H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Advertisements

Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri
SOSYOLOJİDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
DENETİMDE ZAMAN EYLEM PLANI
SLIDE 1BBY208 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
Kavramsallaştırma, İşletimselleştirme ve Ölçme
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Kütüphaneciliğin Destanı Ekim 2004, Ankara Y.T. Bilgi Yönetiminin Kavramsal Tanımı ve Uygulama Alanları Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi.
H.Ü. Bilgi ve Belge YönetimiBölümü
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 6. SINIFLAR
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Betimleme Yöntemi Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
Araştırma Önerisi ve Araştırma Raporu
KENDİMİ TANIYORUM Kazanım: Kendini tanımanın ders seçimindeki önemini fark eder. 9. Sınıf 74 nolu kazanım etkinliği.
BBY 207: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I Y.T. SPSS Ödevi Çözümü Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge YönetimiBölümü
İndeksler, Ölçekler, Tipolojiler
SLIDE 1BBY208 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 Alan Araştırması Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
H.Ü. Bilgi ve Belge YönetimiBölümü
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 İçerik Analizi / Karşılaştırmalı Yöntem Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
BBY208 / KÜT242 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II
SLIDE 1BBY208 – Bahar 2005 KÜT242 / BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2005/bby208/
SLIDE 1BBY208 BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2009/bby208/
SLIDE 1BBY208 Değerlendirme Araştırmaları Yaşar Tonta H.Ü. BBY yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2006/bby208/
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
Kantitatif Araştırma Özeti 8 Mayıs 2015
İSTATİKSEL KAVRAMLAR İstatistik Doç. Dr. Şakir GÖRMÜŞ SAÜ| e-FEK.
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
Sağlık Hizmetlerinde Araştırma ve Değerlendirme Teknikleri
ULUSAL MESLEKİ BİLGİ SİSTEMİ
BBY606: Araştırma Yöntemleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Yöntemleri 3- Bilimsel araştırmanın amacı
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Araştırma tasarımının ne olduğunu ve neden önemli olduğunu anlamak Araştırma tasarımındaki etik hassasiyet alanlarını kavramak.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan. Ders İçeriği Nicel araştırma adımları Araştırma sorusu ve hipotez oluşturma Ölçme Kavramsallaştırma, İşletimselleştirme.
DERS 10: Birincil Kaynaklardan Veri Toplama (Data Collection – Primary Sources Akın Şahin.
MED 167. Frekanslı Serilerde Standart Sapma Örnek XfX.fX-Xbarf.(X-Xbar) ,1259, ,1171, ,1510, ,1453, ,184,05.
YAPIM KUŞAĞI ÜRETİYORUM ETKİNLİĞİ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Temel Araştırmalar: Olaylar arasındaki ilişkileri keşfetmek ve teori geliştirmek amacıyla yapılan çalışmalardır. Bunlar daha çok bilim.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel Araştırmanın Alternatifleri
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr

Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
BBY208 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri II
Nitel Araştırmalar I.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü Araştırma Tasarımı Bu sunuşun slaytları aşağıdaki makaleden yararlanılarak hazırlanmıştır: Trisha L. Davis and John J. Reilly, “Understandinfg license agreements for electronic products.” Serials Librarian 34(1-2): 247-260, 1998. Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü tonta@hacettepe.edu.tr http://yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/tonta.html

Not Bu slaytlarda yer alan bilgiler BBY 207 Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri dersi için hazırlanmıştır. Slaytlarda atıf yapılan kaynakların okuma listesinde tam bibliyografik bilgileri verilmektedir. Bazı kaynaklardan (özellikle Babbie, Karasar, Schutt, Kaptan) daha yoğun olarak yararlanılmıştır. Tüm alıntılar için spesifik olarak her zaman kaynak gösterilmemiştir.

Plan Araştırmanın başlangıcı Araştırmanın amaçları Analiz birimleri Araştırma önerisi

Araştırma Tasarımı Bilim: Gerçeği bulma girişimi Araştırma tasarımı bilimsel araştırmanın planlanması araştırma sorusunu yanıtlamak için bir stratejinin tasarlanması Araştırma tasarımının iki temel özelliği: Mümkün olduğu kadar açık bir biçimde araştırılacak sorunun tanımlanması Araştırma için en iyi yolun/yöntemin ne olduğuna karar verilmesi İyi tanımlanmış bir soru yanıtını da içinde barındırır Bilimsel araştırma = Gözlem yapmak ve gözlediğini yorumlamak

Örnek: Devlette Çürüme Spesifik olarak neyle ilgileniyorsunuz? Çürüme / bozulma tanımı Devlet tanımı Çürüme denince ne tür davranışlar kastediliyor? Neyi araştırmak istiyorsunuz? Tüm kamu çalışanları? Siviller? Seçimle gelenler? Amacınız nedir? Ne kadar çürüme olduğunu bulmak mı? Niçin çürüme olduğunu öğrenmek mi?

Araştırmanın amaçları Ön araştırma (exploratory): Yeni bir ilgi alanı ya da konuyu araştırmak Yüksek vergi oranlarından memnuniyetsizlik: Ne kadar yaygın? Ne kadar örgütlü? Toplum destekliyor mu? Tanımlama: Durumları ve olayları tanımlamak Araştırmacı gözlem yapıp gözlediklerini tanımlıyor Açıklama: Şeyleri açıklama

Ön araştırma Amaçları: Araştırmacının merakını tatmin etmek ve sorunu daha iyi anlamak Daha kapsamlı bir araştırma yapılıp yapılamayacağını test etmek Daha sonraki bir araştırmada kullanılacak yöntemler geliştirmek

Örnek: “Kanal” Bazı kişilerin kendilerini “kanal” olarak görmeleri Ses “kanal”ın dışından geliyor Ses ruhani dünyadan geliyor Bu sesi insani terimlerle açıklamak mümkün değil Alan araştırması yaparak, görüşme ve “kanal” oturumlarına katılarak bu sorun araştırılabilir: Kimsiniz? Bunu niye yapıyorsunuz? “Gerçek” misiniz? Yaş, eğitim, cinsiyet vs. Kanal pozisyonları (yürürken, uyurken, vs.) arasındaki farklılıklar

Ön araştırmanın sınırlılıkları Ön araştırmalar araştırma sorularına nadiren tatmin edici yanıtlar sağlar Ama yanıtlar hakkında ipucu sağlar ve kesin yanıtları bulmaya yardımcı olacak araştırma yöntemleri konusunda fikir verir Temsil sorunu

Tanımlama Araştırmacı gözlem yapar ve gözlenenleri yorumlar Nüfus sayımları, kamu oyu ve pazarlama araştırmaları, vs. Sendikaların lehinde ya da aleyhinde oy kullanan politikacılar Niceliksel araştırmalar tanımlamaya yöneliktir

Açıklama Çete terörü – niçin oluyor? Niçin bazı seçmenler AKP’ye bazıları CHP’ye oy veriyor? Neden bazı kentlerde suç oranı daha yüksek? Hangi etmenler bazı insanların ötenazi taraftarı olmalarına yol açıyor? Çoğu araştırmada ön araştırma, tanımlama ve açıklama ögeleri bulunur

Analiz Birimi: Tanım Benzer tüm birimlerin özet tanımlarını oluşturmak ve aralarındaki farkları açıklamak için üzerinde gözlem yapılan şeyler

Analiz Birimleri Bireyler Gruplar Örgütler Nesneler Bkz. Babbie p. 98-99

Bireyler Toplumu oluşturan belirli bireylerin (kentli, köylü, öğrenci, öğretmen, sakat, tinerci, vs.) özelliklerini anlamaya yönelik gözlemler Suçlular hakkında bilgi edinmek için suçlu bireyler üzerinde araştırma yapılır Yaş, cinsiyet, davranış, vs. Açıklayıcı araştırmalar “evren”deki toplumsal dinamikleri keşfetmeye çalışır

Gruplar Büyük çetelerle küçükler arasındaki farkları anlamak için toplumsal bir grup olarak çeteler araştırılır Hane halkı gelir araştırması (grup olarak aile)

Örgütler Şirketler, üniversiteler, süpermarketler, vs. Üyelerine bakarak toplumsal grupların özelliklerini keşfetme (tanımlayıcı) Üniversite mezunu aile reislerinin daha az sayıda çocuk sahibi olup olmadıklarını araştırma (açıklayıcı)

Nesneler Toplumsal varlıkların ya da onların davranışlarının ürünleri (kitaplar, şiirler, resimler, arabalar, şakalar, şarkılar, vs.) Her toplumsal nesne benzeri nesneler hakkında bilgi verir (tüm ödünç verilen kitaplar, tüm şarkılar, vs.) Kitap boyutu, ağırlığı, sayfa sayısı, yer numarası, vs. Tüm kitapların oluşturduğu “evren” tanımlayıcı ve açıklayıcı amaçlarla araştırılabilir Sosyal bilimciler her şeyi araştırabilir

Analiz Birimleriyle İlgili İki Önemli Kavram Ekolojik yanılgı İndirgemecilik

Ekolojik yanılgı I Bir seçimde kadın adayları destekleyen seçim bölgeleri hakkında bir araştırmada seçmen yaşı ile kadın adayları destekleme arasında bir ilişki olduğu bulunmuş Gençlerin oy kullandığı seçim bölgelerinde kadın adaylara oy verme eğilimi daha yüksek Bu sonuç doğru olabilir mi? Niçin? Araştırmada analiz birimi nedir? Seçim bölgeleri Kimler hakkında sonuç çıkarıyoruz? Seçmenler

Ekolojik yanılgı II Siyahların daha yoğun yaşadığı kentlerde suç oranı daha yüksek (ama kimlerin daha çok suç işlediğini biliyor muyuz?) Protestan dinine mensup ülkelerde intihar oranları Katolik ülkelerdekinden daha yüksek (ama kimlerin daha çok intihar ettiğini biliyor muyuz?) Bireysel yanılgı: Herhangi bir eğitimi olmadan zengin olmuş birini tanıyor olmak daha yüksek eğitim görmenin daha yüksek gelir düzeyine erişme örüntüsünü inkar etmek için kullanılamaz

İndirgemecilik Belirli ve dar kapsamlı kavramlar kullanarak her şeyi açıklama Sosyologların sadece sosyolojik değişkenlere (değerler, normlar, kurallar), ekonomistlerin sadece ekonomik değişkenlere (arz-talep) bakarak şeyleri açıklamaya çalışmaları Osmanlı İmparatorluğu niçin çöktü? 12 Eylül 1980 askeri harekatının nedenleri nelerdir? İndirgemecilik belirli analiz birimlerinin diğerlerinden daha ilgili olduğunu kabul eder

Araştırmalarda Zaman Boyutu Genişlemesine inceleme Bir olgu hakkında belirli bir zamanda genişlemesine bir örneklem alıp dikkatle analiz etmek Uzunlamasına inceleme Gözlemlerin uzun zaman yayılması

Genişlemesine incelemeler Nüfus sayımları (tanımlayıcı) Önyargı hakkında ulusal bir araştırma (açıklayıcı) Açıklayıcı genişlemesine incelemeler zamanla oluşan nedensel süreçleri anlamayı amaçlar Ama varılan sonuçlar sadece belirli bir zamanda yapılan gözlemlere dayanır

Uzunlamasına incelemeler Alan araştırmaları Eşi alkolik olan kadınların yaşam deneyimleri

Uzunlamasına inceleme türleri Yönelim araştırmaları farklı sayımlarda genel nüfustaki artış hızı yönelimleri Grup (cohort) araştırmaları Spesifik alt gruplarda zamanla meydana gelen gelişmelerin araştırılması (1946’lılar, 83/4’ler, Kıbrıs gazileri, vs.) 1990’da bir grup Kıbrıs gazisi üzerinde bir araştırma yapılır, 2000’de aynı araştırma başka bir grupla yinelenir Panel araştırmaları Her seferinde aynı kişiler üzerinde araştırma yapılır TV izlenirlik oranları Belirli beslenme alışkanlıklarının zamanla yol açtığı hastalıkların incelenmesi

Örnek: Partizanlık Yönelim araştırması: Seçmenlerin oy verdikleri partilerin zaman içindeki değişimi (daha liberal, daha demokrat, vs.) Grup araştırması: 1968 kuşağı seçmenlerin oy verdikleri partilerin değişimi Panel araştırması: Küçük bir örneklem grubundaki kişilerin oy verme davranışlarının zaman içindeki değişimi Sadece panel araştırması tam resmi yansıtabilir; diğerleri net değişiklikleri ortaya çıkarır Panel araştırmalarında zamanla deneklerin durumunda gözlenebilen değişiklikler (ölüm, vs.)

Örnekler Grup 2000 41-50 41-50 51-60 51-60 61-70 61-70 71-80 71-80 41-50 41-50 51-60 51-60 61-70 61-70 71-80 71-80 Genişlemesine 1990 41-50 51-60 61-70 71-80 Yönelim 2000 41-50 41-50 51-60 51-60 61-70 61-70 71-80 71-80 Grup 2000 41-50* 41-50* 51-60* 51-60* 61-70* 61-70* 71-80* 71-80* > 81* Karşılaştırma Karşılaştırma Aynı örneklemle karşılaştırma Babbie, p. 105

Bir Araştırma Projesi Nasıl Tasarlanır? Araştırma süreci (Babbie, s. 108) İlgi, Fikir, Kuram Kavramsallaştırma Araştırma yönteminin seçimi (deneyler, tanımlayıcı araştırmalar, alan araştırması, içerik analizi, vs.) İşletimselleştirme Evren ve örneklem Gözlemler Veri işleme Analiz Uygulama

Örnekler Niçin bazı öğrenciler YÖK’ü/kürtajı/evlilik öncesi cinsel ilişkiyi vs. destekliyor, bazıları desteklemiyor? (Açıklayıcı) Öğrencilerin yüzde kaçı destekliyor ve neden? (Tanımlayıcı ve açıklayıcı) Analiz birimi (üniversite öğrencileri) Genişlemesine araştırma

Araştırma Önerisi Sorun ya da amaç Literatür değerlendirmesi Araştırma denekleri Ölçme Veri toplama yöntemleri Analiz Takvim Bütçe

Araştırma Önerisi Örnekleri Dersin web sayfasında var