Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
ARZ VE TALEP II: PİYASALAR VE REFAH
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
15 Monopol.
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Arz ve Talep Barış Serkan Kopurlu.
ÇEVRESEL PROBLEMLERİN ÇÖZÜMÜNDE EKONOMİK ANALİZLER
TÜKETİCİ DENGESİ VE TALEP
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
Dağıtım Kanalları PAZARLAMA İLKELERİ
Anahtar Terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
6. BÖLÜM Tam Rekabet Piyasası ve Firma Dengesi
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
YAZILIM.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
YAZILIM.
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 3 Aralık 2008
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 24 Aralık 2008
Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Tam Rekabet Piyasası ve Rekabet Oluşumu
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
BÖLÜM 3 EKONOMİLERDE TEMEL SORUNLAR
TALEP (demand).
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
PİYASA DENGESİ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
KİRALIK EMLAK.
Üçüncü Bölüm Talebin Arka Planı: Tüketici Teorisi.
Bölüm 5 Kısım 1 Fiyat Teorisi.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
©McGraw-Hill Education, 2014
FİNANSAL KİRALAMA İŞLEMİ VE MUHASEBE KAYDI
8. MONOPOL PİYASASI.
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
İŞLETİM SİSTEMİ İşletim Sistemi Nedir İşletim Sisteminin Görevleri
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
8. MONOPOL PİYASASI.
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
REKABET KOŞULLARINA GÖRE PİYASALAR VE FİRMA DENGESİ
AKSAK REKABET PİYASALARI
10. MONOPOLCÜ REKABET PİYASASI
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 6 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
8. MONOPOL PİYASASI.
2. PİYASA EKONOMİSİNE GENEL BİR BAKIŞ
Sunum transkripti:

Bölüm 14 Bilişim (Bilgi) Teknolojileri Information Technology

Bilgi Teknolojileri u Bilgisayarlar, telefonlar, Faks makineleri, çağrı cihazları, cep telefonları, … u Bu aletlerin çoğu güçlü tamamlayıcılık özellikleri gösterirler. u Örneğin, e-posta ancak çok sayıda insan kullanıyorsa kullanışlı hale gelir – ağ (network) dışsallığı. u Ve bilgisayarlar ancak çok sayıda insan aynı yazılımları kullanıyorsa daha kullanışlıdır.

Bilgi Teknolojileri Information Technologies u Fakat bu durumda da switching (değiştirme) maliyetleri çok yüksek olmaktadır – kilitlenme (lock-in). u Ör. Microsoft Windows. u Switching maliyetleri veya network dışsallıkları?

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Bir network hizmetini bir müşteriye sağlamanın aylık maliyeti c olsun. u Tüketicinin switching maliyeti s olsun u Üretici bir aylık indirim (d) teklif ediyor. u Faiz oranı ise r ile gösterilmiştir.

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Tüm üreticiler hizmet bedeli olarak indirimli olmayan p fiyatından (aylık) vermektedirler. u Tüketici için üretici değiştirme (switching) hangi durumda uygun olur?

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Üretici değiştirmemenin u maliyeti (Cost of not switching):

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Değiştirmemenin maliyeti u Değiştirmenin maliyeti

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Değiştirmemenin maliyeti u Değiştirme maliyeti u u İse değiştir (Switch)

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Değiştirmeme maliyeti u Değiştirme maliyeti u İse değiştir u Eğer

Rekabet ve Switching Maliyetleri u ise değiştir u yani u Üretici d=s durumunda üretici değiştirme (switching) ile değiştirmeme (not-switching) arasında farksız olacaktır.

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Dengede, üreticinin ekonomik karı sıfırdır. u Yani:

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Dengede ekonomik kar sıfır. u yani u Çünkü, dengede

Rekabet ve Switching Maliyetleri u Dengede ekonomik kar sıfırdır. u Yani, u dengede, olduğundan u Üretici karlarının şimdiki değeri = tüketicinin switching maliyeti.

Rekabet ve Network Dışsallıkları u Birey, (ler) 1,…,1000. u Her biri network dışsallığı yaratan bir maldan bir birim satın alabilmektedir. u Birey v, malın birimini nv noktasında değerlendirmektedir. Burada n malından satın almış kişi sayısıdır.

Rekabet ve Network Dışsallıkları u Bireyler 1,…,1000. u Network dışsallığı sağlayan bir maldan bir birim satın almaktadır. u v bireyi değerleme yaparken nv durumuna göre yapmaktadır. Burada n o maldan satın alan kişi sayısıdır. u fiyat p iken, bu maldan talep edilen miktar ne kadardır?

Rekabet ve Network Dışsallıkları u v marjinal satın alıcı ise ve malı nv = p noktasında değerlendiriyorsa, bu noktadan sonraki tüm tüketiciler (v’ > v ) mala daha çok değer atfedecek ve satın alacaklardır. u Talep edilen miktar: n = v. u Ters talep fonksiyonu: p = n(1000-n).

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Ödemeye razı olduğu fiyat p = n(1000-n) Talep Eğrisi

Rekabet ve Network Dışsallıkları u Tüm üreticilerin aynı marjinal maliyetlere sahip olduğunu (c) kabul edelim.

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi c Fiyat p = n(1000-n)

Rekabet ve Network Dışsallıkları u Piyasa dengesi nedir?

Rekabet ve Network Dışsallıkları u Piyasa dengesi nerede oluşur? u (a) kimse satın almazsa, kimse arz etmez. –n = 0 ise, tüm tüketiciler (v) için nv = 0 olacaktır. Kimse satın almaz. –Kimse satın almazsa, hiçbir üreticide arz etmez.

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi (a) c Ödemeye razı olunan fiyat p = n(1000-n)

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi n’ (a) c Ödemeye razı olunan fiyat p = n(1000-n)

Rekabet ve Network Dışsallıkları u Piyasa dengesi nerede oluşur? u (b) az sayıda tüketici satın alırsa (n’): –Küçük n’  küçük bir paylaşım ağı ve küçük network dışsallığı (n’v) –Söz konusu mal sadece n’v  c olan tüketiciler tarafından satın alınır; yani v  v’ = c/n’.

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi n’ (b) n” (c) (a) c Fiyat p = n(1000-n)

Rekabet ve Network Dışsallıkları u Piyasa Dengesi Nerede Oluşur? u (c) çok sayıda alıcı, n” kişi satın alıyor –Çok sayıda alıcı n”  büyük ağ ve yüksek network dışsallığı(n”v) –Ürün n’v  c olan alıcılar tarafından tüketiliyor; yani v  v” = c/n”.

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi n’ (b) n” (c) (a) c Hangi dengenin olma olasılığı yüksek? Fiyat p = n(1000-n)

Rekabet ve Network Dışsallıkları u Tüketicilerin ödemeye razı oldukları fiyat (p), üretimin marjinal maliyetinden (c) yüksek olduğu sürece piyasanın genişlediğini varsayalım.

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz eğrisi n’n” c Hangi denge noktası? Fiyat p = n(1000-n)

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi n’n” c Hangi denge noktası ortaya çıkar? Fiyat p = n(1000-n) istikrarsız

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi n” c Hangi Denge Noktası ? Fiyat p = n(1000-n)

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi n” c Hangisi denge noktası? Fiyat p = n(1000-n) İstikrarlı

Rekabet ve Network Dışsallıkları n Talep Eğrisi Arz Eğrisi n” c Hangisi Denge Noktası? Fiyat p = n(1000-n) istikrarlı

Hakların Yönetimi (Rights Management) u Ürettiğiniz bir malı v Satmalı mısınız, v Diğerlerine lisans verip üretmelerine izin vermeli ya da v Kiralama yoluna mı gitmelisiniz? u Kısaca malın mülkiyet haklarını nasıl kullanmalısınız?

Hakların Kullanılması u Üretim maliyetlerinin göz ardı edilebilir düzeyde olduğunu kabul edelim. u Piyasa talebi p(y) olsun. u Firmanın amacı

Hakların Yönetimi

Hakların Yönetilmesi

u Mülkiyet hakkının sahibi firma belli bir deneme dönemi (trial period) için ürünün kullanılmasına izin versin. Bu durum –tüketimde artışa yol açacaktır

Hakların Yönetilmesi u Mülkiyet hakkı sahibi firma, deneme dönemi için malın bedava kullanımına izin veriyor. u Bu durum –Tüketimi arttırır ve tüketim birimi başına düşen satışları azaltır

Hakların Yönetimi u Mülkiyet hakkının sahibi firma bedava kullanıma belli bir dönem izin verdiğinde –tüm bireyler için ürünün değeri yükselecektir  bu da ödemeye razı olacakları fiyatı yükseltecektir.

Hakların Kullanılması

Hakların Yönetimi u Burada firmanın problemi

Hakların Yönetimi u Burada firmanın problemi u Bu problem benzer bir çözüme sahip olmalıdır.

Hakların Yönetimi u Burada firmanın problemi u böylece

Hakların Yönetimi

 yüksek kar

Hakların Yönetimi  düşük kar

Fikri ve Sınai Hakların Kullanılması u Doğrudan satış için çok sayıda üretmek mi? Yoksa az sayıda üretip kiralamak mı? u Kitap, yazılım ödünç vermek. u Araç, video kiralama, vs. u Film (video) direk tüketicilere mi satalım; ya da sadece film kiralayan firmalara mı verelim? u Kiralamak ne zaman direk satmaktan daha karlıdır?

Fikri Hakların Paylaşılması u Malı üretmenin sabit maliyeti F olsun. u c ise malı kopyalamanın sabit marjinal maliyeti olsun. u p(y) piyasa talebi u Doğrudan satış problemi şöyle kurgulanabilir.

Fikri Hakların Paylaşılması u F malı üretmenin (designing) sabit maliyeti. u Malı kopyalamanın sabit marjinal maliyetini c ile ifade edelim. u p(y) piyasa talebi. u Satış problemi:

Fikri Hakların Paylaşılması u Kiralamak daha mı karlıdır? u Her bir kiralanan adet, k > 1 kişi tarafından kullanılacaktır. u y birim satıldığında  x = ky kadar tüketim söz konusu olur.

Fikri Hakların Paylaşılması u Kiralamak daha mı karlıdır? u Kiralanan ürün, k > 1 tüketici tarafından kullanılacaktır. u y adet satıldığında  x = ky birim tüketilecek. u Marjinal tüketicinin ödemeye razı olacağı fiyat, p(x) = p(ky).

Fikri Hakların Paylaşılması u Kiralamak daha mı karlıdır? u Kiralanan her ürün birden çok kişi k > 1 tarafından kullanılacaktır. u y birim satıldığında  x = ky kadar tüketim olacaktır. u Marjinal tüketicinin ödemeye razı olacağı fiyat, p(x) = p(ky). u Kiralamanın işlem maliyeti (t) ödemeye razı olunan fiyatı, p(ky) – t azaltır.

Fikri Hakların Paylaşılması u Kiralamanın işlem maliyeti (t) ödemeye razı olunan fiyatı azaltır p(ky) - t. u Kiralama şirketinin ödemeye razı olacağı fiyat

Fikri Hakların Paylaşılması u Kira işlem maliyetleri (t) ödemeye razı olunan fiyatı, p(ky) – t’ye düşürür u Kiralayan firmaların ödemeye razı olacakları fiyat: u Üreticinin kiralamada kullanmak üzere satış problemi:

Fikri Hakların Paylaşılması u Kiralayan firmaların ödemeye razı oldukları fiyat: u Üreticinin çözmek zorunda olduğu problem ise:

Fikri Hakların Paylaşılması u Kiralamanın işlem maliyeti, ödemeye razı olunan fiyatı, p(ky) – t ye düşürür u Kiralayanların ödemeye razı oldukları fiyat: u Satış problemi

Fikri Hakların Paylaşılması Görüldüğü gibi problem doğrudan satış problemiyle aynıdır. (marjinal maliyet hariç

Fikri Hakların Paylaşılması Doğrudan satış problemiyle aynıdır (MC hariç). Doğrudan satış şu durumda üretici için daha iyidir:

Fikri Hakların Paylaşılması u Doğrudan satış ise üretici için daha iyidir u Yani,

Fikri Hakların Paylaşılması u Üretici için ise doğrudan satış daha iyidir. u Doğrudan satış: –kopyalama maliyeti, c düşükse –kiralama işlem maliyeti, t yüksekse –birim başına kira, k küçükse daha uygundur.