Vygotsky ve Sosyo-kültürel teori

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
HIZLI OKUMA VE NOT TUTMA
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mehmet OKUTAN
Bilişsel Gelişim?.
YAPILANDIRMACILIK.
MENAR ABAKÜS MENTAL ARİTMETİK PROGRAMI
LEV SEMONOVİCH VYGOTSKY
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
Okul öncesİ Eğİtİmde Günlük Program AkIşI
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
PROJE TABANLI ÖĞRENME.
Öğrenme-Öğretme Süreci
JEROME BRUNER ‘İN ÖĞRENME KURAMI
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
PROBLEME DAYALI ÖĞRENME
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
MONTESSORİ.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Piaget’in Bilişsel Gelişim Kuramı
Öğr. Gör. Dr. Şirin KARADENİZ
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
İlkokuma Yazma Öğretiminin İlkeleri
Öğretim İlke ve Yöntemleri
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Oyunun Özellikleri ve Önemi
Eğitsel Rehberlik. Rehberlik hizmetlerinin önemli bir işlevi de öğrenmeyi kolaylaştırmak, başarıyı artırmaktır. Bu amaca yönelik yapılan rehberlik hizmetleri.
BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM.
Probleme Dayalı Öğrenme
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
KISIM 3 Bilişsel Gelişimi Arttırma BÖLÜM 9 Yapılandırmacılık: Öğrenenin Bilginin Yapılandırılmasında.
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri.
TELEVİZYONUN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Vygotsky’nin Bilişsel Gelişime İlişkin Görüşleri
Yapılandırmacılık = Constructivism
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Lev Vygotsky.
BASAMAKLI ÖĞRETİM PLANI
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Sembolik Düşünce Nedir
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
AOÖ 206 Matematik Eğitimi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
ÖĞRENME ORTAMINDA ÖĞRENENİN ÖZELLİKLERİ
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
SOSYO-KÜLTÜREL YAKLAŞIM
OKUL ÖNCESİ EĞİTİME TEMEL OLAN YAKLAŞIMLAR - REGGİO EMİLİA
ÇOCUĞUN GELİŞİMİNE BAĞLI OYUN AŞAMALARI
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Kültürel Tarihsel Kuram
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Mesleki Rehberlik.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Vygotsky ve Sosyo-kültürel teori Öğr.Gör.Dr.Diğdem Siyez

Sosyo-kültürel teori Piaget çocuğun düşünme sürecinde ağırlıklı olarak çocuğun keşiflerinin rol oynadığını belirtirken Vygotsky, düşünmenin temelinde sosyal etkileşimlerin yer aldığını kabul etmektedir. Vygotsky’e göre çocuklar yetişkinlerin (veya ağabey ya da abla gibi kendisinden daha becerikli –donanımlı- bir çocukların) rehberliğinde bilişsel becerilerini kazanırlar. Dil gelişimi ve zihinsel gelişim arasında paralellik vardır.

Öğrenmede de yetişkinler ile olan etkileşimin yanı sıra çocukların dünyasındaki araçlarda çok önemli bir yere sahiptir. Araçlar: Kalem, kağıt, bilgisayar gibi somut gerçekler olabileceği gibi dil, matematik sistemleri ya da işaretleri gibi semboller de olabilir.

Sosyo-kültürel teori Vygotsky göre Çocuğun öğrenme yaşantılarının yapılandırılması oldukça önemlidir. Bunun sağlanabilmesi için ise: Çocuğun dikkatinin çekilmesi, Bir plan hazırlanması ya da model oluşturulması, Bütün sürecin çocuğun gelişim düzeyine adapte edilmesi (yakınsal gelişim alanının dikkate alınması) gerekmektedir.

yakınsal gelişim alanı Vygotsky bu kavramı çocuğun tek başına yapmakta zorlandığı ancak yetişkin rehberliğinde başarabileceği görevler için kullanmaktadır. ÖRNEK: Çocuk yeni kelimeler öğrenirken okumakta zorlanıyorsa ebeveynleri bu kelimeleri okuyarak çocuğun kelimeleri işitmesine yardımcı olabilir. Çocuğun halihazırdaki başarıları

Yakınsal Gelişim Alanı ile ilgili bir örnek (Seifert, Hoffnung & Hoffnung, 1997) Anne: Burada senin için 4 kitap var, abin içinde Çocuk: Aynı mı? (Abisinin kitap sayısını araştırıyor.) Hayır, onun daha fazladır (kızgın bir ifade ile konuşur). Anne: Hayır, gerçekten aynı. Onlara da bak Çocuk: Onun daha fazla. Anne: Onunkileri bir sıraya diz. Sonra da kendininkileri sırala ve karşılaştır. Çocuk: (denileni yapar) bir, iki, üç, dört. Bir iki üç, dört. Aynı. (Mutlu olmuştur.)

Vygotsky ve Eğitim Vygotsky’nin fikirleri eğitim uygulamalarında oldukça önemli bir yere sahiptir. Piaget’de olduğu gibi Vygotsky’de çocuğun keşif yapabilmesi için fırsatların sunulması gerekliliğine inanır. Vygotsky’e göre sınıf içerisinde çocuk mutlaka desteklenmelidir. Öğretmenler soru sorarak, sunum yaparak ve açıklamalar yaparak çocukların keşfetmelerine yardımcı olabilir.