DİSLEKSİ Hakkı CAN Uzm. Psikolojik Danışman

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Öğrenciler Neden Başarısız Olur?
Advertisements

ÖĞRENMEGÜÇLÜĞÜ © Sibel EMNİYET-Psikolojik Danışman.
9.Sınıf Sağlık Hizmetlerinde İletişim
DİKKAT EKSİKLİĞİ HİPERAKTİVİTE BOZUKLUĞU
NOKTALAMA VE YAZIM KURALLARI
SINIFTA KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
2.Hafta. Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR
OKULLARDA UYGULANAN KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ uygulamaları
Yasa Dışı Madde Kullanımı Nedeniyle Denetimli Serbestlik Tedbiri Uygulanan Kişilerde Tedavi Uygulamaları Dr. A. Ender ALTINTOPRAK Ege Üniversitesi Psikiyatri.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR ( OKUDUKLARIM, GÖZLEM VE TECRUBELERİM)
A) Genetik Hastalıklar B) Akraba Evliliği
KAYNAŞTIRMA öğrencileri Ölçme ve Değerlendirme Esasları
POLATLI REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ MÜDÜRLÜĞÜ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BEP GELİŞTİRME BİRİMİ VE GÖREVLERİ
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
ÖZEL EĞİTİM NEDİR? Çoğunluktan farklı ve özel gereksinimli çocuklara sunulan, üstün özellikleri olanları yetenekleri doğrultusunda kapasitelerinin en üst.
ŞAHİNBEY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
FIRINLI İLKÖĞRETİM OKULU Okullarda görev yapan Öğretmenlerimizin en büyük sıkıntılarından biri de bireysel eğitim gerektiren ve “Kaynaştırma” eğitimine.
ÖĞRENME BOZUKLUĞU.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ Özel eğitim gerektiren bireylerin,yetersizliği olmayan akranlarıyla birlikte eğitim-öğretimlerini resmi okullarda sürdürmesi esasına.
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
Hazırlayanlar Psk.Dan Nazan MUTLU Uzm.Psk.Dan Sinem TARHAN
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
KONU BAŞLIKLARI Özel eğitimin tanımı ve önemi
DİSLEKSİ(ÖZEL ÖĞRENME VE ALGILAMA BOZUKLUĞU)
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÇOCUKLAR (ÖZGÜL ÖĞRENME BOZUKLUKLARI) kaynak:Prof
ÖZEL EĞİTİM DÜZENLEMELERİ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
MUSTAFA ABAK KASTAMONU R.A.M
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
ÇOCUKLARDA ÖĞRENME ve DAVRANIŞ SORUNLARI
Yazdırma: Yazıcınız bizim yazıcılarımız gibi yazdırmayabilir; bu nedenle birkaç deneme baskısı yaptığınızdan emin olun. Hizalama yeterince doğru olmuyorsa,
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ.
Erken Çocukluk Döneminde
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ VE BEP HAZIRLAMA.
KUMLUCA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
KUMLUCA RAM’DA TANILANAN ENGEL TÜRLERİ VE YÖNLENDİRME
OKUMANIN İLKELERİ.
Öğrenme Güçlüğü (Özgül Öğrenme Güçlüğü)
BEYİN ve BİLİŞSEL GELİŞİM
DİSLEKSİ NEDİR? Disleksi ilk kez 1881 yılında tanımlanmıştır.
DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI
REHBERLİK ve ARAŞTIRMA MERKEZİ a)Özel Eğitim Hizmetleri Bölümü b)Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Bölümü.
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
BURDUR REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Özel eğitim hizmetleri kurulu, özel eğitim değerlendirme kurul raporu doğrultusunda özel eğitime ihtiyacı olan bireyi uygun resmî okul veya kuruma yerleştirir.
Okuma bozukluğu olan çocuklar kelime tanıma, okuduğunu anlama ve tipik olarak da yazarken harf karıştırırlar. Bir yazıyı sözlü olarak okuduklarında yaşıtlarından.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Petek Batum Uzm. Klinik Psikolog
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
Matematik Öğrenme Bozukluğu/ Güçlüğü
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLANÇOCUKLAR
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
ÖZGÜL ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ Uzm. Psk. Aylin İlden Koçkar
ÖZEL EĞİTİMDE TEMEL KAVRAMLAR

KONULAR A) Genetik Hastalıklar B) Akraba Evliliği.
EĞİTSEL DEĞERLENDİRME VE TANILAMA
Sunum transkripti:

DİSLEKSİ Hakkı CAN Uzm. Psikolojik Danışman Kumluca Rehberlik ve Araştırma Merkezi

Tanım Günümüzde kabul gören tanımıyla disleksi; normal zekâ, sosyo-kültürel olanaklara ve alınan eğitim düzeyine rağmen okumayı öğrenmede ortaya çıkan güçlüklerdir (Bateman,1967; Critchley, 1970; Tarnopol, 1971; Habib, 2000; Banai ve Ahissar, 2006).

Tanım Amerikan Psikiyatri Birliği'nin Mental Rahatsızlıklar Tanılama Sistemi DSM-IV (1994)'ne göre, Disleksi; Öğrenme Bozuklukları olarak; 1. Okuma Bozukluğu (disleksi) içinde tanımlanır, diğer öğrenme bozuklukları; 2. Matematik Bozukluğu (diskalkuli) 3. Yazılı Anlatım Bozukluğu (disgrafi)'dur.

Tanım Ülkemizde öğrenme bozukluğu yerine «Disleksi» teriminin kullanılmasının ayrı bir önemi vardır.   Çünkü hem eğitimciler hem de anne babalar tarafından "Öğrenme Bozukluğu" ifadesi sıklıkla "Zeka Geriliği (!)" olarak anlaşılmaktadır. (K:Disleksi Derneği) Disleksi bir zeka geriliği değil, bir ALGILAMA FARKLILIĞIR.

Nedenleri Yapılan çalışmalara göre genetik kökenli olduğu belirlenmiştir. Okumayı öğrenmiş kişilerde beyin hasarı sonucu da ortaya çıkabilir (Gustafson ve Samuelson, 1999). 1.derece akrabalarda görülme riski %35-45 arasındadır (Doğangün,2008)

Dislektik Davranışlar • Yönleri karıştırma, • Saat, hafta, gün ve mevsimleri öğrenme ve kullanmada güçlük, • Uzunluk ve büyüklük kavramlarını sıkıntı, • Rakam ve matematiksel sembollerin öğrenilmesinde güçlük, • Rakamları okuma ve yazmada güçlük, • “b” ve “d” ve “p” harflerini karıştırma, • “E” harfi ve “3” sayısını karıştırma, • Cümleye büyük harfle başlamama, • Akranlarına göre okumayı geç öğrenme, • Yazarken harf atlama, • Ayna hâli yazı yazma, • Tutuk konuşma, • Okunaksız yazma,

Dislektik Davranışlar • Yavaş okuma, • Yazılı ödevlerden kaçınma, • Yazarken noktalama hataları yapma, • Sınav korkusu, • Okula gitmede isteksizlik, • Kelimeleri/harfleri/sesleri öğrenmede güçlük, • Verilen talimatları takip etmede güçlük, • Kelimeleri harflere veya hecelere ayırmada güçlük, • Organize olamama, • Davranış bozuklukları, • Asabiyet,

Dislektik Davranışlar • Harf ve kelimeleri tanıyamama, • Kendi ismini bile yazamama, • Kafiye yapan kelimeleri tanıyamama, • Harfleri kelimelerle bağdaştıramama, • Heceleri yan yana koymakta güçlük çekme, • Tek heceli kelimeleri okuyamama, • Okumaktan nefret etme. (Enç ve diğerleri, 1981; Bingöl, 2003)

Görülme Sıklığı Ülkemizdeki dislektik oranının belirlenmesini amaçlayan çalışmasında, Bingöl (2003) okul çağı çocuklarının %2’sinin dislektik olduğunu tespit etmiştir. Cinsiyete göre görülme sıklığı değişmekle birlikte disleksi erkeklerde 4-6 kat daha fazla görülmektedir (Fielding-Barnsley, 2000).

Tanı ve Değerlendirme Her sorunda olduğu gibi, disleksi ve diğer öğrenme güçlüklerinde de erken tanı oldukça önemlidir (Arı, 1992). Disleksi çoğunlukla okula başlandığında, ilk okuma-yazma sürecinde fark edilir. DSM-IV’e göre de okuma başarısında beklenenin altında olma, günlük yaşam becerilerine yansıma ve eşlik eden okuma zorluğudur.

Eğitimleri Disleksi de dâhil olmak üzere öğrenme güçlüklerinin tedavisinde genel yaklaşım ‘’özel eğitimdir’’. Tek başına etkili olduğu kesinleşmiş bir teknik bulunmamasına karşın, farklı yöntemlerin kombinasyonlarının yararlı olabileceği gösterilmiştir. Öğrenme güçlüğü olan bireyler, tanı ve değerlendirilmelerinden oluşan Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı(BEP) ve Psiko-Pedagojik Yaklaşımla yapılacak eğitsel terapiyle öğrenebilmektedir. Ülkemizde dislektik bireylere yönelik özel bir program bulunmamakla birlikte, öğrenme güçlüğü tanısı alan öğrencilere yönelik bireyselleştirilmiş eğitim programları hazırlanmaktadır.

Tam Zamanlı Kaynaştırma Özel Öğrenme Güçlüğü (Hastane Raporu) Tam Zamanlı Kaynaştırma Öğrencisi Rehabilitsyon Merkezlerinde Destek Eğitimi Tam Zamanlı Kaynaştırma Uygulamaları Destek Odası Sınav Tedbiri İmkanı(Teog) Tek kişilik sınıf +15 dk ek süre Okuyucu ve kodlayıcı

Dislektik Ünlüler

Kitap ve Film Önerileri Her Çocuk Özeldir Kitap: Bende Disleksi Var

Dinlediğiniz için Teşekkürler.