Konya n. Erbakan Üniversitesi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arş. Gör. Gül KALELİ YILMAZ
Advertisements

ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME
Psik.Dan.&Reh. Yusuf ŞARLAK KPSS 2010
Araştırmalarda Ölçme ve Ölçekler Mustafa ALTUNEL
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Temel Kavramlar
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Fiziksel Büyüklüklerin Ölçülmesi
İstatistikte Temel Kavramlar
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
1. Tanıma – Yerleştirmeye Dönük Değerlendirme Öğrencilerin; öğrencilerin belli bir dersin önkoşul davranışlarına sahip olma derecelerini, b) İlgili.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
Araştırma Yöntemleri.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
Bu slayt ‘ten indirilmiştir.
EĞİTİMDE ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME TEMEL KAVRAMLAR
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İstatistik Temel Kavramlarına Giriş
Yard. Doç. Dr. Serkan ŞENDAĞ MAKÜ 2012, BURDUR
Yard.Doç.Dr. Sertel Altun
Deneysel Yöntem İstatistiksel Yöntemler
Ölçme Nedir ? “Bir niteliğin gözlenerek gözlem sonuçlarının sayı veya sembollerle gösterilmesine ÖLÇME denir.” Ölçmenin en az üç aşaması vardır: ölçülecek.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
BİYOİSTATİSTİK TANIMLAR Dr.A.Tevfik SÜNTER
ORTA ÖĞRETİM ZÜMRE BAŞKANLARI Ölçme ve Değerlendirme Semineri
 Ölçme: Gözlem yapıp sonuçları sembollerle ifade etme.
EĞİTİMDE ÖLÇME & DEĞERLENDİRME -2-
ÖĞRENDİKLERİMİZİ KONTROL EDELİM 1 I- Herhangi bir özelliği, o özelliğe uygun bir araçla karşılaştırarak sunucu sayı veya sembollerle belirlemek.
Ölçme Sonuçları Üzerinde İstatiksel İşlemler
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar
SPORDA GÖZLEM ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME TEMEL KAVRAMLAR
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1 - ÖLÇME VE DEĞERLENDİRMEDE TEMEL KAVRAMLAR VE EĞİTİM SİSTEMİNDEKİ UYGULAMALARI
ÖLÇME ve ÖLÇEKLER Bilimsel çalışmalarda bilimselliğin temel şartı, araştırmalarda kullanılan kavramların, konuların veya değişkenlerin ÖLÇÜLEBİLİR nitelikte.
DEĞİŞKEN TİPLERİ ve SPSS’ de VERİTABANI HAZIRLANMASI.
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
İstatistik 1.Bölüm EĞITSEL YAZıLıM GELIŞTIRME VE DEĞERLENDIRME.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
BÖLÜM 6 DUYUMLARIN ÖLÇÜMÜDEĞİŞKENLERİ TANIYALIMPROBLEMDEN DENEYE: İŞİN ÖZÜ Altıncı Bölüm Konuları.
NİCEL ARAŞTIRMA NEDİR? Bir amaca yönelik, belirli aşamalar içerisinde ve bir yöntem dahilinde yapılan çalışmalara araştırma denir. Araştırmacı yaptığı.
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan. Ders İçeriği Nicel araştırma adımları Araştırma sorusu ve hipotez oluşturma Ölçme Kavramsallaştırma, İşletimselleştirme.
Istatistik.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME DERSİ
1: Şehit Yüzbaşı Beşir Bayraktar Ortaokulu,
Yrd. Doç. Dr. Eren Can Aybek Haziran, 2017
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Yrd.Doç. Dr. Özcan PALAVAN
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ÖLÇME
PSİKOLOJİK TESTLER.
Temel Kavramlar Değişken: Değişik değerler alabilen objelere, özelliklere yada durumlara denir. Sürekli değişken: iki ayrı ölçüm arasını kuramsal olarak.
Ölçme ve Değerlendirme
ÖLÇEK Bazı ölçme araçlarına verilen ad.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Değişkenler Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme ile İlgili Genel Kavramlar
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 2.DERS
Ölçme BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Ortaöğretim Matematik Konularındaki Güçlük Düzeylerinin Belirlenmesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Konya n. Erbakan Üniversitesi Ölçek Türleri Doç. Dr. Mustafa DOĞAN Konya n. Erbakan Üniversitesi A. K. Eğitim Fakültesi

Özet Ölçmenin anlamının açıklanması Ölçeklerin özellikleri Farklı ölçek türlerinin açıklanması Her bir ölçek türü ile elde edilen bilgilerin açıklanması

Gerçek hayattan bir kesit Educational Research, p. 131 In the 1990s, the National Center for Education Statistics published a report entitled Adult Literacy in America (Kaestle, Campbell, Finn, Johnson, & Mikulecky, 2001). This report stated that 47% of American adults scored in the two lowest levels of the 1992 National Adult Literacy Survey and that 21% scored at the lowest of the five literacy levels. It suggested that many Americans could not perform even the simplest tasks, such as understanding a simple news article or calculating the cost of movie tickets. In February 2002, the Chronicle of Higher Education (Baron, 2002) reported that a new analysis of the 1992 survey data showed that less than 5% of the adult population was functionally illiterate. Gerçek hayattan bir kesit

İyi Bir Öğretmen İyi Bir Araştırmacıdır! Eğitimde ölçme ve değerlendirme, bilimsel araştırmalardaki ölçme ve değerlendirmelerle aynı işlevi görür. Educational Research, p. 131. İyi Bir Öğretmen İyi Bir Araştırmacıdır!

Ölçmeyi Tanımlamak Ölçme, bazı şeylere belirli kurallar çerçevesinde semboller ve sayılar atanması demektir. Ölçme, İlköğretim Genel Müdürlüğü (ty) tarafından “... bireylerin ya da nesnelerin belirli özelliklere sahip olup olmadığının, sahipse oluş derecesinin belirlenerek sonuçlarının sembollerle ve özellikle sayı sembolleriyle ifade edilmesidir” (s. 1) şeklinde tanımlanmıştır.

Ölçelim!

Neyi Ölçeceğiz? Uzunluğunu? Genişliğini? Yüzey alanını? Hacmini? Ne işe yaradığını? Ne kadar tehlikeli olabileceğini? ...

Ölçmede Temel Kavramlar Ölçülecek olan nesnenin/olgunun hangi özelliğinin ölçülmek istendiği önemlidir. Bu özelliğe ölçmede nitelik kavramı denir. Örneğin kalemin uzunluğu denildiğinde ölçmenin niteliği belirlenmiş olur. Nitelik belirlendikten sonra ölçme için hangi birimin kullanılacağı belirlenmelidir.

Birim Ölçmede birim “ölçme sonuçlarının ifadesinde kullanılan ölçme araçlarının sayısal değerlerle ifade edilebilen en küçük parçası”(s. 5) olarak ifade edilmiştir (Bedir Erişti, 2011). Bedir Erişti (2011) birimin özelliklerini eşitlik, genellik ve kullanışlılık olarak belirtmiştir.

Birim Ölçmede birim “ölçme sonuçlarının ifadesinde kullanılan ölçme araçlarının sayısal değerlerle ifade edilebilen en küçük parçası”(s. 5) olarak ifade edilmiştir (Bedir Erişti, 2011). Bedir Erişti (2011) birimin özelliklerini eşitlik, genellik ve kullanışlılık olarak belirtmiştir. Birimin eşitlik özelliği aynı birimin farklı değerler arasında değişmemesi özelliğidir.

Birim Ölçmede birim “ölçme sonuçlarının ifadesinde kullanılan ölçme araçlarının sayısal değerlerle ifade edilebilen en küçük parçası”(s. 5) olarak ifade edilmiştir (Bedir Erişti, 2011). Bedir Erişti (2011) birimin özelliklerini eşitlik, genellik ve kullanışlılık olarak belirtmiştir. Genellik özelliği bir birimin herkes için aynı şeyi ifade etmesi olarak tanımlanabilir.

Birim Ölçmede birim “ölçme sonuçlarının ifadesinde kullanılan ölçme araçlarının sayısal değerlerle ifade edilebilen en küçük parçası”(s. 5) olarak ifade edilmiştir (Bedir Erişti, 2011). Bedir Erişti (2011) birimin özelliklerini eşitlik, genellik ve kullanışlılık olarak belirtmiştir. Kullanışlılık yapılacak ölçüm için en uygun birimin tercih edilmesi ile alakalıdır.

Ölçme Bir kişinin boyu Bir kişininin cinsiyeti Eğitimle alakalı 168 cm erkek veya kadın Eğitimle alakalı Ders başarısı Matematik, Tarih, Coğrafya, Fizik, Kimya ... Sosyal sorumluluk/ilişkiler ...

Ölçeklerin Özellikleri Ölçek çeşitleri, özelliklerin varlıklarına/yokluklarına göre çeşitlenir. Özdeşlik (Aynılık) – Her bir değerin yalnız bir anlamı vardır. Büyüklük – Her bir değer, diğerlerine göreceli olarak sıralanabilir. Eşit aralıklılık – Her iki değer arasındaki birim başka iki değer arasındaki ile aynıdır. Mutlak sıfır – Yokluğu temsil eden ve ondan az olmayan bir sıfırın var oluşu.

Ölçek Türleri Ölçülen olgulara atanan sayı ve sembollerin bize verdiği bilgiye göre 4 kategori vardır: Sınıflama (Nominal) Sıralama (Ordinal) Eşit aralıklı (Interval) Oranlı (Ratio) Ölçeklerin hassassiyeti yanlarında belirtilen rakam arttıkça artar.

Sınıflama (Nominal) Sıralama (Ordinal) Eşit Aralıklı (Interval) Oranlı (Ratio)

Sınıflama (Nominal) Ölçek Özellikleri Özdeşlik Büyüklük Eşit aralıklılık Mutlak sıfır Atanan değerler sadece sözel değerlerdir, sayısal değillerdir. Toplanmaz, çıkarılmazlar. İstatistiksel analizler için sınırlıdır. Örnek: cinsiyet

Sıralama (Ordinal) Sıralama (derecelendirme) bildirirler. Ölçek Özellikleri Özdeşlik Büyüklük Eşit aralıklılık Mutlak sıfır Sıralama (derecelendirme) bildirirler. Örnek: bir yarıştaki sıralama, boy sırası

Sıralama (Ordinal) Sıralama (derecelendirme) bildirirler. Ölçek Özellikleri Özdeşlik Büyüklük Eşit aralıklılık Mutlak sıfır Sıralama (derecelendirme) bildirirler. Örnek: bir yarıştaki sıralama, boy sırası

Sıralama (Ordinal) Ölçek Özellikleri Özdeşlik Büyüklük Eşit aralıklılık Mutlak sıfır Üniversiteye yerleştirmede sıralama ölçeği kullanılır.

Eşit Aralıklı (Interval) Ölçek Özellikleri Özdeşlik Büyüklük Eşit aralıklılık Mutlak sıfır Aritmetik işlemler yapılabilir. Örnek: Sıcaklık 45°-35°= 10° 12°-2°= 10°

Oranlı (Ratio) Eşit aralıklı ölçeklere benzerler. Ölçek Özellikleri Özdeşlik Büyüklük Eşit aralıklılık Mutlak sıfır Eşit aralıklı ölçeklere benzerler. En düşük değer sıfırdır. Örnek: Ağırlık

Ölçek Türü Ölçeğin Özellikleri Örnekler  If you are 20 years old, you not only know that you are older than someone who is 15 years old (magnitude) but you also know that you are five years older (equal intervals).  

İsimler, alfabetik sıradaki öğrenciler, Ölçek Türü Ölçeğin Özellikleri Örnekler 1 Sınıflama Özdeşlik İsimler, alfabetik sıradaki öğrenciler,  If you are 20 years old, you not only know that you are older than someone who is 15 years old (magnitude) but you also know that you are five years older (equal intervals).  

İsimler, alfabetik sıradaki öğrenciler, Ölçek Türü Ölçeğin Özellikleri Örnekler 1 Sınıflama Özdeşlik İsimler, alfabetik sıradaki öğrenciler, 2 Sıralama Büyüklük Başarı sıraları, boy sıraları, okul dereceleri  If you are 20 years old, you not only know that you are older than someone who is 15 years old (magnitude) but you also know that you are five years older (equal intervals).  

İsimler, alfabetik sıradaki öğrenciler, Ölçek Türü Ölçeğin Özellikleri Örnekler 1 Sınıflama Özdeşlik İsimler, alfabetik sıradaki öğrenciler, 2 Sıralama Büyüklük Başarı sıraları, boy sıraları, okul dereceleri 3 Eşit Aralıklı Eşit aralıklar Sıcaklık  If you are 20 years old, you not only know that you are older than someone who is 15 years old (magnitude) but you also know that you are five years older (equal intervals).  

İsimler, alfabetik sıradaki öğrenciler, Ölçek Türü Ölçeğin Özellikleri Örnekler 1 Sınıflama Özdeşlik İsimler, alfabetik sıradaki öğrenciler, 2 Sıralama Büyüklük Başarı sıraları, boy sıraları, okul dereceleri 3 Eşit Aralıklı Eşit aralıklar Sıcaklık 4 Oranlı Mutlak sıfır Yaş, boy, ağırlık  If you are 20 years old, you not only know that you are older than someone who is 15 years old (magnitude) but you also know that you are five years older (equal intervals).