EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ Dr. Fuat TANHAN İstanbul-2008.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KOCAELİ İL ÖZEL İDARESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
Advertisements

ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
UZAKTAN EĞİTİMDE ZAMAN YONETiMi Uzm.Nazime Tuncay.
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ.
STRES YÖNETİMİ.
Şİddet Muhammet GÜLER.
MS ve Ruhsal Sorunlar Dr. Levent Tokuçoğlu 2004.
Olumlu Disiplin Yöntemleri
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI
Hasta-hekim/hastane ilişkisi Hipokrat Günümüze Yüz yüzeİleri teknoloji KutsalSofistike BüyüselModern hastaneler.
SAĞLIK HİZMETLERİNDE DENETİM Prof. Dr. Recep AKDUR.
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
“Koşullanmama Hakkı” ve Öğrenme Devrimi “Sıfırıncı Hak*” (*) Termodinamiğin sıfırıncı yasası: A ve B sistemleri termodinamik dengede ve C ve D de dengede.
Acil Durum Yönetimi Eğitimleri
Brüksel, 11 Aralık 2008 Süt Pazar Durumu. Market Situation, 11 December !!!Bazı üye ülkelerin verileri gizlidir ve bu tabloda yer almamaktadır!!!
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
YALIN DÖNÜŞÜMDE LİDERLİĞİN ROLÜ
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK HİZMET ÇEŞİTLERİ
Çağdaş Bilimler Merkezi Dershanesi
İNTERNET GÜVENLİĞİ İÇİN İNTERNET GÜVENLİK SEMİNERİ
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
YAPI(PLAN).
PSİKO SOSYAL BİLGİLENDİRME TOPLANTISI
Yönetimde stres kaynakları
KÜRESEL ISINMA & SU ÖĞRETMEN: GÖKÇE ÖKTEM.
Prof Dr Mustafa Yıldız KOÜ Tıp Fak Psikiyatri AD Öğretim Üyesi
KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ TIP FAKÜLTESİ
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
YAS SÜREÇLERİ NİLÜFER ARDA ÖMER PAMUK
TRAVMA SONRASI NORMAL TEPKİLER
CARROLL’UN OKULDA ÖGRENME MODELİ
Artık benim için yaşamak bir ıstırap. Eskiden çok değer verdiğim şeyler dahi anlamını kaybetti. En ufak şeylerden zevk alırdım. Şimdi dünyaları verseler.
Kadına Şiddet İlk Görüşme
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
SINAV KAYGISI SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ
SINAV KAYGISI DENİZLİ REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ.
PSİKO SOSYAL OKUL PROJESİ
SINAV KAYGISI İLE NASIL BAŞEDEBİLİRİM?
SINAV KAYGISI.
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
OTİZM.
a) Boşanma Sıfır-altı yaş döneminde çocuklar ana- babanın niçin ayırdığını anlamada zorluk çekerler. Yoğun ayrılık kaygısı gösterirler. Boşanma olayından.
Öfke kontrolü.
DİĞER TUTUMLAR.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
SINAV KAYGISININ NEDENLERİ Zamanı iyi kullanamama Kötü çalışma alışkanlıkları Beklenti düzeyi Görev ve sorumlulukları erteleme Başarısız olma ve değerlendirilme.
Kişisel Rehberlik.
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
KONTROL ETMEK YA DA KONTROL EDİLMEK !
Anksiyete ve depresyonla karışan durumlar Prof. Dr. Kültegin Ögel Acıbadem Üniversitesi
ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME İnsanlar öğrenme dürtüsüyle doğarlar. Öğrenmeye karşı merak ve bundan duyulan zevk insanın doğasında vardır. W. E. Deming (Deming)
Fiziksel tepkilerBilişsel tepkilerDuygusal tepkilerDavranışsal tepkiler Midede boşluk hissiİnanamama ve İnkarŞaşkınlık ve şokAğlama Nefes alamamaKonfüzyon.
Kelimenin ek almamı ş hali KKÖ LER Çokluk bildiren eklerden biri.
Ergenlerde En Sık Görülen Psikopatolojiler
PSİKOSOSYAL DESTEK EĞİTİM SUNUSU
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü Ruh Sağlığı Programları Şubesi
GELİŞİMSEL YAŞAM KRİZLERİNE MÜDAHALE SÜRECİ
Sınav Kaygısı.
Türk Psikologlar Derneği İstanbul Şubesi
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
ŞİDDET DÖNGÜSÜ ve Kadına Yönelik Şiddet
STRES YÖNETİMİ
Çocuklara Yönelik Şiddetin Önlenmesi
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
Birinci Basamakta “cinsellik ve cinsel işlev bozuklukları”
Sunum transkripti:

EBEVEYN ÖLÜMÜ VE ÖĞRENCİ PSİKOLOJİSİ Dr. Fuat TANHAN İstanbul-2008

Ölüm; doğum, hastalık ve sağlık kadar yaşamın bir parçasıdır. Ölüm, her canlının yüzleşeceği ve yaşayacağı bir mutlaklık taşır. Ölüm, kaçınılmazdır. İstanbul-2008

Bowlby’nin belirttiği üzere, psikanalizin doğuşundan ancak elli yıl sonra ölüme karşı oluşan tepkiler incelenmeye başlanmıştır Yas tepkilerinin ancak son yıllarda ele alınması, ölüm konusunun da cinsel konular gibi yasak bir konu olduğu yargısını güçlendirir. İstanbul-2008

Bu durum onların gelişimi üzerinde önemli etkiler bırakabilmektedir Okul çağındaki çocuklar, her gün travma, ölüm ve kayıpla karşılaşmaktadırlar Bu durum onların gelişimi üzerinde önemli etkiler bırakabilmektedir İstanbul-2008

Günümüz Toplumunda Ölümün Yeri Ölüm, yadsınarak mücadele edilmesi gereken bir hastalık ya da aşılması gereken bir engel olarak algılamaktadır. İstanbul-2008

Ölüm Sistemi Durumlara ilişkin faktörler Kuramsal faktörler Ölüme Maruz Kalma Yaşam Süresi Beklentisi Kuramsal faktörler Bireyin Doğanın Gücü Üzerindeki Kontrol Algısı İnsan Olmanın Anlamını İdrak Etme İstanbul-2008

Ölüm Algısının Gelişimi Çocukların ölüm algılarını betimlemde kimi kavramlar öne çıkar Bunlar: 1-evrensellik, 2-geri döndürülemezlik; 3-işlevlerin durması; 4-nedensellik; 5- hayıtın devamlılığına ilişkin algı. İstanbul-2008

Okulöncesi dönemde ölüm algısı Bu dönem 0-5 yaşları arasındaki dönemi kapsar. 0-3 yaşına kadarki dönemde çocuk ölüme ilişkin pek birşey bilmez. 3-5 yaşlarını kapsayan kesimde ölüm algısı, uyku ve ayrılık kavramları içinde hapsolmuş durumdadır. İstanbul-2008

İlköğretim döneminde ölüm algısı Bu dönem 6–14 yaş aralığını kapsamaktadır. Bu yaşlarda çocuklar ölümün bir son olup olmadığını bilmek istemelerine karşın, ölümün bir son olmaması yönünde bir beklenti geliştirirler İlköğretimin birinci kademinin sonlarına doğru çocuk, ölümü önüne geçilmez biyolojik süreç olarak kavramaya başlar. Bu tür bir ölüm düşüncesi yaygın olarak 10-11 yaşlarına doğru ortaya çıkar. İstanbul-2008

Ortaöğretim döneminde ölüm algısı Ortaöğretim dönemi 14-18 yaşları arasını kapsar. Ergenleri içten içe ölümlü olma ve zamanın ilerlemesi gibi düşüncelerin eşliğinde ölümü yoğun olarak gündeminde tutar Ölüme duyulan ilgi, ölüme meydan okuma ile birlikte ortaya çıkar Yalom, bu durumu “zoraki kahramanlık” olarak nitelendirir. İstanbul-2008

Ebevey Ölümü ve Etkileri Birey, akraba veya yakınlarının ölümüne karşı farklı tepki verebilmektedirler. Ebeveynini kaybeden çocuklarda yaygın olarak bazı tepkiler görülür. Bunlara normal yas tepkileri adı verilir. İstanbul-2008

Elizabeth Kübler-Ross’a göre normal yas beş aşamadan geçer İNKAR: Bu olamaz!! ÖFKE: Bu adil değil!! PAZARLIK: daha iyi biri olacağım. Onları geri ver!! DEPRESYON: Öyle üzgünüm ki sanırım öleceğim KABUL: Bu kayıpla başa çıkacağım İstanbul-2008

BİR KAYBA KARŞI VERİLEN OLAĞAN YAS TEPKİLER DÖRT GRUPTA TOPLANABİLİR Davranışsal yas tepkileri Duyuşsal yas tepkileri Bilişsel yas tepkileri Fiziksel yas tepkileri İstanbul-2008

Saldırganlık, sinirlilik Uyku problemleri DAVRANIŞSAL YAS TEPKİLERİ Ağlama Saldırganlık, sinirlilik Uyku problemleri Akademik sorunlar, okula devam etmeme, bellek ve odaklanma sorunu yaşama Aile üyeleri arasındaki çatışmaları azaltma çabası Arkadaşlarıyla olma, olağan etkinlikleri yapma isteklerinde azalma İstanbul-2008

DUYUŞSAL YAS TEPKİLERİ Üzüntü, soyutlanma, geri çekilme, Korkular, kaygı, panik Ölüm ve duyguları hakkında konuşmaktan kaçınma, duyguları inkar.. Ölen kişiyi çok özleme Kaybı olmayan çocuklardan farklı olduğu duygusu İstanbul-2008

BİLİŞSEL YAS TEPKİLERİ Kendini suçlama Tekrarlayan düşünceler Başarısızlık ve ret edilmeye aşırı duyarlılık İstanbul-2008

FİZİKSEL YAS TEPKİLERİ fiziksel hassasiyet, fiziksel acılar biçiminde ortaya çıkar. Karın ağrısı, nefes darlığı, kaslarda yorgunluk, enerjisizlik, ağız kuruluğu, uykusuzluk, yemek yemenin azalması ya da yememe, depresyonun fiziksel belirtileri, İstanbul-2008

Yas tepkisi bir yıla yakın sürer.. Bazılarında daha uzun… İstanbul-2008

2. Kayıp asla yeniden kazanılmaz. Hiçbir şey eskisi gibi olmayacaktır.. İstanbul-2008

3. Yas süreci, eğer yasın yaşanmasına izin verilirse daha kısa sürer İstanbul-2008

Yas çalışmaları şunları amaçlar Kaybedilen kişiden özgürleşmek Kaybedilen olmaksızın çevreye yeniden uyum sağlama, kabul etme ve yüzleşme. Yeni ilişkiler kurma.. İstanbul-2008

Yas ve Kayıpla Başa Çıkmayı Öğrenme Yas ve kayıpla başa çıkmanın anahtarı trajediyi ret etmeme, acı dolu ayrılığı kabul etmedir. İstanbul-2008

Fiziksel ve psikolojik Bu amaçla bireyin; Fiziksel ve psikolojik belirtileri kontrol etme becerilerini öğrenmesi; Yasın normal ve gerekli bir duygu olduğu ve toparlanmanın zaman alacağı duygusunu kabul etmesi gerekir. İstanbul-2008

Fiziksel ve psikolojik belirtileri kontrol etme becerilerini öğretmek Bu amaçla bireyin; Fiziksel ve psikolojik belirtileri kontrol etme becerilerini öğretmek Yasın normal ve gerekli bir duygu olduğu ve toparlanmanın zaman alacağı duygusunu yerleştirmek İstanbul-2008

Kayıptan Önce Yapılması Gerekenler 1 1- Ölüm hakkında doğru bilgilendirmek. Açık ve dürüst bilgi verin ve ne biliyorsanız onu tanımlayın. Bazı soruların yanıtlarını kimsenin bilmediğini belirtin. Ölümle ilgili gerçek sözcükler kullanın ve daha iyi bir yere gitti gibi cümlelerden kaçının İstanbul-2008

Kayıptan Önce Yapılması Gerekenler 2 Tüm etkinliklere katılmasına izin verin 2- Doğru yaşantılar geçirmelerini sağlamak. Cenaze ritüellerini konuşun İstanbul-2008

Kayıptan sonra yapılması gerekenler 1- Acıyı ifade etmelerine imkan tanımak. 2- Kayıp sonrası duruma alışmalarını sağlamak. Duyguları ifade edecek bir ortam yaratmak Nesne ve Rol kaybının yarattığı durumlara karşı bireyi hazırlamak. İstanbul-2008

Ankara Üniversitesi fuattanhan@hotmail.com Teşekkür ederim… Dr. Fuat TANHAN Ankara Üniversitesi fuattanhan@hotmail.com İstanbul-2008