CUMHURİYET DÖNEMİNDE TÜRK YAZI DİLİNİN DURUMU GÖKÇEN AYATA

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
TÜRKÇEYE SAHİP OL!.
Advertisements

CUMHURİYETİN GETİRDİKLERİ
EKONOMİ ALANI’NDA YAPILAN İNKİLAPLAR
29 Ekim Cumhuriyet Bayramı
TÜRKİYE’DE ÖĞRETMEN YETİŞTİRME REFORMLARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük HER ŞEY GÜÇLÜ BİR TÜRKİYE İÇİN
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN HAYATI
SINIF:5-d OKUL: İHLAS İ.Ö.O
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi I
MUSTAFA KEMAL ATATÜRK'ÜN HAYATI.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İNKILAPLARIN TEMEL KAYNAĞI
18.YIL TARİH KONU TEKRARI.
İLKE VE İNKILAPLARIN EŞLEŞTİRİLMESİ
Mustafa Kemal ATATÜRK.
İNKILAPLAR.
1930’lar Türkiye’si Prof. Dr. Turgut Göksu.
Tarihte hiçbir zaman mutlak gerçek yoktur...
ATATÜRK’ÜN İNKILAPLARI
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük CUMHURİYET’İN İLANI
CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM ANLAYIŞI
MATEMATİK ALANINDA YAPTIĞI ÇALIŞMALAR
AMASYA GÖRÜŞMELERİ VE MİSAKIMİLLÎ
Cumhuriyete Nasıl Kavuştuk?
Serkancatarih O bir ödemiş fatihi.
LOZAN BARIŞ KONFERANSI VE ANTLAŞMASI
CUMHURİYETLE GELEN DEĞİŞİKLİKLER SUNUMU.
BAŞÖĞRETMENİMİZ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN ÖZLÜ SÖZLERİ VE FOTOĞRAFLARIYLA ÖĞRETMENLERLER GÜNÜNDE BİZLERLE....
ÇAĞDAŞ UYGARLIĞA DOĞRU
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ
MUSTAFA KEMAL’ E SUİKAST GİRİŞİMİ BİR DEVRİN ANALİZİ: NUTUK
ATATÜRK İNKILAPLARI.
Benim naçiz vücudum elbet bir gün kara toprak olacaktır
YAZI REFORMLARI Türkiye Cumhuriyeti’nde bugün kullanılmakta olan alfabeye gelinceye kadar Türklerin kullandıkları alfabeler: Göktürk Uygur Arap.
ATATÜRK İNKILÂPLARI Atatürk, askeri bir dahi ve karizmatik bir lider, aynı zamanda büyük bir inkılâpçıydı. O dönemlerde Türkiye Cumhuriyeti’nin çağdaş.
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Erzurum Kongresi
SOSYAL BİLGİLER KONU TARAMA SORULARI
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
TÜRKİYE’DE EĞİTİM REFORMLARI Dr. Mustafa Ergün
Atatürk inklapları Atatürk, askeri bir dahi ve karizmatik bir lider, aynı zamanda büyük bir inklapçıydı. O dönemlerde Türkiye Cumhuriyeti ‘ nin çagdas.
YAZI DEVRİMİ Hazırlayan: Hilal Gül.
ULU ÖNDER ATATÜRK ’DEN GÜNÜMÜZE EĞİTİM
ÜNİTE:2.ADIM ADIM TÜRKİYE
ATATÜRK İNKILÂPLARI.
HARF İNKILABINDAN MİLLET MEKTEPLERİNE MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ AYDINLANIYOR
YAZI DEVRİMİ TANZİMAT DÖNEMİ II
ATATÜRK'ÜN ÖNDERLİĞİNDE GERÇEKLEŞENLER.
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
SİYASİ HUKUKİ EĞİTİM ve KÜLTÜR TOPLUMSAL EKONOMİ
Öğretmenler Günü.
Eğitim Alanındaki Yenilikler
ATATÜRK'ÜN YAPTIĞI YENİLİKLER
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
MEHMET KÜÇÜKYILMAZ TARİH ÖĞRETMENİ.
ATATÜRK İLKE VE İNKILAPLARI
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
CUMHURİYET HALK YÖNETİMİ HÜRRİYET ÇAĞDAŞLIK UYGARLIK DEMOKRASİ EŞİTLİK
TOPLUMSAL ALANDA YAPILAN İNKILAPLAR
Geçmişten geleceğe.
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR.
BİR DEVRİN ANALİZİ: NUTUK
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Harf İnkılabı
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ GİRİŞ.
Cumhuriyet’in İlk Yıllarında Yapılan İnkılaplar
Hazırlayan:Ayşe Ulusoy
İNKILAPLAR. Siyasi Alanda Yapılan İnkılaplar  Saltanatın kaldırılması (1 Kasım 1922)  Ankara’nın başkent olması(13 Ekim 1923)  Cumhuriyetin ilanı (29.
Sunum transkripti:

CUMHURİYET DÖNEMİNDE TÜRK YAZI DİLİNİN DURUMU GÖKÇEN AYATA

Millet kavramının en önemli özelliklerinden biri de dil birliğidir Millet kavramının en önemli özelliklerinden biri de dil birliğidir. Ülkemizde dil birliğinin sağlanması için de halkın konuştuğu dil ile aydın kesimin konuştuğu dilin ortak bir paydaya alınması gerekiyordu.

Edebiyat dili olabildiğince halkın diline yaklaştırılarak kitlelerce rahat anlaşılabilmeli ve okullarda etkin bir iletişim aracı olabilmeliydi.

Kurtuluş Savaşı kazanıldıktan sonra Osmanlı Türkçesi’nin sayısız Arapça ve Farsça sözcüğün istilasına uğramış olması artık ulusal bir utanç olarak görülüyordu.Gazi’nin ifadesiyle ’Ülkesini, yüksek istiklalini savunmasını bilen Türk Milleti dilini de yabancı dillerin boyunduruğundan kurtarmalıydı’

Alfabe konusu, Cumhuriyet Döneminde ilk defa İzmir İktisat Kongresi’nde gündeme gelmiş, Maarif’i ilgilendirdiği için reddedilmiştir. 3 Mart 1924 tarihinde kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu ile öğretimde birliğin sağlanabilmesi için ‘dil birliği’ nin kurulması, bunun için de Latin harflerinin kabulü gerekliliği düşünülmüştür.

Yeni Türkiye’nin Latin Alfabesine geçmesini zorunlu kılan etmenler Daha çok ünsüz ağırlıklı olan Arap Alfabesi’nin Türkçe’nin ünlülerini karşılamadaki yetersizliği Yazılışı ile okunuşu farklı olan Arap alfabesinin öğrenilmesinde karşılaşılan güçlükler

Yeni Türkiye’nin Batı kültürüne ve uygarlığına yönelmiş olması Latin alfabesinin, sesçil bir dil olan Türkçe’nin seslerini karşılamadaki uygunluğu Türkiye’den daha önce Latin alfabesine geçmiş olan Azerbaycan ve diğer Türk kökenli cumhuriyetlerle (1926 Bakü Konferansı) dil ve kültür bağının koparılmaması

Uygulanan kültür programı doğrultusunda 26 Aralık 1925 tarihinde uluslararası takvim ve saatin kullanılması kabul edilmiş, Hicri Takvim yerine Miladi Takvim esas alınmıştır. Daha sonra 1926 yılında çıkarılan bir kanunla ticaret alanında Türkçe kullanılması öngörülmüştür.

1927 yılında çıkarılan bir kanunla da sokak adları Türkçeleştirilmiştir. 1928 yılının Nisan ayı içerisinde TBMM, Anayasa’nın ‘‘Türkiye Devleti’nin dini İslam ve resmi dili Türkçe’dir’ şeklindeki 2. maddesinin dine ilişkin bütün öğelerini kaldırarak değiştirmeye karar verdi.

Meclis, bu Batılılaşma ve laikleşme siyasetine devam ederek 1 Haziran 1928 de uluslararası sayı birimlerine geçti. Haziran 1928 de prof. Köprülüzade Mehmet Fuat başkanlığında İst. Ünv. İlahiyat Fakültesinde bir heyet ibadet dilinin Türkçeleşmesini önererek Müslüman ibadetlerinde reform yapılmasına yönelik kendi programını yayınladı.

Haziran ayı ortalarında ‘Latin harflerinin lisanımızda suret ve imkan-ı tatbikini’ incelemek üzere resmen bir ‘dil encümeni’ kuruldu.Latin alfabesini esas alan birçok milletin alfabesi incelendi. İlk toplantısını Gazi Mustafa Kemal başkanlığında yapan bu komisyon Ağustos başında 41 sayfalık bir ‘Elifba Raporu’ verdi.

Heyet, Latin harflerine geçişin 5-6 yıllık bir zaman diliminde ancak gerçekleşebileceği kanısındadır. Atatürk bu görüşe ‘bu üç ayda ya olur ya da hiç olmaz’ şeklinde karşı çıkmıştır.

‘Arkadaşlar güzel dilimizi ifade etmek için Yeni Türk harflerini kabul ediyoruz. Bizim güzel ahenktar, zengin lisanımız, yeni Türk harfleriyle kendini gösterecektir. Asırlardan beri kafalarımızı demir çerçeve içinde bulunduran, anlaşılmayan ve anlamadığımız işaretlerden kendimizi kurtarmak ve bu lüzumu anlamak mecburiyetindeyiz….Bu yeni harflerle …pek çabuk bir zamanda mükemmel bir surette anlayacağız. Anladığımızın asarına yakın zamanda bütün kainat şahit olacaktır. Ben buna kat’iyetle eminim, siz de emin olunuz.’

Gülhane Parkı’ndaki nutuktan sonra Dolmabahçe Sarayı’nda dersler verilmeye başlanmıştır. 29 Ağustos’ta yapılan 3. derste İsmet İnönü bir konuşma yapmıştır.Başbakanın sunduğu, Türk harflerinin kabulü, komisyonun belirlediği alfabenin kesin olduğu ve gramer ve yazım kurallarının ilerde milli zevke göre gelişeceğini içeren 3 maddelik önerge kabul edilmiştir.

Atatürk yeni Türk harflerinin benimsenmesi için kamuoyunu hazırlamaya girişmiş, birçok ili gezerek halkın nabzını yoklamıştır. Halkın olumlu tepkisinden dolayı büyük sevinç duymuştur.

Atatürk’ün gösterdiği yoğun çalışma herkesin takdirini kazanmış halk da bu gayrete destek olmuştur. 1928 Ağustosuna kadar Latin harflerine karşı olan Türkiye Muallimler Birliği Kongresi dahi bu yeni harfleri benimsemiş, benimsetilmesi için de gayret göstermiştir.

1 Kasım 1928 de TBMM üçüncü devre ilk oturumunda yazı yasası hemen ele alınmış ve süratle 15 kişilik bir komisyon kurulmuştur.Yasa tasarısının aynen kabul edilmesi kararı Meclis Başkanlığına bildirilmiştir.

3 Kasım 1928 de kabul edilen yasanın 9. maddesine göre; ‘Bütün mekteplerin Türkçe yapılan tedrisatında Türk harfleri kullanılır. Eski harflerle matbu kitaplarla tedrisat icrası memnudur.’

3 Kasım 1928’de yürürlüğe giren yasaya göre , en geç Ocak 1929 da devlet yazışmalarında tamamen yeni yazı kullanılacak, ancak basım işleri yüzünden bazı evraklar Haziran 1929 a kadar eski usulde yazılabilecekti.

Aralık 1928 den itibaren her türlü basılı şey yeni harflerle yazılmaya başlanacak.Ancak halkın zorlukla karşılaşmaması için Haziran 1929 tarihine kadar eski harfli dilekçeler kabul olabilecekti. Yazı inkılabını başarı ile savunmaları için 1931 yılına kadar gazetelere prim verilmesi için yasa çıkarıldı.

KAYNAKLAR YILMAZ Mustafa, ERTAN F. Temuçin, SARINAY Yusuf ve ark, Atatürk ve Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Ankara 1998, Siyasal Kitabevi s.210-213 2)HEİD Uriel, Türkiye’de Dil Devrimi, çev. Nejlet ÖZTÜRK, İstanbul 2001, IQ Kültür Sanat Yayıncılık, s.19-22 3)HATİPOĞLU A. Necip, Üniversitede Türk Dili Dersleri-Yazılı ve Sözlü Anlatım, Ankara 2000, Seçkin Yayınları, s.50 4) ATEŞ Toktamış, Yaşasın Cumhuriyet/ Konferanslar, İstanbul 2000, Bilgi Ünv. Yayınları, s.149 5) ERGUN Mustafa, Atatürk Devri Türk Eğitimi, Ankara 1997, s.110-125 6)Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Harf Devrimi’nin 50. Yılı Sempozyumu, Ankara 1991, 2. baskı, Türk Tarih Kurumu Basımevi, s.82