/ 351 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 16 Şubat 2006 Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Ankara AİLE HEKİMLİĞİNDE ARAŞTIRMA 0535 7140843

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DÜŞÜK PREVALANS HEKİMLİĞİ
Advertisements

İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
Kan basıncının Yaş, Cinsiyet ve Vücut Kitle Endeksi ile ilişkisi
T Dağılımı ve t testi.
BAĞIMLI GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ
Tıp Fakültesi Birinci ve İkinci Sınıf Öğrencilerinin Tamamlayıcı ve Alternatif Tıp Yöntemleri Hakkında Bilgi, Tutum ve Davranış Farklılıkları  Hazırlayanlar:
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Sağlam Birey Takibi Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Eylül 2009 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk / 10 1.
Tıp alanında kullanılan temel istatistiksel kavramlar
17. DÖNEM AKUPUNKTUR EĞİTİM PROGRAMINDA TEDAVİYE ALINAN 130 HASTANIN DEMOGRAFİK, KLİNİK ÖZELLİKLERİ VE TEDAVİ SONUÇLARI Dr. Derya Özmen ALPTEKİN Fiziksel.
KESİTSEL ARAŞTIRMALAR
Doç. Dr. Turan SET Karadeniz Teknik Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile Hekimli ğ i Anabilim Dalı BİYOİSTATİSTİĞE GİRİŞ.
Araştırma tasarımı ve SPSS ile biyoistatistik
TIPTA ÇALIŞMA DÜZENLERİ VE İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
TEMEL TIP BİLİMLERİ ÖĞRENCİLERİ İLE KLİNİK BİLİMLER ÖĞRENCİLERİ ARASINDA MESLEĞE BAKIŞ AÇISINDAN FARK VAR MIDIR? SUNANLAR: Batuhan TAVEL, Recep KAPLAN,
TEST İSTATİSTİĞİNİN SEÇİLMESİ
Farklılıkları İncelemeye Yönelik Analiz Teknikleri
Deneysel Yöntem İstatistiksel Yöntemler
1 Kapsamlı Sağlık Bakımı Prof. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi.
PARAMETRİK ANALİZ TEKNİKLERİ
ÖNEMLİLİK TESTLERİ Dr.A.Tevfik SÜNTER
Programın Sunulması ve Öğrenci Beklentileri
YENİ DOĞAN BEBEKLERİN YOĞUN BAKIMA ALINMASINDA ETKİLİ OLAN FAKTÖRLER
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?
Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem 1
Pratik (Powerpoint Sunusu Hazırlama) Doç. Dr. Zekeriya Aktürk
VARYANS ANALİZİ Varyans analizi iki yada daha fazla ortalama arasında fark olup olmadığı ile ilgili hipotezi test etmek için kullanılır. Varyans analizinde.
KRUSKAL WALLIS VARYANS ANALİZİ
Yrd. Doç. Dr. Hamit ACEMOĞLU
/ 31 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi, Dönem , Erzurum Hipotez Testleri ve Kullanım Yerleri
Murat Api MD, PhD 1 Arastırmalarda konu secimi Hipotez kurulması Degiskenlerin ozellikleri Normal Dagılım.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
GRUP ADI LAST SEEN.
Non Parametrik Hipotez Testleri
Grup Tek Burcu Ketencioğlu
YURTTA KALAN ÖĞRENCİLERİN KAYGI DÜZEYİNİN DEPRESYONA ETKİSİ NEDİR ?
İstatistiksel testler ve kullanım yerleri – akış şemaları
Parametrik Hipotez Testleri
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ Mann_Whitney U
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Bilimsel Makale Nasıl Yazılır? (Çalıştay) Zekeriya AKTÜRK Prof. Dr. 19 Mart 2016; 9:00-11:00 / 181.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Örnek: Kalple ilgili bir çalışmada 25 yaşındaki 24 erkek ve 40 yaşındaki 30 erkeğin sistolik kan basınçları ölçülmüştür. Elde edilen verilere göre 0.05.
NON-PARAMETRİK TESTLER Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü.
Araş. Gör. Dr. N. Emel ELVERİCİ ARDIÇ
Numerik Veri İki Bağımsız Grup
İstanbul Medipol Üniversitesi
TESTLER
Kategorik Veri İki Bağımsız Grup
İstatistiksel Analizler
SPSS Uygulamaları Parametrik İstatistik
VARYANS ANALİZİ Varyans analizi iki yada daha fazla ortalama arasında fark olup olmadığı ile ilgili hipotezi test etmek için kullanılır. Varyans analizinde.
SODYUM VALPROAT VE LEVETİRASETAMIN KEMİK METABOLİZMASI ÜZERİNE ETKİLERİNİN HASTA GRUPLARI VE ANTİEPİLEPTİK ALMAYAN BENZER YAŞ GRUBUNDAKİ POPULASYONLA KARŞILAŞTIRILMASI.
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UYGULAMA II.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
…………………………………………………………………………………………………
Sunum transkripti:

/ 351 Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 16 Şubat 2006 Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Ankara AİLE HEKİMLİĞİNDE ARAŞTIRMA

/ 352

3 Sizce?

/ 354 Amaç ve Hedefler Bu dersin sonunda katılımcıların birinci basamakta araştırma yapmanın önemini kavramaları ve araştırma yöntemleri konusunda temel bilgiler kazanmaları amaçlanmıştır. –Bir araştırmanın aşamalarını sayabilmeleri –Yanıtlanabilir bir klinik soru oluşturabilmeleri –Veri çeşitlerini sayabilmeleri –Bir veride aranması gereken özellikleri sayabilmeleri –Araştırma çeşitlerini sayabilmeleri –Kohort, vaka kontrol ve randomize kontrollü çalışmayı açıklayabilmeleri –Parametrik ve nonparametrik testlerin uygulanma yerlerini kavramaları

/ 355 Ne gerekiyor? İstek (Gerek var mı?) Zaman Fikir (Neyi araştırayım?) Beceri (Nasıl?) Destek (Proje, istatistik...) Para (?)

/ 356 Hadi bir araştırma yapalım! GATA AH Asistanları ve Araştırma Aktürk Z. GATA. 16 Şubat 2006

/ 357 Bir literatür Askew, DA. et al. GPs involvement in and attitudes to research. Med J Aust 2002;177(2):74-77

/ 358 Bir araştırmanın aşamaları 1.Yanıtlanabilir bir soru sormak 2.Sorunuz daha önce cevaplanmış mı? 3.Hipotez kurma 4.Yöntem belirleme 5.Uygulama 6.İstatistik 7.Yorum 8.Rapor yazımı Tyler CW, Epidemiyoloji

/ 359 En değerlisi: Fikir Araştırma Panom SıradaYöntemUygulamaRapor 1.Halk arasında bitkisel ilaçların kullanma durumu 2.Kabızlığın zihinsel fonksiyonlara etkisi 3.Danışmanlığın ergenlerdeki riskli davranışlara etkisi Türkiye’de tıpta uzmanlık eğitimi Yapılandırılmış egzersizin kilo vermeye etkisi 2.Birinci basamak için bir ulusal kayıt yazılımı geliştirilmesi Edirne’li kadınlarda osteoporoz prevalansı 2.Tıp öğrencilerinin bitkileri tanıma durumu 3..

/ 3510 Fikir yakalamak için uyanık olmalıyız! Klinik uygulamalar Çalışma ortamı Hastalardan gelen fikirler Hastane koridorları Arkadaşlarımız Beklenmeyen sağlık sonuçları …

/ 3511 Yanıtlanabilir klinik soru Patient/problemHasta/problem InterventionGirişim ComparisonKarşılaştırma OutcomesSonuç/Çıktı Örn.: Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark var mıdır? Centre for EBM

/ 3512 Sorunuz Cevaplanmış mı? Literatür taraması Hocalarınız Diğer meslektaşlarınız Arkadaşlarınız Kitaplar İnternet …

/ 3513 Hipotez kurma H 0 –Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark yoktur. H 1 –Şişmanlığın tedavisinde kalori diyeti ile glisemik endekse bağlı bir diyet arasında vücut kitle endeksini düşürme ve yaşam kalitesini artırma açısından fark vardır.

/ 3514 Bazı prensipler Birden çok hipotezi bir arada test edebiliriz, ama olabildiğince az hipotez kurmalıyız. Hastalarımızın tüm sorunlarına eğilip hiç birini çözememek yerine bir soruna eğilip onu çözmek daha yararlı olur. Araştırmamızın yöntemi ve örneklemi her hipoteze göre ayrı ayrı değerlendirilmelidir. Gerekiyorsa mutlaka erken dönemde bir istatistik uzmanına danışılmalıdır.

/ 3515

/ 3516 Araştırma yöntemleri (Soruyu nasıl cevaplarız?) Gözlemsel –Vaka sunumu (case report) –Prevalans (yaygınlık) –Vaka kontrol (case control) –Kalitatif araştırmalar Deneysel –Randomize kontrollü çalışmalar –Kohort çalışmaları –Saha deneyleri Metodolojik –Geçerlilik, güvenilirlik çalışması

/ 3517 Vaka-Kontrol Çalışması VakalarKontroller Etkenle karşılaşan Etkenle karşılaşmayan Etkenle karşılaşan Etkenle karşılaşmayan Z A M A N

/ 3518 Kohort çalışması HastaSağlam Etkenle karşılaşan Etkenle karşılaşmayan Z A M A N HastaSağlam Toplum

/ 3519 Randomize Kontrollü Çalışma Hastaİyileşti A tedavisi B tedavisi Z A M A N Hastaİyileşti Toplum Randomizasyon

/ 3520 İstatistik Analiz Verilerde bulunması gereken özellikler –Güncel –Güvenilir –Doğru –Eksiksiz –Kullanıma uygun –Amaca uygun

/ 3521 Veri çeşitleri Ordinal Nominal

/ 3522 Önemlilik testleri Parametrik –Student t-test –ANOVA Nonparametrik –Ki kare –Mann-Whitney U testi –McNemar testi –Wilcoxon –Fisher exact test

/ 3523 Parametrik test varsayımları Evrenin normal dağılıma uyması Varyansların homojen olması Deneklerin evreden rasgele seçilmiş olması Deneklerin birbirinden bağımsız olması Denek sayılarının yeterli olması

/ 3524

/ 3525 Birlikte bir örnek yapalım Bir araştırmanın aşamaları –Yanıtlanabilir bir soru sormak –Sorunuz daha önce cevaplanmış mı? –Hipotez kurma –Yöntem belirleme –Uygulama –İstatistik –Yorum –Rapor yazımı

/ 3526 Yanıtlanabilir soru Üniversite eğitimine başlayan gençlerde aile planlaması yöntemi bilenlerle bilmeyenler arasında cinsel ilişkide bulunma açısından bir fark var mıdır? Uzm. Dr. Turan Set. Üniversite çağındaki ergenlerin cinsel bilgi tutum ve davranışları. Uzmanlık Tezi, Edirne (Verileri kullanmamıza izin verdiği için Dr. Turan Set’e teşekkür ederiz.)

/ 3527 Soru daha önce cevaplanmış mı? Fantahun M, Chala F, Loha M. Knowledge, attitude and practice of family planning among senior high school students in north Gonder. Ethiop Med J Jan;33(1):21-9. –The most common reason for not using modern contraceptive methods among sexually active respondents was little or no knowledge of contraceptives

/ 3528 Hipotez H 0 : Cinsel ilişkide bulunan ve bulunmayan gençler arasında aile planlaması yöntemlerini bilme açısından fark yoktur. H 1 : Cinsel ilişkide bulunan ve bulunmayan gençler arasında aile planlaması yöntemlerini bilme açısından fark vardır.

/ 3529 Yöntem Üniversiteye kayıt için gelen gençlere bir anket doldurtulması –Yaş –Cinsiyet –AP yöntemi bilme durumu –Cinsel ilişkide bulunmuş olma durumu

/ 3530 SPSS veri seti

/ 3531 Veri türü Bağımsız değişkenler –Yaş Ordinal –Cinsiyet Nominal –AP yöntemi bilme durumu Nominal Bağımlı değişkenler –Cinsel ilişkide bulunmuş olma Nominal

/ 3532 Tanımlayıcı istatistikler

/ 3533 Önemlilik testi

/ 3534 Yorum Cinsel ilişkide bulunanların %22’si AP yöntemlerini bilirken bulunmayanların %16’sı bilmektedir. Cinsel ilişki ile AP yöntemi bilme arasında iki yönlü anlamlı bir ilişki vardır (Ki kare 78,6; p<0,001) AP yöntemi bilme durumu her iki grupta da düşüktür. Gençlerin AP yöntemi bilme durumlarına göre gelecekteki davranışlarını araştıran kohort çalışmaları daha yararlı bilgi sağlayacaktır.

/ 3535