DUYGULARIMIZ VE BİZ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKE DUYGUSUNUN TANINMASI VE KONTROL EDİLMESİ
Advertisements

İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ Sağlık Kültür ve Spor Daire Başkanlığı Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Hizmetleri.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NİÇİN ÖFKE VEYA BU KONFERANS NİYE? ACABA ÖFKELENMEMEYİ ÖĞRENSEK;
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
İLETİŞİM ve DOĞRU ANLAŞILMA
PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİ VE ÖFKE YÖNETİMİ
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
GENÇLERDE ÖZGÜVEN GELİŞİMİ.
REHBERLİK SERVİSİ SUNAR
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
İLETİŞİM.
İLETİŞİM & HASTA MEMNUNİYETİ
DUYGULARI TANIMA VE İFADE ETME
İLETİŞİM ENGELLERİ.
ANNE-BABA ÇOCUK İLETİŞİMİ
İLETİŞİM SORUNLARI.
DAVRANIŞLARIMIZI ETKİLEYEN KALIPLAR
Yönetimde stres kaynakları ve başa çıkma Dr. Alper Engeler
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
SINAV KAYGISI VE BAŞETME YOLLARI
HAZIRLAYANLAR NURTAÇ ÜNLÜ DERYA DEMİR GÜLŞAH BAŞARAN
İLETİŞİM ENGELLERİ.
AİLENİN OKUL BAŞARISINA KATKISI
HOŞGELDİNİZ.
AGİT IŞIK PSİKOLOJİK DANIŞMAN
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük İLETİŞİM VE İNSANİ İLİŞKİLER
Okul Rehberlik Servisi
SINAV KAYGISI VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI.
İLETİŞİM BECERİLERİ KARATAY REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ.
ÇOCUKLA İLETİŞİM KURMAK
ÖFKE KONTROL EDİLEBİLİR BİR DUYGUDUR
ETKİLİ İLETİŞİM.
İLETİŞİM BECERİLERİ.
Psk.Birkan BUZOL İL SAĞLIK MÜDÜRLÜĞÜ
Şenay ERTÜRK Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmen.
ETKİLİ ÇATIŞMA ÇÖZME BASAMAKLARI
ÖFKE KONTROLÜ Hatice ARAN Rehber Öğretmen.
Kişilerarası iletişim çatışmaları
ÇORUM İSTİKLAL İLKOKULU ÇORUM İSTİKLAL İLKOKULU REHBERLİK SERVİSİ.
ÖFKE YÖNETİMİ VE ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİ
ERGENLİK DÖNEMİ VE GENÇLERLE İLİŞKİLER
KAYGI NEDİR. Büyük felaketler büyük insanların yetiştiği okuldur
YARINA KALMAK ADINA SORUMLULUK EĞİTİMİ
Pozitif psikoloji İletişim becerileri.
DUYGULARI İFADE EDEBİLME
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
ÇATIŞMA YÖNETİMİ ve ÇÖZME BECERİLERİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM
DİĞER TUTUMLAR.
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur. İstediğini alamama, haksız davranışlara.
ETKİN DİNLEME BEN DİLİ VE SEN DİLİ
ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİ
ÇATIŞMA YÖNETİMİ.
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
NAGİHAN KAŞAR PSİKOLOJİK DANIŞMAN
ÖFKE İLE BAŞA ÇIKMA. Öfke Bireyin bir tehlikeyle ya da engellenmeyle karşılaştığında yaşadığı çaresizliğin, güçsüzlüğün, yetersizliğin yarattığı kaygıdan.
YATILI BÖLGE ORTAOKULU EĞİTİM-ÖĞRETİM YILI
ÖFKE NEDİR? Bireyin haz alma dünyasını engelleyen herhangi bir durum, olay veya kişi ile karşılaştığında oluşan duygudur.
İLETİŞİM ANA-BABA TUTUMLARI
Hüseyin ŞİRİN Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi EYTEP ABD.
İLETİŞİM İLETİŞİM NEDİR İletişim, gönderici ve alıcı konumundaki iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen duygu, düşünce, davranış ve bilgi alışverişidir.
ÖFKEYLE BAŞETME.
ETKİLİ BİR ÖĞRENME- ÖĞRETME SÜRECİ ÇATIŞMA ÇÖZME BECERİLERİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
AİLEDE İLETİŞİM.
Sunum transkripti:

DUYGULARIMIZ VE BİZ

Duygularımız, yaşadığımız içsel ve dışsal olay ve durumlar karşısında oluşan ruhsal tepkilerimizdir.

Örneğin; Sevinmek, öfkelenmek, mutlu olmak, aşık olmak, nefret etmek, üzülmek, kıskanmak, korkmak, kaygılanmak, sıkılmak, neşelenmek ve bunun gibi bir çok duyguyu farklı sıklık ve düzeylerde yaşarız.

İstisnasız hepimiz bu duygulanım sistemine doğal olarak sahibiz İstisnasız hepimiz bu duygulanım sistemine doğal olarak sahibiz. Yani tüm insanların kaçınılmaz olarak yaşadıkları ortak bir olgudur duygular. Önemli olan nokta; duyguları kontrolsüz bırakmak değildir. Duyguları etkin ve uygun bir biçimde gösterebilmektir.

Bir çok insan duygularını gereği gibi ifade edemez ve bu nedenle de kendini engellenmiş hisseder. Engellenme, başkaları tarafından kabul edilebilir tarzda çözümlenmezse, hırçınlığa, öç almaya, saldırganlığa yol açabilir. Bu nedenle, insanların sevgi, kızgınlık ve düş kırıklığı gibi duygularını birbirlerine, sözlü ve sözsüz mesajlarla iletmeleri önemlidir.

SEVİNÇ ÜZÜNTÜ ÖFKE KORKU

SEVİNÇ Sevinç bir başarı durumunda ya da kişi istediğini elde ettiğinde paylaşma isteği olarak ortaya çıkar. Yaşanması engellendiğinde veya sahte sevinç olarak hissedildiğinde öfkeye neden olur.

ÜZÜNTÜ Üzüntü duygusu, bir kayıp ya da başarısızlık durumunda ortaya çıkan bir duygudur.

Olumlu duyguların ifade edilmesi kadar olumsuz duygularında dürüstçe,uygun bir dille, uygun zamanda, uygun ortamda , uygun kişiye ifade edilmesi ilişkilerde güveni artırır. İlişkilerimizde üzüntü duyduğumuz olayları karşımızdaki insanla paylaşmak hem üzüntümüzü hafifletir hem de gelecekte benzer sebeplerden dolayı üzülmemizi engeller.

ÖFKE Bireyin herhangi bir engellenme, adaletsizlik ya da kendi benliğine yönelik bir tehdit hissettiğinde yaşanan duygudur.

ÖFKEMİZİ KONTROL EDEMEZSEK NELER YAŞARIZ?

Öfke kontrol edilmediğinde; HİDDET KIZGINLIK NEFRET KAYGI YIKICILIK KİN ÖFKE DÜŞMANLIK ÖC ALMA

Öfke kontrol edilebilir bir duygudur. Öfke yaşanması gereken bir duygudur. Öfkenin ifade şekli sağlıklı bir çözüme yönelik olmalıdır.

ÖFKEMİ NASIL İFADE EDİYORUM?

İlk olarak öfkemizin nedenini bulmalıyız. Öfkem benden mi kaynaklanıyor, yoksa başka bir kişiden, nesneden vb. mi? Bunu belirlemek ve karşı tarafa belirtmek günlük ilişkilerimiz için önemlidir.

Sen ne kadar dağınık bir insansın!", "Sen bu iş için yetersizsin.“

SEN DİLİ

Bizim hakkımızda bir ileti göndermez Odak noktası karşımızdaki kişidir Sorumluluk karşı tarafa yüklenir Suçlayıcıdır Savunucu tutuma neden olur İncitici olabilir Sağlıklı iletişimi engeller

Bu tür ifadeler insan ilişkilerini örseler, sarsar, karşı tarafı sinirlendirir, kızdırır ve güvensizlik yaratır. "Peki ama, öfkemi nasıl dile getireceğim?" diye düşünüyorsanız işte size büyülü reçete:

BEN DİLİ

“BİZE AİT” duygu ve düşünceleri ifade eder Duygunun nedeni anlaşıldığı için iletişim sağlıklıdır Sorumluluk bize aittir Suçlayıcı değildir Savunmaya itmez Ben iletisi alan kişi başkalarını düşünmeyi de öğrenir Konuşan kişiyi de rahatlatır.

SEN DİLİ YERİNE BEN DİLİ Sen Dili yerine Ben Dili Kullandığımızda Karşımızdaki kişi; Kendini suçlanmış hissetmez Savunmaya geçmez İletişimi sürdürmeye istekli olur Bizi ve kendini daha iyi anlama fırsatını yakalar

Örnek vermek gerekirse, Sen Dili: Beni incitmekten zevk alıyorsun.

Ben Dili: Bu davranışın beni çok incitti. Sen Dili: Zaten bana hiç zaman ayırmazsın, hep çok işin vardır.

Ben Dili: Bana daha çok zaman ayırırsan mutlu olurum.

Öfke, bireyin kendisini tanıması ve uygun ifade yollarıyla belirtilmesi durumunda bireye olumlu bir güç sağlar.

KIZGINLIĞIN YÖNETİMİ Kızgınlığın farkına varılması. Kızgınlık uyarımının anında kontrol edilmesi. Alternatif varsayımların belirlenmesi. Kızgınlığın nedeninin tanılanması. Bireyin kendini güçlendirmesi. Kızgınlığın yapıcı bir biçimde ifade edilmesi

ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE 1. AŞAMA Kızgınlığınızı kontrol altına alın. Taraflar sağlıklı düşünemeyecek kadar kızgın ise ve duygularını kontrol edemiyorsa uzlaşma sağlanamaz.

ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE 2. AŞAMA Karşı tarafa yaklaşmadan önce bir kez daha düşünün! Çatışma tarafları nasıl etkilemektedir? Çatışmada taraflar için çıkarlar ve değerler nelerdir? Taraflardan her birinin diğerine ilişkin önyargıları ve varsayımları nelerdir? Söz konusu çatışmayı yönetmede ya da çözümlemede en iyi yaklaşım nedir? İşbirliği yapılacaksa, bunu başlatmak için en uygun yer ve zaman nedir?

ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE 3. AŞAMA Olumlu bir hava oluşturun. Karşı tarafı uzlaşmaya-konuşmaya davet edin. İyi niyetli olduğunuzu gösterin. Karşı tarafı dikkate aldığınızı ve önem verdiğinizi gösterin.

ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE 4. AŞAMA Temel kurallara dikkat edin. Karşı tarafı dikkatle dinleyin ve sözünü kesmeyin. Durumu iyileştirmek için çalışın. Sakinliğinizi koruyun.

ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE 5. AŞAMA Problemi tartışarak tanımlayın. Taraf için önemli olan hususları ortaya koyun ve duyguları paylaşın. Etkili konuşma ve dinleme tekniklerini kullanın. İhtiyaçları ve çıkarları belirleyin. Gerekiyorsa değerleri, varsayımları ve kaygıları paylaşın. Ortaya çıkan yeni algı ve anlayışı gözden geçirin.

ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE 6. AŞAMA Olası çözümler için beyin fırtınası yapın. Tarafların ihtiyaç ve çıkarlarının tatmin olabilmesi için düşünceleri açıkça ortaya koymak. Bu aşamada henüz düşünceleri eleştirmemek ve yargılamamak. Düşüncelere açık olmak. "Sen" yerine "biz", kullanmaya özen göstermek.

ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE 7. AŞAMA Olası çözümleri değerlendirin ve uygun çözümleri belirleyin. Çözümler şu nitelikleri taşımalıdır: Her iki taraf için de kabul edilebilir, Gerçekçi ve gerçekleştirilebilir, Belirgin ve Dengeli olmalıdır. Çözümler her iki taraf için de önemli ana hususları içermelidir.

ÇATIŞMA YÖNETİMİNDE 8. AŞAMA Çözümlerin işlerliğini izleyin. Belirli bir süre sonra çözümlerin işleyip işlemediğini kontrol etmek. İşlemiyorsa, yukarıdaki basamakları tekrarlayarak çözümleri yeniden gözden geçirmek.

KORKU Bir belirsizlik veya tehlike durumunda bireyi uyaran ve kendisini korumasına yardımcı olan bir duygudur. Korkuyu kabul etmek, korkuyla başa çıkmak ve bu konuda yardım alıp korkudan kurtulmanın ilk adımıdır. Korku duygusunun içine aldığı benzer duygulardan başlıcaları kaygı, tasa, kuruntu, huzursuzluk, şüphe, ürkme, dehşet, şaşkınlık, şok, hayret, çekinme, sinirlilik, afallama ve aşırı durumda fobi ve paniktir.

Korkuların uygun,güvenilir kişilere ifade edilmesi önemlidir Korkuların uygun,güvenilir kişilere ifade edilmesi önemlidir. İnsanlar genelde korkularını gizleme eğilimindedirler. Çünkü korkularımız bize karşı bir koz olarak kullanılabilirler. Bir ilişkide veya olayda bir korku yaşıyorsak, bu korkuların olabilirliğini düşünmek ve bu korkularımızı giderebilecek kişilerle paylaşmalıyız.

ALTIN ÖNERİLER

1. Kişiye ya da duruma yönelik ifade yerine ne hissettiğinizi ifade etmek “Sen duyarsız birisin” yerine, ” İncindim” “Deli gibi araba sürüyorsun” yerine, “korkuyorum” demek 2. Düşünce ve duyguları birbirinden ayırmaya çalışmak “Benim söylediklerime inanamadığını düşündüm ve önemsenmediğimi hissettim” yerine “Yanlış yaptığımı düşündüm ve hayal kırıklığına uğradım.”

3. Duygularının sorumluluğunu karşıya yüklemek yerine üzerine almak “Beni kızdırıyorsun” yerine “Kızıyorum” “Beni kıskançlığa zorluyorsun” yerine “Kıskanıyorum” demek 4. Kararlar verirken duyguları dikkate almak ve onlardan yararlanmak “Böyle yaptığımda kendimi nasıl hissediyorum?” “Bunu yapmazsam nasıl hissederim?” “Hangi duyguyu yaşamayı tercih ederim?” 5. Başkalarının duygularını dikkate almak ve onlara saygı göstermek Böyle yaparsam o nasıl hissedecek?” diye düşünmek etkili yaklaşımlardır

Doğru ya da yanlış duygu olmamasına karşın duyguların doğru ya da yanlış biçimde ifadesi olduğu unutulmamalıdır.

DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER