=>CÜMLEDE ANLAM<=

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan yerlere tablodaki uygun terimleri getiriniz. Atom kimyasal bağ ametal.
Advertisements

Varlıkların Özelliklerini Belirten Sözcükler
“- de” Ekinin Yazılışı Etkinlik : Aşağıda verilen cümlelerde “- de “ ekinin yazılışını inceleyiniz. “Kedimiz Minnoş evde tek başına kaldı.” “ Ahmet.
İşte şimdi yakaladım seni!
DİYALOĞU TAMAMLAYINIZ
Hazırlayan: damla gündüz Türkçe öğretmenliği ii.sınıf
ANLAM ÖZELLİKLERİNE GÖRE CÜMLELER
Bir konuda bilgi edinmek ya da problemi çözmek için araştırma yaparız. Veri toplamak ve bu verileri yorumlamak araştırma sürecinin başında gelir.
PARÇADA ANLAM Paragrafın Yapı Yönü
Matematik 1 Toplama 2.
Sözcüklerin Doğru Yazılışı
YAPIM EKLERİ Eklendikleri kelimelerin anlamlarını değiştiren, onlardan yeni anlamda kelimeler meydana getiren eklere yapım ekleri denir.
Ek-Fiil Ek -Fiil Nedir?.
Soru işareti ?.
Alfabemizde 29 harf vardır.Her harfin büyüğü ve küçüğü vardır.
ÖNERMELER MANTIĞI VE WUMPUS DÜNYASI Yılmaz KILIÇASLAN.
+1 TAM SAYILAR
Etkinlik : Aşağıdaki yaptığımız çalışmaları inceleyiniz.
Hazırlayan :Dilara AYDIN
TÜRKÇE / Sözcükte Anlam
6.Sınıf sosyal bilgiler olgu ve görüş
ARAMA MOTORU KULLANIMI
Tamlamalar sıfat ve isim tamalaması olarak ikiye ayrılır.
CÜMLENİN YARDIMCI ÖGELERİ
CÜMLE ÇEŞİTLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE 2) ÖĞELERİNİN DİZİLİŞİNE GÖRE
İSMİN HALLERİ.
DİPLOMA EKİ.
Çalışma Kitabı Sayfa 34'ü açalım.
Fiillerde Anlam (Zaman) Kayması
CÜMLENİN ÖGELERİ CÜMLENİN ÖGELERİ COMİNG SOON. Meraba YÜKLEM Ben!
KURALLI-KURALSIZ CÜMLE
HAYATIMIZDA MATEMATİK
Site konuyu en ince ayrıntılarıyla ele almış ve bu sayede anlaşılırlığı arttırmıştır. Her konuda ayrı ayrı örneklere yer verilmiş. Konuyla ilgili örnekler.
TÜRKÇE / Cümlenin Ögeleri (Nesne) 1 1 ) N E S N E Öznenin yaptığı işten, hareketten etkilenen varlığı gösteren ögedir. Nesneler ek alıp almamasına göre.
ALİ YALKIN İLKÖĞRETİM OKULU 2/A SINIFI ÇALIŞMA SAYFASI
Biz uygarlıktan,bilimden ve fenden güç alıyor ve ona göre yürüyoruz.
-Yalın Hali -E Hali -İ Hali -De Hali -Den Hali
TÜRKÇE / CÜMLE TÜRLERİ CÜMLE TÜRLERİ.
FİİLLER (EYLEM) Hoca, karısına kızmış. Hoca, ilçeye gitmek için yola koyulmuş. Hoca’ya Konya’nın yolunu sormuşlar. Bu cümlelerde geçen “kızmış, koyulmuş,
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ HAVVA ÜNAL TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ.
1- Site, konuyu bütün açılarla ele alarak sunmuş bu da konuyu öğrenmede iyi bir pekiştireç olmuş. Her kelimenin ayrı ayrı cümlelerde.
DİL BİLGİSİNİN, DİLDEKİ SÖZCÜKLERİN YAPISINI İNCELEYEN BÖLÜMÜ
Mitat Zorlu 1 Adı ve Soyadı: ……….……………………………. 13 Nisan 2009 Pazartesi Matematik Okan’ın 4 ve Tuğba’nın 5 tane silgisi vardır. Fırat’ın silgileri sayısı.
1:000:590:580:570:560:550:540:530:520:510:500:490:480:470:460:450:440:430:420:410:400:390:380:370:360:350:340:330:320:310:300:290:280:270:260:250:240:230:220:210:200:190:180:170:160:150:140:130:120:110:100:090:080:070:060:050:040:030:020:01.
ÖZEL MÜZEYYEN ÇELEBİOĞLU
HAZIRLAYAN: HACİ ÇEVİK
VÜCUDUN SENİNDİR, ONU KORU.
TÜMCE(CÜMLE) Duygularımızı, düşüncelerimizi, tam olarak anlatan sözcük ya da sözcük öbeklerine TÜMCE denir.
Sözcük ( Kelime ) Tek başına anlamı olan ve cümle kurmaya yarayan sözlere , sözcük ( kelime ) denir.
ANA SORU: Hücre bölünmesi perspektifinden bakıldığında, neden vücudunuzdaki trilyonlarca hücrenin tümü genetik olarak aynıdır?
AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ MÜRŞİDE EREN TÜRKÇE ÖĞRETMENLİĞİ.
EŞ ANLAMLI KELİMELER.
Sıfatlar.
Hakan Satılmış (Türkçe Öğretmeni) Biz uygarlıktan,bilimden ve fenden güç alıyor ve ona göre yürüyoruz.
İNGİLİZCE MANY / MUCH / A LOT OF
Reklamlar Bir malı tanıtıp beğendirmek için yapılan çalışmalara reklam diyoruz. Reklamlar televizyon, radyo, gazete, dergi ve duvar panoları aracılığıyla.
Ekmek ve gazete almaya gidiyorum. Yukarıdaki cümlede “ve” kendinden önce ve sora gelen sözcükleri birbirine bağlamıştır.Bu cümleden ”ve” sözcüğünü çıkardığımızda.
NOKTA(.): o Nokta cümlenin sonuna konur. o Türk Dil Kurumu,1932 yılında kurulmuştur. o Cümle değeri taşıyan anlatımların sonuna konur. o Bazı kısaltmaların.
Cebirsel bir ifadede bir sayı ve değişkenin çarpımıdır Örneğin; 3x+2y cebirsel ifadesinde 3x ve 2y terimdir.
2016 – 2017 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI GÜNGÖRMEZ İLKOKULU SU KAŞİFİ PROJESİ
BİTİRME ÇALIŞMASI BAŞLIĞI
Simple Present Tense Geniş zaman cümleleri…. Simple Present Tense Nerde kullanılır? Simple present tense / geniş zaman, sürekli yapılan veya alışkanlık.
SUNUM PLANI. SUNUMUN AMACI SOLUNUM SİSTEMİ ORGANLARI, MEKANİĞİ VE FİZYOLOJİSİNİ AYIRT EDEBİLECEK BİLGİ VE BECERİ KAZANDIRMAK.
BİTİRME ÇALIŞMASI BAŞLIĞI
Arkadaşlarımla çiçekleri gezmeye gittik ama birbirimizi kaybettik.
Merhaba arkadaslar BUGUN SİZE ARALIK KELİMESİNİ TANITICAM.
TASARIM PROJESİ BAŞLIĞI
BİTİRME ÇALIŞMASI BAŞLIĞI
KENDİMİZİ DENEYELİM.
SOME-ANY.
Sunum transkripti:

=>CÜMLEDE ANLAM<=

1=)Aşağıdaki cümle/er/n hangisinde "beni" sözcü­ğü kullanıldığı yere göre cümlenin en önemli öğesi durumuna getirilmiştir? A)Dün sabah Ayten okulda beni aramış. B)Arkadaşım şubat tatilinde beni İstanbul'a çağı­rıyor. C)Sınıfımı geçersem babam beni İzmir'e götüre­cek. D)Öğretmen sınavda beni en ön sıraya oturttu.

ÇÖZÜM: A'da 'beni" sözcüğü, yükleme en yakın yerde kullanılmıştır ÇÖZÜM: A'da 'beni" sözcüğü, yükleme en yakın yerde kullanılmıştır. YANIT: A

2=)Aşağıdaki cümlelerin hangisi öznel bir yargıdır? A)Yunus Emre'nin bu şiirinde "bulut”un gizli gizli ağlamasından söz edilerek buluta insan niteliği verilmektedir. B)Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun bu şiirlerinde doğa­daki nesnelerin özellikleri insanlar için kullanılmıştır. C)Faruk Nafiz Çamlıbel'in, "Han Duvarları"nda birçok kez kişileştirmeye başvurduğu görül-mektedir. D)Ahmet Haşim'in "Sonbahar" şiirindeki kişileştirme de çok ilgi çekicidir.

ÇÖZÜM: Öznel yargı kişiden kişiye değişen ve sözün sahibini bağlayan yargıdır. D'deki "ilgi çekici" sözü de görecelidir; bu yüzden öznel yargıdır. Diğer seçeneklerdeki yargılar, her zaman kanıtlanabilir, nesnel yargılardır. YANIT: D

3=)Aşağıdaki cümlelerin hangisi, dolaylı anlatıma örnek olabilir? A)Şöyle bir olayları anımsar, üzülürüz ve "İşte bu dünya böyledir!" diye düşünürüz. B)Öğretmen, Ali'ye: "Arkadaşına söyle, yarın ödevini mutlaka getirsin!" dedi. C)Paul Valery, şiir yazma yönteminden söz eder­ken "ilk dize Tanrı vergisidir, ondan sonrası da çaba..." demiş. D)Tiyatrodan çıktığımda arkadaşım, Hâzım'ın sahnede canlandırdığı prensin gerçek hayatta da yaşamış olduğunu söyledi.

ÇÖZÜM: D seçeneğinde konuşan kişi, arkadaşı­nın tiyatrodan çıktığında söylediği bir sözü, dolaylı olarak aktarmıştır. Aktarılan söz anlamını koruyor; ta­kat biçimini yani cümle değerini yitirmiştir. Oysa diğer seçeneklerdeki sözler dolaylı anlatımı örnekleyecek özellikte değildir. Bu anlatımlar sahibine ait söyleniş özelliğini korumaktadır. YANIT: D

4=)Kimi yargılar genel bir nitelik taşır 4=)Kimi yargılar genel bir nitelik taşır. Şu örnekte ol­duğu gibi: "Dağlık bölgelerin insanları sert yara­dılışlı olur." Bu tür yargılar zihnin genel düşünce­ler üretmesinin ya da özelden genele gidişinin sonucudur. Aşağıdakilerden hangisi bu parçada belirtilen yargı türüne örnek olamaz? A)Dünyanın bütün ülkelerinde polisiye romanlar çok satar. B)Yazarlar, yaşlılık dönemlerinde üne kavuşur­lar. C)Üslup, kelimeleri seçme ve kullanma sanatıdır. D)Davranışları etkilemede iletişim araçlarının bü­yük payı vardır.

ÇÖZÜM: A'da bütün ülkeler, B'de bütün yazarlar diyerek genelleme yapılmış. D'de iletişim araçlarının tümü için konuşulmuş. E'de heyecanlı olma durumu sıcak ülkelerdeki her insan için geçerli sayılmış. Ancak C'de üslup tanımlanmış. Yani özelden genele gitme diye bir şey yok. YANIT: C

5=)Aşağıdakilerden hangisi bir tanım cümlesidir? A) Lirik şiir, akıldan çok düş gücüne, düşünceden çok duyguya yaslanır. B) Lirik şiirde, aşkın her türlü görünüşü, bütün yönleriyle dile getirilir. C) Lirik şiirde şair, sözcükleri seçerken, onların ses ve görüntü gücünü göz önünde tutar. D) Lirik şiir, duyguların, çok etkili ve coşkulu bir biçimde dile getirildiği şiir türüdür.

ÇÖZÜM: D seçeneğindeki yargı, "Bu nedir ÇÖZÜM: D seçeneğindeki yargı, "Bu nedir?" sorusunun yanıtıdır; yani bir tanım cümlesidir. Diğer seçeneklerde ise lirik şiirin farklı yanlarına değinilmiştir. YANIT: D

6=)I) Minübüsle , sabahleyin yola çıktık 6=)I) Minübüsle , sabahleyin yola çıktık. (II) Yeşilin, açığından koyusuna değin bütün tonlarıyla bezen­miş ağaçların süslediği yamaçlardan, tepelerden geçtik. (III) Şırıl şırıl akan derecikleri aşa aşa so­nunda yeryüzü cennetine vardık. (IV) Çevresini irili ufaklı ağaçların kuşattığı mavi, duru, büyük göle bakan bir yamaçta durduk. (V) Kameramızı çıkarıp bu manzarayı görüntüledik. Yukarıdaki numaralanmış cümlelerin, hangile­rinde betimlemeye yer verilmemiştir? A) I.ve II. B) I.ve V. C) II.ve III. D) II. ve IV.

(I). Minibüsle, sabahleyin yola çıktık. (Sadece öy- küleme) (II) (I) Minibüsle, sabahleyin yola çıktık. (Sadece öy- küleme) (II) Yeşilin ... bütün tonları ... (Görme duyusu) (III) Şırıl şırıl akan derecikler ... (işitme ve görme duyusu) ... mavi, duru, büyük göl ... (Görme duyusu) Kameramızı çıkarıp bu manzarayı görüntüle­dik. (Sadece öyküleme) Görüldüğü gibi II, III, IV. cümlelerde "Nasıl bir ortam?" sorusuna yanıt bulmaktayız. I. ve V. cümleler ise duyulara seslenme veya izlenim uyandırma amacı yani betimleme yoktur.

7=)“…………. öğrenmiş olmalıydım;…. iki yıldır bu işte çalışıyorum 7=)“………….. öğrenmiş olmalıydım;…. iki yıldır bu işte çalışıyorum." sözleri en uygun biçimde aşa­ğıdakilerden hangisi ile tamamlanabilir? A)Bunları - elbette B)Artık bunu - çünkü C)Bu nedenle - topu topu D)Hemen - yalnızca

ÇÖZÜM: "öğrenmiş olmalıydım" ifadesi "geçen zaman yeterliliğini" anlattığı için cümlenin başına bu anlamı veren "Artık bunu" sözcükleri; ikinci bölüm de sebep bildirdiğine göre buraya "çünkü" bağlacı getiril­melidir. YANIT: B

8=)Birçok sanatçının sanat dünyasından silinip gitmesinin nedeni 8=)Birçok sanatçının sanat dünyasından silinip gitmesinin nedeni ..... Bu cümle, düşüncenin akışına göre aşağıdakilerden hangisi ile sürdürülemez? A)Gelişme ve değişimlere uyum sağlayamamasıdır. B)Her geçen gün yeni sanatçıların ortaya çıkmasıdır. C)Kendisini sanatına bütünüyle vermemiş olmasıdır. D)Yeni ve özgün yapıtlar ortaya koyamamasıdır.

ÇÖZÜM: A, C, D ve E'de verilen sözler, biçim olarak cümleyi tamamlayabilecek özelliktedir. Anlamca da cümlede işlenen konuya uygun düşmektedir. B'de verilen söz, cümleye biçimce uygun olsa bile, anlam (düşünce) yönünden uymamaktadır. Çünkü yeni yeni sanatçıların ortaya çıkması doğaldır; bu bazı sanatçıların silinip gitmesine yol açacak bir durum değildir. Özgün yapıtlar veremeyen, kendini sanatına bütünüyle veremeyen, gelişmelere - değişmelere ve çağın gereklerine ayak uyduramayanlar sanat dünyasından silinip gideceklerdir. YANIT: B

9=)Bu kez de başarılı olamadım;…… sözleri, aşağıdakilerin hangisiyle sürdürülürse cümle "bir iş­te kendine güvenini yitirmiş" bir insanın tutumu­nu yansıtır? A)Ama bir daha denemekte yarar var. B)Bir daha böyle bir işe girişmeyelim. C)Artık bu başarısızlığın nedenini bulmalıyım. D)Ancak bu böyle sürüp gidemez.

ÇÖZÜM: A, C, D, E'deki cümlelerde mücadeleci bir insanın sözleri var ÇÖZÜM: A, C, D, E'deki cümlelerde mücadeleci bir insanın sözleri var. Ancak B'de bir daha işe giriş­meyeceği söylenerek kendine güvenini yitirmiş bir in­sandan söz edilmiş. YANIT: B

10=)I. Yapılan her yanlış, daha iyi bir sistem oluş­turmak için bir fırsattır. Iı.Yaptıklarının bilincinde olmayanlar, yanlışla­rını sürekli yinelerler. Iıı. Hiç yanlış yapılmaması, her şeyin kusursuz olduğu anlamına gelmez. ıv. Doğruya ulaşabilmek için, yapılan yanlışlar­dan ders almasını bilmek gerekir. Yukarıdaki numaralanmış cümlelerden hangi­leri anlamca birbirine en yakındır? A)I.ve II. B)I.ve IV. C)II.ve III. D)II.ve IV.

ÇÖZÜM: I numaralı cümlede "her yanlışın, daha iyi bir sistem oluşturmak için bir fırsat olduğu"; II'de “yaptıklarında bilinçli olmayanların yanlışlarını devamlı yinelediği"; III'te, "hiç yanlış yapılmamasının her şeyin kusursuz olacağı anlamına gelmediği"; "doğruya ulaşmak için yapılan yanlışlardan ders alınması gerektiği" düşünceleri işlenmiştir. O hâlde I ve IV numaralı cümleler yakın anlamlıdır. Bu iki cümle "Doğrulara, yanlış yapılarak ulaşılabileceği" ortak düşüncesine sahiptir. YANIT: B