Brifing ve Sunum Hazırlama Teknikleri İl Planlama Uzmanlık Eğitimi Brifing ve Sunum Hazırlama Teknikleri Ender ÖZBEK İl Planlama Uzmanı Mersin İl Planlama ve Koordinasyon Müdür Vekili 28 Kasım 2014 1/18
Brifing: “Bir işe başlamadan evvel kesin ve ayrıntılı bilgi vermek için yapılan kısa toplantı”dır. Dilimize, İngilizcede özetlemek anlamına gelen ‘briefing’ kelimesinden gelmiştir. Önceleri sadece askeriyede kullanılmakla birlikte zamanla her alanda kullanılmaya başlanmıştır. 2/18
Sunum: Bir mesajı iletmek amacıyla gerçekleştirilen sözlü ve/veya görsel iletişimdir. 3/18
Öncelikle bir amaç belirlenmeli, Sunum Hazırlarken; Öncelikle bir amaç belirlenmeli, - Neden sunum yapıyorum? - Sunumdan ne bekliyorum? Katılımcılar araştırılmalı, - Neden katılacaklar? - Ne bekliyorlar? - Neye gereksinimleri var? 4/18
Etkili Bir Sunum Nasıl Olmalı ? Kime sunum yapacağını bilmeli ve dinleyici kitlesini tanımalı, Yeterli derecede araştırma yapmalı, Sunumu yapacak kişi kendini tanıtmalı, Konuya kısaca giriş yapmalı, Sunum basit ve net olmalıdır. 5/18
Kullanılan teknolojiden ziyade, sunumun kalitesi ön planda olmalı, Yazım şekli (font); Arial/Times New Roman/Calibri olarak seçilmeli, Yazım biçimi (font style); rahat okunabilir olmalı, Font büyüklüğü 24 olmalı, Gerekmedikçe büyük harf kullanılmamalıdır. 6/18
Kelimeler satır sonlarında kesilmemeli, Vurgulanmak istenen kısımlar italik, farklı renk, alt çizgi vb. teknikler kullanılarak yapılmalı, Sunum her şeyi içermemeli, uzun cümleler kullanılmamalı, anahtar kelimeler seçilmeli, Kelimeler satır sonlarında kesilmemeli, Sayfalar numaralandırılmalıdır. 7/18
Resimler arka plan olarak kullanılmamalıdır. Resim seçimi amaç ve içerik doğrultusunda yapılmalı, slaytlar resim ve figürlerle doldurulmamalı, Resimler arka plan olarak kullanılmamalıdır. 8/18
Sunum hazırlanırken 666 kuralı uygulanmalıdır; - Her slaytta en fazla 6 satır, - Her satırda en fazla 6 kelime, - 6 slaytta bir mutlaka grafik veya resim olmalıdır. 9/18
Renk kullanımında, basit ve tutarlı olunmalı, Okunabilir olmalı, verilmek istenen mesajlara uygun renkler seçilmeli, Kontrast renkler birlikte kullanılmalı, Bir slaytta 4’ten fazla renk kullanılmamalı, Zeminde sarı veya turuncu kullanılmamalıdır. 10/18
Renklerin Taşıdıkları Anlamlar Turuncu: Sıcak, samimi, canlı ve hayranlık vericidir. Siyah: Güçlü, tutkulu, sofistike ve gizemlidir. Mavi: Sakin, güvenilir. Yeşil: Güven, sadakat ve zekayı simgeler.Rahatlatıcı, sakinleştirirci ve şifa verici olarak bilinir. 11/18
Kırmızı: Şiddetli, güçlü, uyarıcıdır. Mor: Bilgelik, lüks ve gücü simgeler. Gözü yorar. Kahverengi: İnsanların hareketlerini hızlandırır. Sarı: Geçici, iyimser ve dikkat çekicidir. 12/18
Sunum yapılırken teknik araç gereçten mutlaka yararlanılmalıdır. Etkili bir sunum; gücünü, konu kadar sunumda kullanılan teknik malzemelerden alır. Sunum yapılırken teknik araç gereçten mutlaka yararlanılmalıdır. Yazı tahtası, çok yapraklı pano, bilgisayar, projeksiyon cihazı, mikrofon gibi teknik araçlar ve görsellik konunun anlatılmasında ve anlaşılmasında çok etkilidir. 13/18
- Dili güzel kullanmalı, Sunum Yapan Kişi; - Dili güzel kullanmalı, - Ses tonuna, vurgulara, jest ve mimiklerine dikkat etmeli, - Sadece sözlü olarak değil vücut diliyle de dinleyicilerle iletişim kurmaya çalışmalı, - Sunum sırasında gösterdiği slaytlarla açıklamaları eş zamanlı götürmelidir. 14/18
- Karmaşıklık olmamasına dikkat edilmelidir. Sunum; herkes tarafından benzer şekilde algılanacak şekilde kurgulanmalı, - Şekillere, - Cümle Yapılarına, - Karmaşıklık olmamasına dikkat edilmelidir. 15/18
Slayt metinlerini kısa tutmak gerekir. Çünkü, Katılımcı, önce okur, sonra sunumu yapana döner. 16/18
- İyi planlama yapılmalı, - İyi hazırlanılmalı, Sonuç olarak; Etkili bir sunum için, - İyi planlama yapılmalı, - İyi hazırlanılmalı, - İyi aktarım yapılmalı. 17/18
Teşekkürler. 18/18