MEDRESELERİN KAYNAKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KAVGA sk - per KONTROL İZLEYİCİDE.
Advertisements

11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Fatih Camii.
Alman Prof. Naumark‘ın İtirafları: “İstanbul Üniversitesi'nde öğretim üyesi Alman asıllı Prof. Naumark ile bir kısım talebesi Boğaziçinde geziye çıkarlar.
TÜRK - İSLAM DEVLETLERİNDE EKONOMİ
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
Karahanlılar’da Eğitim Kurumları Ve Özellikleri
ÇAĞDAŞ ÜNİVERSİTE YOLUNDA
BİR SOSYAL KURUM OLARAK
HALK EĞİTİMİ ve HALK EĞİTİM REFORMLARI
İlk Müslüman Türk Devletleri
Dönemlere Ayrılma Her dönüm noktası, hem yeni bir gelişmenin başlangıç noktası, hem de bir önceki gelişmenin doruk noktası olmaktadır.
İLKÖĞRETİM REFORMLARI
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
OSMANLIDA DEVLETİNDE BİLİM VE BİLİM ADAMLARI
ÜNİVERSİTE REFORMLARI
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
MEDRESE Din adamı ve her türlü konuda çalışacak kişiler yetiştirmek için eğitim veren okullardır. İlk medrese örneğine Abbasi ve Fatimi döneminde rastlanır.
DİNLERDE İBADET YERLERİ
MEZHEPLER.
Türkler ve Müslümanlık
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
TÜRKİYE TARİHİ (11-13 YÜZYIL)
Türklerde Eğitimin Kısa Tarihi. İ slamiyeti kabul etmeden önce Türk toplulukları göçebe ve yarı göçebe biçimde yaşamlarını sürdürmekteydi.
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
Hicri Dördüncü ve Beşinci Asırlar
Eğitimin ve Toplum.
Son Dönem -devam 11. Ders.
ARAPÇA NERELERDE KONUŞULUR?
DOÇ.DR.ABDULLAH DEMİR ZİRVE ÜNİVERSİTESİ HUKUK FAKÜLTESİ
OSMANLI DEVLETİ’NDE EKONOMİK GELİŞMELER VE TOPLUM YAPISI
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Bu kavramlardan oluşan bir paragraf
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
En fazla müslümanın yaşadığı 10 ülke
DİN ANLAYIŞINDAKİ FARKLILIKLAR NİÇİN ZENGİNLİKTİR
Burak ÜNSAL Tarih Öğretmeni
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
Islahat Fermanı (1856) Islahat Fermanı,
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
ÜNİTE: TÜRK TARİHİNDE YOLCULUK KONU: OSMANLIDA BİR MERKEZ
İNSANİ VE SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ.
İPEKYOLUNDA TÜRKLER.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
KURŞUNLU ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ TANITIMI
ATATÜRK’ÜN İLKELERİ.
UZAKTAKİ ARKADAŞLARIM
İSLAM MEDENİYETİ VE EĞİTİM
KURULTAYDAN MECLİSE “Egemenlik” kavramı
TÜRKİYE’DE EĞİTİMİN TARİHİ
SAFEVİ DEVLETİ TARİHİ TAR 351 (LİSANS-GÜZ)
Rıza Ertuğrul Eryılmaz Anadolu Lisesi Tanıtım Semineri
FATİH VE SÜLEYMANİYE MEDRESELERİ
Atatürk ‘ÜN İlke İnkIlaplarI
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
MEZHEPLER (5 MEZHEP) Hamza Solak. HANEFI MEZHEBI  Hanefi mezhebi, (Arapça: الحنفية veya المذهب الحنفي) İslam dininin sünni fıkıh mezheplerinden biri.
İBADET Hıristiyanlığın ilk üç asırlık döneminde belli bir ibadet şekli yoktu. Bu nedenle, dördüncü yüzyılın ikinci yarısına kadar günlük olarak yapılan.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HAZIRLAYAN : EDANUR BİZAN. Ali Kuşçu'nun Hayatı Ali Kuşçu asıl adı Ali Bin Muhammed (d. 1403, Semerkant – ö. 16 Aralık 1474, İstanbul), Türk. gökbilimci,
1 ATATÜRK’ÜN İLKELERİ 2 1. Cumhuriyetçilik Cumhuriyet bir devlet biçimidir. Geniş manası ile halkın kendi kendisini yönelmesidir. Cumhuriyet, devlet.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleri, İslam tarihi ve dünya tarihi açısından neticeleri itibariyle çok önemlidir. Çünkü Türkler İslamiyet’i küçük bir.
Sunum transkripti:

MEDRESELERİN KAYNAKLARI HAZIRLAYAN: SAFİNAZ TUNCEL

MEDRESELERİN KAYNAKLARI “Ders okutulan yer” anlamına gelen medresenin ilk olarak ne zaman, nerede ve hangi şartlar altında doğduğu henüz açıklığa kavuşmamıştır. Bu konudaki görüşler şöyle gruplandırılabilir:

MEDRESELERİN KAYNAKLARI Medreseler, câmi ve mescitlerin devamıdır. Medreseler, Dârülilimlerden etkilenerek ortaya çıkmıştır. Medreseler, İslâm dünyasında yer alan “zaviye okullarından” etkilenerek ortaya çıkmıştır. Medreseler, İslâm dünyasında yer alan “Ribatlardan” etkilenerek ortaya çıkmıştır. Medreseler, “Karmati” manastır okullarının değişmiş bir biçimidir. Medreselerin doğuşunda Budist manastırlarının (Vihara) etkisi vardır. Hristiyan üniversiteleri medreselerin kökenini oluşturur.

Medreseler, Cami ve Mescitlerin Devamıdır Paderson medreseleri mescit faaliyetlerinin bir devamı olarak görür. Cami ve medreseler İslamiyetten öncede var olan ve içinde Allah’a ibadet edilen yerlerdir. İbadetten sonra en çok yapılan iş eğitim ve öğretimdi. Günün belirli saatlerinde alimler caminin bir köşesine oturup dinleyicilere hadis ve fıkıh dersleri verirlerdi. Zamanla bu dersler düzenli hale gelmeye ve âlimler müderris olmaya , dinleyicilerin sürekli olanları da talebe olmaya başlamışlardı. Camilerde toplanan öğrenci sayısı beş-altı öğrenciden yüzlere kadar çıkmıştı.

Camiler ve medreseler arasında mimari açıdan önemli faklılıklar olmakla beraber, hem teşkilât hem de fonksiyon açısından benzerlik vardır. Esas fonksiyonu ibadet yeri olan camiler, bir eğitim ve öğretim yeri olarak kullanıldıkları gibi, esas fonksiyonu eğitim ve öğretim olan medreseler, bir ibadet yeri olarak da kullanılmaktaydı. Ancak bu gerçek medreselerin camilerden doğmuş olduğunu göstermez.

Camilerdeki öğretim ile medreselerdeki öğretim arasında bazı farklılıklar vardır. Camilerde her yaş ve meslekten adam örenci yerinde otururken, medreselerde belli yaşta örgün öğrenci grubu yer almaktaydı. Camilerdeki halka şeklindeki ders düzeni medreselerde sınıf düzeni şeklindeydi. Medreseler mimari açıdan camilerden farklı özellikler gösterir. Bu yapıları ile medreseler okul mimarisinin veya üniversite kampüsünün ilk örneğini teşkil ettikleri görülür.

Camiler medreselere kaynaklık etmemişler Camiler medreselere kaynaklık etmemişler. Yalnız medreselerin Suriye’deki yayılmaları sırasında karşılıklı etkileşime girmişlerdir.

Medreseler, Dârülilmlerden Etkilenerek Ortaya Çıkmıştır Medreselerin kurulmasında, İslâm dünyasında yaygın olarak bulunan Dârülilmlerin etkili olduğu iddia edilmektedir. Dârülilmler ise daha ziyade şia kütüphaneleri ve eğitim kurumları olarak gelişti. Kur’an’ın şia görüşlere göre tefsirinin yapıldığı bu merkezde çalışan öğretmen ve öğrencilere vakıflar tarafından yardım yapılıyordu. Dârülilmler, Irak, Suriye ve Mısır’da bulunan müslümanlar arasında şia görüşünü aktaracak adamlar yetiştirirken uyguladıkları eğitim ile medreselerin oluşmasın zemin hazırlamışlardır.

Medreseler şii Dârülilmlerin kazandığı başarı üzerine bunların sünniler tarafından kopye edilmiş şekilleridir. Bu görüşü ortaya çıkaran medreseler ile Dârülilmler arasındaki yapı benzerliğidir. Her ikisi de birbirine zıt dini görüşlerin propagandasını yapıyor, vakıf olarak kuruluş biçimleri, kütüphanelerle iç içe olmaları medreselerin Dârülilmlerin üzerine kurulmuş olabileceğini göstermektedir

Ancak medreseler Ortadoğu’da doğmadıklar için Dârülilimlerin bu öğretim kurumlarının doğuşuna kaynaklık etmeleri mümkün görülmemektedir. Çünkü bu kütüphaneler genellikle Mısır, Suriye ve Irak‘ta yayılmışlardır

Medreseler “Zaviye” Okullarından Etkilenerek Ortaya Çıkmıştır. Medreselerin doğuşunda, İslam dünyasında yaygın olan zaviye okullarının. özellikle Batı Afrika'daki zaviye okullarının etkili olduğunu gösteren izler vardır. Bu bölgedeki medreseler zaviye okullarının bir devamı olarak ortaya çıkmışlardır

Medreseler “Ribatlar”dan Etkilenerek Ortaya Çıkmıştır. Medreselerin doğusunda, bütün İslâm dünyasında görülen “Ribatların" etkili olduğu da iddia edilmektedir. Önceleri sınırları korumak amacıyla, askeri nitelikte müstahkem mevziler olarak kurulan Ribatların, daha sonraları asayişi ve güvenliği sağlamak amacıyla, iç bölgelere yayıldıkları görülmektedir. Bu iç bölgelerdeki Ribatların askerî nitelikleri zamanla yumuşayarak sosyal hizmet yanları ağırlık kazanmaya başlamıştır. Han, hangâh ve kervansaray haline gelen Ribatlar, bir külliye olarak kurulmuşlardır. Hatta 11. yüzyıldan önce, İran ve Maveraünnehir'de fıkıh ve hadis öğretimi yapılan medrese mahiyetinde Ribatlar vardır

Medreseler “Karmati” Manastır Okullarının Bir Devamıdır. Medreseler, Karmati manastır okullarının bir değişmiş şeklidir. Karmati manastırları İran ve Türkistan'da, Arap âleminde Dârülilimlerin yaptığı işi yapıyorlardı . Maturudî; Semerkant'ta 17 Karmati ve Mutezile "medresesi"nden söz etmektedir. Tarihte Karmatilere karşı en büyük harekatı düzenleyen Gaznelî Mahmut, onların kurdukları medreseleri de sünnî medreseleri olarak devam ettirdi, denmektedir

Medreselerin Doğuşunda Viharaların Etkisi Vardır. Viharalar, Budist külliyeleri idi. Bunların amacı bir taraftan Budist rahipleri ("toyın") yetiştirmek, gezici Budist rahiplere bir barınak olmaktı. Vihara yaptırmak, Türkler arasında yapılacak hayırların en değerlilerinden olduğu için bütün ileri gelenler bu kurumları yaptırıyorlar ve vakıflar bağlıyorlardı. 710 yılında Buhara şehri alındığında da buradaki Budist külliyeleri islamlaştırılmıştır. Orta Asya'da İslâmiyet yabancı dinlere (Budizm, Maniheizm, Hıristiyanlık) ve rafızî mezheplere karşı mücâdele ederken Budist viharaları islâmlaştırılarak medreseleri kurmuşlardır.

Hıristiyan Okulları Medreselerin Kökenini Oluşturur. Bazı Avrupalı araştırmacılar, Yakındoğu'daki Hıristiyan okullarının medreselerin kökeni olduğunu iddia ediyorlar. Ancak bu çok geçerli bir görüş değildir. İstanbul'daki Bardas Üniversitesi, Kostantin Monomaque Üniversitesi, 11. yüzyılın ortalarına kadar yaşamıştı ama buralardaki eğitimin ve öğretim organizasyonunun yapısı medreseleri etkileyecek düzeyde değildi.

KAYNAKLAR Akyüz, Yahya. Türk Eğitim Tarihi (Başlangıçtan 1999'a). İstanbul: Alfa yay. 1999 Pederson. “Mescid” mad. İslâm Ansiklopedisi c.VIII.baskı Akgündüz, Hasan. Medreseler ve üniversiteler (Türk ve İngiliz örnekleri üzerinde mukayeseli bir inceleme). Diyarbakır 1998 Ergün, Mustafa, Başlangıçtan Fatih Zamanına kadar Medreseler, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Pedagoji Kürsüsünde Yapılan Yüksek Lisans Tezi (Basılmamış), s. 104-107. Tekindağ, Şahabettin, Türk Yüksek Öğretiminin Geçirdiği Aşamalar ve İstanbul Üniversitesi, Medrese Dönemi, "Cumhuriyetin 50. Yılında İstanbul Üniversitesi", İstanbul Üniversitesi Yayını, s. 4, İstanbul 1973.