DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ŞİİR BİLGİSİ.
Advertisements

RUBAİ.
AŞIK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ (KOŞMA). OZANLARIMIZ.
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
Türkçe Dersi/Edebiyat Dersi Kaynak Sitesi
TÜRKÇE / Şiir.
ŞİİRDE YAPI Her edebi yapıtta bir "iç yapı " bir de "dış yapı" söz konusudur.Toplumların gelişim sürecinde sanata bakış açılarına göre, bunlardan bire.
DİVAN EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
ARUZ ÖLÇÜSÜ.
ŞİİR BİLGİSİ ZEHRA YOLCU 6-A.
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
Ertuğrul Gazi Anadolu Lisesi
ŞİİR VE ŞİİR TÜRLERİ.
TÜRK EDEBİYATINDA ŞİİR TÜR VE BİÇİMLERİ
TÜRK HALK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ.
ŞİİRDE ŞEKİL.
DESTAN, HALK HİKAYESİ, MESNEVİ
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
ŞİİRDE ŞEKİL ÖZELLİKLERİ
ŞİİRDE AHENK.
ŞİİRDE AHENK.
Aruz Vezni Ben Arap edebiyatından geldim. Divan şiiri örneklerinde hep bana rastlarsınız.Türklerin çok kullandığı bir vezinim. Ben Arap edebiyatından geldim.
HALK EDEBİYATI.
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Nedim’in Hayatı.
GAZEL Gazel divan edebiyatının en yaygın kullanılan nazım biçimidir. Önceleri Arap edebiyatında kasidenin tegaüzzül adı verilen bir bölümü iken sonra ayrı.
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
HOCA DEHHANİ GAZEL-XIII. YÜZYIL SAYFA:
Mehmet Çavuşoğlu “Kaside”
DİNİ TASAVVUFİ (TEKKE) EDEBİYATI
GAZEL DİVAN EDEBİYATI.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
BENDLERDEN OLUŞAN NAZIM ŞEKİLLERİ
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ DESTAN DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
DİVAN ŞİİRİ-GAZEL 1.Gazel 2.Necati bey
RUBAİ Fars edebiyatından alınmış nazım biçimidir.
KASİDE Arap edebiyatından alınmıştır.
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
Hazırlayan Leyla DENİZ. Dilde biri nazım diğeri nesir olmak üzere iki anlatım biçimi vardır. Nazım, ölçülü ve uyaklı anlatım biçimidir. Manzume: Ölçü.
Divan Edebiyatı Nazım Biçimleri
ŞARKI Divan şiirine Türklerin kazandır- dığı bir nazım şeklidir. Divan şiirinde bestelenmeye uy- gun ölçü kalıpları ile yazılan ve çoğunlukla 4 dizelik.
Erbaa | 2009 DİVAN EDEBİYATI NAZIM BİÇİMLERİ Erbaa | 2009.
Nazım Biçimleri (Şekilleri)
AÖF 2016 Vize Eski Türk Edebiyatı 1 Soruları
SANAT METINLERI ŞİİR. ŞIIR NEDIR? ŞIIR NEDIR? Duygu, düşünce ve hayallerin alışılmış ifade kalıplarının dışına çıkılarak sanatlı, kafiyeli, imgeli anlatımına.
D İ VAN-I H İ KMET EDEBıYAT PROJE ÖDEVI. DIVAN- ı HIKMET NEDIR ? K ı SACA TAN ı YAL ı M -> Ahmed Yesevi’nin söyledigi “hikmet” adlı siirleri bir araya.
DİNİ TASAVVUFİ HALK ŞİİRİ
RUBAİ Divan edebiyatında dört dizede tam bir anlam ifade eden, kendine özgü vezni olan nazım biçimidir.İran kaynaklıdır.
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
I.BEYİTLERLE KURULAN NAZIM BİÇİMLERİ
ÂŞIK TARZI HALK ŞİİRİ.
Türkçe yazı çeşitleri.
   Halk edebiyatı -Halk edebiyatı adı üzerinde halkın yaşayışı,hayata bakışı,edebi zevkini yansıtan bir edebiyattır.
İSLAMİ DÖNEM TÜRK EDEBİYATI
DİVAN ŞİİRİ NAZIM BİÇİMLERİ VE TÜRLERİ. Divan şiiri nazım biçimleri, İslâm uygarlığı etkisindeki ulusların şiirlerinde kullandıkları ortak biçimlerdir.
 Türkî-î basit, basit türkçe demektir. Sadece Türkçe kelimelerden oluşmuş ya da ağırlıklı olarak Türkçe kelimelerden oluşan unsurlara denir. Türkçe kelimelerle.
TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ. TANZİMAT EDEBİYATININ GENEL ÖZELLİKLERİ Divan edebiyatına bir tepki kişiliğinde doğan Tanzimat edebiyatı;Divan.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
HALK EDEBİYATI ÖZELLİKLERİ
ANONİM HALK EDEBİYATI Anonım halk edebiyatı, ilk söyleyeni unutulan ağızdan ağıza aktarılak, halkın ortak malı olmuş bır edebiyattır. Anonim edebiyat ürünleri,
Sunum transkripti:

DİVAN EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ Divan edebiyatı hakkında öğrencilerin bilgilenmesi.Rıfkı yazıcının kitabından alınmıştır.

DİVAN EDEBİYATI Divan edebiyatında kullanılan nazım şekilleri,DİVAN adı verilen kitapta özel bir sıralamaya göre yeralırlar.Divan edebiyatında kullanılan nazım şekillerinin tümünü içine alan divanlara MÜRETTEP DİVAN adı verilir. Mürettep divanın açıklanması

A.KASİDELER Kasideler çeşitlerine göre şöyle sıralanırlar. a.Münecaatlar b.Tevhitler c.Naatlar d.Diğer konularda yazılan kasideler Kasidelerin çeşitlerinin daha net açıklanması amacıyla yazılmıştır

B.TARİHLER Divan edebiyatında, ”ebced” hesabına göre çeşitli konularda,manzum olarak tarih söylemeye “tarih düşürme” adı verilir.Bu tarihler Divanlarda “Tevarih adı verilen bölümde toplanır.Bu bölümde bir çok nazım şekli bulunur. Divan edebiyatında tarih ve tevarih nedir.Bu konu açıklanmaktadır.

C.MUSAMMATLAR 1.Murabbalar 2.Muhammesler 3.Müseddesler 4.Müsabbalar 5.Müsemmenler 6.Muaşşerler Musammatların çeşitleri açıklanmaktadır.belirli bir sırayla yazılmıştır.

D.GAZELLER Gazeller divanlarda “revi” harflerine göre sıralanırlar.Tam bir divandaki alfabenin bütün harfleri “revi” olacak şekilde yazılmış gazellerin bulunması şartıdır.Ancak arap alfabesine kattıkları “p”,”ç”,”j” harflerini kafiye olarak kullanmak zor olduğu için az kullanıldı. Gazellerin açıklanmasıdır.

Ç.MÜFRETLER Bu bölümde şu nazım şekilleri bulunur. 1.Kıtalar 2.Matla’lar 3.Kafiyesiz mısralar 4.Muammalar 5.Lügazlar Müfretlerin nazım şekilleri sırayla yazılmıştır.

BEYİTLERDEN OLUŞAN NAZIM ŞEKİLLERİ Konu başlığıdır.

1.BEYİT Aynı ölçüyle yazılmış,anlam yönünden birbirini tamamlayam iki mısraya beyit denir.Beyit divan nazmının birimidir.Her beyit tek başına bir duygu ifade eder.Beyittirki mısraların aynı ölçü ile yazılması şart değildir. Beyit nedir onu açıklar.

Bir şu’lesi var ki şem’-i canın Fanusuna sığmaz asumunın ŞEYH GALİP Adeti hubların cevr ü cefadır amma Bana ettiklerini kimselere etmediler (NECATİ) Beyite örnek iki şiir biri Şeyh galipin biride Necatini.

Eskiler beytin mısralarındaki kelimelere ayrı ayrı adlar vermişlerdir Eskiler beytin mısralarındaki kelimelere ayrı ayrı adlar vermişlerdir.Birinci mısranın ilk kelimesine SADR.son kelimesine ARUZ,bunların arasında kalan söze de HAŞİV denilirdi Sadrihşiv,aruz nedemek onu açıklamak için yazıldı.

Beyit Beyitin şekillerinin tablo halinin gösterilmesi.

MÜFRED Tek başına beyit demektir. Yukarda açıkladığımız beyitin tüm özelliklerine sahiptir. Divanlarda müfredat başlığı altınada toplandığını daha önce ki konularda söylemiştik. Müfredi tanıtmak.

GAZEL Sözlük anlamı,yumuşak ,hoş,nazik ve güzel demektir. İslamiyetten önce Araplar kasidelerin başında,bazen de içinde aşk ve hissi coşkunluklarını ayrı bölümde söylerlerdi. Gazeli kelime anlamı açıklanmiştır.

KASİDE Arap edebiyatı nazım şeklidir.İran yoluyla bize geçmiştir. Arap edebiyatının en tanınmış kaside üstadı Emr-ül Kays’dır. İslamiyetten önce Arabistan’da nazım şekli kaside olan yarışmalar yapılırdı. Kaside nin ne anlama geldiği açıklanmıştır.

KASİDE Edebiyatımızda ilk kaside 18.yy da Hoca Dehhani tarafından yazılmıştır. Divan edebiyatında en güçlü kaside üstadı Nef ‘i dir. Ahmet Paşa,Fuzuli,Baki,Nedimin kasideleri çok başarılıdır. Edebiyatımızda ilk kasidenin kim tarafından yazıldığı açıklanmıştır.

KASİDE Kaside 30 ile 99 beyit arasında değişir. Kafiye düzeni gazele benzer. Kasidenin ilk beytine matla denir. Son beytine makta denir. En güzel beytine Beytülkasit adı verilir. Şair kendini kendini söylemez. Kasidenin özellikleri anlatılmıştır.

KASİDE Acemler Araplardan aldıkları kasideyi olduğu gibi kullanmamışlardır. Daha sonra Türkler bu nazım şeklini şekil ve muhteva yönünden değiştirerek kullanmışlardır.Arap kasideleri üç bölümdür. Kasidenin özelliklerinin tanımının devamıdır.

KASİDE Önce çadırda göç eden sevgili tasvir edilir. İkinci bölümde,şairin sevgilisi çöllerde takip ederken vahşi hayvanlarla yaptığı mücadeleler anlatılır. Üçüncü bölüm ana bölümdür. Kasidenin bölümlerindeki ana temalar nelerdir.Bunlar açıklanmıştır

NESİP Kasidenin giriş bölümüdür. Bazı kasideler adlarını bu bölümden alır. Bahar tasviri yapılmış ise “Kaside-i bahariye” ,kış tasvirinde “Şıtaiye” ramazan tasviri yapılmış ise ramazaniye adı verilir. Nesip nedir kasideyle ilişkisi nedir?

TEGAZZÜL Nesip bölümünden sonra gelen aynı ölçü ve kafiyeyle yazılmış bir gazeldir. Şair aşk ve lirik duygularını bu bölümde ifadeye çalışır. Şiirin duyguların ifadesine vasıta olduğu hatırlanır. Tegazzül nedir ?ve nesipten sonra gelmesi vurgulanmaktadır.

GİRİZGAH Bu bölüm bir giriş ve geçiş bölümüdür. Şair burada,bir iki beyitle bundan sonraki bölümde kimi öveceğini veya yereceğini yani asıl konunun ne olacağını ima eder. Bu kasidenin en kısa bölümüdür. Kasidenin hangi bölümüdür açıklanmaktadır.vede tanımı yapılmıştır.

METHİYE Kasidenin esas bölümü Methiye bölümüdür. Bundan önceki bölümler bu bölümü söylemek için ön hazırlık mahiyetindedir. Kaside zamanla bir şiir kılığı almıştır. Methiye ve kaside ilişkisi açıklanır.methiyenin tanımı yapılmıştır.

FAHRİYE Bu bölümde şair kendini över. Bölümün sonunda şairin adının geçtiği Taç beyit bulunur.genelde sondan bir önceki bölümdür.Şair bu bölüme geldiğinde kendisi hakkında yorumlar yapmaya başlar. Fahriye nedemektir açıklanmaktadır.

DUA Şair bu bölümde Allaha dua eder Günahlarının bağışlanması için yakarışta bulunur. Bundan başka kasideler rediflerine kafiyelerinin son harflerine göre isimlendirilir. Dua kasidenin hangi bölümüdür bu açıklanmaktadır.

TERKİB-İ BEND Divan edebiyatında gazel ve kasideye oranla daha az kullanılan bir nazım şeklidir. En az yedi en çok oniki bendden meydana gelir. Her bent sonunda vasıta beyiti vardır. Terkibi bendin kaç bendden oluştuğunu göstermektedir.

MERSİYE Şekil yönünden tamamiyle terkibi bende benzer. Yalnız konu yönünden ayrılır. Mersiyede ölen büyük kişilerin arkasından duyulan üzüntüler açık bir şekille ifade edilir. Terkibi bend ve mersiye arasındaki özellikler anlatılıyor.

MESNEVİ Arap edebiyatı nazım şeklidir. Şark edebiyatında da çok kullanılan bir nazım şeklidir. Manzum konular.Didaktik konular,tarihler bu nazım şekli ile yazılırdı. Mesnevinin açıklanması yapılmaktadır.

MÜSTEZAT Uzun ve kısa mısralarla yazılan bir gazel çeşididir. Aruzun mef ülü mefailü mefailü feilün kalıbı kullanılır. Kısa mısralar bu kalıbın cüzleri ile yazılır. Anlam yönünden uzun mısralardır. Müstezatı kişilere tanıtmak amacıyla hazırlanmıştır.

ŞİİR Ey şüh-i kerempişe dil-i zar senindir Yok minnetim asla Ey kan-ı güher anda ne kim var senindir Pin han-ü hüveyda Gül gocasısın destar senindir Gel ey gül-i rana Bütün bu konularla ilişkili bir kısa şiirdir.