YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ZAMİRLER.
Advertisements

SIFATLAR.
Cümlenin Öğeleri Sözcüklerin cümle içerisindeki görev adlarına “cümlenin öğeleri”denir. Cümle öğelerini, temel öğeler ve yardımcı öğeler olmak üzere iki.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Ali Burak YOLAŞAN.
Hazırlayan: İsmail KEPEK Numara:
ÜNİTE DEĞERLENDİRMESİ 1.Sınıf Türkçe
Köylü ulusun efendisidir.
FİİLLERDE ÇATI.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
İSİM (AD) TAMLAMALARI En az iki isimden oluşan, Bir nesnenin parçası olan, Aralarında anlam bağlantısı kurularak oluşturulan, Bir nesnenin başka bir.
1.İsimler Kainattaki varlıkları karşılayan kelimelere “isim” denir. İsimler değişik yönlerden incelenir.
ADI:TUĞBA NUR SOYADI:KÖKTEN SINIF:6/B NUMARA:1101
*Kulağıma eğilerek alçak sesle bir şeyler fısıldadı. Geçmişteki hatıralardan bir şikayetim yok diye fısıldadı. *Sana söyleyeceğim bu gizli sırlarımı.
ÖZNE YÜKLEM UYGUNLUĞU Büşra Nur Gürses.
ZAMİRLER.
11-14 yaş arasına yöneliktir. AYŞE GÜL 2010
ZAMİR NEDİR? İsmin yerini tutabilen,isim gibi kullanılabilen,isim soylu kelimelerle bazı eklere zamir denir. Ahmet’ten öğrendim. > Ondan öğrendim. Kitabı.
SÖZCÜK GRUPLARI.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Turkcecim.com.
Bu slayda şirket ambleminizi eklemek için
Z A M İ R L E R.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖĞELERİ.
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
HAZIRLAYAN: ABDULMUTTALİP KÖKSAL
Anlam Bakımından Anlatım Bozuklukları
ANLATIM BOZUKLUKLARI.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER (SIFAT-ÖN AD)
FİİLDE ÇATI Fiillerin özne ve nesne ile olan ilişkisine çatı denir.
ANLATIM BOZUKLUKLARI ÖMÜRGÜL AYTAÇ.
TÜRK DİLİ II 1.HAFTA ANLATIM BOZUKLUKLARI.
CÜMLENİN YARDIMCI ÖGELERİ
CÜMLENİN ÖĞELERİ ……………….
HAZIRLAYAN: KISMET YAŞAR 8-A ÖĞRETMEN : SELMA ERASLAN
Hazırlayan Aysun BİLGİÇ Türkçe Öğretmeni
CÜMLENİN ÖGELERİ YÜKLEM ÖZNE
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI MUSTAFA BULUT.
ANLATIM BOZUKLUKLARI Duygu ve düşüncelerin dil aracılığıyla anlatılmasına ANLATIM denir. Dil ve düşünce arasında iyi bir bağın kurulamaması, anlatım gücünü.
CÜMLE ÇEŞİTLERİ.
CÜMLENİN YAPISI.
ZAMİRLER.
ANLATIM BOZUKLUKLARI ANLAM YÖNÜNDEN BOZUKLUKLAR
ANLATIM BOZUKLUĞU İnsanların anlaşma aracı dildir. Anlaşmanın sağlam olması için dilin kurallarına güre kullanılması gerekir. Kullandığımız.
DİLBİLGİSİ BAKIMINDAN ANLATIM BOZUKLUKLARI-2
ANLATIM BOZUKLUKLARI Sözcük Düzeyinde Cümle Düzeyinde
ÖZNE YÜKLEM UYGUNLUĞU.
 Sözün, cümlede genel anlatıma aykırı olması. Bu hastalığa yakalananların küçük bir kısmının ölüm şansı vardı.  Yakın anlamlı ya da öyle görünen kelimelerin.
CÜMLENİN ÖGELERİ.
MUTLUCAN1 AD(isim) AD(isim) Ali MUTLU Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni
Adnan Menderes Üniversitesi Uzaktan Eğitim Merkezi Doğru Anlatımın Önemi Dil, insanlar arasında iletişimi sağlayan bir araçtır. Dolayısıyla insanlar arası.
ZAMİR (ADIL).
-Hey çocuklar! Bakın Kermit’in Türkçe defterini buldum.Bazı notlar almış. -Anlatım bozuklukları var mı içinde? -Tabi ki vardır, İbo… -Sanırım bize.
 Adların yerini çeşitli yönlerden tutan sözcüklerdir. İzmir’de doğdum; ama yıllardır oraya gitmedim. Bu cümlede, “İzmir” adını tekrar etmemek için, bu.
TÜRKÇE ANLATI SLAYTI EV İ N KAYAHAN. CÜMLE, BIR DÜŞÜNCEYI, BIR DILE Ğ I, BIR HABERI YA DA DUYGUYU TAM OLARAK ANLATAN, BIR VEYA BIRDEN ÇOK SÖZCÜKTEN.
ANLATIM BOZUKLUKLARI. Dilin kurallara ve anlatım ilkelerine aykırı kullanılmasından kaynaklanan bozukluklara anlatım bozukluğu denir. İkiye ayrılır: A.Sözcük.
Kelime Grupları. KELİME GRUPLARI Birden çok sözcükten oluşan,aralarında anlamca bağ kurulduğu için cümlede sadece bir öğe olarak ele alınan dil birliklerine.
1)Gereksiz Sözcük Kullanma: Bir cümlede anlamları aynı olan veya anlamca biri diğerini içeren sözcüklerin birlikte kullanılması anlatım bozukluğuna.
KIZILDERE ÖĞRETİM OKULU ANLATIM BOZUKLUKLARI HAZIRLAYAN: MURAT COŞGUN.
CÜMLENİN ÖGELERİ TEMEL ÖGELER YARDIMCI ÖGELER NESNE YER TAMLAYICISI
Zamirler OĞUZ DİLBER. İsim olmadıkları hâlde isimlerin yerine kullanılan sözcüklerdir. Zamirler bir varlığın adı değildir, geçici olarak o varlığın adının.
Anlatım Bozuklukları-1 KURAL DİKİCİ TÜRKÇE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ.
ADILLAR (ZAMİRLER).
CÜMLEDE ÖZNE-YÜKLEM UYUMU
ANLATIM BOZUKLUKLARI Anlamla İlgili Yanlışlar
6. HAFTA TUR182 TÜRK DİLİ II.
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI II DERS XII
Anlatım Bozuklukları.
Sunum transkripti:

YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI TÜRKÇE YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI

YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI 1) ÖGE EKSİKLİKLERİ 2) EK FİİL, YARDIMCI FİİL ve EK YANLIŞLIKLARI 3) ÖZNE-YÜKLEM UYUMSUZLUĞU 4) TAMLAMA YANLIŞLARI 5) NOKTALAMA EKSİKLİĞİ 6) ÇATI UYUMSUZLUĞU

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları 1) ÖGE EKSİKLİKLERİ Cümlenin ögelerinden herhangi birinin kullanılmamasından kaynaklanan bozukluklardır.

1) ÖGE EKSİKLİKLERİ TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Örnekler Sabahları önce o, sonra ben kalkarım. Sabahları önce o kalkar, sonra ben kalkarım. Yüklem eksikliği

1) ÖGE EKSİKLİKLERİ TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Örnekler Sıranın tozu silindi, tertemiz oldu. Sıranın tozu silindi, sıra tertemiz oldu. Özne eksikliği

1) ÖGE EKSİKLİKLERİ TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Örnekler Hiçbir iş yapmaz, eleştirir dururdu. Hiçbir iş yapmaz, herkesi eleştirir dururdu. Nesne eksikliği

1) ÖGE EKSİKLİKLERİ TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Örnekler Onu çok sever, hiç laf söyletmezdi. Onu çok sever, ona hiç laf söyletmezdi. Dolaylı tümleç eksikliği

2) EK FİİL, YARDIMCI FİİL ve EK YANLIŞLIKLARI TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları 2) EK FİİL, YARDIMCI FİİL ve EK YANLIŞLIKLARI Ek fiillerin, yardımcı fiillerin ve eklerin gereksiz veya yanlış kullanımı ya da eksikliğinden kaynaklanan bozukluklardır. Gözleri mavi, saçları kumraldı. (maviydi) Ek fiil eksikliği Nükleer çalışmalar çok eleştiri alan bir konu. (eleştirilen) Gereksiz yardımcı fiil kullanımı

3) ÖZNE-YÜKLEM UYUMSUZLUĞU TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları 3) ÖZNE-YÜKLEM UYUMSUZLUĞU A ) Tekillik - Çoğulluktan Kaynaklı Uyumsuzluk B ) Kişilerden Kaynaklı Uyumsuzluk

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları A ) Tekillik - Çoğulluktan Kaynaklı Uyumsuzluk Cümlede yüklem, özneye göre tekil veya çoğul olur. Not: Genellikle -lar/-ler çoğul ekinin bulunduğu cümlelerde bu tür anlatım bozukluğu olabileceği unutulmamalıdır.

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Özne Anlamı Yüklem Doğru Kullanım Anlatım Bozukluğu - Tekil Ahmet Bey geldi. Ahmet Bey geldiler. 1) İnsan ve tekilse Saygı, sitem, küçümseme Çoğul Ahmet Bey teşrif etmişler(!) - İnsan ve çoğulsa - Tekil/ Çoğul Çocuklar geldi/ geldiler. - 2)

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Özne Yüklem Doğru Kullanım Anlatım Bozukluğu İnsan değil ve çoğulsa Tekil Kuşlar uçtu. Kuşlar uçtular. 3) İnsan değil ancak kişileştirme yapıldıysa Tekil / Çoğul Kuşlar ağıtlar yakar / yakarlar. - 4) 5) Belgisiz zamir / sıfat Tekil Herkes çıktı. Birkaç kişi kaldı. Herkes çıktılar. Birkaç kişi kaldılar.

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Özne Yüklem Doğru Kullanım Anlatım Bozukluğu Topluluk ismiyse Çoğul eki aldıysa Tekil / Çoğul Takımlar sahaya çıktı / çıktılar. - 6) Topluluk ismiyse Çoğul eki almadıysa Tekil Takım sahaya çıktı. Takım sahaya çıktılar. 7)

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları B) Kişilerden Kaynaklı Uyumsuzluk Cümlenin öznesi birden fazla kişiden oluşuyorsa yüklemin aldığı kişi eki aşağıdaki kurallara göre kullanılmalıdır. Aksi hâlde anlatım bozukluğu yapılmış olur. Birden Fazla Kişiden Oluşan Özne de Yüklem Doğru Kullanım Anlatım Bozukluğu “Ben” zamiri varsa I.Çoğul kişi Kurada sen ve ben çıktık. Kurada sen ve ben çıktım. “Ben” zamiri yok “Sen” zamiri yok II.Çoğul kişi Bu işi sen ve o yapacaksınız. Bu işi sen ve o yapacak. “Ben ve sen” zamirleri yok “o” zamiri varsa III.Çoğul kişi O ve arkadaşları görmüşler. O ve arkadaşları görmüş.

4) TAMLAMA YANLIŞLARI TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları A ) Tamlayan Eksikliğinden Kaynaklı Bozukluklar B ) Ortak Tamlanandan Kaynaklı Bozukluklar C ) Tamlanan Ekinin Yanlış Kullanımından Kaynaklı Bozukluklar

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları A ) Tamlayan Eksikliğinden Kaynaklı Bozukluklar Misafiriyle ilgileniyor, hâlini hatrını soruyordu. Misafiriyle ilgileniyor, onun hâlini hatrını soruyordu. Tamlayan eksikliği Onlarla vakit geçiriyor, dertlerini dinliyordu. Onlarla vakit geçiriyor, onların dertlerini dinliyordu. Tamlayan eksikliği

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları B ) Ortak Tamlanandan Kaynaklı Bozukluklar Sıfat ve ad tamlamasının bir arada kullanımı sonucu oluşur. Şehrimizde kültürel ve sanat etkinlikleri sıkça düzenlenir. Bu tamlamalar ya “kültür ve sanat etkinlikleri” ya da “ kültürel ve sanatsal etkinlikler” şeklinde olmalı.

TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları C ) Tamlanan Ekinin Yanlış Kullanımından Kaynaklı Bozukluklar Ben uçurtma yapmasını biliyorum. yapmayı Yerine göre susmasını yerine göre konuşmasını bilmelisin. susmayı konuşmayı

5) NOKTALAMA EKSİKLİĞİ TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Özellikle adlaşmış sıfatların ve zamirlerin özne olarak kullanıldığı cümlelerde, özneden sonra virgül kullanılmaması anlam karışıklığına sebep olur. Küçük çam ağacının arkasına saklandı. / Küçük, çam ağacının arkasına saklandı. Şoför Ahmet amcamı soruyor. / Şoför, Ahmet amcamı soruyor.

6) ÇATI UYUMSUZLUĞU TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları Birleşik cümlelerde temel cümlenin yüklemi ile yan cümleciğin yüklemi arasında etkenlik - edilgenlik açısından uyum olmalıdır. Dikkatli bakınca kalite farkı anlaşılır. bakılınca Her yere başvurdu ancak sonuç alınamadı. alamadı

YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI TÜRKÇE / Yapısal Anlatım Bozuklukları YAPISAL ANLATIM BOZUKLUKLARI 1) ÖGE EKSİKLİKLERİ 2) EK FİİL, YARDIMCI FİİL ve EK YANLIŞLIKLARI 3) ÖZNE-YÜKLEM UYUMSUZLUĞU 4) TAMLAMA YANLIŞLARI 5) NOKTALAMA EKSİKLİĞİ 6) ÇATI UYUMSUZLUĞU