Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

Sunum yükleniyor. Lütfen bekleyiniz

0 TÜRK YARGI SİSTEMİ. YARGI; bütün ülkedeki kanunların ve yasaların uygulanmasını sağlayan ve bu kanunları ihlal eden gerçek kisilere cezai yaptırım.

Benzer bir sunumlar


... konulu sunumlar: "0 TÜRK YARGI SİSTEMİ. YARGI; bütün ülkedeki kanunların ve yasaların uygulanmasını sağlayan ve bu kanunları ihlal eden gerçek kisilere cezai yaptırım."— Sunum transkripti:

1 0 TÜRK YARGI SİSTEMİ

2

3 YARGI; bütün ülkedeki kanunların ve yasaların uygulanmasını sağlayan ve bu kanunları ihlal eden gerçek kisilere cezai yaptırım uygulayan bir sistemdir. Yargı kavramı ;5 yargı kolu çeşidine ayrılır. anayasa yargısı, idarî yargı, adlî yargı, askerî ceza yargısı uyuşmazlık yargısı

4

5 Her yargı çeşidi kendi alanına giren uyuşmazlıklardan doğan davaları yine kendi yargı alanına giren mahkemelerde görmekle görevlidir. Yargı çeşitleri arasında, kimin görevli olacağı konusunda herhangi bir tereddüt doğabilir. Bu duruma yargı yolu uyuşmazlığı denir. Uygulamada en çok yargı yolu uyuşmazlığı adlî yargı ile idari yargı arasında doğmaktadır. Bu bakımdan adlî yargı ile idarî yargı arasındaki görev ayrımını bilmek oldukça önemlidir. Kural olarak; idare hukuku alanına giren konularda idarî yargı, özel hukuk alanına giren konularda adlî yargı görevlidir. Örneğin;,idari yargıda tanık dinletilmez. adli yargıda ise toplumun her kesimini ilgilendirdiğinden tanık dinletme imkanı vardır bu yüzden adliye mahkemeleri yurt genelinde daha çok örgütlenmiştir.

6 İDARİ YARGI idari makamların idare hukuku alanındaki faaliyetlerinden kaynaklanan uyuşmazlıkların çözümlendiği yargı koludur. Diğer bir ifadeyle idari yargı, kural olarak devletin merkezi idare teşkilatı ve yerinden yönetim kuruluşlarının idari eylem ve işlemlerinden doğan davaların görüldüğü yargı koludur. Türkiye’de idarî yargının görev alanı Anayasayla değil, KANUN’larla belirlenmiştir. İdari yargı alanındaki yüksek mahkeme, DANIŞTAY’dır.

7 Danıştay, “idari mahkemelerce verilen ve kanunun başka bir idari yargı merciine bırakmadığı karar ve hükümlerin son inceleme merciidir”. Kanunla gösterilen belli davalara da ilk ve son derece mahkemesi olarak bakar. Danıştay; davaları görmek, Başbakan ve Bakanlar Kurulunca gönderilen kanun tasarıları, kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmeleri hakkında 2 ay içinde düşüncesini bildirmek, tüzük tasarılarını incelemek, idari uyuşmazlıkları çözmek ve kanunla gösterilen diğer işleri yapmakla görevlidir. DANIŞTAY

8 ADLİ YARGI Adlî yargı; diğer 3 yargı çeşidi dışında kalan bütün yargı faaliyetlerini kapsar ve geniş uygulama alanı olan bir yargı çeşididir. Adlî yargı tüm ülkedeki özel hukuk ve ceza hukukuna ilişkin yargılamanın yapıldığı bir yargı çeşidi olarak, gerek coğrafi alan bakımından gerekse de çözümlediği uyuşmazlığa taraf olan kişilerin çokluğu bakımından en yoğun ve yaygın çalışan yargı çeşididir Örneğin; 2010 yılı itibariyle 134 adli yargı adalet komisyonu varken; 25 bölge idare mahkemesinin olduğu idari yargı adalet komisyonu vardır Adlî yargı alanındaki yüksek mahkeme, YARGITAY’dır.

9 YARGITAY Yargıtay; “adliye mahkemelerince verilen ve kanunun başka bir adli yargı merciine bırakmadığı karar ve hükümlerin son inceleme merciidir”. Kanunla gösterilen belli davalara da ilk ve son derece mahkemesi olarak bakar. Adli yargı mahkemelerinin temyiz merci olan ve tecrübeli hakimlerden meydana gelen Yargıtay Ankara’dadır. Mahkemelerin herhangi birinde davası görülmüş olan her vatandaş hakim tarafından verilen hükmü kendine göre kanunlara uygun görmez ve beğenmezse, bu hükmün bir daha incelenebilmesi için Yargıtay’a başvurur, Yargıtay’da bu hüküm incelenir.

10 Türkiye Cumhuriyeti Devleti içinde, adalet işlerinin yürütülmesi için gerekli hukuki, mali, ve idari koşulları sağlamakla sorumlu olan bakanlıktır Mevcut hükümetin Adalet Bakanı Kenan İpek dir Görevleri; Kanunlarda kurulması öngörülen mahkemeleri açmak ve teşkilatlandırmak Adli sicilin tutulması ile ilgili hizmetleri yürütmek İlgili mevzuat hükümlerine göre infaz ve ıslah işlerini düzenlemek ADALET BAKANLIĞI

11 Hakimlik ve Savcılık Mesleği Adli ve idari yargı teşkilatındaki hâkim ve savcıları görev yaparlar. 2802 sayılı Hâkimler Savcılar Kanunu kapsamındaki hükümler uygulanır. Hâkim ve savcıların nitelikleri, atanmaları, hakları ve ödevleri, aylık ve ödenekleri, meslekte ilerlemeleri, görev ve görev yerlerinin geçici veya sürekli olarak değiştirilmesi, haklarında disiplin kovuşturması açılması ve disiplin cezası verilmesi, görevleri ve görevleri sırasında işledikleri suçlardan dolayı soruşturma yapılması ve yargılanmalarına karar verilmesi, meslekten çıkarmayı gerektiren suçluluk veya yetersizlik halleri ve meslek içi eğitimleri ile diğer özlük işleri mahkemelerin bağımsızlığı ve hâkimlik teminatı esaslarına göre kanunla düzenlenir.

12 Hâkimler ve savcılar,kanunda belirtilen başka, resmi ve özel hiçbir görev alamazlar 65 yaşını bitirinceye kadar hizmet görürler. Hâkim ve savcılar idari görevleri yönünden Adalet Bakanlığına bağlıdırlar. Hâkim ve savcı olup da adalet hizmetindeki idari görevlerde çalışanlar, hâkim ve savcılar hakkındaki hükümlere tabidirler. Hâkim ve savcılara tanınan her türlü haklardan yararlanır ve hâkim ve savcılara ait esaslar dairesinde sınıflandırılır ve derecelendirilirler (Anayasa mad.140).

13 Türkiye'de hakim, savcı ve avukatların cübbelerinin rengi siyahtır. Hepsinin ortak özelliği adaleti temsildir Ceza mahkemelerindeki hakimlerle savcılar kırmızı Hukuk mahkeme ve mercilerindeki hakimler yeşil, İdari yargıdaki hakimler ise gri renkte astara sahip siyah cübbe giyerler Ayrıca cübbelerin düğmesiz olması, kimsenin önünde iliklenilmemesi ve üstünlük anlayışının oluşmamasından ileri gelir. Aynı zamanda bütün cübbeler cepsizdir rüşvet alınmamasını simgeler.

14 Cumhuriyet Başsavcılığı Mahkeme kuruluşu bulunan her il merkezi ve ilçede o il veya ilçenin adı ile anılan bir Cumhuriyet başsavcılığı bulunur. Cumhuriyet başsavcılığında, bir Cumhuriyet başsavcısı ve yeteri kadar Cumhuriyet savcısı bulunur. Görevleri; Soruşturma yapmak ve yaptırmak (kanun gereği bizzat yapması gereken soruşturmaları yapmak, delil toplamak, şüpheli, tanık ve şikâyetçiyi dinlemek, bilirkişi incelemesi yapmak, otopsi, keşif vb.soruşturmaya dair işlemleri yapmak) Yargılama faaliyetlerini kamu adına izlemek, bu faaliyetlere katılmak, Adliyenin idari ve mali işlerini yürütmek Mevzuatla denetim ve gözetim görevi verilen diğer adli birimlerin gözetim ve denetimini yerine getirmek (denetimli serbestlik, adli sicil, icra müdürlükleri, noterler, cezaevleri vb.).

15 Cumhuriyet Savcılığı Adli göreve ilişkin işlemleri yapmak, duruşmalara katılmak ve kanun yollarına başvurmak. Cumhuriyet Başsavcısı tarafından verilen adli ve idari görevleri yerine getirmek. Kanunlarla verilen diğer görevleri yerine getirmek. MEHMET SELİM KİRAZ

16 Yazı İşleri Müdürü Mahkeme kaleminin başı yazı işleri müdürüdür. Bütün kalem işlerinin düzen içerisinde yürütülmesini yazı işleri müdürü sağlar. Görevleri şunlardır:  Talep halinde zabıt suretlerinin aslına uygun olarak imzalayıp taraflara vermek  Mahkeme kararlarının aslını, arşivde saklamak  Mahkemelerce mühürlenmiş olan kilitlerin anahtarlarını, mührün kaldırılması kararına kadar muhafaza altına almak v anahtar aldığını tutanağa yazmak. Yazı işleri müdürü kadrosuna atanabilmek için; a) En az dört yıllık yüksekokul, fakülte veya adalet yüksek okulu, meslek yüksek okullarının adalet bölümü veya adalet meslek eğitimi önlisans programı mezunu olmak, b) Atamaları doğrudan Bakanlıkça yapılanlar hariç en az beş yılı zabıt kâtibi kadrosunda olmak üzere toplam en az sekiz yıl hizmeti bulunmak, c) Son üç yıl içerisinde kademe ilerlemesinin durdurulması cezası almamış olmak. 3.775

17 Her asliye mahkemesinin yargı çevresinde yeteri kadar icra dairesi ve her icra dairesinde Adalet Bakanlığınca atanacak bir icra müdürü bulunur. Görevleri  Dosya ve tutanak düzenlemek.  Tevdi edilen para ve değerli eşyayı saklamak.  İcra dairesine yapılan ödemeleri kabul etmek.  Kendilerinin ve yakınlarının işlerini görmemek. İcra Müdürü 3.775

18 Zabıt Katipliği Mahkeme ve savcılık kaleminde, yazı işleri müdürleri tarafından kendilerine verilen işleri yapar ve özellikle yargılamanın yapılış şeklini tutanağa geçirip verilen karaları yazmak suretiyle hâkimin yargılama, savcının soruşturma faaliyetine yardımcı olurlar. Görevleri:  yazı işleri müdürlerinin tevdi ettikleri işleri yapmak.  Dosya ve kayıtları muntazam, kazıntısız ve silintisiz tutmak  Karar ve zabıtları, dikkatli ve itina ile yazarak imzasız bırakmamak.  Dava dosyalarını teşkil eden bütün kâğıtlar için tarih sırası ile dizi pusulası tanzim etmek. 2.780

19 Kurumun güvenlik, düzen ve disiplininin sağlanması, hükümlülerin kurum içindeki hareketlerinin takip ve kontrolü ile gözetimi ve kurumun temiz tutulması ile hükümlülerin iç yönetmeliklere uygun surette hareket etmelerini sağlamakla görevli olup müdür ve ikinci müdür veya bunların bulunmadığı yerlerde idare memuru ile infaz ve koruma baş memuru tarafından verilen görevleri yapar. İnfaz Koruma Memuru 2.615


"0 TÜRK YARGI SİSTEMİ. YARGI; bütün ülkedeki kanunların ve yasaların uygulanmasını sağlayan ve bu kanunları ihlal eden gerçek kisilere cezai yaptırım." indir ppt

Benzer bir sunumlar


Google Reklamları