İŞİTME ENGELLİLER 1
Sık sık kulak çınlaması, baş ve kulak uğultularından şikayet İŞİTME ENGELLİLERİN BELİRLENMESİNDE ÖĞRETMEN GÖZLEMLERİ I. Fizik Görüntüler ve Sağlıkla İlgili Belirtiler: Sık sık kulak ağrısı Kulak akıntısı Sık sık kulak çınlaması, baş ve kulak uğultularından şikayet Bedensel devinimlerde (oturma, koşma, yürüme) denge bozukluğu Süreğen soğuk algınlığı Kulak kaşıma 2
II. Konuşma ve Sesle İlgili Belirtiler: Konuşmada belirli seslerin düşürülmesi ya da değiştirilmesi Belli sözcüklerde yanlış söyleyiş Eklemleme dahil diğer konuşma engelleri Sürekli olarak fısıltı şeklinde ya da bağırarak konuşma Konuşmada tekdüzelik Benzer sesli sözcüklerin karıştırılması (baş - boş gibi) 3
III. Sınıftaki Davranışları ile İlgili Belirtiler: Dershanede birden oluşan ses değişimlerinin farkında olmayış Motorlu araçların gürültülerine ilgisizlik Radyo, pikap, teyp gibi müzik araçlarını dinlemeye karşı ilgisizlik Sınıftaki tartışmalara karşı ilgisizlik Konuşulanların, özellikle bazı sözcüklerin yinelenmesini isteme 4
İşitebilmek için konuşana doğru eğilme ya da uzanma Konuşana belirli bir biçimde kulağını verme, bir eliyle kulağını destekleyerek dinlemeye çalışma Öğretmenin ya da konuşanın sürekli olarak yüzüne bakarak dinleme ya da izleme İşitebilmek için konuşana doğru eğilme ya da uzanma Konuşulanları bazen işitip bazen işitmeyerek insana “işine geleni duyuyor, işine gelmeyeni duymuyor” izlenimini verme İsteklerini, meramını anlatmak için gereğinden fazla jest ve mimik kullanma 5
Talimatları yanlış anlama Dikte çalışmalarında olağan dışı yanlışlıklar yapma Okul başarısında yaşına göre düşüklük Sık sık kulağını ovuşturma ve kaşıma Sessizliği seçme Gülmede azlık Okuma güçlüğü 6
Sürekli sinirlilik ve gerginlik IV. Diğer Belirtiler: Duraksızlık Sabuklama Sürekli sinirlilik ve gerginlik Seslerin hangi yönden geldiğini kestirememe Yaptığı iş ve ödevin yansıttığından daha zeki görünme NOT: İşitme duyarlığından şüphe duyulan öğrencilerin odyometre ile işitme ölçümleri Rehberlik ve Araştırma Merkezleri tarafından yapılmaktadır. 7