ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Advertisements

ANLATIM BOZUKLUKLARI.
Cümlenin ögeleri(dolaylı tümlec ve edat tümleci)
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
Hazırlayan: İsmail KEPEK Numara:
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
Köylü ulusun efendisidir.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
 Yoldan geçenler bu ilginç arabaya bakıyordu.  İhtiyar adam merdivenleri yavaş yavaş çıktı.
İlgeçler ve bağlaçlar İlgeç:farklı tür ve görevdeki sözcükler ve kavramlar arasında anlam ilgisi kurmaya sözcüklere ilgeç (edat)denir.ilgeçlerin tek başlarına.
Fiilimsi Nedir? Eylem kök veya gövdelerinden belli eklerle türeyerek girişik bileşik cümlelerde yan cümleciğin yüklemi görevini üstlenen sözcüklerdir.
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
CÜMLENİN ÖGELERİ NECİP YAĞCI GAZİANTEP VEHBİ DİNÇERLER FEN LİSESİ
CÜMLENİN ÖĞELERİ Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
ANLATIM BOZUKLUKLARI Turkcecim.com.
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
HAZIRLAYAN: ABDULMUTTALİP KÖKSAL
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
Anlatım Bozuklukları-1
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
Arzu ATASOY Türkçe Eğitimi Bölümü
TÜRKÇE / Sözcükte Anlam
ANLATIM BOZUKLUKLARI ÖMÜRGÜL AYTAÇ.
TÜRK DİLİ II 1.HAFTA ANLATIM BOZUKLUKLARI.
9. Sınıf Dil ve Anlatım MART
YAPI BİLGİSİ.
CÜMLENİN ÖĞELERİ Evlerin bölümleri odalardır; cümlenin bölümleri de öğelerdir. Cümle öğeleri, cümlenin parçaları demektir. Evin bölümleri odalar, salon,
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
FİİLİMSİLER (EYLEMSİLER)
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI
ANLATIM BOZUKLUKLARI Dilin temel görevi, insanlar arasında anlaşmayı sağlamaktır. Anlatılmak istenenler, dilin kurallarına uygun olarak açık, yalın, anlaşılır.
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları-2
Cümlenin Öğeleri Yüklem Özne Tümleç.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI MUSTAFA BULUT.
KELİME (SÖZCÜK) Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime denir.
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
CÜMLEDE ANLAM Ahmet Eren Köksal.
ANLATIM BOZUKLUKLARI ANLAM YÖNÜNDEN BOZUKLUKLAR
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI-2
Ebru SEVİM Meltem DEMİR Ders: Türkçe Sınıf: 5
ANLATIM BOZUKLUKLARI Sözcük Düzeyinde Cümle Düzeyinde
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ATASÖZLERİ VE DEYİMLER
 Sözün, cümlede genel anlatıma aykırı olması. Bu hastalığa yakalananların küçük bir kısmının ölüm şansı vardı.  Yakın anlamlı ya da öyle görünen kelimelerin.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Bu konu , üniversite sınavlarında kesinlikle çıkan konuların başında gelir.
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Doğru Anlatımın Önemi Dil, insanlar arasında iletişimi sağlayan bir araçtır. Dolayısıyla insanlar arası.
-Hey çocuklar! Bakın Kermit’in Türkçe defterini buldum.Bazı notlar almış. -Anlatım bozuklukları var mı içinde? -Tabi ki vardır, İbo… -Sanırım bize.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
CÜMLENİN ÖGELERİ TEMEL ÖGELER YARDIMCI ÖGELER NESNE YER TAMLAYICISI
ADILLAR (ZAMİRLER).
ANLATIM BOZUKLUKLARI Anlamla İlgili Yanlışlar
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
Cümlenin Ögeleri İsim:EyüpCan Soy İsim :Aydemir Sınıf : 8-D No : 352.
Hazırlayan:Süleyman Duman s_4
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
Anlatım Bozuklukları.
Sunum transkripti:

ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü zayıflatır. Bu da anlatım bozukluklarına sebep olur. Türkçe’ yi kullanırken bir çok hata yapılmaktadır. Bu hatalardan biri de Anlatım Bozukluklarıdır.Türkçemizi biraz daha düzgün kullanabilmek gayesi ile böyle bir işe başvurdum. Öğretmen, öğrenci arkadaşlara bu konuyu anlatırken elden geldiği kadar anlatım bozukluğu yapmamaya çalışmalıdır.

1-GEREKSİZ SÖZCÜK KULLANIMI Bir cümlede bulunan gereksiz sözcükler, o cümlenin gücünü azaltır.Buna karşılık içinde gereksiz sözcük bulunmayan cümleler, daha etkili ve inandırıcıdır örnek:”Üç saatlik yolu yaya yürüyerek gittik”. Cümlesinde “yaya” sözcüğü gereksizdir.Çünkü “yürümek” eylemi zaten yaya yapılmaktadır.

2-ÇELİŞEN SÖZCÜKLERİN BİR ARADA KULLANILMASI Zıt anlamlı sözcüklerin ya da anlamca çelişen kavramların bir arada kullanılmasından doğan anlatım bozukluğudur. Örnek : Derse girmediğimi hiç kuşkusuz babam öğrenmiş olabilir. Kuşkusuz kesinlik anlamı veren bir sözcük,olabilirse olasılık anlamı veren bir sözcüktür. Anlam çelişkisi ortaya çıkmıştır.

3-BİRBİRLERİYLE KARIŞTIRILAN SÖZCÜKLER Türkçe’de kimi sözcükler aynı kökten türediği ya da birbirini çağrıştırdığı için aynı anlama geliyor sanılır. Buna dikkat etmemek anlam yanlışlıklarına ve anlatım bozukluklarına yol açar. Örnek: Davranışların düzelmesine öğretmenin sözleri etkin oldu.(etken)

4-SIRALAMA YANLIŞLARI Sözcüklerin, cümle içinde, anlama uygun olabilecek bir yerde bulunmaları gerekir. Yanlış yerde bulunmaları anlam bozukluğuna yol açar. Örnek: Bir haftadır çok başım ağrıyor.(...başım çok ağrıyor)

5-MANTIK YANLIŞLIKLARI Anlatım bozuklarının bir nedeni de sözde bilgi ve mantık yanlışlıklarının bulunmasıdır. Örnek: Sinemada gazoz ve çekirdek yedik.(gazoz içtik, çekirdek yedik)

6-DEYİMLERİN VE ATASÖZLERİNİN YANLIŞ KULLANILMASI Bildiğimiz gibi deyimler ve atasözleri kalıplaşmış sözlerdir.Sözcüklerden herhangi biri değiştirilemez,çıkarılamaz,başka bir yerde kullanılamaz. Aksi durumlar anlatım bozukluğuna yol açar. Örnek: Yüzünden dökülen bin parçaydı.(yüzünden düşen yüz parçaydı)

7-TAMLAMA VE EK YANLIŞLIKLARI Ad ve sıfat tamlamalarında, tamlayan yada tamlanan sözcüklerin yersiz kullanılması; ya da yerinde kullanılmaması, bu tür yanlışlıklara yol açar. Örnek: Bunlar, büyük ressamın birer güzel tablolarıdır. “birer güzel”her biri güzel demektir.Tamlayan”bir” olduğuna göre tamlanan çoğul olamaz.”Birer güzel tablosudur.” olmalıdır.

8-ADLARIN EKSİK KULLANILMASI Adılların eksik kullanılması cümlelerde bir anlam belirsizliği oluşturur. Örnek:”Telefonla arayarak görmeyi çok istediğini söyledi.” (Kimi görmeyi?”Onu-beni-seni” belli değil.

9-EYLEMSİLERİN YANLIŞ KULLANILMASI Anlatımda eylemsilerin eksik ya da yanlış kullanılması da anlatım bozukluğuna yol açan bir durumdur. Örnek:Böyle konular yetişkin ve kültür düzeyi düşük olmayan kişiler tarafından tartışılmalı.Cümlesinde eylemsi eksikliği nedeniyle yetişkin olmayan ve kültür düzeyi düşük olmayan gibi ters bir anlam çıkmaktadır.Doğrusu : “Böyle konular yetişkin olan ve kültür düzeyi düşük olmayan kişiler tarafından tartışılmalıdır.”

10-ÖĞE YANLIŞLIKLARI A)Özne Yanlışlıkları Cümlelerde özne olmayan bir sözcüğün özne gibi kullanılmasıdır. Örnek: “Karlar eridi ve taştı.” cümlesinde özne ortak gibi kullanılmıştır.Karlar eridi,karlar taştı.Oysa ikinci eylemin öznesi eksiktir.Doğrusu: “Karlar eridi ve nehirler taştı.” olmalıdır.

B) Tümleç Yanlışlıkları Anlatımda tümleç eksikliği ya da tümleç yanlışlığı da anlatım bozukluğuna yol açar. Örnek:”Kedimi seviyor ve iyi bakıyorum .” cümlesinde dolaylı tümleç eksikliği nedeniyle bir anlatım bozukluğu vardır.Doğrusu “Kedimi seviyor ve ona iyi bakıyorum.”olmalıdır.

C)Yüklem Yanlışları Yüklem yanlışları çatı, kişi ya da zaman bakımından ortaya çıkan uyumsuzluklarıdır. Örnek: “Dershanede çay ve simit yedik.” cümlesinde “yedik “eylemi “simit” sözcüğüne uyar ama “ç”ay yedik”diyemeyiz.O halde doğrusu “Dershanede çay içtik ,simit yedik .” olmalıdır.