M. KARACİĞANLAR MEVLANA İ.H.O.O

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
Advertisements

ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
Psikolojik Danışma ve Rehberlik Servisi
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
4-5 YAŞ ÇOCUĞUNUN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
Ergenlik Dönemindeki Bedensel ve Duygusal Değişimler
Zihinsel Yönden Yetersiz Çocukların Özellikleri
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
İLKÖĞRETİM DÖNEMİ ÇOCUKLARININ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ ve AİLE İÇİ İLİŞKİLER
E R G E N L İ K D Ö N E M İ.
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
ÇOCUK, HER ZAMAN İTAAT ETTİĞİNDE YOLUNDA GİTMEYEN BİR ŞEY Mİ VAR DEMEKTİR?
HOŞGELDİNİZ.
ANNELER BABALAR/ÇOCUĞUNUZ SINAVA GİRİYOR …. Çocuklarımızı çok severken kişisel isteklerimizin, beklentilerimizin onlar için belki de aşırı bir yük olacağını.
TAHSİN YENTUR İLKOKULU
AİLE TUTUMLARI VE ÇOCUĞU ANLAMAK REHBERLİK SERVİSİ
ERGENLİK DÖNEMİ.
UYUMSUZ ÇOCUKLARIN TANINMASI VE TEŞHİSİ
Ailelere Ergen Gelişimi Hakkında Dipnotlar
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Okul Rehberlik Servisi
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
ÇOCUK VE AİLE İÇİ ŞİDDET
ERGENLİK DÖNEMİNDE DEĞİŞİM
EĞİTİMDE AİLENİN ÖNEMİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
ERGENLE İLETİŞİM.
HACI KADRİYE ARSLAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
KIZLARDA GÖRÜLEN ERGENLİK DÖNEMİ DEGİŞİKLİKLERİ VE SORUNLARI
ERGENLİK DÖNEMİ A Y - 1 Ergenlik Çağı Ne Zamandır?
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ GENÇLERLE ANNE BABA İLİŞKİSİ
ERGENLİK ve PROBLEMLERİ
Ergenlik ?.
GELECEĞİ PLANLAMAK MESLEK SEÇİMİ.
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
TV – BİLGİSAYAR – CEP TELEFONU – İNTERNET VE ÇOCUK EĞİTİMİ
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
(KIZLAR İÇİN).
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
YUMAKLICERİT ORTAOKULU REHBERLİK SERVİSİ Hazırlayan: Ayşegül ATA
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ. ERGENLİK DÖNEMİ (12-18 Yaş)
ERGENLİK DÖNEMİ PSİKOSOSYAL GELİŞME
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
ERGENLİK DÖNEMİ ve CİNSEL EĞİTİM
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
Öğrenciyi Tanıma Yrd. Doç. Dr. İhsan Sarı.
ERGENLİK.
ANA BABA OKULU-II ÖZEL OĞUZ FEN BİLİMLERİ TEMEL LİSESİ.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE GELİŞİM
Aile Katılımı Nedir? Çocuğun gelişimi hakkında anne babaları bilgilendirme. Anne babalara duygusal destek sağlama. Çocuklarına öğretmenlik ve rehberlik.
E R G E N L İ K ERGENLİK DÖNEMİ FİZİKSEL GELİŞİM
ERGENLİK.
EYVAH ÇOCUĞUM ARTIK ERGEN!
ERGENLİK.
AKÇAĞLAYAN ORTAOKULU HOŞGELDİNİZ.
YAŞ ÖĞRENCİLERİNİN GELİŞİM ÖZELLİKLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME Ders 4
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
GELİŞİM EVRELERİ VE ERGENLERLE İLETİŞİM. B üyüme Vücutta bulunan organların zamana bağlı hacminin artmasıdır.
Sunum transkripti:

M. KARACİĞANLAR MEVLANA İ.H.O.O ERGENİ TANIMA SEMİNERİNE HOŞGELDİNİZ

KAVONOZDAKİ TAŞLAR Üniversitede bir gün profesör sınıfa girer ve kürsünün altından bir kavanoz çıkarır. Öğrencilerin şaşkın bakışları arasında kavanozu masa­nın üzerine koyar. Profesör, kavanozu yanında getirdiği kaya parçalarıyla doldurur ve sınıfa dönüp sorar: "Bu kavanoz dolu mu?" Öğrenciler; "Evet, dolu" derler. Profesör bu kez küçük çakıl taşlarını ve mıcırları kavanozun içine döker. Kavanoz ağzına kadar kaya parçalarıyla ve çakıl taşlarıyla dolmuştur. Profesör bir kez daha sınıf döner ve sorar: -"Bu sefer doldu mu?" diye sorar. Öğrenciler, bir kez daha: "Doldu." derler: Sınıfına gülerek bakan profesör bu kez ince kumları dikkatlice kavanozun içine boşaltır. Kum taneleri kaya parçalarının ve çakıl taşlarının arasından kayarak aralara dolar. Profesör bir kez daha sınıfa dönerek: -"Bu sefer doldu mu?" diye sorar. Öğrenciler, bu kez kavanozun gerçekten dolduğunu düşü­nerek: "Evet, doldu." Derler. Profesör son olarak bir bardak suyu alır ve kavanozun içine boşaltır. Su boşlukların arasından sızarak kavanozdaki boşlukları doldurur. Profesör öğrencilerine dö­nerek "Bu gördükleriniz size ne anlatıyor?" diye sorar ve öğrencilerinin şaşkın bakışları arasında devam eder: -"Hayatta büyük taşlarınızın neler olduğuna karar vermelisiniz. Önce küçük taşlan, suyu, kumu bu kavanoza koysaydım; kaya parçalarına yer kalmazdı. Öncelikle büyük taşları koydum, di­ğerleri zaten kendi yollarını buldu".

Çocuğun hareket etmeyi, GELİŞİM NEDİR? Gelişim, Çocuğun hareket etmeyi, Düşünmeyi, Hissetmeyi, Başkalarıyla ilişki kurmayı öğrendiği, ileriye doğru giden bir değişim sürecidir. Gelişim ana rahminde başlar ve ömür boyu devam eder.

BEDENSEL GELİŞİM ZİHİNSEL GELİŞİM DUYGUSAL GELİŞİM SOSYAL GELİŞİM GELİŞİM ALANLARI BEDENSEL GELİŞİM ZİHİNSEL GELİŞİM DUYGUSAL GELİŞİM SOSYAL GELİŞİM

BEDENSEL GELİŞİM KIZLARDA; Kızlarda Görülen Değişiklikler : 1- Dişi üreme organlarının olgunlaşması. 2- Yumurta oluşumu. 3- Adet görme (Regl). 4- Göğüslerin belirginleşmesi.

ERKEKLERDE; 1- Erkek üreme organlarının olgunlaşması. 2- Sperm oluşumu. 3- Ses kalınlaşması. 4- Sakal ve bıyık çıkması.

Kız ve Erkeklerde Görülen Ortak Değişiklikler : 1- Boy uzaması Kız ve Erkeklerde Görülen Ortak Değişiklikler : 1- Boy uzaması. 2- Kilo artışı. 3- Vücutta kıllanma (koltuk altı ve cinsel bölgede). 4- Deride yağlanma. 5- Sivilce çıkması. 6- Ter salgısının artması. 7- Kasların gelişmesi.

ANNE BABANIN BEDENSEL GELİŞİM DÖNEMİNDE ÜZERİNE DÜŞEN GÖREVLER:

ANNE VE BABALAR BEDENSEL GELİŞİM HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLARAK, ÇOCUKLARINA BU DEĞİŞİMLERİN NORMAL OLDUĞUNU ANLATARAK YARDIMCI OLACAKLAR

ÇOCUKLAR İÇİNDE BULUNDUKLARI GELİŞİM ÖZELLİKLERİNİ, BEDENSEL DEĞİŞİKLİKLERİ HEM ANNE HEM DE BABALARIYLA KONUŞABİLECEKLER

BU DÖNEMDE DIŞ GÖRÜNÜŞLERİ ÖZGÜVENLERİNİ MUTLU YA DA MUTSUZ OLMALARINI ÇOK ETKİLER

ERGENLER BU DÖNEMDE HEMEN HERKESİN KENDİSİYLE İLGİLENDİKLERİNİ DÜŞÜNÜR BENMEZKEZCİ YAPIDADIRLAR.

BU NEDENLE;EBEVEYNLER DIŞ GÖRÜNÜŞÜ İLE İLGİLİ, ERGENLERİ TAKDİR CÜMLELERİ KULLANMALARI ERGENİ RAHATLATACAKTIR.

BEDEN TEMİZLİĞİ HAKKINDA ERGENİ BİLGİLENDİRMEK , REHBER OLMAK GEREKİR.

ERGENLER BU DÖNEMDE SOMUT DÜŞÜNMEDEN SOYUT DÜŞÜNME DÖNEMİNE GEÇERLER ZİHİNSEL GELİŞİM ERGENLER BU DÖNEMDE SOMUT DÜŞÜNMEDEN SOYUT DÜŞÜNME DÖNEMİNE GEÇERLER

BU DÖNEMDESORUN ÇÖZME BECERİSİ GELİŞTİRİLMESİ GEREKEN EN ÖNEMLİ ZİHİNSEL BECERİDİR.

ANNE BABAYA ZİHİNSEL GELİŞİM DÖNEMİNDE DÜŞEN GÖREVLER;

-EV İÇİNDEKİ KARARLARDA FİKİRLERİNİN ALINMASI -KARAR ALMA SÜRECİNDE CİNSİYET AYRIMI YAPMADAN FIRSAT TANIMAK -AİLE İÇİNDE SORUMLULUK ALMALARINI SAĞLAMAK GEREKİR.

DUYGUSAL GELİŞİM

Duygular belirli durumlar karşısında hissettiğimiz heyecanlardır Duygular belirli durumlar karşısında hissettiğimiz heyecanlardır. Tüm insanlar birçok duyguyu yaşar, hisseder. Öfke, korku, sevinç, kıskançlık, acıma, korku, utanç vb... İyi-kötü, doğru yanlış duygu yoktur. Kız erkek farkı gözetmeden bu duyguları çocukların göstermesine izin vermek, onların kişilik gelişimleri için önemlidir.

Ergenlik döneminde ergenin en yoğun hissettiği iki duygu korku ve hüzündür. Çocukluktan çıkıp, yetişkinliğe geçmek zorunda olmak ergeni korkutur, çünkü yetişkinliğin gerektirdiklerini bilmez ve kendini güvende hissetmez. Üzüntü yaşar çünkü çocukluk dönemi artık bitmiştir. Ancak ergen korku ve üzüntüyü göstermez. Bunun yerine en çok öfkeyi gösterir.

Duygusal açıdan çocukları etkileyen olumsuz ebeveyn yaklaşımlarından kaçınmalıyız.Duygusal gelişimde etkili olan bu yaklaşımlar:

Duyguları göz ardı etmek Duyguları göz ardı etmek. Bu tür anne babalar ergenlerin duygusal sıkıntılarını küçümserler ve kendiliğinden geçmesini beklemeleri gerektiğine inanırlar. Duygu­sal anlarını, ergene yakınlaşma ya da onun duygusal gelişimi konusunda bir şeyler öğrenmesine yardımcı olmak için bir fırsat olarak kullanmayı beceremezler.

Duyguları fazlasıyla serbest bırakmak Duyguları fazlasıyla serbest bırakmak. Bu tür anne-babalar ergenin ne hissettiğinin farkındadırlar, ancak ergenin içindeki duygusal fırtınayla nasıl baş ederse etsin hatta, isterse başka birine vursun yaptığı hiçbir şeye karışmazlar. Çocuğun hislerini göz ardı eden tiplerde olduğu gibi, bu anne babalar da ço­cuklarına alternatif bir duygusal tepki öğretmeye ender olarak kalkışırlar.

Duygulara saygı göstermemek Duygulara saygı göstermemek. Bu tür anne-babalar genellikle ergenin hiç­bir yaptığını onaylamaz, sert bir şekilde eleştirir ve cezalandırırlar. Örneğin er­genin öfkesini belli etmesine hiçbir şekilde izin vermeyip en ufak bir huysuzluk belirtisinde bile cezalandırmaya yönelirler.

SOSYAL GELİŞİM

Arkadaş grupları değişebilir Arkadaş grupları değişebilir. Sosyal becerileri geliştirmeye devam ederler. Bir yandan bir gruba ait olma isteği varken bir yandan yalnız kalmak ister. Bir şeyler yaparak kendilerini kanıtlamak eğilimi güçlenmiştir. Hem kendilerini göstermek hem de sırları ile özel bir hayatları olsun isterler.

Yetişkinlerin düşüncelerinden daha çok akranlarının düşüncelerine önem verirler. Arkadaşlar önemlidir. Çünkü ergenler anne babadan bağımsız olarak sosyal hayata bir adım atmışlardır. Bu nedenle arkadaşları ile konuşmak için fırsatlar yaratmayı isterler

Anne baba olarak ergenin arkadaşlarıyla ilgili yorum ve yargıda bulunmak yerine dinlemek, gözlem yapmak ve sizi duymaya hazır olduğunda önce olumludan başlayarak düşüncenizi ifade etmeniz önemlidir.

Yetişkinlerle ilişkide, ergenler yetişkinin uzaktan denetimine ihtiyaç duyarlar. Kendisi hakkında verilecek hükümler hakkında aşırı duyarlıdırlar.

Ergen kendisini yetişkin olarak kabul ettirme çabası içindedir Ergen kendisini yetişkin olarak kabul ettirme çabası içindedir. Çocuk muamelesi yapıldığında isyan ederler. Ergenlikle birlikte dengeli ve uyumlu çocuk gider yerine tedirgin, kuruntulu, güç beğenen ve çabuk tepki veren ergen gelir.

Otoriteye karşı olma, söz dinlememe, eleştirme, hata bulma ergenin tutumlarındandır. Anne baba olarak ikilemlere hemen tepki vermemek, küçük anlaşmalar ve aile toplantıları yapmak işe yarayabilir

Ergenin uygun bir model bulması son derece önemlidir Ergenin uygun bir model bulması son derece önemlidir. Ailede anne-baba ve okulda öğretmenlerinin uygun rol model olması, ergenin sağlıklı gelişiminde önemlidir. Yetişkin kadın ya da erkek rollerini öğrenir ve sergilerler. Mesleki eğilimler çok az da olsa görülebilir, toplumsal sorumluluk almaya istekli ve bu sorumlulukları yerine getirmeye hazırdır.

Bakın anne ve babalar bu yaşlardaki çocuklarının hangi davranışlarından yakınıyorlar:

Hırçınlaştı, ders çalışmıyor. Sorumluluk duygusu yok Hırçınlaştı, ders çalışmıyor. Sorumluluk duygusu yok. Canım sıkılıyor diyor. En küçük isteklerini sert bir dille ifade ediyor Kardeşlerini kızdırmaktan zevk alıyor. Okuduğunu anlamıyor gibi, durgunlaştı, dalgınlaştı. Çabuk karamsarlığa kapılıyor. Ara sıra hiç yoktan huzursuzlaşıyor, sert karşılık veriyor. İleri derecede alıngan. Derslerinde yine başarılı ama oyuna, eğlenceye daha da düştü. Olur olmaz şeye ağlıyor. Evde huysuz, dışarıda ise çok sıkılgan.

ÇOCUKLARIN ŞİKAYETLERİ Büyüklerin anlayışsızlığı ve baskısı,onur kırıcı davranışlar Arkadaş edinmede güçlük Kız-erkek arkadaşlığının olmaması, Kız erkek arkadaşlığının aile ve çevre tarafından anlaşılmaması ve karşı çıkılması Boş zamanlarını etkin bir biçimde değerlendirecekleri yerlerin,olanakların olmaması Evde ve okulda dayağın bir eğitim aracı olarak kullanılması