İletişimin Temelleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
Advertisements

ZOR HASTA İLE İLETİŞİM ARİFE ÖZEN.
“ETKİLİ İLETİŞİM” Psikolog Hasan KAYA.
MESAJIN ULAŞMASI SÖZ SES BEDEN DİLİ %7 %93.
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Dinleme ve Öğrenme Becerileri
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
İ.Ü.İstanbul Tıp Fakültesi Psikiyatri Anabilim Dalı
Hafta 7 –SÖZSÜZ İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ
ETKİN SUNUŞ TEKNİKLERİ
İLETİŞİM Mİ ? KOLAY !!! SOSYAL HİZMET UZMANI F. BURÇİN KARPUZ
İLETİŞİM.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
İ L E T İ Ş İ M Dr. Necla Tugay Aytekin.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
Yorumla-Yansıt İfadeleri (YYİ)
Hasta Memnuniyeti-İletişim
İLETİŞİM.
İŞ VE MESLEK DANIŞMANLIĞI UYGULAMALI DANIŞMANLIK EĞİTİMİ
Hasta görüşmesinin önemi ve Hasta görüşmesinde hekimin görevleri
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
Yrd. Doç. Dr. Zekeriya Aktürk 12 Aralık 2000
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Etkili İletişim Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
İLETİŞİM BECERİLERİ Dr. Fatma Nur Eneç Can.
Sağlık Ortamlarında İletişim
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
ŞSG Y.B.O Rehberlik Servisi
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
Hekim-Hasta İletişimi
HEKİM-HASTA İLETİŞİMİNDE SORUNLU DURUMLAR
BEDEN DİLİ.
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
1 Başvuran/Hasta ile görüşme yapma becerisi rehberi Prof. Dr.Hamit ACEMOĞLU Tıp Eğitimi AD.
İLETİŞİM Yaşamı Zenginleştiren Ya da Fakirleştiren Sihirli Olay Kişiler Arası İletişim.
İletişim Katılanların bilgi/semboller üreterek birbirlerine ilettikleri ve bu iletileri anlayıp yorumladıkları süreçtir. Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma.
İLETİŞİM.
EĞİTİMDE İLETİŞİM SÜRECİ
İletişim Araş. Gör. Dr. Çağatay Haşim YURTSEVEN KTÜ Tıp Fakültesi Aile hekimliği AD
ETKİLİ İLETİŞİM.
ON PARMAK KLAVYE (F KLAVYE)
İLETİŞİM.
Etkili İletişim Beden Dili Yrd. Doç. Dr. Kenan TAŞTAN Atatürk Üniversitesi Tıp Fakültesi Aile hekimliği Ana Bilim Dalı.
'Dikkat vücudunuz konuşuyor'
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
İLETİŞİM.
Gökçe Erinç Büyükşengür
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmak”tır.
Yetişkin Eğitimi Ortamında Etkili İletişim
Kişilerarası İletişimin Öğeleri
Safa ZORLU Halkla İlişkiler ve İletişim Uzmanı
YETİŞKİN EĞİTİMİ ORTAMLARINDA YETİŞKİNLERLE ETKİLİ İLETİŞİM YETİŞKİNLERLE ETKİLİ İLETİŞİM Dr. Serap KARABACAK Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü İzleme.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SATIŞTA İLETİŞİMİN ROLÜ.
Sunum transkripti:

İletişimin Temelleri

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Sözlü ve sözsüz iletişim teknikleri konusunda bilgi sahibi olmak Hedefler: Katılımcılar bu dersin sonunda; Sözlü ve sözsüz iletişim tekniklerinin hasta görüşmesindeki yerini kavrayabilmeli, Sözlü iletişimin önemini ve unsurlarını bilmeli, Sözsüz iletişimin önemini ve unsurlarını bilmeli İletişim engellerini bilmeli Metotlar: Anlatma, Soru-Cevap, Tartışma Araç-Gereç: Projeksiyon Cihazı,Bilgisayar, Ders Notları Süre: 45 dakika Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi İletişim Katılanların bilgi/semboller üreterek birbirlerine ilettikleri ve bu iletileri anlayıp yorumladıkları süreçtir. Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci Paylaşmak Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Hasta-hekim İletişimi Tüm hastaların yaklaşık % 70’inde tanının sadece görüşme ile konabildiği İletişim yetenekleri yüksek doktorların hastaları tarafından daha az dava edildiği Doktora tüm kaygılarını anlatmayı başaran hastaların memnuniyetinin daha yüksek olduğu görülmüş. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Hasta-hekim İletişimi Hasta görüşmelerinin %69’unda doktorun ilk 18 saniyede hastanın sözünü kestiği Bu görüşmelerin % 77’sinde hastanın doktora gelme nedenini henüz açıklayamamış olduğu saptanmış Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Hasta-hekim İletişimi Doktorunun ofisinden henüz çıkmış hastaların sadece % 50’sinin hastalığı ve tedavisi ile ilgili yeterli bilgiye sahip olduğu, Yaklaşık %50 hastanın kullanacağı ilaçları bilmediği, %22-70 hastanın doktorlarının önerilerine uymadığı gösterilmiştir. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Hasta-hekim iletişim tipleri 1.Ataerkil model; Doktor karar verir ve hastayı zorlar (aşağıdakiler-yukardakiler). 2.Bilgilendirici model; Doktor teknik ayrıntıları verir (öğretmen-öğrenci). 3.Açıklayıcı model; Doktor tercih ettiği modelin yarar, tehlikesi hakkında bilgi verir ve hasta onaylar (iki eşit). 4.Görüşmeci model; Hekim bilgilendirir-Danışmanlık yapar- Hekim hasta birlikte karar verir (veto hakkı olan iki avukat). Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Yüzyüze iletişimin parçaları Sözlü iletişim (% 7) Ses tonu (% 38) Beden dili (% 55) Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Sözlü iletişimde önerilenler Tanımlayıcı Problem merkezli Esnek Alçak gönüllü Kolaylaştırıcı olun Karşınızdakinin duygularını paylaşın, Anladıklarınızı başka sözcüklerle yeniden anlatın Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Sözlü iletişimde önerilmeyenler Yargılayıcı Yönlendirici Dogmatik Kibirli Donuk Zorlaştırıcı olmayın Anlaşılmaz konuşmayın Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Sözsüz iletişim Fiziksel özellikler (doktor, hasta ve mekana ait) Dil özellikleri (ses yüksekliği, konuşma hızı, ek sesler vb) Beden dili Kişiye ait özellikler (yaş, cilt rengi, özbakımı vb) Artefaktlar (giysiler, aksesuarlar vb) Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Sözsüz iletişimde önerilenler S (smile) gülümseyin O (open posture) ulaşılabilir oturun F (forward lean) eğilin, yakınlaşın T (touch) dokunun E (eye contact) göz teması kurun N (nod) başınızla dinlediğinizi belli edin Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Beden dili Dokunma Vücut duruşu Kişisel alan Mimikler Gözler Davranışlar Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi 46 cm 1.2m 1.2-3.6m 3.6m Mahrem b. Kişisel a. Sosyal b. Ortak b. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi KAPI KOLUNDAKİ EL Hastanın ayrılırken söyledikleri bazen esas hekime geliş nedenini içerir. Hasta kapının önünde güvendedir. Stres oluşturacak bir ortam olursa her an uzaklaşabilir. Hastanıza her görüşmede sorun: ‘Değinmediğimiz veya dikkatimizden kaçan herhangi bir nokta var mı?’ Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN Hastanıza ayırdığınız zamanın tamamını ona ayırın! Hastanın sizi anlayıp anlamadığından emin olun! Hastanıza ismiyle hitap edin! Gerektiğinde espri yapın Gerektiğinde hastanızın üstüne gidin Açık uçlu sorular sorun Sonuç cümlesi kullanın Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi GÖRÜŞME SIRASINDA Kendinizi değil, hastayı ön plana çıkarın Hastayı karşınıza almayın Hastanın yanında olun Problemi birlikte çözmeye çalışın Empati kurun Önemsiz gibi gözüken noktalara dikkat edin Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

SÖZLÜ İLETİŞİMDE KURALLAR Tanımlayıcı olun, yargılayıcı olmayın Problem merkezli olun, yönlendirici olmayın Esnek olun, dogmatik olmayın Alçak gönüllü olun, kibirli olmayın Karşınızdakinin duygularını paylaşın, donuk olmayın Anladıklarınızı başka sözcüklerle yeniden anlatın Kolaylaştırın zorlaştırmayın Kelime seçimine dikkat edin Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

İyi İletişim Kurabilmenin Püf Noktaları: Güler yüzle karşılayın İçten ve samimi bir ilgiyle dinleyin Kendinizi karşınızdakinin yerine koyun Karşınızdaki insanı konuşması, gülümsemesi, belirli ifadeleri tekrarlaması için cesaretlendirin. Onu dinlediğinizi ve izlediğinizi belli edin. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

İyi İletişim Kurabilmenin Püf Noktaları: Destekleyici konuşmalar yapın. Karşınızdakinin yüz ifadesini, mimiklerini ve beden dilini dikkatle izleyin ve anlamaya çalışın. Karşınızdaki kişiyle onun anlayabileceği bir dilden konuşun. Önce muhatabınızın konuşmasına izin verin. Tek sözcükle cevaplanabilecek sorular sormayın, açık uçlu sorulan tercih edin. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

İyi İletişim Kurabilmenin Püf Noktaları: Görüştüğünüz kişinin ilgisini çekebilecek türde sorular sorun. Gerektiğinde sessiz kalmayı bilin. Uzlaşma içinde olun. Muhatabınızın kendine olan inancını güçlendirin. Yargılayıcı olmayın. Mümkün olduğunca dakik olun. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

İletişim Ne Zaman Yanlış Gitmeye Başlar? Acelemiz olduğu zaman, Rahatsız edildiğimiz zaman, Yanlış anlaşılmalarda, Birden fazla kişi ile aynı anda görüşüldüğü zaman, Biz ya da karşımızdaki sinirli olduğumuz zaman. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Her pozisyon kendine özgü vücut duruşu ile ayırt edilebilir: İLGÎLÎ: Öne eğilmiş, vücut, kollar ve eller açık İSTEKLİ: Bacaklar açık, ayaklar sandalyenin altında, parmak uçlarında, öne eğilmiş ANLAŞMAYA HAZIR: Toparlanır, eller düz olarak masada DİNLEME: Baş eğik, göz teması, kafa sallama ve sık göz kırpma var DEĞERLENDİRME: Kalem ısırma, çene elleme, yukarı ve sağa bakma, bacaklar çaprazlanmış Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Her pozisyon kendine özgü vücut duruşu ile ayırt edilebilir: DİKKATLİ: (ayakta) Eller arkada, gülümseme, ayaklar açık SIKILMIŞ: Boşluğa bakmak, yerine yığılmış, çiziktirmek, ayak ya da bacak sallamak BIRAK GİDEYİM: Ayaklar kapıya doğru, etrafına bakmak, ceketini düğmelemek DEFANSİF: (ayakta) Ayaklar içeriye dönük, eller kenetlenmiş Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Her pozisyon kendine özgü vücut duruşu ile ayırt edilebilir: REDDEDİCİ: Oturmuş, arkaya kaymış, kollar ve bacaklar çapraz, baş önde, kaşlar çatık BIRAK KONUŞAYIM: Parmakla vurmak, ayak sallamak, dik dik bakmak AGRESİF: Öne eğik, parmakla göstermek, yumruk sıkmak MEYDAN OKUMA: (ayakta) Eller kalçalarda, kaşlar çatık Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Baş hafif eğik – göz teması: doğru Eller kenetli- bacaklar kapalı: yanlış Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi Karşıdakinin söylediklerine itiraz Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi

Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi özetle İletişim paylaşmaktır Bilgilendirici modelde hasta karar vericidir. İletişimin üçte biri beden dilidir. Hastalar dokunmayla iyileşebilir En iyi görüşme masanın iki yanında yapılır. Aile Hekimliği 1. Aşama Kursiyer Eğitimi