Talebin fiyat esnekliği

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
Talep Esneklikleri.
ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Birkaç Anahtar Kavram Maliye Politikası
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Bölüm 36 Gelişmekte Olan Ülkelerin Sorunları ve Türkiye
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bir eksik rekabetçi firma;
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
ECON 101 İKTİSADA GİRİŞ Prof. Dr. Nejat Erk.
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
İKTİSADA GİRİŞ.
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
1 CHAPTER.
Bazı anahtar sorular Neden toplumun paraya ihtiyacı vardır?
Fayda maksimizasyonu Tercihler
OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.
Üretim düzeyi nasıl seçilir?
İKTİSADA GİRİŞ.
4 ESNEKLİK CHAPTER.
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
Toplam Talep ve Toplam Arz.
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Mal piyasalarında denge
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
3. BÖLÜM Piyasa Talebi ve Talep Esnekliği
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Mikroiktisat: Teori ve Uygulama Bölüm 2 Arz ve Talep
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TALEP (demand).
TALEP DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
4.ESNEKLİKLER.
ARZ VE TALEP.
©McGraw-Hill Education, 2014
Turizmde Arzı ve Talep Esneklikleri Öğr.Gör.Zeynep Sıla ÖZŞEN
Toplam Arz, Toplam Talep ve Ekonomik Denge*
Bölüm 6 Tüketici Tercihi Teorisi
DÖVİZ VE DÖVİZ PİYASASI
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
3 Talep, Arz ve Piyasa Dengesi BÖLÜM İÇERİĞİ
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
2. Hafta Talep, arz, ve piyasa
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

Konu 5 Fiyat ve gelirin talep miktarlarına etkisi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 6th Edition, McGraw-Hill, 2000 Power Point presentation by Peter Smith

Talebin fiyat esnekliği …talep edilen miktarın, malın fiyatındaki değişikliğe karşı duyarlılık derecesini ölçer. Şu şekilde tanımlanır: See Section 5-1 in the main text.

Esnek talep ESNEK talep Fiyat esnekliği -1’den daha küçük olduğu zaman örneğin: talep miktarındaki % değişim fiyattaki değişimi aştığında Örn. Fiyattaki %5 artışa karşılık talep miktarı %7 düşerse Esneklik: -7  5 = -1.4 See Section 5-1 in the main text.

Esnek olmayan talep ESNEK OLMAYAN talep Fiyat esnekliği -1 ile 0 aralığında değer aldığı zaman Örn: talep miktarındaki % değişim, fiyat değişiminden küçükse Örn:fiyatta %5lik bir artışa karşılık, talep miktarında %3,5luk bir düşüş var ise: Esneklik: - 3.5  5 = - 0.7 See Section 5-1 in the main text.

Birim esnek talep BİRİM ESNEK talep Fiyat esnekliği tam “-1” olduğundadır Örn. Talep miktarındaki değişim fiyattaki değişimi eşit olduğu zaman örn. Fiyattaki %5lik artışa karşılık, talep miktarında %5 lik bir azalma varsa Esneklik: - 5  5 = - 1 See Section 5-1 in the main text.

Doğrusal talep eğrisinde fiyat esnekliği Fiyat esnekliği doğrusal talep eğrisi boyunca değişiklik gösterir. Talep Birim esnek Esnek Esnek değil Miktar Fiyat

Fiyat esnekliğini ne belirler? Tüketicinin bir başka malı ikame etme özgürlüğü. ÖRNEK: Tüketiciler, bir marka deterjanı, fiyat arttığı zaman diğer bir markaya ikame ederler Bu durumda talebin esnek olması beklenir Ama, eğer ki bütün deterjan fiyatları artarsa tüketiciler herhangi bir ikameye geçiş yapamaz Bu durumda da talebin esnek olmaması beklenir In general, the more narrowly we define a commodity, the easier it is to find a substitute, so the larger will be the price elasticity. See Section 5-1 in the main text.

Uzun dönemde esneklik yüksektir Kısa dönemde, tüketiciler harcama kalıplarını ayarlayamayabilirler (veya hazır olmayabilirler). Eğer fiyat değişikliği ısrarlı olur ise, tüketiciler ayarlamaya daha yatkındırlar. Buna rağmen talebin eğilimi: Uzun dönemde daha esnektir Fakat bağıl olarak kısa dönemde elastik değildir See Section 5-4 in the main text.

Esneklik ve gelir Fiyatlar değiştiğinde, şirketin toplam gelirine (TG) etki talebin fiyat esnekliğine bağlıdır. See Section 5-2 in the main text, and Figure 5-4.

Esneklik ve metro bilet ücretleri Gelirlerini arttırmak için metro bilet ücretleri nasıl değiştirilmelidir? Yolcular otobüs, taksi, araba v.s. kullanabilir Bu durumda talep esnek olabilir (örn. - 1.4) Eğer bilet fiyatlarında artış olursa talep edilen seyahat sayısı ve toplam harcama azalır Eğer yolcuların seyahat seçeneği yoksa Talep esnek olmayabilir (örn. - 0.7) Bu durumda bilet fiyatlarındaki artışın talep edilen seyahat üzerinde az etkisi olur Ve gelir artar

Talebin çapraz talep esnekliği j ürününün fiyatına karşılık i ürününün çapraz fiyat esnekliği Bu pozitif veya negatif olabilir. Eğer iki mal birbirlerinin ikamesi ise çapraz talep esnekliği negatif olma eğilimli olur: örn. çay ve kahve See Section 5-5 in the main text. Eğer iki mal tamamlayıcı mal ise çapraz fiyat esnekliği pozitif eğilimli olur: örn. çay ve süt

Britanya Krallığı’ndaki fiyat esneklikleri Talep miktarındaki % değişim Fiyattaki %1 lik değişime karşılık: Gıda Giyim Ulaşım Yemek –0.4 0.1 Giysi ve ayakkabılar –0.5 –0.1 Ulaşım ve haberleşme 0.3 See Section 5-5 in the main text, and Table 5-7. The animation holds back the own-price elasticities.

Talebin gelir esnekliği Talebin gelir esnekliği; gelirdeki değişmenin talep miktarına olan duyarlılığını ölçer. See Section 5-6 in the main text. Gelir esnekliği pozitif veya negatif olabilir.

Normal ve düşük mallar NORMAL BİR MALIN talebinin gelir esnekliği pozitifdir Gelirde ki artış talep miktarında artışa sebep olur örn. Mandıra üretimi DÜŞÜK BİR MALIN negatif gelir esnekliği vardır. Gelirde ki artış talep miktarında azalışa sebep olur örn. kömür LÜKS BİR MALIN gelir esnekliği 1 den büyüktür. örn. şarap See Section 5-6 in the main text.

Gelir ve talep eğrisi Gelirdeki artış için: NORMAL MAL Düşük mal Fiyat Talep eğrisi sağa kayar Gelirdeki artış için: Miktar Fiyat D0 NORMAL MAL Düşük mal Talep eğrisi sola kayar D1 See Section 5-6 in the main text, and Figure 5-5. D1