ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖĞRENİM TÜRLERİ.
Advertisements

Öğrenme & Davranışcı Yaklaşım
ÖĞRENME KURAMLARI.
Canlılarda Davranış Zafer Zengin Özel Yamanlar Koleji Biyoloji Öğretmeni
Program Geliştirmenim Psikolojik Temelleri S.28-34
Öğrenmede Davranışsal Yaklaşımla Mehtap Turan
Doç. Dr. Atilla Cavkaytar
SINIF YÖNETİMİ
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME
KLASİK KOŞULLANMA.
Davranışçı Öğrenme Kuramları
BİLİŞSEL AĞIRLIKLI DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM EDWARD C. TOLMAN ( )
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
ÖĞRENME KURAMLARI.
ÖĞRENME BELLEK DÜŞÜNME
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ
I.BÖLÜM Davranışçı Öğrenme Kuramı II. BÖLÜM A-Klasik Koşullanma
EDİMSEL (OPERANT) KOŞULLANMA
Yrd.Doç.Dr.Nurten SARGIN Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi
PSY 281 DENEYSEL PSİKOLOJİ: ÖĞRENME. Bana hayatında öğrendiğin çok önemli birşeyi söyle Neden hatırlayamıyorsun? Çünkü bilinç altında!
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME KURAMLARI DAVRANIŞÇI ÖĞRENME BİLİŞSEL ÖĞRENME.
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
EDİMSEL KOŞULLANMA (Burrhus Frederic Skinner)
Özlem Karaırmak & Ümit Sahranç
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim İlke ve Yöntemleri
İşletme Becerileri ve Grup Çalışması
KLASİK KOŞULLANMA ve PAVLOV.
ÖGRENME VE HAFIZA DR.SONER ÇAKMAK.
Ψ ÖĞRENME.
Ψ ÖĞRENME.
EĞİTİMİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ Dr. Kerim KARABACAK
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
ÖĞRENME KURAMLARI KLASİK KOŞULLAMA.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ÖĞRENME YRD. DOÇ. DR. İHSAN SARI.
ÖĞRENME - ÖĞRETME KURAMLARI
Yrd. Doç. Dr. Mustafa TOPRAK
ÖĞRENME VE ÖĞRENME KURAMLARI
VI.BÖLÜM ÖĞRENME TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI Prof.Dr. Ahmet Hamdi İSLAMOĞLU
ÖĞRENME, BELLEK, DÜŞÜNME İnsanlar öğrenme dürtüsüyle doğarlar. Öğrenmeye karşı merak ve bundan duyulan zevk insanın doğasında vardır. W. E. Deming (Deming)
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
BİREYSEL FARKLILIKLARI İNCELEME YAKLAŞIMLARI
EDİMSEL KOŞULLANMA BURRHUS FREDERIC SKINNER ( )
ÖĞRENME TEORİLERİ-DAVRANIŞCI YAKLAŞIM
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
DAVRANIŞÇILAR.
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI KURSU
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Davranış Bilimleri Dersi 1. Hafta
GÖZLEM YOLUYLA ÖĞRENME
ÖĞRENME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 7 ÖĞRENMEDE DAVRANIŞÇI YAKLAŞIM.
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
GELİŞİM VE ÖĞRENME ÖĞRENME TEORİLERİ VE KLASİK ŞARTLANMA
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
BİLİŞSEL DAVRANIŞÇI KURAMLAR
Sorusu, hemen her ö ğ retmenin ö ğ retmenlik mesle ğ i süresince sürekli olarak zihnini kurcaladı ğ ı bir konu olagelmiştir. Ö ğ retmenlerin ö ğ retim.
ÖĞRENME VE TÜRLERİ Öğrenme; tekrar ve yaşantı sonucu davranışlarda meydana gelen oldukça kalıcı bir değişmedir. Mesela; sobadan eli yanan bir çocuğun.
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Öğrenme teorileri ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Öğrenme teorilerinin çoğunu iki ana grupta toplamak mümkündür: Davranışçı teoriler (Behaviorizm) Bilişsel teoriler (Cognitiv) ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Davranışçı öğrenme kuramlarının temel ilkeleri ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ İnsanların öğrenmesi ile hayvanların öğrenmesi aynı kurallar içinde olur. İnsanda ve hayvanda öğrenen şey organizmadır. Öğrenme, organizmanın davranışında bir değişikliğin olmasıdır. Öğrenmede hayvan ve insan davranışlarını benzer olarak alanlara davranışçı ve geliştirdikleri kuramlara davranışçı kuramlar denilmiştir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Davranışçılar, öğrenmeyi uyarıcı ile davranış arasında bağ kurma işi olarak görmektedirler. Bu yüzden davranışçıların genel adlı U-T (uyaran-tepki) kuramcılarıdır. Davranışçılar, insan zihnini doğuştan boş olarak kabul ederler. Her şey sonradan öğrenilir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Davranışçılar, “öğrenme” teriminden ziyade “koşullanma” terimini kullanırlar. Organizma çevreden gelen uyarıcılara tepki göstererek öğrenir. Öğrenme, anlaşılabilir ve açıklanabilir. O nedenle de organizmanın (kara kutu) içinde olanlarla değil, dışa yansıyan hareketleriyle ilgilenilmelidir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Davranışçılara göre, davranış değişmesine neden olan üç temel öğrenme süreci vardır. Bunlar: klasik koşullanma, edimsel koşullanma ve gözlem yoluyla öğrenmedir. Bu üç kuram davranış değişmesini farklı yorumlarla açıklamaktadırlar. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Klasik Koşullanma Ivan Pavlov ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Pavlov kontrollü bir deneysel ortam oluşturduktan sonra, köpeğe düzenli olarak, yiyecek vermeden hemen önce zil sesi vermiştir. Bu ilişkiyi pek çok kere tekrarladıktan sonra, yiyecek vermediği durumlarda da zil sesini duyduğu zaman, köpeğin salya salgıladığını görmüştür. Diğer bir deyişle köpek zil sesine salya akıtmasını öğrenmiştir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Koşullanmanın olması için, öncelikle yiyecek-salya örneğinde olduğu gibi, doğal bir uyarıcı-tepki bağının olması gerekir. Koşullu uyarıcının koşulsuz uyarıcıdan hemen önce verilmesi, iki uyarıcının birleştirilmesi gerekir. Pavlov’un deneyinde köpek, zil sesi ile eti birleştirmektedir. Koşullu uyarıcı ile koşulsuz uyarıcı bağının tekrarlanması gerekir. Ancak bazı korku yaratan durumlarda tek bir yaşantı da öğrenmeyi sağlayabilir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Gagné, klasik koşullanmayı işaret öğrenme olarak tanımlamaktadır. Zil etin geleceğinin habercisi, işaretidir. Günlük hayatımızda bizi davranışa yönelten kapı zili, saat zili, trafik işaretleri karşısında gösterdiğimiz davranışlar birer işaret öğrenmedir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Bazı durumlarda organizma, bir uyarıcı karşısında gösterdiği koşullu tepkiyi benzer durumlarda da gösterir. Buna uyarıcı genellemesi denir. Pavlov yaptığı deneylerde köpeğin farklı tonlardaki zil seslerine de salya salgıladığını göstermiştir. Benzer şekilde doktordan korkan bir çocuk, beyaz gömlek giyen kasaptan da korkabilir. Polis, itfaiye, cankurtaran arabaları benzer tepkiler alırlar. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Watson, beyaz fare ile oynayan küçük bir çocuğa, o fareye her dokunuşunda “korkutan bir gürültü” çıkartarak çocuğun fareden korkmasını sağlamıştır. Daha sonra çocuğun beyaz tavşandan ve hatta ak sakallı Noel Baba’dan bile korktuğu tespit edilmiştir. Bu, uyarıcı genellemesine klasik bir örnektir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Organizma benzer uyarıcılara benzer tepki gösterebildiği gibi uyarıcılar arasındaki farkı da ayırt edebilir. Bu duruma uyarıcıyı ayırt etme denir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Klasik koşullanma yoluyla kazanılan davranışlar koşullu uyarıcı­koşulsuz uyarıcı bitişikliği ortadan kaldırıldığı zaman giderek azalır ve kaybolur. Buna davranışın sönmesi denir. Sönen bir davranıştan sonra tekrar uyaran-tepki bağı, eskisinden daha kolay kurulur. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Klasik koşullanma, insanların karmaşık bilgileri öğrenmesini açıklayamamaktadır. Ancak insanların, belli bir nesneye ya da olaya karşı gösterdiği bazı duyuşsal tepkilerin klasik koşullanma ile öğrenildiği sanılmaktadır. Bilgiler için değil ama, tutumlar, ilgiler ve duygularla ilgili öğrenmelerde klasik koşullanma kullanılabilir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ Bazı boş inançlar da bu biçimde öğrenilebilir. Klasik koşullanma ile açıklanan diğer bir öğrenme de fobik tepkilerdir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ “Okul korkusu” veya “sınav korkusu” ve hatta “Matematik korkusu” denen duygular, klasik koşullanma programları ile azaltılabilir veya giderilebilir. ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ

ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ “Hayat en acımasız öğretmendir; önce acı tecrübeleri yaşatır, not verir, daha sonra da ondan ders almanızı ister” ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ