Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BAĞIMSIZ ÖRNEKLEMLER İÇİN T TESTİ
Advertisements

VARYANS ANALİZİ.
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
KOVARYANS ANALİZİ (ANCOVA)
BAĞIMLI GRUPLARA İLİŞKİN HİPOTEZ TESTLERİ
TEK YÖNLÜ VARYANS ANALİZİ
ANOVA.
Yrd. Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü
ANOVA (ANalysis Of Varyans)
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
1. İki Yönlü ANOVA İki bağımsız değişkenin bir bağımlı değişken üzerine etkisini araştırırken bağımsız değişkenlerin bağımlı değişken üzerine etkilerini.
T. C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İLKOĞRETİM OKULLARINDA OLUSTURULAN OKUL KULTURU İLE OKULLARIN ETKiLİLİĞİ ARASINDAKİ İLİSKİ (Erzurum.
TEST İSTATİSTİĞİNİN SEÇİLMESİ
Deneysel Yöntem İstatistiksel Yöntemler
5.GRUP Şule Şahin Tuğba Karakuş Gizem Osan
ÖNEMLİLİK TESTLERİ Dr.A.Tevfik SÜNTER
  İLKÖĞRETİM BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMININ DEĞERLENDİRİLMESİ Hasan KARAL a*; İlknur REİSOĞLU b; Ebru GÜNAYDIN a a Karadeniz Teknik Üniversitesi,
İKİDEN ÇOK (K) ÖRNEKLEM TESTLERİ
İki Ortalama Farkının Test Edilmesi
TIP FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BAŞARISINDA
TEK YÖNLÜ MANOVA Birden fazla bağımlı değişkene tek bir bağımsız değişkenin etki ettiği durumlarda Tek Yönlü MANOVA kullanılır. Tek yönlü MANOVA da başlangıç.
T - Testi Bağımsız örneklem t – Testi, bir birinden farklı örneklemlerin ölçülen ortalaması ile tahmin edilen ya da bilinen ortalamasının karşılaştırtırılmasında.
VARYANS ANALİZİ Varyans analizi iki yada daha fazla ortalama arasında fark olup olmadığı ile ilgili hipotezi test etmek için kullanılır. Varyans analizinde.
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
BBY 207: Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri I Y.T. SPSS Ödevi Çözümü Yaşar Tonta H.Ü. Bilgi ve Belge YönetimiBölümü
İKİ YÖNLÜ MANOVA Birden fazla bağımlı değişkene iki bağımsız değişkenin etki ettiği durumlarda Çift Yönlü MANOVA kullanılır. Çift yönlü MANOVA da başlangıç.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
EVC İ L HAYVAN BESLEMEN İ N YET İŞ K İ NLERDE DEPRESYON DÜZEY İ İ LE İ L İŞ K İ S İ N İ N İ NCELENMES İ.
Grup 101 Berat Duman Salih Yartunç.   Bu çalışmanın temel amacı Melikşah Üniversitesi öğrencilerinin sosyal kaygı düzeyleri, kaygı duyarlılıkları ve.
12.HAFTA İÇERİK VARYANS ANALİZİ Giriş Tek Faktörlü Varyans Analizi
Araştırmanın Başlığı Kayseri Melikşah Üniversitesi psikoloji bölüm öğrencileri ile diğer bölüm öğrencilerinin empati yapma eğilimlerinin incelenmesi.
Parametrik Hipotez Testleri
ÖĞRENME AMAÇLARI Pazar segmentasyon kararları için farkların nasıl kullanıldığını öğrenmek t testinin ve z testinin ne zaman kullanılması gerektiği.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY252 Araştırma.
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Lineer Regresyon. Amaç: Bu konu sonunda Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin çeşitli bağımsız değişkenleri kullanarak bir nümerik değişkenin değerini.
NON-PARAMETRİK TESTLER Doç. Dr. Kemal DOYMUŞ K.K.E.F İlköğretim Bölümü.
Numerik Veri İki Bağımsız Grup
İstatistiksel Analizler
Ölçme ve Değerlendirme
TESTLER
İstatistiksel Analizler
SPSS Uygulamaları Parametrik İstatistik
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
VARYANS ANALİZİ Varyans analizi iki yada daha fazla ortalama arasında fark olup olmadığı ile ilgili hipotezi test etmek için kullanılır. Varyans analizinde.
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
UYGULAMA II.
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ PSY 311
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
PARAMETRİK TESTLER Mustafa AKÇİL Eğitim Bilimleri Yüksek Lisans.
7.Hafta 2 Faktörlü ANOVA Two Way ANOVA
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
3.Hafta Bağımsız Örneklem t Testi (Independent t Test) Mann Whitney U
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
SPSS ile İSTATİSTİK 5.Hafta Kruskal Wallis H.
Korelasyon testleri Pearson korelasyon testi Spearman korelasyon testi Regresyon analizi Basit doğrusal regresyon Çoklu doğrusal regresyon BBY606 Araştırma.
Sunum transkripti:

İlişkisiz Örneklemler İçin İki Faktörlü Anova (Two-Way Anova for Independent Samples) Bahar YAKUT

Neden İki Faktörlü Anova Yapıyoruz? Bazı araştırmalarda tek bir bağımsız değişken (cinsiyet) bağımlı değişkendeki (performans) farklılaşmayı açıklamada tek başına yeterli olmayabilir. Bu durumda birinci bağımsız değişken (cinsiyet) ile birlikte ikinci bir bağımsız değişkenin (Kıdem) ortak etkisi (etkileşim etkisi-interaction effect) bağımlı değişkendeki farklılaşmayı açıklıyor olabilir. Bu durumda cinsiyet ve kıdemin ortak etkisi anlamlı ise şöyle ifade edilecek bir araştırma sonucu ortaya çıkar. 21-25 yaş arası bayan öğretmenlerin performansı 41-45 yaş arası erkek öğretmenlerin performansından daha yüksektir. Bu araştırmada araştırmacı yaptığı analizde cinsiyete göre veya yaşa göre tek tek analiz yaptığında anlamlı farklılık bulamayabilir. Ama araştırmacının zihninde şu sorun hala çözülmemiştir. Cinsiyete göre erkek ve bayan öğretmenler arasında farklılık olması gerekir, çıkmıyorsa o zaman işin içinde başka bir değişken var. Burada akla ilk gelen kıdem gibi değişken olabilir. cinsiyetXkıdemin ortak etkisi analiz edilir ve yukarıda koyu renkle yazılan kısım gibi bir sonuç elde edilebilir. üzerindeki farklılaşmayı açıklamada yeterli gelmiyor. 2. bir değişken devreye girdiğinde hala anlamlı farklılık bulamıyorsak ( Cinsiyet, yaş gibi) daha detaylı, daha spesifik inceleyebilmek için alt guruplar arasındaki çaprazlamalara bakıyoruz.

Amaç Bağımsız örneklem iki yönlü varyans analizi, belli bir bağımlı değişken üzerinde (Örneğimizde, Öğretmenlerin performansı), birden fazla bağımsız değişkenin (Örneğimizde, Öğretmenlerin cinsiyeti ve kıdemi) ortak etkisini ölçmek için kullanılır.

Varsayımlar Varsayım 1: Bağımlı değişken her bir örneklem için normal dağılım göstermelidir. Varsayım 2: Tüm hücreler için bağımlı değişkenin varyansı eşit olmalıdır. Bu varsayım gerçekleşmediğinde ve örneklem büyüklükleri her bir hücre için farklılık gösterdiğinde 2 yönlü anova sonuçları güvenirliğini kaybetmektedir. Varsayım 3: Her bir case(birim) evrenden random olarak seçilmelidir ve bağımlı değişkene ilişkin puanlar her bir case için birbirinden bağımsız olmalıdır. (Green ve Salkind, 2008, s.194. Using SPSS For Windows And Macintosh. New Jersey: Pearson Prentice Hall) V1: 3*2 lik bir anova deseni oluşturduğumuzda, 6 tane hücre ortaya çıkar(3x2=6 ). Bu hücre sayısı yaptığımız araştırmanın değişkenine göre farklılık gösterebilir. 6 hücrenin her biri için bağımlı değişkenin normal dağılım göstermesi gerekir. ortalama veya çok büyük örneklemlerin kullanılmasına rağmen bazı araştırmalarda normallik değerleri elde edilemeyebilir. Bu durumda geçerli bir p değeri elde edebilmek için her bir hücrede en az 15 kişiden toplanan veri olması yeterli görülebilmektedir. Veriler normal dağılım özelliği göstermediğinde ,daha geçerli p değerleri elde edebilmek için daha büyük örneklemlerin kullanılması önerilmektedir. Buna ilave olarak anova testinin gücü eğer örneklem dağılımı normal değilse ve daha spesifik olarak söylemek gerekirse çarpıklık düzeyi çok yüksekse önemli ölçüde düşebilir* V2:

Problem Durumu Örnek: Erkek ve kadın öğretmenlerin performansları yaşlarına bağlı olarak farklılık gösterir mi? H0 = Erkek ve kadın öğretmenlerin performansları yaşlarına bağlı olarak farklılık göstermez. H1 = Erkek ve kadın öğretmenlerin performansları yaşlarına bağlı olarak farklılık gösterir. Şimdi Bağımsız Örneklem İki Yönlü Varyans Analizinin nasıl uygulandığını bir örnek üzerinde inceleyelim. Performansı etkileyen iki faktör söz konusu olduğu için iki-yönlü varyans analizi yapılır.

1. Tablolarla verileri nasıl yorumlarız? ANALYZE » GENERAL LINEAR MODEL » UNIVARITE Karşınıza aşağıdaki Univarite iletişim penceresi gelecektir. Bu pencereden inceleyeceğiniz değişkeni (Örnekte, Performans) Dependent Variable satırına, gruplandırmada kullanacağınız değişkeni (Örnekte, Cinsiyet, Bölüm) Fixed Factor (s) kutucuğuna aradaki okları kullanarak gönderin.

Şimdi Options tuşunu tıklayın ve karşınıza gelen aşağıdaki iletişim kutusundan Descriptive statistics seçeneğini işaretleyin.

Between-Subjects Factors Sırasıyla Continue ve OK tuşlarını tıklayın. Karşınıza aşağıdakilere benzer tablolar gelecektir. *Between Subjects Factors tablosunda her bir grubu oluşturan alt grupların sıklıkları verilmiştir.

Descriptive Statistics tablosunda ise performansın yaşa bağlı olarak değişimi cinsiyet değişkeni baz alınarak sunulmuştur. Bu tablodan Bay ve Bayanların performanslarının yaşlarına bağlı olarak değişimi görülmektedir. Ayrıca bu tabloyu kullanarak belirli bir yaş grubundaki bayanların performansı ile erkeklerin performansını karşılaştırmak mümkündür. Ancak bu karşılaştırmalar sonucu gözlenen farklılıkların anlamlı olup olmadığını belirlemek içinse Tests of Between-Subjects Effects tablosunu incelememiz gerekir.

Tablonun Cinsiyet * Yaş satırındaki değerlerden cinsiyet ve yaşın performans üzerindeki ortak etkisinin (p = 0,224, p > 0,05) istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görülmektedir. Bu bulgular ışığında erkek ve kadın öğretmenlerin performansları yaşlarına bağlı olarak farklılık göstermez. Diğer bir ifade ile farklı yaş gruplarındaki erkek ve bayan öğretmenlerin performansları arasındaki fark istatistiksel olarak anlamlı değildir. Ayrıca tablonun Cinsiyet satırındaki anlamlılık değeri (p= 0,417, p > 0,05) performans ile cinsiyet arasındaki ilişkin istatistiksel olarak anlamlı olmadığını göstermektedir. Tablonun yaş satırındaki anlamlılık değeri ise ( p = 0,003, p < 0,01) performans ile yaş arasındaki ilişkinin p < 0,01 düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı olduğunu ortaya koymaktadır. Diğer bir ifade ile performans cinsiyete bağlı olarak anlamlı bir farklılık göstermezken yaşa bağlı olarak farklılık göstermektedir. Erkek ve kadın öğretmenlerin derslerdekii performansları yaşlarına bağlı olarak farklılık gösterir mi? Ek bilgi olarak; tablonun Cinsiyet satırındaki anlamlılık değeri (p= 0,417, p > 0,05) performans ile cinsiyet arasındaki ilişkin istatistiksel olarak anlamlı olmadığını göstermektedir. Tablonun yaş satırındaki anlamlılık değeri ise ( p = 0,003, p < 0,01) performans ile yaş arasındaki ilişkinin p < 0,01 düzeyinde istatistiksel olarak anlamlı olduğunu ortaya koymaktadır. Diğer bir ifade ile performans cinsiyete bağlı olarak anlamlı bir farklılık göstermezken yaşa bağlı olarak farklılık göstermektedir. Bu bulgu Descriptive Statistics tablosunun Total hanesindeki verilerle birlikte değerlendirildiğinde öğretmenlerin performanslarının yaşlarına bağlı olarak düştüğü anlaşılmaktadır.

2. Grafikle verileri nasıl yorumlarız? S.62 incele..

Grafiklerde iki değişkenin oluşturduğu çizgi kesişiyorsa ortak etkisi anlamlıdır, kesişmiyorsa da iki değişkenin ortak etkisi anlamlı değildir.

3. Gözenekler Arası Çoklu Karşılaştırma

S.65

Bu tablolarda gözenek ortalama puanlarına ilişkin Scheffe Testi Sonuçları s.65 ve s.66 yorumlar * 11,00 ile 12,00 karşılaştır. Aynı yöntemin 1 kız 2 erkek karşılaştırması.

Kaynaklar Büyüköztürk, Ş., 2012. Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Kitabı. Eymen, U. E., 2007. SPSS 15.00 Veri Analizi Yöntemleri. Green ve Salkind, 2008, s.194. Using SPSS for Windows And Macintosh: Analyzing and understanding data. New York: Printice Hall.