Avrupa Yeterlikler Çerçevesi yolunda AYÇ & ECVET BERLIN – European Commission, DG EAC – Unit A3
Neden AYÇ? 22
Sorun Eğitim ve öğretim sistemleri arasında iletişim ve işbirliği eksikliği Hayat boyu öğrenme ve hareketliliğin önündeki engeller Üye ülkeler ve sistemler arasındaki sorunlar; örneğin, yüksek öğrenim ve mesleki eğitim arasında yada uluslararası sektörler ve ulusal sistemler arasında Eğitim ve öğretim sistemleri arasında iletişim ve işbirliği eksikliği Hayat boyu öğrenme ve hareketliliğin önündeki engeller Üye ülkeler ve sistemler arasındaki sorunlar; örneğin, yüksek öğrenim ve mesleki eğitim arasında yada uluslararası sektörler ve ulusal sistemler arasında 33
Mevcut Araçlar Europass: bireyin yeterliliklerinin bugüne dek seviye belirtmeksizin tanımlanması Bologna süreci: Yüksek öğrenim çerçevesi Düzenlenmiş mesleklere girişe yönelik 2005/36 tarih/sayılı Yönerge Europass: bireyin yeterliliklerinin bugüne dek seviye belirtmeksizin tanımlanması Bologna süreci: Yüksek öğrenim çerçevesi Düzenlenmiş mesleklere girişe yönelik 2005/36 tarih/sayılı Yönerge 44
AYÇ: yaklaşım ve hedefler Yeterliliklerin şeffaflık ve taşınabilirliğinin artırılması Yeterlilik sistemleri ve seviyeler arasında çeviri aracı olacak ortak referans çerçevesinin oluşturulması Tüm seviyeler ve öğrenme biçimlerinin kapsanması Öğrenme çıktılarına bakılması Yeterliliklerin şeffaflık ve taşınabilirliğinin artırılması Yeterlilik sistemleri ve seviyeler arasında çeviri aracı olacak ortak referans çerçevesinin oluşturulması Tüm seviyeler ve öğrenme biçimlerinin kapsanması Öğrenme çıktılarına bakılması 55
Neden Öğrenim Çıktıları? 66
Öğrenme Çıktıları Odağı girdiden kişilerin ne bildiklerine ve ne yapabileceklerine kaydırır İş piyasasının ihtiyaçları ve eğitim-öğretim arasında daha iyi uyum sağlar Yeterliliklerin ülkeler ve eğitim-öğretim sistemleri arasında transferini ve kullanımını kolaylaştırır Yaygın ve sarmal (informal) eğitimin geçerliliğini onaylanmasını kolaylaştırır Odağı girdiden kişilerin ne bildiklerine ve ne yapabileceklerine kaydırır İş piyasasının ihtiyaçları ve eğitim-öğretim arasında daha iyi uyum sağlar Yeterliliklerin ülkeler ve eğitim-öğretim sistemleri arasında transferini ve kullanımını kolaylaştırır Yaygın ve sarmal (informal) eğitimin geçerliliğini onaylanmasını kolaylaştırır 77
AYÇ’nin Kullanılması 88
99 AYÇ Seviye 1 AYÇ Seviye 2 AYÇ Seviye 3 AYÇ Seviye 4 AYÇ Seviye 5 AYÇ Seviye 6 AYÇ Seviye 7 AYÇ Seviye 8 Y Y Y Y UYÇ / UYS Y Y Y Ülke A Ülke B
İsveç Lise sonrası mühendislik eğitimi (Påbygnadsutbildning) = AYÇ Seviye 4 = İrlanda lise sonrası eğitimi ulusal 6. seviye (İleri sertifika) AYÇ
Destekleyicilik Gönüllülük esasına dayanır ulusal sistemlerin yerine geçmez yada özel yeterlilikler tanımlamaz yeterlilikler ulusal sistemler aracılığıyla yerleştirilir Gönüllülük esasına dayanır ulusal sistemlerin yerine geçmez yada özel yeterlilikler tanımlamaz yeterlilikler ulusal sistemler aracılığıyla yerleştirilir
AYÇ: Üye ülkeler için aşağıdakileri tavsiye eder: 1.AYÇ’yi referans noktası olarak kullanmak 2.Seviyeleri 2009’a kadar AYÇ ile ilişkilendirmek 3.Yeni yeterlilikleri 2011’e kadar AYÇ ile ilişkilendirmek 4.Öğrenme çıktıları yaklaşımını kullanmak 5.Ulusal AYÇ merkezi belirlemek 1.AYÇ’yi referans noktası olarak kullanmak 2.Seviyeleri 2009’a kadar AYÇ ile ilişkilendirmek 3.Yeni yeterlilikleri 2011’e kadar AYÇ ile ilişkilendirmek 4.Öğrenme çıktıları yaklaşımını kullanmak 5.Ulusal AYÇ merkezi belirlemek
AYÇ: Komisyonun rolü Üye ülkeleri eşgüdüm, deneme ve rehberlik konularında desteklemek AYÇ istişare heyeti oluşturmak 5 yıl sonra Tavsiyelere ilişkin değerlendirmenin de yer aldığı rapor hazırlamak Üye ülkeleri eşgüdüm, deneme ve rehberlik konularında desteklemek AYÇ istişare heyeti oluşturmak 5 yıl sonra Tavsiyelere ilişkin değerlendirmenin de yer aldığı rapor hazırlamak
AYÇ referans seviye tanımlayıcıları Sistemlere değil öğrenme çıktılarına (bilgi, beceri ve yeterliklere) dayanır 8 seviyede tüm akademik ve mesleki yeterlikleri kapsar Bologna tanımlayıcıları bütünleştirir (5-8. seviyelere ilişkin öğrenme çıktılarına yönelik) Sistemlere değil öğrenme çıktılarına (bilgi, beceri ve yeterliklere) dayanır 8 seviyede tüm akademik ve mesleki yeterlikleri kapsar Bologna tanımlayıcıları bütünleştirir (5-8. seviyelere ilişkin öğrenme çıktılarına yönelik)
Neredeyiz? Avrupa Parlamentosu’nda ve Konsey’de tartışmalar Amaç: 2007’deki Almanya dönem başkanlığında anlaşmaya varılması Leonardo da Vinci projeleri: AYÇ’nin denenerek geliştirilmesi; ulusal/sektörel çerçevelerin geliştirilmesi Avrupa Parlamentosu’nda ve Konsey’de tartışmalar Amaç: 2007’deki Almanya dönem başkanlığında anlaşmaya varılması Leonardo da Vinci projeleri: AYÇ’nin denenerek geliştirilmesi; ulusal/sektörel çerçevelerin geliştirilmesi
Kim faydalanacak? Esas kullanıcılar yeterlilik kurumları olacak Bireyler ve işverenler aşağıdaki nedenlerle AYÇ’den faydalanacaklar: Sistemler arası okunabilirlik kolaylaşacak Farklı öğrenim yolları ve hayat boyu öğrenmeye erişim kolaylaşacak Çalışma ve öğrenim hareketliliği kolaylaşacak Esas kullanıcılar yeterlilik kurumları olacak Bireyler ve işverenler aşağıdaki nedenlerle AYÇ’den faydalanacaklar: Sistemler arası okunabilirlik kolaylaşacak Farklı öğrenim yolları ve hayat boyu öğrenmeye erişim kolaylaşacak Çalışma ve öğrenim hareketliliği kolaylaşacak
Neden ECVET? 17
ECVET siyasi bir önceliktir 18
ECVET hareketliliği artıracaktır 19
ECVET hayat boyu öğrenim için bir önceliktir 20
ECVET yeterliliklerin şeffaflığını artıracaktır 21
ECVET karşılıklı güven ve işbirliği artıracaktır 22
ECVET ve AYÇ 23
ECVET ve AYÇ birbirini nasıl tamamlıyor Öğrenme çıktılarına dayanır Yeterlilikleri merkez alır Hayat boyu öğrenmeye vurgu yapar Hareketliliğe odaklanır Şeffaflığı hedefler Öğrenme çıktılarına dayanır Yeterlilikleri merkez alır Hayat boyu öğrenmeye vurgu yapar Hareketliliğe odaklanır Şeffaflığı hedefler 24
ECVET ve AYÇ birbirini nasıl tamamlıyor 8 ORTAK REFERANS SEVİYE ECVET 25
ECVET bireyler için neden önemlidir? 26
Bay X’in yurtdışında bir süre eğitim alma imkanı var Öğrenme çevresi B Öğrenme çevresi A 27 Edinilen öğrenim çıktıları
Bay X’in yurtdışında bir süre eğitim alma imkanı var Öğrenme çevresi B Öğrenme çevresi A 28 Bay X öğrenim çıktılarını alır
Öğrenme çevresi B Öğrenme çevresi A 29 …ve şimdi Bay X yeni öğrenim çıktılarına evine taşıyıp yeterliliklere bunları da dahil etmek istiyor Edinilen öğrenim çıktıları
Öğrenme çevresi B Öğrenme çevresi A 30 Transfer süreci Edinilen Öğrenme Çıktıları
? Öğrenme çevresi B Öğrenme çevresi A 31 …ama bu, engeller yüzünden zor…
32 …ama bu, engeller yüzünden zor… Şeffaflık yokŞeffaflık yok Karşılıklı güven yokKarşılıklı güven yok Onaylama yokOnaylama yok Öğrenme çıktılarının biriktirilmesi yokÖğrenme çıktılarının biriktirilmesi yok Tanınma yokTanınma yok
ECVET bu engellerin kaldırılmasını sağlayacak 33
Öğrenme çevresi B Öğrenme çevresi A 34 Çünkü yetkili kurum A öğrenim çevresi B’de edinilen öğrenme çıktılarını onaylayacak ve tanıyacak Edinilen öğrenim çıktıları ECVET, Bay X’in evine yeni öğrenim çıktılarını taşımasına aracı olacak
Çevre A Yeterlilik — Edinilen öğrenme çıktıları biriktirilebilir ve artık kişinin yeterliliklerinin ayrılmaz parçasıdır Yeterlliik çevresi (A) 35
ECVET nedir? 36
Transfer süreci Birimler Kredi 37
Transfer süreci Birimler Kredi 38
Öğrenim çevresi B Öğrenim çevresi A 39 Not Çizelgesi Öğrenme çıktılarının onaylanması Öğrenme çıktılarının tanınması Öğrenme çıktılarının biriktirilmesi Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi Öğrenme çıktıları için kredi
Transfer süreci Birimler Kredi 40
ECVET öğrenme çıktılarının amacı transfer süreci 41
Yeterlilik öğrenme çıktılarının birimleri olarak tanımlanır 42 Birim Bilgi Beceri Yeterlik
Yeterlilik ECVET’in kalbi: Birimler 43
Yeterlilik Birim ECVET’in kalbi: Birimler Yetkili kurumlar tarafından ulusal seviyede belirlenir 44
Transfer süreci Birimler Kredi 45
ECVET Kredileri birimlerin göreli ağırlığını belirtir: örneğin 46 Yeterlilik 10 Puan 50 Puan 20 Puan Birim 80 Puan
ECVET kredilerinin dağılımı Önce yeterliliğe daha sonra birime Farklı yaklaşımlar olabilir Resmi anlamda mutabakat Önce yeterliliğe daha sonra birime Farklı yaklaşımlar olabilir Resmi anlamda mutabakat 47
“Yetkili kurumlar”ın görevi nedir? 48
Yeterlilikleri ECVET’le ilişkilendirme: “Yetkili kurumlar”ın rolü Yeterliliklerin ECVET ile ilişkilendirilmesinin taahhüt edilmesi ve benimsenmesi için karar verilmesi Süreçlerin tasarımı: değerlendirme, geçerli kılma, transfer, birikim ve tanınma Yeterliliklerin ve birimlerin ifade edilmesi Kredilerin dağılımı Ortaklık/ mutabakat belgelerinin oluşturulması Denetim ve kalite güvencesi Yeterliliklerin ECVET ile ilişkilendirilmesinin taahhüt edilmesi ve benimsenmesi için karar verilmesi Süreçlerin tasarımı: değerlendirme, geçerli kılma, transfer, birikim ve tanınma Yeterliliklerin ve birimlerin ifade edilmesi Kredilerin dağılımı Ortaklık/ mutabakat belgelerinin oluşturulması Denetim ve kalite güvencesi 49
ECVET’in kullanılması: ‘Yetkili kurumlar’ ve mesleki eğitim sağlayıcıları aşağıdaki süreçlerle ilgilenirler: Bireyin öğrenim akdi Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi Kredilerin kazanılması Geçerli Kılma Transfer Tanıma … Bireyin öğrenim akdi Öğrenme çıktılarının değerlendirilmesi Kredilerin kazanılması Geçerli Kılma Transfer Tanıma …… 50
ECVET yol haritası 51
ECVET: takvimi İştişare sürecinin lansmanı (Kasım Mart 2007)* Almanya Konferansı Haziran 2007 Nihai teklifin hazırlanması Benimseme süreci Üye ülkelerde uygulama İştişare sürecinin lansmanı (Kasım Mart 2007)* Almanya Konferansı Haziran 2007 Nihai teklifin hazırlanması Benimseme süreci Üye ülkelerde uygulama 52 *Danışmanlık belgesine aşağıdaki linkten ulaşılabilir:
Ek slaytlar 53
Avrupa’da ECVET ile milletlerüstü kredi transferi A Ulusal Kredi sistemi B Ulusal ve sektörel kredi sistemi C Birden fazla ulusal kredi sistemi E Kredi sisteminin olmaması G Yaygın ve sarmal eğitim için kredi sistemi F Uluslararası sektörel kredi sistemi ECVET D Puanlı/puansız kredi sistemi H … ………… 54
ECVET öğrenme çıktıları transfer süreci: sistem Öğrenme süreci A’da, Yetkili kurum yada kuruluş A Öğrenim süreci B’de, Yetkili kurum yada kuruluş B Bireyin öğrenim çıktılarını değerlendirir Öğrenme çıktılarının kazanılacak yeterliliğin birimi olarak tanınması Birey kredi kazanır, Bu krediler şu şekilde kaydedilir… Birey tarafından kazanılan ve transfer edilen kredilerin onaylanması transkript 55
ECVET öğrenim çıktıları transfer süreci: birey Öğrenim çevresi A’da,Öğrenim çevresi B’de, Birey öğrenme çıktıları kazanır Bu öğrenme çıktıları değerlendirilir Öğrenme çıktıları kazanılacak yeterliliğin bir parçası olarak tanınır Kredilendirilir. Bu krediler şu şekilde kaydedilir… Krediler transfer edilir ve onaylanır Transkript 56
ECVET,ayrıca, diğer hareketlilik türleri için kullanılır 57
Bay X yeni öğrenme çıktılarını kazanılacak yeterliliğe eklenmek üzere transfer etmek istiyor Tecrübeler ile edinilecek öğrenme çıktıları Örgün eğitim çevresi « İşte » Öğrenme çevresi 58