ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR!

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
OKULA BAŞLAMA SÜRECİNDE ÇOCUK VE AİLE
Advertisements

Öğrenciler Neden Başarısız Olur?
YALAN SÖYLEMEK.
YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve OKULA UYUM SÜRECİ
ANA BABA VE ERGENLİK.
2 DERS – 3 İSTANBUL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VELİ ORYANTASYON PROGRAMI 10EYLÜL2012.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
OKUL KORKUSU NEDİR? Uzm. Psikolog Arzu YILDIRIM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
Farklı Yaşlarda İletişim Özellikleri ve Çocukla İletişim Doç. Dr. Alev Önder.
ÇOCUKTA KORKULAR.
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
3-6 Yaş Çocuğunun Gelişim Özellikleri ve Çocukla Etkili İletişim
Okul Korkusu, Anneden Ayrılma, Aşırı Bağlılık
ÇOCUKLARDA DİKKAT EKSİKLİĞİ VE VELİLERE ÖNERİLER
HATALI ANNE BABA TUTUMLARI
Uzm.Psk.Dan.Sinem TARHAN
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
EĞİTİM ÖĞRETİM YILI ANASINIFI VELİ SEMİNERİ
OKULA UYUM SÜRECİ.
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
Çocuklarda Tırnak Yeme Alışkanlığı
ANNE-BABA TUTUMLARI İLKNUR NURKAN
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
Çocuk ve Yas.
O ŞİMDİ OKULLU Miyase ERİKÇİ.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
KISKANÇLIK VE UTANGAÇLIK. KISKANÇLIK  İnsanların sahip oldukları ya da sahip olmak istedikleri şeyleri paylaşma durumunda kaldıklarında duydukları hisler.
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
OKUL REHBERLİK SERVİSİ
ZEYNEP YILMAZ PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÇOCUĞUM OKULA BAŞLIYOR
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
“OKUL KORKUSU” SEMİNERİ
SEVGİLİ ANNE-BABALAR. Gençlerimizin sorumluluk sahibi, başarılı, mutlu,olumlu,kendilerini ve yaşamayı seven insanlar olarak yetişmelerini istiyorsak;onlara.
ANNE BABA TUTUMLARI VE OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ÖNEMİ
MURAT İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ OKULA YENİ BAŞLAYAN ÇOCUKLAR.
VE ÇOCUGUN GELİŞİMİNE ETKİLERİ
ANAOKULUNA UYUM SÜRECİ
Mehmet Akif Ersoy İlkokulu Sunar. ÇOCUĞUN GELİŞİM DÖNEMLERİ 0 – 2 YAŞ BEBEKLİK DÖNEMİ 2 – 6 OYUN DÖNEMİ 6 – 12 OKUL DÖNEMİ 12 – 18 ERGENLİK.
OKUL KORKUSU VE BAŞ ETME YOLLARI
DİĞER TUTUMLAR.
ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR! EYVAH!!!. Öncelikle hatırlamamız gereken her çocuğun birbirinden çok farklı olduğu ve sorunlarınında farklı nitelik ve.
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
OKUL BAŞARISINDA AİLENİN ROLÜ
ÇOCUKLARDA OKUL FOBİSİ
ADANA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
Rehberlik Servisi.
ANA BABA VE ERGENLİK.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
OKUL ÖNCESİ GELİŞİMİN ÖNEMİ
ALTINI ISLATMA (Enürezis)
OKULA İLK GİTTİĞİNİZ GÜNÜ HATIRLIYOR MUSUNUZ?
OKUL FOBİSİ.
1. SINIF VELİSİ OLMAK.
ORTAOKUL BEŞİNCİ SINIF OKULA UYUM PROGRAMI
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
0 – 6 YAŞ GRUBUNDAKİ ÇOCUKLARIN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ.
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Sunum transkripti:

ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR! EYVAH!!! ÇOCUĞUM OKULA GİTMEK İSTEMİYOR!

4 -5 YAŞ GELİŞİMİ Beden hareketlerini ustalıkla yönlendirir. Top oyunlarını rahatlıkla oynar. Koşarak merdiven iner –çıkar. Kendi kendine yemek yer, dişlerini fırçalar.Çoğu giysisini giyer –çıkarır. Kalemi becerili olarak tutar.İnsan, ağaç, ev figürlerini çizer. Akranları ve yetişkinlerle iletişiminde başarılıdır. Kuralları anlar ve uygular. Sorumluluk almaktan hoşlanır. Yetişkin desteğine daha az ihtiyaç duyar, daha bağımsızdır. Duygusal yönden daha dengelidir

Olayların nedenlerini –sonuçları ile yakından ilgilenir. Kavram gelişimi hızlıdır. Sayıların anlamlarını kavramaya başlar. 1 –10 arası ritmik sayar. 1 –5 arası rakamları sıraya dizer. 8 rengi tanır Gramer kurallarına uygun konuşur. Karmaşık cümleler üretir. Kitaplara yoğun ilgi duyar.

Okul Çağı Çocuğunun Gelişim Özellikleri(6-12 yaş) Oyunlarda gerekli olan motor becerilerde ustalık kazanır. Kendisine ve gelişmekte olan vücuduna karşı olumlu bir tutum geliştirir. Akranlarıyla iyi ilişkiler kurmayı öğrenir. Uygun kız-erkek rollerini öğrenir. Okuma-yazma ve sayısal alanlarda temel beceriler geliştirir. Kişisel bağımsızlık kazanır. Konuşmaktan ve sorulara cevap vermekten zevk alır. Ancak iyi bir dinleyici değildir henüz. Kurum ve kişilere karşı tutum geliştirir(dönemin sonlarına doğru)

Daha önceleri anne baba hayatlarındaki en önemli kişiyken şimdi “öğretmen” ön plana çıkar. İlerleyen zamanlarda “arkadaşlık” olgusu ön plana çıkar. Okulun farklı bölümlerinin öğrenilmesi,eve gidip gelme yolu,teneffüslere çıkma,çantanın hazırlanması ve sınıftan çıkarken tam toplanması,beslenmelerin tüketilmesi,1. sınıf çocuğunu kazanması gereken becerilerdir.

Not: Çocuğunuz solaksa ,onun okumayı geç öğreneceğine dair yanlış bir sanıya kapılmayın! Bu durum endişelenilmesi gereken bir durum değildir. Çocuğunuzu sağ elle yazması ve yemek yemesi için zorlamayın.. Öneri: Öğretmenler zaten ödevler verecektir;ancak siz de çocuğunuzun yazma becerisini geliştirmesi için ona yardımcı olabilirsiniz:çizim,resim yapma,boyama,nokta nokta şekiller,şekil tamamlama,karalama defterleri,labirentli bulmacalar…

!!!Unutulmamalıdır ki her çocuğun bireysel farklılıkları vardır ve okuma-yazmaya geçme zamanı ,bahsedilen becerileri kazanma süresi değişebilir. Çok olağan dışı bir durum olmadığı sürece endişelenmeyin ve çocuğunuza yapabileceğine dair cesaretlendirici cümleler kurun ve onun yanında olduğunuzu ona hissettirin. Bu yeni sürece alışması zor olabilir ;çocuklarınızdan hemen her şeyi gerçekleştirmelerini beklemeyin!!!

OKUL KORKUSU Okul korkusu okula gitmek istememe ve gitmeme durumudur. Okula ilk başlama zamanlarında daha sık görülmektedir.

Çocukların korkuları gelişimlerinin normal bir parçasıdır Çocukların korkuları gelişimlerinin normal bir parçasıdır. Bu tür korkular çocuğun çevreye uyum sağlamasını ve kaygılarıyla baş etmesini sağlar. Ancak çocuğun uyum sağlamasını engelleyen korkular da vardır ki bunlardan biri de okul korkusudur.

Okul korkusunun her çocukta rastlanan bir durum olduğu söylenemez Okul korkusunun her çocukta rastlanan bir durum olduğu söylenemez. Ancak ortaya çıkması halinde çocuğun akademik yaşantısını alt üst edebilir, ana babayı çaresiz kılabilir.

ÖZELLİKLERİ Bu çocuklar genelde aile bireyleri dışındaki yabancı kişilerle sosyal ilişki kurmakta güçlük çekerler ve utangaçtırlar.

Bu çocuklar ailelerine özellikle annelerine bağımlıdırlar Bu çocuklar ailelerine özellikle annelerine bağımlıdırlar. Anne ve babaları olmadan bir yere gitmek, bir şey yapmak istemezler. Yanlarında anne yada babası olmadan sınıfa girmek istemezler.

Okul korkusu geliştiren çocuklar genellikle başarı kaygısı olan uslu, uyumlu, aşırı onay bekleyen, ailesine bağımlı çocuklardır.

Evde kaldıkları sürece mutludurlar Evde kaldıkları sürece mutludurlar. Çeşitli bahaneler uydurup, okula gitmek istemez evde kalmak için ısrar ederler. Karınlarının, başlarının ağrıdığını hasta olduklarını söylerler. Bu yakınmalar evde kalmalarına izin verilmesinde sona erer.

Evde kalmak için ağlarlar, bağırırlar, izin alana kadar ısrarlarına devam ederler.

NEDENLERİ Okul korkusunun temelinde çocuğun anne babaya çoğunlukla da anneye aşırı bağımlı olması ve ebeveynden ayrılma korkusu yatar.

Anne babanın kızgınlıkla söylediği ‘seni artık sevmeyeceğim’, ’ben başkasının annesi olacağım’, ‘seni başkasına vereceğim’ gibi sözler çocuğa ‘seni terk edeceğim’ mesajını verir ve çocuk da anne babadan ayrılma korkusunu yaşar.

Çocuk anne babası olmadığında kendisine bir şey olacağından korkuyor olabilir.

Kendisi anne babasının yanında olmadığında anne babasına bir şey olacak korkusu yaşıyor olabilir. Bu durum anne babanın çocuğun yanında sürekli hasta olduklarından yakındığı durumlarda görülmektedir.

Anne babanın hastalanması, kaza geçirmesi, hastanede yatması gibi anne babadan ayrılma durumlarında okul korkusu ortaya çıkabilir.

Yeni bir kardeşin doğumuyla kardeş kıskançlığının ortaya çıktığı durumlarda görülebilir. En kritik dönem ise çocuğun okula başlama döneminde yeni bir kardeşin eve katılmasıdır. Çocuk evden özellikle gönderildiğini düşünür ve okula gitmek istemez.

Çocuk kendine güvensizse, anne baba çocuğa ev içinde gerekli sorumluluklar vermiyorsa, çocuk okulda yeni bir sorumluluk almaktan korkabilir.

Anne babanın çocuğun okula başlamasıyla birlikte geliştirdikleri endişe ve kaygıları çocuğa yansıtmaları sonucu çocukta okul korkusu ortaya çıkabilir. Anne bunu çok dolaylı, ince mesajlarla çocuğa aktarabilir.

Örneğin anne, çocuğa okula başladığında bütün gün onu bekleyeceğini, onu çok özleyeceğini ve birlikte ne kadar güzel zaman geçirdiklerini anlatmaya başladığında ve bunu uzunca bir süre sürdüğünde, çocuk okula başlamayı adeta annesine ihanet olarak görür ve okula gitmek istemeyebilir.

Çocuğun anneye duyduğu bağımlılığın yanı sıra annenin de çocuğa bağımlı olması okul korkusu geliştirebilir.

Anne babanın aşırı koruyucu tutumu okul korkusuna yol açabilir Anne babanın aşırı koruyucu tutumu okul korkusuna yol açabilir. Anne baba çocuğu aşırı kolluyor, koruyor, kendi başına bir şey yapmasına izin vermiyorsa çocuk sonuçta pasif, içe kapanık ve bağımlı bir çocuk haline geldiğinden okulda da performans kaynaklı okul korkusu yaşayabilir.

Çocuğun geç saatlere kadar ayakta kalması, sabah uykusunu alamaması okula gitmek istememesine sebep olabilir. Bu sebeple okul çağındaki bir öğrencinin 9-10 saat uyuması önemlidir.

Anne baba arasındaki kavgalar, aile içi huzursuzluklar, anne babanın boşanması, yakın birinin kaybı gibi durumlarda da çocukta okul korkusu ortaya çıkabilir.

Ailenin veya öğretmenin öğrenciyle ilgili yüksek beklenti içerisinde olması, öğrencide performans kaygısına sebep olacağından okul korkusu oluşabilir.

ANNE BABAYA ÖNERİLER Anne baba çocukta bağımlılığa yol açacak aşırı koruyucu tutumdan kaçınmalıdır.

Çocuğa yaşına uygun sorumluluklar verilmeli, sorumlulukları yerine getirdiğinde ödüllendirilmelidir. Okul çağına kadar sorumluluk almayan, anne baba tarafından sürekli korunup kollanan çocuk, okuldaki sorumlulukları da almak istemeyebilir.

Küçük yaşlardan itibaren çocuğa sosyal beceriler kazandırılmalı, arkadaş kazanması ve bağımsız hareket edebilmesi sağlanmalıdır.

Anne babalar çocuk için gereksiz endişeye kapılmamalı ve bu kaygılarını çocuğa hissettirmemelidir.

Çocukla, durumla ilgili ne hissettiği paylaşılmalı, duygularını ifade etmesi teşvik edilmelidir. Anne babaların bilmesi gerekir ki; çocuk okula keyfinden gitmemezlik yapmıyordur. Hissettiği korku gerçek bir korkudur.

Çocuğa korkacak bir şey olmadığını anlatmak gereksizdir Çocuğa korkacak bir şey olmadığını anlatmak gereksizdir. Bu korkunun sadece onun başına gelmediğini, onun yaşında diğer çocukların da bu yada buna benzer korkular yaşayabileceklerini söylemek daha sağlıklı olacaktır. Çocuk böylece kendini yalnız hissetmeyecektir.

Okula gitme konusunda ödün verilmemeli, mutlaka okula gitmesi sağlanmalıdır. Okula devam etmeme çocuğun okuldan daha çok soğumasına neden olur. Ayrıca çocuk okul korkusu yaşıyor diye okula başlamayı gelecek yıla ertelemek işe yaramayacak, sadece korkuyu gelecek seneye erteleyecektir.

Çocuğun okula gitmesi konusunda tüm aile bireyleri tutarlı olmalıdır Çocuğun okula gitmesi konusunda tüm aile bireyleri tutarlı olmalıdır. Özelikle anne baba bu konuda ayrı tutumlar sergilememelidir.

Çocuğu duyduğu korkudan dolayı suçlamak, onunla alay etmek, düzelmesi için tehdit etmek, baskı yapmak doğru değildir. Çocuğa ilgi, anlayış ve sevgiyle yaklaşılmalıdır.

Çocuğa neden okula gitmesi gerektiği ve gitmezse neler kaçıracağı anlatılmalıdır.

Öncelikle çocuğun bu korkuyu neden duyduğu araştırılmalıdır Öncelikle çocuğun bu korkuyu neden duyduğu araştırılmalıdır. Konuyla ilgili, okul psikolojik danışmanından bilgi ve yardım alınabilir.

PSİKOLOJİK DANIŞMAN BURCU DOĞAN BENİ DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER…..