Karahanlılar’da Eğitim Kurumları Ve Özellikleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Advertisements

Karahanlılar Gazneliler
Türklerin Müslüman Olmalarından Sonraki Eğitimleri
Çark-ı Sosyal Oyunu Sorular Mehmet Kuraz
SÜLEYMAN CURA İLKÖĞRETİM OKULU
İSLAMİYETİN KABULÜNDEN SONRAKİ TÜRK EDEBİYATI
MISIR’DA KURULAN TÜRK DEVLETLERİ Abbasi halifelerinin merkezi otoriteyi kaybettikleri dönemde merkezden uzak eyaletlerde asayişi sağlamak için geniş yetkilerle.
RABİA GİZEM KURU - ELVİN YILMAZ-DOĞUKAN AYTEKİN - BURAK YILMAZ-EFE ŞAHİN 4 A SINIFI.
Rumeysa Ukuş Hale Karabulut Ebru Ergen
İSLAMİYETİN YAYILIŞI SOSYAL B. PERFORMANS GÖREVİ
İSLAMİYETTEN ÖNCEKİ TÜRK EDEBİYATI (..?-11.yy.)
KÜRESEL ORTAM:BÖLGELER VE ÜLKELER
SELÇUKLULAR ( ) ANADOLU SELÇUKLULARI ( ) EĞİTİM.
OrhunOrhun ve Yenisey (Yeniçay) anıtlarından önceki devirleri bilmiyoruz, bu anıtlardan o çağlarda Türk Dilinin oldukça gelişmiş, olgun bir durum almış.
İLK TÜRK-İSLAM DEVLETLERİ
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ
ANADOLU SELÇUKLU DEVLETİ VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE UYGARLIK
Abbasiler Dönemi.
MEDRESELERİN KAYNAKLARI
Orhun abideleri / göktürk yazıtları
OSMANLI’ DA EĞİTİM.
İlk Müslüman Türk Devletleri
İBNİ SİNA . Doğum:Ağustos 980 Afşana Köyü, Buhara, Samanî Devleti(bugün Özbekistan) Ölüm :21 Haziran 1037 Hamedan, İran.
İSLAMİYET  ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI (GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI ) ( yy)
Binbir Gece Masalları.
Ünlü Türk Matematikçilerden Bazıları
ANADOLU SELÇUKLULARI VE BEYLİKLER DÖNEMİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET.
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
Türklerin İslam Medeniyetine Katkıları
Türklerin Bilime Katkıları
Türkler ve Müslümanlık
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
FATİH SULTAN MEHMET Tarihte idari yönü yanında ilmî yönü
İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
7/… ANADOLU’DA TÜRK KÜLTÜRÜ Ad, Soyad, No
2. HAFTA TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Olay çevresinde oluşan metinler DESTAN
Uygurlar.
Hazırlayan Muhammed ARTUNÇ
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
İslami Dönemde İlk Dil ve Edebiyat Ürünleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Bu kavramlardan oluşan bir paragraf
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLUŞU
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
13 VE 14.YÜZYILDA ANADOLU’DA GELİŞEN TÜRK EDEBİYATI
TÜRKLERİN MÜSLÜMAN OLMALARINDAN SONRA
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
İLK MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ İLE İLGİLİ BİLGİLER
TÜRKLERİN İSLAMİYETİ BENİMSEMESİ TÜRK İSLAM DEVLETİ.
İPEKYOLUNDA TÜRKLER.
Ortaçağlarda Bilim Ortaçağ düşüncesinin belirgin özelliklerinden birisi, dinî öğretilere dayanan dinsel bakışın ön plana çıkmasıdır. Ancak düşüncede.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
YGS PRATİK TARİH DERS NOTLARI -1-.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
İSLAMİYET ÖNCESİ TÜRK DEVLETLERİNDE KÜLTÜR VE MEDENİYET
CUMHURİYET DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER DENEME. GENEL ÖZELLİKLER 1.Öğretici metinle bakımından Cumhuriyet döneminde büyük ilerlemeler kaydedilmiştir 2.Cumhuriyet.
Çark-ı Sosyal Oyunu Sorular Mehmet Kuraz Öğretmenimizin katkıları ile hazırlanmıştır.
İSLAMİYET ÖNCESİ EĞİTİM
Türklerin Bilime Katkıları
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
ŞEHİRLER VE TARİHİ ESERLER
İbn-i Sina'nın tam adı Ebu Ali el-Hüseyin ibni Abdullah ibn-i Sina el-Belhi'dir. Samanoğulları sarayı maliye kâtiplerinden ve saygın bir bilim adamı Abdullah.
UYGUR DEVLETI ( ). Uygurlar, Asya Hun Devleti’ne bağlı olarak Orhun ve Selenga nehirleri kıyılarında yaşamışlardır. II. Kök Türk Devleti’nin son.
TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT ANLAYIŞI. TÜRKLERDE SANAT İLK TÜRK DEVLETKERİNDE SANAT  ORTA ASYA TÜRK SANATININ TEMELİ İLK TÜRK DEVLETLERİNDE GÖRÜLEN ATLI.
 Türklerin İslamiyet’i kabul etmeleri, İslam tarihi ve dünya tarihi açısından neticeleri itibariyle çok önemlidir. Çünkü Türkler İslamiyet’i küçük bir.
GAZNELİLER ( ).
Sunum transkripti:

Karahanlılar’da Eğitim Kurumları Ve Özellikleri

Türkler 10. y.y’da Karahanlılar döneminde kitleler halinde Müslüman olmuşlardır .

Türklerin Müslümanlığı kolay benimseme sebepleri Türklerde var olan Müslümanlığın doğası Tek Tanrı Düşüncesi Allah inancı Savaşçı Ruh Cihat Anlayışı Yoksullara Yardım Sadaka Kurban Kurban Bilim Anlayışı Bilim Aşkı

TÜRKLERİN İSLAMİYET’İ BENİMSEMELERİNİN EĞİTİM ANLAYIŞLARINA ETKİSİ 1) Düzenli, planlı, güçlü bir eğitim-öğretim kurumu medreselerin ortaya çıkışı

2) İslam Dünyasında Arap, İranlı v. b 2) İslam Dünyasında Arap, İranlı v.b. düşünürler eğitim-öğretim konularında eserler yazmışlar Türkler düşünür ve eğitimcileri hem bunlardan etkilenmiş hem de bu görüşlere katkıda bulunmuşlardır.

3) Düşünürler, din adamları v 3) Düşünürler, din adamları v.b aracılığıyla Türk toplumu yeni din ve değerler bakımından eğitilmiştir. 4) Alp insan tipinin özelliklerine yenileri de eklenerek “Gazi” ve “Veli” insan tipi ortaya çıkmış.

5) Türkler İslamiyet’in bilimi üstün tuttuğunu görmüş 5) Türkler İslamiyet’in bilimi üstün tuttuğunu görmüş. Bilime gereken önemi vermişlerdir.

6) Batıya ilerledikçe Araplar ve İranlılarla ilişkiler artmış buna bağlı olarak aydınların dili üzerinde Arapça ve Farsça etkili olmuş ancak halkın dili bu etkiden uzak kalmıştır. Fakat orta ve yüksek öğretim dili ile bilim dili Arapça olmuştur. 7) Türkler İslamiyet’e geçerken Arap yazısını da almışlardır.

KARAHANLILAR 840’ta Uygur Devleti sona erince,Uygurlar ve başka toplumlar Karahanlı Devleti’ni kurdular ve 930’lu yıllarda “SATUK BUĞRA HAN” zamanında müslüman oldular.

Devlet 11. yüzyılda ikiye ayrıldı. Doğu Karahanlı Devleti Başkenti: Kaşgar En Ünlü Hükümdarı: Hasan Buğra Han Yıkılış Tarihi: 1130 Batı Karahanlı Devletinin başkenti: Semerkant En ünlü hükümdarlarından biri: Ebü İshak İbrahim’dir. Yıkılış Tarihi: 1212

İç Asya Müslüman Türkleri ve Karahanlı’larda Eğitimin Temel Özellikleri Bu toplumların Müslüman olmaları ve yerleşik hayata geçmeleri onların eğitimini olumlu yönde etkileyen iki temel etken olmuştur. Bu toplumların devlet adamları eğitim-öğretim ve bilimin gelişmesine önem vermişleridir. Medreseler kurulmuş ve yaygınlaştırılmıştır. Farabi,İbni Sina gibi dünya eğitim ve bilim tarihi için önemli isimler yetişmiştir. Eğitim tarihimizde, “eğitim bilimi”ne ilişkin ilk görüşler başta Farabi olmak üzere bu düşünürler tarından ileri sürülmüştür.

Karahanlı’larda Eğitim, Medreseler ve Öğretim Medreseler, İslam Eğitim Tarihinde mescitlerin öğretim için yetersiz kalması gibi sebeplerle ortaya çıkmıştır. Bu kurumların ortaya çıkışında Uygur Budist kurumlarının etkisi olduğu da düşünülmektedir. İlk medreselerin Orta Asya İslam kentlerinde ortaya çıktığı düşünülür.

Karahanlılar’da başlıca medreseler Taşkent, Yarkent, Buhara, Kaşgar, Semerkant,Balasagun gibi önemli kentlere kurmuşlardır. Bu şehirler bilim, kültür ve sanat merkezi halini almışlardır.

Bu Eğitsel ve Kültürel Zenginliği Sağlayan Bazı Türkler ve Uzmanlık Alanları Şöyledir; Farabi, Belhli Ebu Zeyd: Felsefe,Eğitim v.s. Biruni:Tabiiyat İbni Sina : Tıp,Felsefe,Eğitim

Ebu Süleyman Mehmet, Ebü Hayr İbni Baba : Tıp Musa Kardeşler, Buzicanlı Ebuvefa, Türkoğlu Ebulfadl, Ebü Belze: Matematik. Belhli Ebü Maşer, Ferganeli İbni Kesir: Astronomi, Geometri.

Türkçe ile Türk kültürünün en eski ve en önemli eserlerini veren isimler arasında Balasagunlu Yusuf, Kaşgarlı Mahmut, Ahmet Edip ve Ahmet Yesevi sayılabilir.

Karahan hükümdarlarının bilimseverliği ülkede bilim adamlarının çoğalması için uygun bir ortam oluşturdu.Karahan hükümdarları ülkenin her yerinde medreseleri yaygınlaştırmaya çalışmışlardır. Bunun bilim sevgisinin yanı sıra 2 sebebi daha vardı. Türk boylarının yeni inanışlarını pekiştirme , Medreselerden Şiilere karşı Sünni –Hanefi inançları pekiştirme konusunda yararlanma. Buğra Kara Han Ebu İshak İbrahim’in Semerkant’ta kurduğu bir medresenin vakıf belgesi günümüze kadar ulaşmıştır.

Peki medreselerin yapısı ve işleyişi nasıldı? Medrese bilim ve din adamları için toplantı yeri, Bir camisi, Çalışma Odaları, Kütüphanesi, Edeb öğretmeni için bir odası, Öğrenciler için küçük odaları, Avlusu, Bahçesi olan bir yapıydı.

Medreselerde çalışan başlıca kişiler olarak, Medreselerde görevlilere maaş verildiği gözlenmektedir. Ayrıca Karahanlı’larda BURSLU ÖĞRENCİ sistemine geçildiği de karşımıza çıkmaktadır. Medreselerde çalışan başlıca kişiler olarak, Hanifi Müderris, Kuran öğreten öğretmen, Öğrencilere burs dağıtan biri, İki hademe, Bekçi, KÜTÜPHANECİ sıralanabilir. Medreselerde ihtiyacı olanları doyurma, kurban sadaka, özel dini günlerdeki yardımlara para ayrıldığı bilinmektedir. Bu kurumun Sünni-Hanifi öğrencilere hizmet verdiği belirtilmektedir. Ancak şiilerde kendi mesheplerinin propagandasını yapmak için Darüllim denen okullar kurmuşlardır.

Hazırlayan Etem Can DOĞAN Ömer KILINÇER