Görme Yetersİzlİğİ Olan Çocuklar

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
FİZİKSEL AKTİVİTENİN ENGELLİ BİREYLER ÜZERİNDEKİ KATKILARI
Advertisements

Neler Öğreneceksiniz ? Windows ve temel bileşenleri,
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Fiziksel ortamın önemi nedir?
Bu ne ? Bu kitap. Bu kitap mı? Evet , bu kitap
EĞİTİM SETİ TANITIMI.
GÖRME ENGELLİLER.
KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ
SINIFTA KAYNAŞTIRMA UYGULAMALARI
3.Hafta: Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim
SINIF ORTAMININ FİZİKSEL ÖZELLİKLERİ Dr. Mustafa Aydın BAŞAR.
MESLEK TANITIMLARI.
Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Eğitim Ortamının Düzenlenmesi
T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
ÖZEL EĞİTİM HİZMETLERİ
FIRST ENGLISH 4. ve 5. Sınıflar için by İrfan BOY
GÖRME ENGELLİLER 1.
SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ.
Hazırlayan: Çağlar KÜPELİ
Bilişim Teknolojileri Okuryazarlığı
EĞİTİM ORTAMLARININ DÜZENLENMESİ
GÖRME ENGELLİ KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİMİ
0-6 YAŞ GELİŞİM DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Patnos Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Hizmetleri Bölüm Başkanlığı KAYNAŞTIRMA BEP.
Okulöncesi dönemde okuma yazmaya hazırlık çalışmaları
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
DİSLEKSİ(ÖZEL ÖĞRENME VE ALGILAMA BOZUKLUĞU)
KAYNAŞTIRMA YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMLARINDA ÖĞRETMENLERE ÖNERİLER
FIRST ENGLISH ANKARA ve 5. Sınıflar için.
Zihin Engellilerin Eğitimi-2
TAHSİN TEMİZER SİLVAN R.A.M. MÜDÜRÜ
SES TEMELLİ CÜMLE YÖNTEMİYLE OKUMA-YAZMA ÖĞRETİMİ
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİNDE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
BURHAN ŞENOL PSİKOLOJİK DANIŞMAN. Okul öncesi dönem Çocukların çoğuna kıyasla daha geç konuşmaya başlaması Telaffuzla ilgili sorunlar yaşaması Sözcük.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
Mehmet ŞAHİN Toprak Sanayi İ.Ö.O./ÇORUM
EBA nedir? Eğitim Bilişim Ağı (EBA) sınıf seviyelerine uygun, güvenilir ve incelemeden geçmiş doğru e-içerikleri bulabileceğiniz sosyal bir platformdur. 
PSİKO-MOTOR (DEVİNİŞSEL) ALAN
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
ÜNİTENİN ÖRÜNTÜSÜ FİZİKSEL ORTAMIN DEĞİŞKENLERİ FİZİKSEL ORTAMIN ÖNEMİ
Hazırlayan Serap TİRYAKİ BT Rehber Öğretmeni.
ÜNİVERSİTELERDE YAPILMASI GEREKEN TEMEL UYARLAMALAR FUNDA ACARLAR Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Bölümü.
BEP BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARI.
BRAİLLE YAZI SİSTEMİNDE KULLANILAN ARAÇ VE GEREÇLER
ÇOCUĞUM NASIL ÖĞRENİYOR?. “Geleceğin Cahili,okumayan kişi olmayacaktır. Nasıl öğreneceğini bilmeyen kişi olacaktır. Alvin Toffler.
DOÇ. DR. HATİCE BAKKALOĞLU
İŞİTME ENGELLİLER.
Ders 14: Eğitsel ve Davranışsal Değerlendirme
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Görme Engelliler.
RAKAM NEDİR? Rakamlar sayı sembolleridir. Her rakam bir miktarı, yani verilmek istenilen nesnenin ne kadar olduğunu belirtir.
GÖRME ENGELLİLER.
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
12. Ders Bilişsel becerilere hazırlık öğretimi
Matematikte Kullanılan Materyaller ve Kaynaklar
Bu çalışma 114K725 no’lu TUBİTAK projesi ile desteklenmektedir.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 1: Değerlendirme Basamakları Gönderme Öncesi Süreç Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
Deney Bilimsel bir gerçeği kanıtlamak için yapılan deneyler, bilimsel olayların çocuklar tarafından somut bir şekilde yapılmasını sağlamakta ve çocukların.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Neler Öğreneceksiniz ? Windows ve temel bileşenleri,
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ROGRAMLARI-I
GÖRME YETERSİZLİĞİ OLAN ÖĞRENCİLER
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ENGELLİLERE YÖNELİK TUTUMLARIN DEĞİŞTİRİLMESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ERKEN ÇOCUKLUK VE OKUL ÖNCESİ DÖNEMLERİNDE ÖZEL EĞİTİM
Sunum transkripti:

Görme Yetersİzlİğİ Olan Çocuklar

Yasal tanım Gerekli tüm düzeltmelerden sonra iyi gören gözündeki görme keskinliği 20/200 ya da daha az ve görme alanı 20 dereceden az olan kişilere kör, görme keskinliği 20/70 ile 20/200 arasında olan kişilere az gören denilmektedir.

Görme keskinliği kavramı: Gözün özel bir mesafeden görme ve ayrıntıları ayırt etme yeteneği Görme alanı: Baş çevrilmeden ve gözler oynatılmadan görülebilen tüm alan (yaklaşık 180 derece) Yasal tanım uzak görme keskinliği ve görme alanının değerlendirilmesini içerir. Yasal imkanlardan yararlanıp yararlanamayacağına karar vermede kullanılır.

Yasal olarak kör kabul edilenlerin çok azı görme gücünden tamamıyla yoksundur, büyük çoğunluğu görme gücünden çeşitli oranlarda yararlanabilir.

Eğitsel tanım Kör: Eğitimde dokunsal ve işitsel materyallere (kabartma alfabe, konuşan kitap vb...) ihtiyaç duyan kişidir. Görme duyusunu görme amacıyla kullanamaz.

Az gören öğrenciler; Az gören: görme duyusunu öğrenme amacıyla kullanabilen kişidir.

Görme potansiyellerini en üst düzeyde kullanabilmek için gözlük, büyüteç gibi araç- gereçlere, büyük puntolu yazı, aydınlatma, zıtlık gibi materyal ve çevre düzenlemelerine ihtiyaç duyar.

Yerleştirildikleri yer Yasal tanım Yerleştirildikleri yer Görme engelliler okulu

Bireyin ihtiyaçlarına yönelik eğitsel düzenleme Eğitsel tanım Bireyin ihtiyaçlarına yönelik eğitsel düzenleme Ortam-materyal düzenlemeleri

Görmenin gelişim üzerindeki etkisi Çevreyi araştırma açısından farklılık Bedensel gelişim Bilişsel gelişim Dil gelişimi

El-göz işbirliği: Kör/az gören Bedensel Gelişim Yeni yürüyen bebekler Taklit El-göz işbirliği: Kör/az gören

Bilişsel gelişim Duyular Nesne sürekliliği: *işitsel ipuçlarının kullanımı Bütün kavramlar dokunsal/işitsel yaşantıyla öğrenilemeyebilir. (Örneğin, gökdelen, apartman, kuşbakışı) Kavramları kazandırmak için onlara mutlaka birinci elden yaşantı sunmak gerekir.

Dil gelişimi Göz kontağı, işaret etme-mimik eksik Ailenin bebek gülümsemediği için onunla iletişime girmelerinde azalma Öfke nöbetleri Ekolali: bir takım cümleleri anlamsız şekilde tekrar etmesi (saatlerce tv karşısında oturması)

Çocuğun dil gelişimini desteklemek için Fiziksel temas Çocuğun istek ve ihtiyaçlarını tahmin etme yerine onun ifade etmesini beklemek Çocuğa dokunduğu nesnelerin isimlerini söyleyip, bunlarla ilgili konuşmak, çocuğun yaptığı hareketleri betimlemek Kavramları anlatmak yerine doğrudan yaşantı sunmak

Eğitim ortamları Yatılı görme engelliler okulları Özel sınıf düzenlemesi Birlikte eğitim ortamı

Görme Yetersizliği Olan Çocuklar için Program ve Materyal Uyarlamaları Okuma-yazma Yönelim ve bağımsız hareket becerileri Matematik Sosyal bilgiler Fen bilgisi Günlük yaşam becerileri

Okuma-Yazma Dokunsal öğrenciler için Braille alfabesi Braille alfabesiyle yazabilmek için; Braille daktilosu-tablet ve kalem Yazmayı yeni öğrenen çocuklar için Braille daktilosu

Braille alfabesi

Okuma-yazma Az görenler için, etkili okuma-yazma aracının seçimi çok önemlidir. Az gören olarak belirlenen öğrencilerin mutlaka basılı materyalle okuma-yazma öğrenmesi gerektiğine ilişkin yanlışlık Aynı görme keskinliğine sahip olsalar bile görmeyi kullanmaları farklılaşır İşlevsel görme değerlendirmesi ve okuma-yazma için kullanılan araçlar

Optik ve optik olmayan araçlar

teleskoplar

Okuma-Yazma için Sınıf Ortamında Yapılacak Uyarlamalar 1. Oturma düzeni: Sınıfın aydınlık yerine pencereye arkası dönük oturtulmalı Tahtayı rahatça görebileceği yere oturtulmalı (beyaz tahta kullanılıyorsa parlayıp, parlamadığına bakılmalı, kara tahta kullanılıyorsa temiz olmalı)

Okuma-Yazma için Sınıf Ortamında Yapılacak Uyarlamalar 2. Ders kitapları, defter- kalem, okuma-yazma çalışmaları: Baş sayfa üzerine eğilmeyecek, materyal göze yaklaştırılacak (boyun ve sırt yorgunluğu- gölge) Okuma standı ya da kalın klasör

Okuma-Yazma için Sınıf Ortamında Yapılacak Uyarlamalar Ders kitaplarının sayfa düzeni karışık olabilir- okuma penceresi Kitap okurken zaman tanımak gerekebilir (kısa molalar) Daha kolay yazmak için satırları koyu renk kalemle belirginleştirilmiş defter Kalemi uygun yerden ve daha rahat tutabilmesi parlak renkli tutucular

Okuma-Yazma için Sınıf Ortamında Yapılacak Uyarlamalar Yazı yazarken yazdıklarını görebilmesi için, B ya da 2B kurşun kalem, bazen keçeli kalem (öğretmen gözlemi) Matematik derslerinde kareli defter yerine çizgili ya da çizgileri belirginleştirilmiş defter Akranlarına göre daha fazla yazmaya hazırlık çalışması gerekebilir (yazıların okunaklı olması için)

Okuma-Yazma için Sınıf Ortamında Yapılacak Uyarlamalar Tahtaya yazılacakların kağıda yazılmış kopyası Öğretmenin yazdıklarını sesli olarak söylemesi Fotokopi ile çoğaltılmış materyal verilecekse silik olmayan kopyası Öğrencinin kolayca izleyebileceği mesafeden ve göz hizasında Öğretmen fişleri tahtaya yazarken harflerin yazılış yönünü izlemekte güçlük çekebilir. Deftere onun izleyebileceği biçimde yazılması Yazılı görevler ve sınavlar için ekstra zaman Poster, mevsim şeridi, harita kullanılıyorsa daha yakından gösterilmeli

Yönelim ve bağımsız hareket Yönelim becerileri: Beden bölümleri, Çevreyle ilgili somut kavramlar (kapı-pencere-köşe vb.), Uzay kavramları (sağ-sol- önünde-arkasında vb.), Yönler Bina içi numaralama sistemleri İpucu ve işaretleri yorumlama

Yönelim ve bağımsız hareket Bağımsız hareket becerileri: Korunma teknikleri Gören rehberle yürüme Baston teknikleri

Bağımsız hareketi kolaylaştıracak birçok elektronik araç da geliştirilmiştir: Ses dalgaları yoluyla engellerden haberdar eden lazerli bastonlar vb. Bağımsız hareket neyi sağlar?

Okul içinde bağımsız hareketle ilgili sınıf öğretmenine öneriler Okul binası içindeki önemli bölümlerin tanıtılması Yemekhanede masasına ulaşmada zorluk çeken öğrenciler için daha kolay ulaşabileceği masa Sınıf içindeki değişikliklerin öğrenciye söylenmesi Öğrencinin kapıya, kitaplığa vb. gitmesi gereken yollarda engeller kaldırılmalı Çantalar sıralardan taşmayacak Binadışı ortamlar da tanıtılıp, bunları güvenli şekilde kullanıp kullanmadığına bakılmalı (oyun parkı vb.)

Matematik, sosyal bilgiler ve fen bilgisi Müfredat aynı Kabartma haritalar ve küreler Deney ve gözlemlerde öğrencilerin hangi duyularını kullandıklarına göre düzenleme (Örn. Erozyon vb.) az görenlerin yakından görmesi sağlanmalı.

Dinleme becerileri Dinleme becerilerini geliştirmek gerekir Sözcük dağarcığını konuşma, okuduğunu anlama ve yazma becerileri üzerinde kullanması (üniversite öğrencileriyle araştırma)

Günlük yaşam ve sosyal beceriler Yemek pişirme, kişisel bakım, alışveriş, giysi temizliği, ev yönetimi, bütçe hazırlama, bankamatikten para çekme vb. Etkileşime girmeleri için fırsatların yaratılmamış olması Baston kullanamadığı için ellerini öne doğru uzatmak, insanlara, engellere çarpmak, çatal- kaşık kullanamamak vb. sosyal kabullerini etkiler Sallanma, gözünü ovuşturma, başını sağa-sola çevirme gibi stereotipik davranışlar sosyal kabulü etkiler