALEDEKİ TEMEL STRATEJİLER.
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Suç ve şiddet nedir? Çocuğun yakalanması ya da yakalanmamasına, polisle başının derde girmesi ya da girmemesine bakmaksızın hayatı boyunca bir kez suç.
Bölüm 10 Riskli Davranışlar ve Duygusal Rahatsızlık
ERGENLERDE MADDE KULLANIMI VE Ş İ DDET. Madde kullanımı Gençler çok farklı nedenlerle madde kullanırlar. Ergenli ğ in hedefi güçlü bir kimlik oluşturmaktır.
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
OKUL SEMİNERLERİ:2 ÇOCUKLARDA GÖRÜLEN UYUM VE DAVRANIŞ BOZUKLUKLARI.
DİĞER TUTUMLAR.
ŞİDDET eğilimi olan ve SUÇA itilen çocuk ve gençler
Kişisel Rehberlik.
Sunum Akışı Kuraldışı/Problemli davranış nedir?
MADDE ve ALKOL KULLANIM BOZUKLUKLARI
BÖLÜM 10 AÇIK SALDIRGANLIK ve ÖRTÜK ANTİSOSYAL DAVRANIŞ.
ÇOCUK VE SUÇ.
MURAT KARADUMAN AFYONKARAHİSAR REHBERLİK ARAŞTIRMA MERKEZİ
ZOR GENÇLER ile BAŞA ÇIKMA
Eğitim Kademelerine Göre Rehberlik Hizmetleri
SABUNCUOĞLU ŞEREFEDDİN SAĞLIK HİZMETLERİ
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI Ortaokul Öğrenci Semineri
REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI
ÇOCUKLARDA SALDIRGANLIK VE ŞİDDET
Okullarda Suç ve Şiddeti Önleme REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ ADIYAMAN
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Psikolojik Danışman Serpil KARACA
OKULDA ŞİDDET VE AKRAN ZORBALIĞI İlk-Ortaokul Öğrenci Semineri.
ŞİDDET.
OKUL REHBERLİK SERVİSİ TANITIMI OKUL REHBER ÖĞRETMENİ ZEHRA KOCA
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ Gülçin UYSAL Psikolojik Danışman.
Sunum transkripti:

ŞİDDET VE ŞİDDETİN ÖNLENMESİ İLKNUR NURKAN PSİKOLOJİK DANIŞMAN VE REHBER ÖĞRETMEN ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ

Şiddet, “yaralamak ya da zarar vermek amacıyla kullanılan fiziksel güç” ya da, kişilere ve nesnelere yönelik düşmanlık ve öfke duygusunun, yoğun ve yıkıcı bir şekilde ortaya çıkmasıdır.

Son yıllarda, çocuk ve ergenler arasında saldırgan davranışların artmasıyla okullarda şiddet dikkat çekici bir problem haline gelmiştir. Saldırgan davranış, çocuk ve ergenlerin psikiyatri ve okullarda rehberlik servislerine yönlendirilmelerinin de en yaygın nedeni olmaktadır.

Kişinin kendine zarar vermesi, mesela intihara kalkışması şiddet midir? Peki bir kişinin kardeşini ittirmesi? Babaannesine vurması? Ya da bir mafya üyesinin bir adamın ayağına kurşun sıkması?

Şiddet uygulandığı kişiye göre; Kişinin kendisine yönelik şiddet Kişilerarası şiddet Kolektif şiddet olarak üçe ayrılır.

ŞİDDETİN NEDENLERİ Kişisel: Dikkat eksikliği, hiperaktivite, okul başarısızlığı vb. Ailesel: Aile içi iletişim bozukluğu, ihmal, istismar vb. Çevresel: Medya, şehirleşmeden dolayı yabancılaşma vb. Toplumsal: Uyuşturucu ve ateşli silahlara kolay ulaşım, eğitim kalitesinin düşmesi vb.

Araştırmalar gösteriyor ki özellikle sevgisiz ve baskıcı bir ortamda yetişen ve şiddet yaşayan çocukların ileriki yıllarda toplumda birer şiddet uygulayıcısı olma ihtimalleri daha yüksek!

ŞİDDETİN GELDİĞİNİ FARK ETMEK Sosyal olarak içe kapanma Aşırı izolasyon ve yalnızlık duyguları Aşırı reddedilme duyguları Şiddet mağduru olmak Dalga geçilme ve tacize uğrama duyguları Okula ilginin ve akademik başarının düşük olması Şiddeti yazılar ve resimler ile anlatmak Kontrol edilemeyen öfke Fevrilik ve düzenli/sürekli olarak vurma, sindirme, zorlayıcı davranışlar gösterme Disiplin öyküsü Önce yaşanmış şiddet ve agresif davranış hikayeleri Farklılıklara toleransın olmaması ve ön yargılı olmak Madde ve alkol kullanımı Çetelere bağlı olma Silaha yasal olmayan yollardan ulaşma ve kullanma Ciddi şiddet tehdidi

Şiddeti Önlemek Bireyin kendisi Ailesi Eğitim gördüğü ortam ve Çevre Karşılaşılan şiddet davranışlarına çözüm bulmak için bu davranışları etkileyen tüm faktörler için çalışma yapmak gerekmektedir: Bireyin kendisi Ailesi Eğitim gördüğü ortam ve Çevre

Kişilerarası sorun çözme becerileri eğitimi, Karakter eğitimi, Öğrenciye yönelik programlar ve uygulamalar: Kişilerarası sorun çözme becerileri eğitimi, Karakter eğitimi, Akran danışmanlığı, Çatışma çözme ve arabuluculuk eğitimi, Yaratıcı drama çalışmaları vb. Öğretmenlere yönelik programlar ve uygulamalar: Kendini savunma eğitimi, saldırganlık yönetimi ve kavgaya müdahale edebilme, Bireysel öğretim stratejileri kazandırma Olumlu disiplin yöntemleri, Öğretmen ve ana-baba etkileşimi, vb

Ailelerin bilinçlendirilmesi için çalışmalar ve etkinlikler yapılması. Öğretim programı ile ilgili uygulamalar: Öğretim programına sanat ve müzik gibi derslerin konulması, Hukukla ilgili derslere yer verme, Öğrencileri iş hayatına hazırlamaya yönelik kısa süreli kurslar, vb. Ana-babalara yönelik eğitimler: Ailelerin bilinçlendirilmesi için çalışmalar ve etkinlikler yapılması. Çevreye yönelik güvenlik önlemleri almak.

Saldırganlık ve şiddet gibi olumsuz davranışlar göstermenin nedenleri olarak öğrencilerin çatışma çözme, problem çözme ve iletişim gibi becerilerini yeteri kadar öğrenememiş olmaları da gösterilebilir. Bu nedenden dolayı öğrencilerle bu alanlarda çalışma yapmak(drama gibi) yararlı olacaktır.

Güvenli Okul Kavramı Güvenli bir okul, eğitim-öğretimin korkudan, şiddetten ve kaygıdan uzak, hoş bir ortamda gerçekleştirilebileceği yerdir. Güven ortamı oluşmuş okul; zorbalıktan uzak, davranış beklentilerinin açık bir şekilde iletildiği, destekleyici ve özenli bir şekilde uygulandığı yerdir.

ÖRNEK DRAMA ÇALIŞMALARI Süreç: İnsanlar olumsuz duygularını hiçbir zaman kontrol etmeseler, kızgınlıklarını ya da öfkelerini, sonuçlarını düşünmeden dışarıya vursalar ne olurdu? Hayat neye benzerdi? İnsanlar duygularını nasıl kontrol eder? Siz nasıl ediyorsunuz? Duygularınızın kendiniz tarafından mı başkaları tarafından mı kontrol edilmesini istersiniz?

Öğrencilere birer kağıt dağıtın ve kendilerini en çok öfkelendiren ya da rahatsız eden 5 olayı yazmalarını isteyin. Tahtayı üçe bölün. Gönüllü öğrencilerden birer tane madde söylemelerini isteyin ve tahtanın birinci sütununa yazın.

Daha sonra ikinci sütuna her bir maddeyle ilgili duygularını sorun. Üçüncü sütuna, her bir duyguyu nasıl ifade ettiklerini sorun ve yazın. Daha sonra bu ifade şekillerinden hangilerinin kullanışlı olduğunu beraber belirleyin.

Güzin Abla Dert Dinliyor Kısaca Güzin Abla hakkında bilgi verin. (Bir gazetede 30 yıl boyunca okuyucuların kişisel dertlerine çözüm bulmaya çalışmıştır gibi.) Bu arada ‘‘rumuz‘‘ kavramını da açıklayın. Öğrencileri 2-4 kişilik küçük gruplara ayırın. Her gruba; tartışıp ortak bir metin halinde Güzin Abla’ya gönderilmek üzere bir paragraflık bir dert yazmalarını isteyin. Kendilerine bir de rumuz bulacaklardır.15 dakika süre verin. Dert paragraflarının yazımı bitince öğrencilere, yazdıkları paragrafları istedikleri grupla değiş tokuş yapmalarını söyleyin. Böylece her grubun önüne kendi yazmadığı bir dert gelecektir. Öğrencilere önlerine gelen derdi okumalarını ve ‘‘ sevgili yavrum‘‘ diye başlayan bir çözüm paragrafı yazmalarını söyleyin. 15 dakika süre verin. Son aşamada derdi yazan grup; derdi, çözümü yazan grup da bulduğu çözümü okusun.