VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B KONU : YARGI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN
Advertisements

1982 ANAYASASI YARGI BÖLÜM 5 Yargı
İDARİ-ASKERİ-AKADEMİK-ADLİ PERSONEL İpek Özkal Sayan, Türkiye’de Kamu Personel Sisteminin Gelişimi, Yayımlanmamış Doktora Tezi, SBF 2005.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
C)CUMHURİYET'İN BEKÇİLERİNE...
AB HUKUKU DOÇ. DR. MUSTAFA ÇEKER.
DEVLETİN GENEL TANIMI Devlet bir ulusun sahip olduğu ve coğrafi sınırları belirli ülke toprakları üzerinde, yasama, yürütme ve yargı işlevlerini yerine.
DERS: VATANDAŞLIK BİLGİSİ
Ankara, 25 Mart 2011 Mehmet KAYA Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Genel Sekreteri HSYK’ nın Anayasal Değişiklik Doğrultusunda Yeniden Yapılandırılması.
GENEL OLARAK MAHKEMELER
Elif vural b YÜRÜTME.
HUKUKUN KAYNAKLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
HAZIRLAYAN: YUSUF SÜNETCİ 4-B
YARGI BAĞIMSIZLIĞI & YASAMA VE YÜRÜTME İLE İLİŞKİLER
1. YARGI Yargı fonksiyonunun amacı,hukuk düzeninin korunması ve gerçekleştirilmesidir. Yargı,bir uyuşmazlık dolayısıyla kanunun uygulanmasından başka bir.
ANAYASA HUKUKU Av. Deniz EŞGÜNOĞLU & Av. Gökçe ŞEKERCİ
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI
TAM YARGI DAVALARI.
Kurulun İnceleme ve Araştırması
ANAYASA 1)Anayasa ve Devlet Kavramları
Kamu Görevlileri Etik Kurulu
İSTANBUL ÇEKMECE KAMU HASTANELERİ BİRLİĞİ GENEL SEKRETERLİĞİ
GENEL BÜTÇE KANUN TASARISI KESİN HESAP KANUN TASARISI
ÇAY İLÇE SEÇİM KURULU BAŞKANLIĞI. Yüksek Seçim Kurulu yedi asıl ve dört yedek üyeden oluşur. Üyelerin altısı Yargıtay, beşi Danıştay Genel Kurullarınca.
İş Hukuku Yrd. Doç. Dr. Alptekin AKTALAY
ALMANYA‘DA YAŞAMAK GÜVENLİK ORGANLARI ve YARGI. Güvenlik Organları: Ülkenin iç güvenliğini eyalet düzeyince yönetilen polis örgütü sağlar. Federal düzeyin,
K ü bra AVCI / / 4-B 3. POZİTİF HUKUKUN KAYNAKLARI Pozitif hukuk kaynaklarını üç başlık altında inceleyebiliriz: Yazılı Kaynaklar Yazısız Kaynaklar.
HUKUKTA BİLGİ YÖNETİMİ BBY Türk Yargı Sistemi
TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASA DÜZENİ
Türk Anayasa Düzeni Giriş
KANUN NO: 2709 TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI (1982) Kabul Tarihi: 7 Kasım 1982.
ANAYASASI KABUL TARİHİ : 7 Kasım 1982 TÜRKİYE CUMHURİYETİ (1982)
Kaynak: Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku Dersleri mutlaka okunacak
NORMLAR HİYERARŞİSİ.
Sağlık Hukukuna Giriş.
2. Ders Sendika Kavramı, Kuruluş, Organlar Yönetici Güvencesi
BİREYSEL İDARİ İŞLEMLER-DÜZENLEYİCİ İŞLEMLER
İdari Yargı Örgütü 3. Hafta.
Kamu Yönetiminin Yapısı. Türkiye’de Kamu Yönetiminin Yapısı Merkezi Yönetim Türkiye’nin yönetim yapısı, örgütlenme ilkelerine göre «merkezi» ve «yerinden.
MEMURUN GENEL HAKLARI Uygulamayı isteme hakkı:
İDARİ DAVALAR Tam Yargı Davaları.
Anayasanın Değiştirilmesi
0 TÜRK YARGI SİSTEMİ. YARGI; bütün ülkedeki kanunların ve yasaların uygulanmasını sağlayan ve bu kanunları ihlal eden gerçek kisilere cezai yaptırım.
DAVA İŞLEMLERİ 17 – 21 EKİM 2016.
DAVA İŞ LEMLER İ 26 – 30 EYLÜL İDARE VE VERGİ MAHKEMELERİ DAVA DOSYASI İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemeleri kanunla verilen görevleri yerine getirmek.
Hukuk Başlangıcı Hukukun Yürürlük Kaynakları
YENİ ANAYASA OCAK 2017 OCAK 2017 TARİHLİ ANAYASA MADDELERİNDEN KISALTILARAK ALINTI YAPILAN , GENEL BİLGİLENDİRME AMAÇLI, ÖZET BİR ÇALIŞMADIR.
Çağ Üniversitesi Hukuk Fakültesi.
Temel HUKUK DERS NOTLARI SON HAFTA
VETERİNER HEKİMLİĞİ MEVZUATI
Vatandaşlık Bilgisi Anayasa Ders Notları
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
MEVZUATLA İLGİLİ KAVRAMLAR
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
MERKEZ TEŞKİLATI /BAŞKENT
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
HUKUK BAŞLANGICI 3 PROF.DR.ABDULLAH DEMİR.
LAW 201 INTRODUCTION TO LAW
Anayasa normlar hiyerarşisinin en üstünde yer alan ve yasama, yürütme ve yargı organlarını bağlayan temel hukuk kurallarını içerir. ANAYASA.
HUKUKUN KAYNAKLARI Hukukun kaynakları, asıl kaynaklar ve yardımcı kaynaklar olarak ikiye ayrılır. Asıl kaynaklar: Yazılı ve yazısız kaynaklar Yardımcı.
YÜKSEK MAHKEMELER.
İŞ MAHKEMELERİ.
4483 MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN.
ÖĞ. gör. Benay KESKİN İŞOĞLU 3. Hafta
V. Bireysel Başvuru Usulü
I. Anayasa Mahkemesi’nin Yapısı
SEÇİMLERDE ADAY OLAN KAMU GÖREVLİLERİYLE İLGİLİ REHBER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
II. Anayasa Mahkemesi’nin «Norm Denetimi» İşlevi
Sunum transkripti:

VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B 20070061 KONU : YARGI T.C. MARMARA ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ANA BİLİM DALI VATANDAŞLIK BİLGİSİ ESRA ERİŞ 4-B 20070061 KONU : YARGI

3.Görev ve yetkileri Anayasa değişikliklerini şekil; kanunların, kanun hükmünde kararnamelerin, TBMM İçtüzüğünün hem şekil , hem de esas bakımından Anayasaya uygunluğunu denetler. Belli hakları kamu gücü tarafından ihlal edilen kişiler Anayasa Mahkemesine başvurabilir. Anayasa Mahkemesi bu tür davalara bakar. Anayasa Mahkemesi Yüce Divan görevi de görür. Uyuşmazlık Mahkemesi başkanını kendi üyeleri arasından seçer. Siyasi partilere ilişkin dava ve başvurulara bakar. Siyasi partilerin mali denetimini yapar.

4.Çalışma ve yargılama usulü: Anayasa Mahkemesi, iki bölüm ve Genel Kurul halinde çalışır. Kararlarını salt çoğunlukla alır. Anayasa değişikliğinde iptale, siyasi partilerin kapatılmasına veya Devlet yardımından yoksun bırakılmasına karar verebilmesi için toplantıya katılan üyelerin 2/3 oy çokluğu şarttır. Kuruluşu, yargılama usulleri, başkan, başkanvekili ve üyelerin disiplin işleri kanunla; Mahkemenin çalışma esasları, bölüm ve komisyonların oluşumu ve işbölümü kendi yapacağı İçtüzükle düzenlenir.

5.İptal davası Doğrudan doğruya iptal davası açabilme hakkı: Cumhurbaşkanına , İktidar ve anamuhalefet partisi Meclis gruplarına, TBMM üye tamsayısının en az beşte biri tutarındaki üyelere aittir.

6.Dava açma süresi: Anayasa Mahkemesinde doğrudan doğruya iptal davası açma hakkı, iptali istenen kanun, kanun hükmünde kararname veya içtüzüğünün Resmi Gazetede yayımlanmasından başlayarak altmış gün sonra düşer.(m.151)

7.Anayasaya aykırılığın diğer mahkemelerde ileri sürülmesi: Diğer mahkemelerde bir kanun veya kanun hükmünde kararnamenin Anayasaya aykırı olduğu görülürse, Anayasa Mahkemesini bu konuda vereceği karara kadar davayı geri bırakır. Mahkeme, aykırılık iddiasını ciddi görmezse, gerekçeleri ile birlikte karara bağlar. Anayasa Mahkemesi, beş ay içinde kararını verir ve açıklar. Bu süre içinde karar verilmezse mahkeme davayı yürürlükteki kanuna göre sonuçlandırır.

8.Anayasa Mahkemesinin kararları: Anayasa Mahkemesi red kararı vermiş ise, bu karar Resmi Gazetede yayımlandıktan sonraki on yıl içinde aynı kanun hükmünün Anayasaya aykırılığı iddiasıyla tekrar başvuruda bulunulamaz. 8.Anayasa Mahkemesinin kararları: Anayasa Mahkemesinin kararları kesindir.İptal kararları gerekçesi yazılmadan açıklanamaz.(m.151/1 Kanun, kanun hükmünde kararname veya TBMM İçtüzüğü veya bunların hükümleri, iptal kararının Resmi Gazetede yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkar.(bazı durumlarda iptal hükmünün yürürlüğe gireceği tarih Anayasa Mahkemesince belirtilir.) İptal kararları sonradan değiştirilemez.

B.Yargıtay Adliye Mahkemeleri tarafından verilen karar ve hükümlerin son inceleme yeridir. Yargıtay adli yargı alanındaki en yüksek mahkemedir. Yargıtay üyeleri, birinci sınıfa ayrılmış adlî yargı hâkim ve Cumhuriyet savcıları ile bu meslekten sayılanlar arasından Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulunca üye tamsayısının salt çoğunluğu ile ve gizli oyla seçilir.(m.154/2) Kuruluşu, işleyişi, başkan,başkanvekilleri,üyelerin seçimleri, mahkemelerin bağımsızlığı ve hakimlik teminatı esaslarına göre kanunla düzenlenir.

C.Danıştay Danıştay, genel idari yargı alanındaki yüksek idare mahkemesidir. Danıştay; davaları görmek, Başbakan ve Bakanlar Kurulunca gönderilen kanun tasarıları hakkındaki düşüncesini bildirmek, idari uyuşmazlıkları çözümlemek ve kanunla gösterilen diğer işleri yapmakla yükümlüdür.

D.Askeri Yargıtay Askeri Mahkemelerde verilen karar ve hükümlerin son inceleme merciidir. Ayrıca, asker kişilerin kanunla gösterilen belli davalarına ilk ve son derece mahkemesi olarak bakar. Üyeleri, birinci sınıf askeri hakimler arasından Askeri Yargıtay Genel Kurulun üye tamsayısının salt çoğunluğu ile gizli oyla,her boş yer için göstereceği üçer aday arsından Cumhurbaşkanınca seçilir. Kuruluşu, işleyişi, üyelerinin disiplin ve özlük işleri mahkemelerin bağımsızlığı ve hakimlik teminatı esaslarına göre kanunla düzenlenir.

E.Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Asker kişileri ilgilendiren ve askeri hizmete ilişkin idari işlem ve eylemlerden doğan uyuşmazlıkların yargı denetimini yapan ilk ve son derece mahkemesidir. Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin askeri hakim sınıfından olan üyeleri, mahkemenin bu sınıftan olan başkan ve üyeleri tamsayısının salt çoğunluğu ve gizli oy ile birinci sınıf askeri hakimler arasından her boş yer için gösterilecek üç aday içinden; hakim sınıfından olmayan üyeleri, rütbe ve nitelikleri kanunda gösterilen subaylar arasından, Genelkurmay Başkanlığınca her boş yer için gösterilecek üç aday içinden Cumhurbaşkanınca seçilir

F.Uyuşmazlık Mahkemesi Kuruluşu, işleyişi, yargılama usulleri, üyelerinin disiplin ve özlük işleri, mahkemelerin bağımsızlığı, hakimlik teminatı ve askerlik hizmetlerinin gereklerine göre kanunla düzenlenir. F.Uyuşmazlık Mahkemesi Adli, idari ve askeri yargı arasındaki uyuşmazlıkları çözen mahkemelerdir. Uyuşmazlık Mahkemesinin başkanlığını, Anayasa Mahkemesince, kendi üyeleri arasından görevlendirilen üye yapar. Diğer mahkemelerle Anayasa Mahkemesi arasındaki görev uyuşmazlıklarında, Anayasa Mahkemesinin kararı esas alınır.