Sözcükte Anlam Özellikleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

ZAMİRLER.
KELİME TÜRLERİ ZARFLAR.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ZARFLAR (BELİRTEÇLER)
EDATLAR.
ADILLAR(ZAMİRLER) Bunu siz mi aldınız? Burası çok sıcak.
Kelimede anlam Cümlede anlam Paragrafta anlam
SÖZCÜKTE GENEL VE TERİM ANLAM
 Aşağıdaki cümlelerden hangisinin sonuna nokta konulmalıdır?  A)Ah, keşke oraya gitmeseydim  B)Ağzından şu kelimeler döküldü  C)Bahçeye mi çıkmış.
İlksen Uysal BOZYEL/Türkçe Öğretmeni
5. SINIF TÜRKÇE KONU ANLATIMI
1/20 Zamir A B C D Aşağıdaki cümlelerin hangisinde şahıs ( kişi ) zamiri vardır? Akşam dayımlar geldiğinde uyuyordum. Durmadan yağan kar çocukları heyecanlandırdı.
Zarflar Zarf: Eylemleri, eylemsileri, zarfları, kimi zaman da ekeylemle yargı anlamı kazanmış sözcükleri türlü yönlerden (durum, zaman, yön…) tamamlayan.
Sözcük Türleri Setenay KAYA Hazırlık-D/153
SÖZCÜKTE ANLAM.
EKLER.
ANLAMLARINA GÖRE SÖZCÜKLER.
1)Aşağıdakilerden hangisinde bir ad, ayrılma durumundadır? A)Uğurcan eve girdi. B)Onur ekmeğini de getirdi. C)Bana doğruları kim öğretecek. D)Elif kitabı.
türkçe performans ödevi
ZARF (BELİRTEÇ).
Zarf Fiil (Bağ-Fiil, Ulaç)
ZARFLAR (BELİRTEÇ).
SÖZCÜKTE ANLAM SORULAR:
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
ANLAMLARINA GÖRE KELİMELER
2. SINIFLAR BİLGİ YARIŞMASINA HOŞGELDİNİZ
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ZARFLAR (BELİRTEÇ) Burak SÖKÜCÜ
Erciyes Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği 2. sınıf
1.Soru Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bağlaç olan ''de'' yanlış yazılmıştır? A) Bence annen de haksızdı, sen de haksızdın. B) Bıçak ta, kaşık ta ikisi.
Benim adım Balerin Bebek.
YÜKLEMİN YERİNE GÖRE CÜMLELER (ÖGELERİN DİZİLİŞİNE GÖRE CÜMLELER)
.Korkuyla ( ) “Bana niçin kızdın ( )”diye sordu ( ) Yukarıdaki cümlede parantez içindeki yerlere, aşağıdaki noktalama işaretlerinden hangileri getirilmelidir?
1. Aşağıdaki altı çizili sözcüklerden hangisi soyut değildir
SÖZCÜKTE ANLAM.
SORU 1 Kaybettiklerinize yanarak hayatı kendinize zehir edeceğinize, sizi kayba sürükleyen hatalarınızdan ders çıkarıp onları tekrarlamamaya çalışın. Yukarıdaki.
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
SÖZCÜKTE ANLAM Hazırlayan:Gökçe Hanım EMİR Numara:
Sözcükte Anlam Sorular.
EDATLAR.
1.Soru Aşağıdaki cümlelerin hangisinde altı çizili sözcük, işlevi bakımından ötekilerden farklı bir ek almıştır? A) Bugünlerde birçok yeni yayın piyasaya.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
SÖZCÜKTE ANLAM ÖZELLİKLERİ
TÜRKÇE / Sözcükte Anlam
YAPISINA GÖRE CÜMLE ÇEŞİTLERİ
Eğitim Fakültesi 2. sınıf
SÖZCÜKTE YAPI.
SÖZCÜKTE ANLAM Duygu Şarvan 9/A.
MECAZ ANLAM Sözcükler,kimi durumlarda bir ilgi ya da benzetme sonucu gerçek anlamlarından başka bir anlam kazanır. Buna ‘’mecaz anlam’’ denir.
Kelime Türleri İsim soylu sözcükler de yediye ayrılır:
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
İbrahim hakkı i.ö.o. Hazırlayan:abdulkadir otlaca.
MEB KAZANIM TESTİ 1 Sözcükte Anlam - 1 (Çok Anlamlılık)
SÖZCÜKTE ANLAM Anlamı olan ya da tek başına anlamı olmadığı halde cümle kuruluşunda görev yapan anlatım Birimlerinin en küçüğüne sözcük (kelime) denir.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
İSİMLER (ADLAR) Varlıkları veya kavramları karşılayan sözcüklerdir.
ZAMİR (ADIL).
KONU 1: SÖZCÜKTE ANLAM.

SÖZCÜK ANLAMI Anlamı olan en küçük ses birliğine sözcük denir.
SÖZCÜKTE ANLAM 6. SINIF TÜRKÇE DERSİ.
ADILLAR (ZAMİRLER).
SÖZCÜKTE ÇOK ANLAMLILIK. SÖZCÜKTE ÇOK ANLAMLILIK NED İ R? Bir kelimenin birden çok anlam ifade etmesine sözcükte çok anlamlılık denilmektedir. Çok anlamlılık.
HAZIRLAYAN:EMİNE DİNÇEL DERS:BİLGİSAYAR NO:233 SINIF:9/A
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
SÖZCÜKTE ANLAM
Sunum transkripti:

Sözcükte Anlam Özellikleri Gerçek (Temel) Anlam Yan Anlam Mecaz Anlam Terim Anlam Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

Gerçek (Temel) Anlam » Karabaş, bir şeyin kokusunu aldı. Bir sözcüğün zihinde uyandırdığı ilk anlama gerçek anlam adı verilir. Kelimelerin sözlükteki ilk anlamıdır. Bu yüzden sözlük anlamı da denir. Örnek » Karabaş, bir şeyin kokusunu aldı. (koku: Nesnelerden yayılan zerrelerin burunda uyandırdığı duygu) » Kör adama kimse yardım etmedi. (kör: Görme engeli) » Elinde ağır bir çanta taşıyordu.. (ağır: İçinde, kaldırması zor olan) Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

Yan Anlam Bir sözcüğün temel anlamından kopmadan kazandığı yeni anlamlara yan anlam denir. Örnek » Masanın ayağı yerinden çıkmış. (koku: Güzel kokmak için kullanılan esans) » Kör makasla kumaşı kesmeye çalışıyor. (kör: Keskinliği yeterli olmayan) » Bugün boşum, hiç işim yok. (boş: İşi olmayan, işsiz.) » Anahtarlar çekmecenin en üst gözünde. (göz: raf, bölme.) Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

Mecaz Anlam » Ortalıkta savaş kokusu vardı. (koku: Belirti, işaret) Bir ilgi veya benzetme sonucu sözcüğün gerçek anlamından tamamen uzaklaşarak kazandığı yeni anlamlara mecaz anlam denir. Mecaz anlamda kullanılan sözcükler genellikle soyut anlam kazanır. Örnek » Ortalıkta savaş kokusu vardı. (koku: Belirti, işaret) » Olaylara karşı kör ve sağırdır. (kör: Duyarlılığını yitirmiş) » Boş sözlerle beni oyalamayın. (boş: Bir işe yaramayan) Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

Terim Anlam Bir sözcüğün bilim, sanat, spor ya da meslek alanına özgü kavramları karşılığında kazandığı anlama terim anlam adı verilir. Bazı bilim, sanat ve meslek dalları ile ilgili terimler: Matematik: Doğal sayılar, kare, polinom… Tiyatro: Sahne, perde, kostüm… Müzik: Nota, portre, sol anahtarı… Coğrafya: Meridyen, ölçek, izohips, Dünya, boğaz… Resim: Portre, palet, tuval… Futbol: Taç, faul, gol… Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

» Bir sözcüğün terim olup olmadığı kullanıldığı cümleye göre değişir » Bir sözcüğün terim olup olmadığı kullanıldığı cümleye göre değişir. Örnek » Camdan yansıyan ışık gözlerimi kamaştırdı. (Gerçek anlam) » Sanatçımız, edebiyatımızın vazgeçilmez ışıklarından biridir. (Mecaz anlam) » Bugünkü dersimizde ışık konusunu işleyeceğiz. (Terim anlam) » Doğru haber veren gazeteler de var. (Gerçek anlam) » İki noktadan tek doğru geçer. (Terim anlam) » Olaya bir de şu açıdan bakalım. (Mecaz anlam) » İkizkenar üçgenin taban açıları eşittir. (Terim anlam) Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

Aşağıdaki cümlelerde yüzmek, ayak ve ağız sözcüklerinin hangi anlamda kullanıldıklarını yanlarındaki parantezlerin içine yazınız. Toz içinde yüzen kitaplara yazık oluyordu. (……………………………) Buradaki küçük gölde çocuklar her sabah yüzerdi. (……………………………) Uzun zamandan beri borç içinde yüzüyordu. (……………………………) Bırak bu ayakları. (……………………………) Ayağım ağrıyor. (……………………………) Masanın ayağı kırılmış. (……………………………) Ayağı olmayan göllerde tuz oranı yüksek olur. (……………………………) Çocuğun ağzında bir şey vardı. (……………………………) Rumeli ağzıyla konuşuyor. (……………………………) Bıçağın ağzı keskin değildi. (……………………………) O, kimseye ağız açtırmadı. (……………………………) Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

Yukarıdaki cümlede kaç yan cümlecik var¬dır? A 5 B 6 C 7 D 8 Soru 2 1. 1. Çağa meydan okuyan, bu meydan okuma içinde kendi hayatını kuran, kendini çalış¬maya adadıkça büyüyen, çoğalan gönül adamlarını, büyük dimağları, ufuk insanla¬rını anlamak neredeyse imkânsızdır. Yukarıdaki cümlede kaç yan cümlecik var¬dır? A 5 B 6 C 7 D 8 Soru 2 1. 1. Kaybettiklerinize yanarak hayatı kendinize zehir edeceğinize, sizi kayba sürükleyen hatalarınızdan ders çıkarıp onları tekrarla¬mamaya çalışın. Yukarıdaki cümlede kaç fiilimsi vardır? A 3 B 4 C 5 D 6 Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

Yukarıdaki parçada kaç fiilimsi vardır? A 6 B 7 C 8 D 9 Soru 4 1. 1. Başarı, yaptığını sevmek veya sevdiğini yapmaktır. Hedeflerinize sımsıkı sarılmaz¬sanız hayatınız sevmediğiniz işlerin işgali altında ezilebilir. Hayatınıza anlam katacak bir hedef bulmak, yaşamak için heyecan ve istek bulmaktır. Yukarıdaki parçada kaç fiilimsi vardır? A 6 B 7 C 8 D 9 Soru 4 1. 1. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde isim-fiil, sıfat-fiil ve zarf-fiil bir arada kullanılmıştır? A Sorunları çizmeyip geleceğe havale et¬mek yükümüzü çekilmez hâle getirir. B Her sorunun çözüm yolunu bulmak akıllı insanların belirgin özelliğidir. C Sorun yaratmak bazı insanlar için ade¬ta meslek haline gelmiştir. D Geleceği göremeyenler, günümüzün ba¬sit meselelerini büyütürler. Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni

Bu parçada kaç tane fiilimsi (eylemsi) kul¬lanılmıştır? A 7 B 8 C 9 Soru 5 1. 1. O dakikalar, o saniyeler geçmek bilmiyor¬du. Kendi kendime parmaklarımı oynata¬rak yüzüme elimi sürerek donmayı engelle¬meye çalışıyordum. Bu arada Yusuf, palto¬sunu çıkarıp kafasına sarmış, tipiden ko¬runmaya çalışıyordu. Bu parçada kaç tane fiilimsi (eylemsi) kul¬lanılmıştır? A 7 B 8 C 9 D 10 Soru 6 1. 1. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bütün fii¬limsi türlerine örnek vardır? A Sihirbazların kullandığı bu gizemli söz¬cüğün, "abrakadabra"nın, İbraniceden geldiği söyleniyor. B Akide şekerinin geçmişteki işlevi sade¬ce ağız tatlandırmak değilmiş. C Sözlüklerde bulunmayan sözlerin söz¬lüğü olarak tanımlanıyor bu kitap. D Başkalarının tercih ettiği bir hayata mahkûm olmamak için bu sözlüğü ince¬lemeden adım atmayın. Suat Bingöl Türkçe Öğretmeni