Yaşlı Yetişkinlerde Bilişsel İşlevler Dil Gelişimi İş ve Emeklilik Zihinsel Sağlık Din.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Advertisements

DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
YAŞLILARDA ALZHEİMER HASTALIĞI
Beyin Temelli ve Basamaklı Öğrenme S
BİLİMSEL BİLGİNİN ÖZELLİKLERİ VE FEN - TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
SAĞLIKLI YAŞLANMA: SOSYAL BİR OLGU
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Yaşam Boyu Bakış Açısı A) Yaşam Boyu Bakış Açısı B) Gelişimin Doğası C) Gelişim Kuramları D) Yaşam-Boyu Gelişimde Araştırma.
Orta Yetişkinliğin Doğası Fiziksel Gelişim Bilişsel Gelişim Kariyer, İş ve Boş Zaman Din ve Hayatın Anlamı.
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
BÖLÜM 5 Yenidoğan.
YANSITICI DÜŞÜNME.
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
PARKİNSON HASTALIĞI.
YaşlılıkPsikiyatrisi
BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 5 BEBELİKTE BİLİŞSEL GELİŞİM.
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Yaşlıların Psiko-Sosyal Özellikleri ve Sorunları
Zeka. Zekanın ne olduğu ve nasıl tanımlanacağı yüzyıllardır insanoğlunu meşgul etmiş olan bir konudur. Zeka, öğrenme gücü ya da yeni durumlar karşısında.
BALIK ETİNİN İNSAN SAĞLIĞI AÇISINDAN ÖNEMİ
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
TÜRKİYE’ DE YAŞLI İNTİHARLARI. Yapılan son sayımda elde edilen verilere göre Türkiye’ de 70 milyon 586 bin 256 kişi yaşamakta ve bunların % 7.1’ i 65.
Bu sunuda TBM için hazırlanmış olan «Alkolsüz Bir Hayat İçin» adlı (Metin: Uğur Evcin, 2014, İstanbul: Yeşilay Yayını) broşürden yararlanılmıştır. Sunudaki.
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÇOCUKLAR
ÇOCUK VE GENÇLERDE İNTERNET BAĞIMLILIĞI
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
ALZHEİMER HASTALARINDA BİLİŞSEL BOZUKLUKLAR
Alzheimer Afiş. Kronik Hastalıklar, Yaşlı Sağlığı ve Özürlüler Daire Başkanlığı Yaşlı Sağlığı Farkındalık Çalışması.
Psikososyal Gelişim Erik Erikson, Freud’un kuramını ergenlikten sonra yaşlılığa kadar genişleterek sekiz psikososyal gelişim dönemini tanımlamıştır. Gelişimde.
Parkinson Hastalığında Bilişsel Bozulmalar
BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM. BÖLÜM 3 DOĞUM ÖNCESİ GELİŞİM.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU Metaveri ve Standartlar Daire Başkanlığı Sınıflamalar Grubu ISCED 2011 (Uluslararası Standart E ğ itim Sınıflaması)
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
OTİZM.
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
BAŞARI ÇALIŞMA ve KARİYERLER
Otizmin nedenleri, belirtileri ve tanılama
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
BÖLÜM 9 DİKKAT VE AKTİVİTE BOZUKLUKLARI TANIM VE YAYGINLIK Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, dikkat ve aktivite bozuklukları için artık günümüzde.
BÖLÜM 12 KAYGI VE İLİŞKİLİ BOZUKLUKLAR KAYGI BOZUKLUKLARI Kaygı ve kaygıyla ilişkili bozuklukları tartışmak için gruplandırmak sorunlu bir iştir çünkü.
AKRABA EVLİLİKLERİ OLASI RİSKLERİ.
UNUTMAK ya da UNUTMAMAK işte bütün mesele bu... DEĞİL.
Ergenlik Dönemindeki Gelişim Görevleri (12-18 yaş)
YAŞLILIKTA DEPRESYON ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Kekemelik.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
YETİŞKİNLİK DÖNEMİ yaş arasındaki hayat dilimi yetişkinlik dönemi olarak adlandırılır.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
GELİŞİMİN TEMEL KAVRAMLARI
Özel Gereksinimli Çocuklar
KLİMAKTERİK DÖNEM Kadınların üreme çağından over fonksiyonlarının kaybolduğu çağa geçtiği bir yaşam dönemidir yaşta başlar-ihtiyarlığın başlangıcı.
ERGENLİK DÖNEMİ ANNE-BABA SORUMLULUKLARI
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Kültürel Tarihsel Kuram
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
Spor hareketleri dönemi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sunum transkripti:

Yaşlı Yetişkinlerde Bilişsel İşlevler Dil Gelişimi İş ve Emeklilik Zihinsel Sağlık Din

A) Yaşlı Yetişkinlerde Bilişsel İşlevler a) Çok-boyutluluk Ve Çok-yönlülük Yetişkinlik dönemindeki bilişsel değişim ele alındığında, bilişi çokboyutlu bir kavram olarak değerlendirmek gerekmektedir. Düşünülmesi gereken önemli bir nokta, bilişin bazı boyutları biz yaşlandıkça azalmakla birlikte, bazıları durağan kalmaktadır ya da gelişmektedir.

Bilişsel mekanikler (Paul Baltes), zihnin “donanımı” dır ve evrimle birlikte gelişen beynin nöro-fizyolojik yapısını yansıtmaktadır.

Bilişsel mekanikler: Zihnin “donanımı”dır ve beynin nörofizyolojik yapısını yansıtmaktadır. Bilişsel mekanikler duyusal girdi, görsel ve motor bellek, ayırt etme, karşılaştırma ve kategorizasyon süreçlerinden oluşan hız ve doğruluğu içermektedir.

Bilişsel pragmatikler: Zihnin kültüre dayalı “yazılım programları”dır Bilişsel pragmatikler: Zihnin kültüre dayalı “yazılım programları”dır. Bilişsel pragmatikler okuma ve yazma becerilerini, dilin kavranmasını, eğitimsel becerileri, profesyonel becerileri ve yaşamın üstesinden gelme ya da baş etmemize yardımcı olan benlik ve yaşam becerilerine dair bilgileri içermektedir.

İşleme Hızı: Genel olarak, ileri yetişkinlik döneminde bilgi işleme hızında bir düşüş olduğu görüşü kabul görmektedir.

**Dikkat: Dikkatle ilgili değişimler bilişsel yaşlanmanın önemli yönleridir. Yaşlı yetişkinlerde dikkatin üç boyutu incelenmektedir; Seçici dikkat, Bölünmüş dikkat, Sürekli dikkat:

Bellek yaşlandıkça değişir ancak belleğin bütün boyutları yaşla birlikte aynı şekilde değişmez (Barbara, Attali & La Corte, 2010). Bellek ve yaşlanmanın çalışılan temel boyutları episodik bellek, anlamsal bellek, bilişsel kaynaklar (çalışma belleği ve algısal hız gibi), belleğe dair inançlar, kaynak bellek, ileriye dönük bellek ve sağlık, eğitim, sosyo-ekonomik faktörler gibi bilişsel olmayan faktörlerdir.

Episodik Bellek: ? Anlamsal Bellek: ? Açık ve Örtük Bellek: ?

Açık bellek: Açık bellek kişilerin, bilinçli olarak bildikleri ve beyan etikleri olaylara ve deneyimlere dair belleği içermektedir. İleriye dönük bellek: Gelecekte yapılacakları hatırlamaktır. Kaynak Bellek: Kaynak bellek, bir şeyi nerede öğrendiğimizi hatırlama yeteneğidir.

Bu yaşlı kadın, arabasının anahtarlarının nerede olduğunu unutmuş Bu yaşlı kadın, arabasının anahtarlarının nerede olduğunu unutmuş. Bu durum hangi bellek türünü içerir?

Bilgelik: Bilgelik, önemli konularda doğru yargılamalar yapmamızı sağlayan yaşamın uygulamaya dair boyutlarında, uzmanlık düzeyinde bilgidir.

b) Eğitim, İş Ve Sağlık Eğitim, iş ve sağlık yaşlıların bilişsel fonksiyonlarını etkileyen önemli faktörlerdir. Bunlar, yaşlılarda bilişsel gelişimin çalışılmasında kuşak etkisinin neden önemli olduğunu anlamada da önemli olan faktörlerden üçüdür.

Eğitim: Yaşlı yetişkinler birçok nedenden dolayı eğitim almak istemektedirler (Manheimer, 2007). Kendi yaşlanmalarının doğasını daha iyi anlamak istemektedirler.

İş: Gelecek nesiller, bilişsel yönelimli işleri daha fazla içeren iş deneyimlerine sahiptir (Elias & Wagster, 2007). Bizim büyük-büyük babamız ve büyük annemiz, daha çok bilişsel yönelimli işlerde çalışan babalarımıza göre daha fazla el işlerinde çalışmışlardır.

Sağlık: Gelecek nesiller geç yetişkinlik döneminde de daha sağlıklı olacaklardır. Çünkü yüksek tansiyon gibi çeşitli hastalıklar için daha iyi tedaviler geliştirilmektedir.

c) Bilişsel Becerilerin Geliştirilmesi Eğer yaşlılar bilişsel becerilerini kaybediyorlarsa tekrar eğitilebilirler mi? Birçok çalışma eğitimin bir dereceye kadar yapılabileceğini göstermektedir.

d) Bilişsel Nörobilim Ve Yaşlanma Bu bölümde beynin yaşlanma ve bilişsel işlevler üzerindeki rolüne yönelik artan ilgi incelenmiştir. Bilişsel nörobilim alanı, beyin ve bilişsel işlevler arasındaki ilişkileri çalışan temel bir disiplin olarak ortaya çıkmıştır.

B) Dil Gelişimi Birçok kişi için ileri yetişkinlikte kelime bilgisi ve kelime anlamı değişmeden devam etmektedir ve ilerlemektedir. Ancak, konuşma sırasında kullanmak üzere kelimelerin geri çağırılmasında, konuşulanları anlamada, fonolojik becerilerde ve bazı diyaloglarda düşüş görülmektedir. Yaşlı yetişkinlerdeki bu değişimlerin bellek ve duymadaki düşüşün ya da bir hastalığın sonucunda ortaya çıkması olasıdır.

Genç yetişkinler ile yaşlı yetişkinlerin iletişim kurma biçimlerinde görülen farklılıklar nelerdir?

C) İş ve Emeklilik Yaşlı yetişkinlerin yüzde kaçı çalışmaya devam etmektedir? Bu kişiler ne kadar üretkendir? Kimler emekliliğe en iyi şekilde uyum sağlamaktadır? Amerika Birleşik Devletlerin’de ve dünyada emekliliğin değişen örüntüleri nelerdir? Bunlar bu bölümde ele alınacak sorulardan bazılarıdır.

a) Abd’de VE DİĞER ÜLKELERDE EMEKLİLİK Amerika Birleşik Devletlerin’de insanların büyük kısmı hangi yaşta emekli olmaktadır? Emekli olduktan sonra belli bir noktada birçok insan işgücüne geri mi dönmektedir? Diğer ülkelerde emeklilik nasıldır?

Diğer Ülkelerde İş ve Emeklilik: Diğer ülkelerde iş ve emeklilik nasıl tanımlanır? Yakın zamanda 40-79 yaş arası, 21 farklı ülkeden 21,000 kişiyle yapılan büyük ölçekli bir çalışmada, iş ve emeklilik örüntüleri incelenmiştir (HSBC Insurance, 2007). Ortalama olarak, 60’lı yaşlardaki kişilerin yüzde 33’ü, 70’lerindeki kişilerin ise yüzde 11’i hâlâ bir tür paralı işte çalışmaktadır.

b) Emekliliğe Uyum Sağlamak Emeklilik bir olay değil bir süreçtir (Moen, 2007). Emeklilikle ilgili çalışmaların çoğu, boylamsal değil kesitsel çalışmalardır ve bu çalışmalar da kadınlar yerine erkeklere odaklanmaktadır.

D) Zihinsel Sağlık İnsanların büyük bir kısmı uzun bir yaşam sürmek istemektedir ancak yaşlılıkta yaşamlar, zihinsel bir rahatsızlıktan dolayı altüst olmaktadır. Bu ihtimal hem insanların hayatında sorun oluşturmaktadır hem de toplum için parasal olarak pahalıya patlamaktadır.

a) Depresyon Depresyon zihinsel hastalıklar arasında “soğuk algınlığı” olarak adlandırılmaktadır. Ancak, depresif belirtiler gösteren yaşlı yetişkinlerin büyük çoğunluğu hiçbir zaman zihinsel sağlık tedavisi görmemektedir.

Majör/ağır depresyon: Bireylerin son derece üzgün, morali bozuk, kendini aşağılayıcı ve sıkılmış oldukları bir duygudurum bozukluğu. Kişi iyi hissetmez, yaşama gücünü kolayca kaybeder, iştahı bozuktur, neşesiz ve isteksizdir. Majör depresyon çok yaygın olduğu için zihinsel hastalıkların “soğuk algınlığı” da denir.

Yaşlı yetişkinlerde görülen depresyonun özellikleri nelerdir?

b) Bunama, Alzheimer Ve Diğer Hastalıklar Zihinsel bozukluklar arasında yaşlı yetişkinlere en fazla zarar veren rahatsızlık demanslardır. Demans: Temel belirtisi, zihinsel işlevlerin bozulması olan nörolojik bozukluklara verilen genel addır.

Alzheimer Hastalığı: Demansın bir türü olan Alzheimer hastalığı bellekte, muhakeme yeteneğinde, dilde ve sonunda fiziksel işlevlerde derece derece bir bozulmayla kendini gösteren, ilerleyen, geri dönüşü olmayan bir beyin rahatsızlığıdır.

Çoklu damar tıkanmasına bağlı demans: Cerebral/ beyne ait atardamarlarda geçici kan akışının tekrarlayan engellemeler sonucunda ortaya çıkan zihinsel işlevlerde düzensiz ve ilerleyen kayıptır.

Parkinson Hastalığı: Demansın diğer bir türü olan Parkinson hastalığı kaslardaki titreme, hareketlerin yavaşlaması ve kısmi yüz felci gibi belirtilerle tanımlanan sürekli ve ilerleyen bir rahatsızlıktır.

Muhammed Ali dünyanın en önde gelen sporcularından biridir ve Parkinson hastasıdır.

c) Din On beşinci bölümde özellikle orta yaşa odaklanılarak din ve yaşamın anlamı, din ve sağlık arasındaki ilişki dâhil edilerek tartışılmıştır. Bu bölümde, birçok yaşlı yetişkinin yaşamındaki önemi değerlendirilerek, din konusunun incelenmesine devam edilecektir.