Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İLETİŞİM NEDİR? İletişim,nesnel kriterlere dayalı aktaranın ve algılayanın,algısından bağımsız olan bilginin ve kişilerin özelliklerinin ifadesi olan duygu.
Advertisements

T.C SAĞLIK BAKANLIĞI ÇAYELİ DEVLET HASTANESİ HASTA HAKLARI BİRİMİ
İLETİŞİM HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ ÇALIŞAN SAĞLIĞI ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ.
ERGANİ DEVLET HASTANESİ EĞİTİM BİRİMİ
DİNLEME KONUŞMA VE ELEŞTRİ ADABI
SORUN ÇÖZME ve DİNLEME BECERİLERİ.
İ L E T İ Ş İ M ve E M P A T İ.
BESLENMEDE DANIŞMANLIK EĞİTİMİ Dinleme ve Öğrenme Becerileri
HASTA VE YAKINLARI İLE İLETİŞİM
DİNLEME VE ÖĞRENME BECERİLERİ
İLETİŞİM.
İLETİŞİM MODELLERİ.
DİNLEME.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
Öğrencilerle Etkili İletişim Kurma Becerisi
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -1-
İnsan Kaynakları Uzmanı
İLETİŞİM.
Hasta Memnuniyeti-İletişim
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
İLETİŞİM   İletişim, dil kullanarak ya da kullanmaksızın insanlar arasındaki duygu, düşünce ve yaşantıların ifade edilme yöntemidir.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM Kendimizi anlatma ve karşımızdakini anlama çabası ile sözlü ya da sözsüz olarak kurulan ilişki biçimidir.
ETKİLİ İLETİŞİM ve EMPATİ Hazırlayan: Psk. Sezgi Gümüş
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR.
İletişim ve Empati.
DUYMAK MI, DİNLEMEK Mİ?.
Psk.Danışman/ Rehber Öğretmen: AYÇA USLUER
-İLETİŞİM- SUNUSU.
Empati – Sempati Empatik Dinleme MDBS 116 KİŞLERARASI İLETİŞİM
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ NECATİBEY İ.Ö.O REHBERLİK SERVİSİ
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
HAZIRLAYAN: YILDIZ GÖKALP
AMACIMIZ… Bu Çalışmamızın Amacı; “Meğer ben yanlış anlamışım”,
EMPATİ KURMA.
BEDEN DİLİ.
MİDYAT ANADOLU LİSESİ REHBERLİK SERVİSİ
Sosyal Bilgiler İletişim
İLETİŞİM VE EMPATİ.
Didim Akbük Sağlık Eğitim Merkezi
SORU SORMA.
DİNLEME BECERİLERİ YAPILANDIRILMIŞ GRUP PROGRAMI
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
HASTA-SAĞLIK ÇALIŞANI İLETİŞİMİ
SEMPATİ.
BAŞKALARINI TANIMA VE EMPATİ
İLETİŞİM BECERİLERİNE GİRİŞ
EMPATİ.
ETKİLİ İLETİŞİM.
Sağlıklı İletişimin Vazgeçilmez Öğeleri
En uzak mesafe ne Afrika’dır
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
İletişim Katılanların bilgi/semboller üreterek birbirlerine ilettikleri ve bu iletileri anlayıp yorumladıkları süreçtir. Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma.
İLETİŞİM.
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
Empati.
İLETİŞİM.
Diksiyon ve Güzel Konuşma 1. Hafta
Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU
Gökçe Erinç Büyükşengür
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
İLETİŞİM TEKNİKLERİ.
İletişim: Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her yolla başkalarına aktarılmasıdır. Bu sürecin amacı ; “anlaşılmak”tır.
Bölüm 5 İLETİŞİM VE EĞİTİM
Safa ZORLU Halkla İlişkiler ve İletişim Uzmanı
SEMPATİ. Eroğlu, Feyzullah, 1996, Davranış Bilimleri, Beta Yayıncılık, Syf.159 Sempati, karşımızdaki kişiyle duygu ve düşünce bakımından tam bir örtüşme.
Sunum transkripti:

Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU İLETİŞİM BECERİLERİ Hazırlayan Psk.Dan.Nazan MUTLU

Seminerimizde İletişim Nedir? İletişimin Öğeleri Kişiler Arası İletişim İletişimi Güçleştiren Etkenler İletişim Engelleri İletişim Yolları Etkili Dinleme Fiziksel Dinleme Psikolojik Dinleme Soru Sorma Ben Dili, Sen dili, Empati

İLETİŞİM NEDİR? İletişimi kısaca “bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci” olarak tanımlanmaktadır. İletişim en yalın anlamı ile iki birim arasındaki bilgi, duygu, düşünce alışverişidir.

İLETİŞİMİN ÖĞELERİ DÖNÜT KAYNAK MESAJ KANAL ALICI

KİŞİLERARASI İLETİŞİM Genel bir tanımlamayla kaynağını ve hedefini insanların oluşturduğu iletişime kişiler arası iletişim denir. Kişiler arası iletişim, bir kişinin bir başkasını ya da başkalarını etkilemeyi amaçlayarak mesajlarını iletmesi ve onların mesajlarını alması biçiminde tanımlanabilir.

Kişiler Arası İletişim Sözlü Sözsüz Dil Dil Ötesi Yüz ve Beden Bedensel Temas Mekan Kullanımı Araçlar Niyet Edilmiş Niyet Edilmemiş -Niyet Edilmiş -Niyet Edilmemiş Şekil 1. Kişiler arası iletişim sınıflaması

İLETİŞİMİ GÜÇLEŞTİREN ETKENLER GENELLEME Bu Okulda Her şey Kötü! Kadınlar Yufka Yüreklidir YAYGIN TUTUMLAR Ankaralılar Resmiyeti Sever Kayserililer Tüccar Olur NEDEN SONUÇ İLİŞKİLERİNDE HATA Senin Yüzünden Elimi Kestim Bakın Öğretmeninizi Hasta Ettiniz

İLETİŞİM ENGELLERİ İletişimde dinlemek ve anlamaya çalışmak yerine hemen yargılamak, Tek bir olaydan giderek kişiyi tanıdığımızı düşünmek, Kendimizi ifade etmekten kaçınmak,onun yerine anlaşılmayı beklemek, Konuştuğumuzda da herkesin bizim düşünce ve duygularımızı hemen anlayıp onaylaması ve paylaşması gerektiğine inanmak, Kendi kişisel algılarımızı gerçekmiş gibi düşünmek

İLETİŞİM YOLLARI Başkalarına ve kendimize (sözel ya da fiziksel, dolaylı ya da dolaysız biçimlerde) saldırgan davranmak. Başkalarına ve kendimize karşı oldukça etkisiz, pasif davranmak. Başkalarına ve kendimize karşı etkili, girişken güvenli davranmak. Bunlar arasında sorunları çözmeye, başkalarına yardımcı olmaya, kendimizi iyi ve güçlü hissetmemize yarayan yol etkili davranmaktır.

ETKİLİ DİNLEME Etkili dinleme becerisi iletişimin temelini oluşturur. İletişimin gelişmesi için iyi dinleme esastır. Dinlemeyi Başlıca iki bölüme ayırabiliriz. Fiziksel Dinleme Psikolojik dinleme

1.Fiziksel Dinleme Konuşanın yüzüne doğrudan bakmak Fiziksel dinlemede bedenimizle dinlemeye hazır olup olmadığımız mesajını veririz. Bunun için; Konuşanın yüzüne doğrudan bakmak Beden olarak ona yönelik olmak Gözle iyi bir ilişki kurmak Bu durumda rahat olabilmek gerekir.

Göz ilişkisi, beden duruşu, el ve kol hareketleri, yüz ifadeleri gibi sözsüz davranışlar dinlenildiğini ve ilgilenildiğini gösterir. Etkili göz ilişkisi, karşıdaki kişiyi dinlerken ve onunla konuşurken doğrudan konuşurken doğrudan bakmak şeklindedir. Etkili beden duruşunda beden hafifçe öne doğru eğiktir, beden iletişim kuruluna dönük durumdadır, rahat ancak açıktır, önemli noktaları vurgulamak üzere arada sırada akıcı el ve kol hareketleri vardır. Etkili baş ve yüz hareketleri, yeri geldikçe baş hareketi ile onaylar şeklindedir.

2. Psikolojik Dinleme Psikolojik dinlemede içsel olarak dinlemeye hazır olup olmadığımız, dikkatimizin konuşanda yoğunlaşıp yoğunlaşmadığı belirleyici olmaktadır. Bunun için; Sessizlik, Anlatılmak istenenin ne olduğunu anlamaya çalışmak Anlatılanın altında yatan duyguyu anlamaya çalışmak Koşulsuz kabulle dinlemek Dürüst olarak dinlemek gerekir.

SORU SORMA Soru sorma, etkili dinleme becerimizi pekiştiren, iletişimi zenginleştiren, ilgi ve dikkatimizin yoğunluğunu gösteren etkili bir iletişim becerisidir. Çeşitli amaçlarla soru sorarız: a) Konuşan kişinin daha önce söz etmediği bir bilgiyi almak için, b) Bilgi vermek için, c) Katılımı sağlamak amacıyla, d) Karara ulaşmak için, e) Konuya dikkat çekmek için.

Soru sormanın türleri vardır Açık Uçlu Sorular Yönlendirici olmayan, konuşmayı sürdüren soru tipidir. Daha fazla bilgi almayı sağlar. Konuşanın keşif yapmasına yarar. Dinleyenin dikkatli dinlediğini gösterir. Ödevler ne durumda? Kardeşin hakkında ne düşünüyorsun? Sınavla ilgili olarak seni neler endişelendiriyor. Kapalı Uçlu Sorular Evet, hayır gibi kısa yanıtlanır. Yanıtlayıcı az düşünür. Belli gerçeklerin elde edilmesinde yararlıdır. İstenen belli bir alanla ilgili konuşmayı yönlendirir. İstenen olumlu ifadeleri pekiştirmek için kullanılabilir. Ödevlerini hala bitiremedin mi? Kardeşinle neden geçinemiyorsun Seni endişelendiren sınavın yaklaşması değil mi?

Soru sorarken dikkat edilmesi gereken noktalar a) Çok özenle ve fazla olmayacak biçimde, b) Yargılayıcı, hesap sorucu izlenim bıraktığı için “neden” “niçin” “niye” soru sözcüklerinin kullanılmasından kaçınarak, c) “Ne” ve “nasıl” soru sözcüklerini kullanarak, d) Konuşmayı sürdürecek biçimde açık uçlu soru sorulmalıdır.

BEN DİLİ Özellikle olumsuz duyguların yaşandığı durumlarda, Olumsuz duyguların yaşandığı kişiye önce davranış ya da durum tanımlanarak, Bu davranış veya durumdan nasıl etkilenildiği belirtildikten sonra, Ne hissedildiğinin söylenmesine dayalıdır. (Sen Dili: Sen beni hep üzüyorsun.) (Ben Dili: Bu davranışın beni üzdü.)

Sen Dili’nin Sonuçları Kişiyi suçlayıcıdır Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir Kişi kendini suçlanmış ve anlaşılmamış hisseder Neye kızıldığının anlaşılmamasına neden olur Kişinin direnmesine neden olur.

Ben Dili’nin Yararları Kişiler savunmaya geçmezler. Neden o duygunun yaşandığı açıklandığı için önyargılar oluşmaz. Yakınlıklar artar. Konuşan kişi duygularını biriktirmediği, etkili olarak dile getirdiği için rahatlar. Ben dili, başkalarını düşünmeyi öğretir.

EMPATİ Empati bir insanın, kendisini karşısındakinin yerine koyarak onun duygularını ve düşüncelerini doğru olarak anlamasıdır. Karşısındakinin o andaki duygu, düşüce,algı, tavır ve davranışlarını sanki o imiş gibi, onun baktığı ve yaşadığı açıdan bakarak, doğru ve açık şekilde anlamaya empatik anlama (duyarak anlama) denir.

Bir insanın karşısındaki bir kişiyle empati kurabilmesi için gerekli olan öğeler; Empati kuracak kişi, kendisini karşısındakinin yerine koymalı, olaylara onun bakış açısıyla bakmalıdır. Bunu gerçekleştirmek için de empati kurmak istediğimiz kişinin rolüne girmeli, onun yerine geçerek adeta olaylara onun gözlüklerinin gerisinden bakmalıyız. Empati kurmuş sayılmamız için karşımızdaki kişinin duygularını ve düşüncelerini doğru anlamamız gereklidir. Empati tanımındaki son öğe, empati kuran kişinin zihninde oluşan empatik anlayışın, karşıdaki kişiye iletilmesi davranışıdır. Karşımızdaki kişilerin duygularını tam olarak anlasak bile, eğer anladığımızı ona ifade etmezsek empati kurma sürecini tamamlamış sayılmayız.

ÇEVRENİZLE OLUMLU İLETİŞİM KURMAK İÇİN NASIL DAVRANMALISINIZ?

İçten ve açık olun Daima konuştuğunuz veya sizinle konuşan insana dönük durun. Birisiyle konuşurken ve birisi doğrudan sizinle konuşurken öne eğilin ve ilginizi gösterin.

Konuşurken Gözlere Bakın

Dinlediğinizi Gösterin Başınızı sallayarak veya anlattıklarını kendi kelimelerinizle tekrar ederek konuşanı cesaretlendirin. Bu “Ben seni dinliyorum, sana değer veriyorum ve seni anlamaya çalışıyorum” mesajı verir. Karşınızdaki konuşurken sık sık başınızı hafifçe aşağı-yukarı hareket ettirerek onu dinlediğinizi ve anladığınızı hissettirin. Sorular sorarak konuya açıklık kazandırın. “Çok mu üzüldün?” “Her zaman mı böyle yapar?

Tebessümü Unutmayın GÜLER YÜZLÜ OLUN

Nezaketli olmayı ihmal etmeyin

Ses tonunuzu iyi ayarlayın Sesinizi Nasıl Kullandığınızın ve Ses Tonunuzun Farkında Olun

Jestleri Unutmayın Ellerinizi cebinizde tutmaktan, kollarınızı kavuşturmaktan ve ellerinizle ağzınızı örtmekten kaçının.

Kendinize özen gösterin GİYİMİNİZE DİKKAT EDİN "Çevrenizden Göreceğiniz İtibar ve Saygı, Kendinize Gösterdiğiniz Özen Kadardır."

Teşekkürler Sorular?