Yrd. Doç. Dr Hamit ACEMOĞLU

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Normal Dağılım Dışındaki Teorik Dağılımlar
Advertisements

Bölüm 5 Örneklem ve Örneklem Dağılımları
Prof. Dr. Emel Gür İ.Ü C.T.F Çocuk Sağ. ve Hast. ABD
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ.
UYGULAMA II
Hastane İşletmeciliği Uzmanı GATA Organ Nakli Koordinatörü
DEMOGRAFİ (Nüfusbilim)
Yrd. Doç. Dr Hamit ACEMOĞLU
Kİ-KARE TESTLERİ A) Kİ-KARE DAĞILIMI VE ÖZELLİKLERİ
Hafta 01: Veri (Yrd.Doç.Dr. Levent AKSOY)
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Nicel / Nitel Verilerde Konum ve Değişim Ölçüleri
VERİ ÇEŞİTLERİ Doç. Dr. Turan SET
Veri Toplama, Verilerin Özetlenmesi ve Düzenlenmesi
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
TÜRETİLMİŞ VERİLER VE HASTALIK ÖLÇÜTLERİ
Karar Ağaçları İle Sınıflandırma
Kalp-Damar Sistemi Hastalıkları Hakkında Bilgi
Örnekleme ve Örneklem Dağılımları
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
TIPTA ÇALIŞMA DÜZENLERİ VE İSTATİSTİKTE TEMEL KAVRAMLAR
SORULAR-3.
Yard. Doç. Dr. Serkan ŞENDAĞ MAKÜ 2012, BURDUR
TEST İSTATİSTİĞİNİN SEÇİLMESİ
İSTATİSTİK VE MATEMATİK
Tıp Fakültesi 1 ve 4. Sınıflar Arasında Gözlük/Lens Kullanımı ve Öğrencilerin Lazer Göz Ameliyatına Bakış Açısı Hazırlayanlar*; Hatice Hancı, İsmail Tarduş,
Güzel DİŞCİGİL, Ayfer GEMALMAZ, Serpil DEMİRAĞ, Okay BAŞAK
PARAMETRİK ANALİZ TEKNİKLERİ
OBEZİTENİN ÖNLENMESİ VE FİZİKSEL AKTİVİTE
Amaç: Organ yetmezliği insidansı (toplumdaki hastalık sayısı oranı) tüm dünyada artmakta olup, organ nakli olmayı bekleyen hastalar da uygun organ beklerken.
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
yunus.hacettepe.edu.tr/~tonta/courses/spring2008/bby208/
VAKA-KONTROL ARAŞTIRMALARI
BİR ORGAN BİR HAYAT.
BİYOİSTATİSTİK TANIMLAR Dr.A.Tevfik SÜNTER
SAĞLIK ÖLÇÜTLERİ Dr. Naim Nur.
Konya n. Erbakan Üniversitesi
OBEZİTE DİYABET Eğitim Hemş.:Ayşe ÖZTÜRK.
21 - ÖLÇME SONUÇLARI ÜZERİNE İSTATİSTİKSEL İŞLEMLER
SAĞLIK DÜZEYİNİ BELİRLEYEN EPİDEMİYOLOJİK ÖLÇÜTLER (GÖSTERGELER)
Murat Api MD, PhD 1 Arastırmalarda konu secimi Hipotez kurulması Degiskenlerin ozellikleri Normal Dagılım.
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
Biyoistatistiğe Giriş: Temel Tanımlar ve Kavramlar
DEĞİŞKEN TİPLERİ ve SPSS’ de VERİTABANI HAZIRLANMASI.
İki Değişkenli Tablo ve Grafikler
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
İstatistik Bilimine Giriş
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
Ahmet ÖZSOY Gökhan ÇAKMAK
Herhangi bir konuyu incelemek amacıyla çalışmanın/araştırmaların planlanmasını, verilerin toplanmasını, değerlendirilmesini ve bir karara varılmasını sağlayan.
İKİ ÖRNEKLEM TESTLERİ Mann_Whitney U
Örnek: Kalple ilgili bir çalışmada 25 yaşındaki 24 erkek ve 40 yaşındaki 30 erkeğin sistolik kan basınçları ölçülmüştür. Elde edilen verilere göre 0.05.
Doç.Dr. FİKRET RAMAZANOĞLU Hazırlayanlar ELİF OFLU & K.TANYA ŞAMDAN
Hata ayıklama ve uç değerler
Lineer Regresyon. Amaç: Bu konu sonunda Tıp Fakültesi 1. sınıf öğrencilerinin çeşitli bağımsız değişkenleri kullanarak bir nümerik değişkenin değerini.
İstanbul Medipol Üniversitesi
HASTANE İSTATİSTİKLERİ (11) SKY 204. Epidemiyoloji Dersi
Teorik Dağılımlar: Diğer Dağılımlar
Sağlık Bilimleri Fakültesi
TEMEL BETİMLEYİCİ İSTATİSTİKLER
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Prof. Dr Hamit ACEMOĞLU Tıp Eğitimi AD
Kategorik Veri İki Bağımsız Grup
Tıp Fakültesi UYGULAMA 2
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Yrd. Doç. Dr Hamit ACEMOĞLU Veri çeşitleri Yrd. Doç. Dr Hamit ACEMOĞLU

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Öğrenim Hedefleri Bu konu sonunda öğrencilerin aşağıdaki hedeflere ulaşması beklenmektedir: Aşağıdaki terimleri tanımlayabilmeli Veri Değişken Parametre Toplum Örneklem İstatistik Censored (durdurulmuş) veri 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Değişkenleri sınıflandırabilmeli Aşağıdaki türetilmiş veri çeşitlerini açıklayabilmeli Yüzde Oran Orantı Hız 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 2500 öğrencisi olan bir okuldaki [evren ya da toplum] öğrencilerden rastgele seçilen 250 öğrencide [örneklem] boy ve ağırlık değişkenleri hakkında veri toplamaya karar verdiğimizi düşünelim. Öğrencilerin boy ve kilolarını inceleyerek şişmanlık durumlarının istatistik analizini yapmayı hedefleyebiliriz. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Araştırma yapmadaki öncelikli amaç bir konuyla ilgili veri (data) toplamaktır. Türkçe sözlükte “veri”, “Bir araştırmanın, bir tartışmanın, bir muhakemenin temeli olan ana öge, done” olarak tanımlanmaktadır. Verilerimizi elde ettiğimiz kaynağın tamamına “toplum” veya “evren” denir. Toplumun hakkında veri topladığımız özelliklerine ise “değişken” adı verilir. Değişkenleri birbirine olan etkileri açısından bağımlı değişken ve bağımsız değişken olarak sınıflandırabiliriz. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

Örneğin Kan basıncı ile Yaş, Cins, Sigara içme, Diyet alışkanlıkları, Sosyo-ekonomik durum, Yerleşim yeri gibi özellikler arasında ilişkilerin araştırıldığı bir çalışmada kan basıncı bağımlı, diğerleri bağımsız değişkenlerdir

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 İnceleyeceğimiz değişkeni toplumun tamamında araştırmak için kaynak, zaman ve imkanlarımız çoğunlukla yetersiz olacağından genelde toplumu temsil edebilecek bir grup birey yani “örneklem” hakkında veri toplarız. Eğer incelediğimiz değişken hakkında toplumun tamamından veri toplamışsak o zaman “değişken” ifadesi yerine “parametre” kullanmak daha uygun olur. Makale yazımında buna dikkat etmeliyiz. Değişken yerine parametre terimini kullanmak sık yapılan yanlışlardandır. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Elde ettiğimiz verileri yöntemli bir biçimde toplayıp sayı olarak belirtme, özetleme, analiz etme ve sonuç çıkarma işine ise “istatistik” denir. Değişkenler toplama yöntemine (sayma-ölçme) göre kategorik ve numerik olarak ikiye ayrılır. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

Kategorik değişkenler Nominal (Atanmış) ve Ordinal (Sıralı) olmak üzere ikiye ayrılır. Nominal değişkenlerde hangi kategorinin önce geleceği araştırmacının atamasına bağlıdır (1=kadın, 2=erkek olabileceği gibi 1=erkek, 2=kadın da olabilir). Sıralı değişkenlerde ise küçükten büyüğe, ya da büyükten küçüğe doğru bir sıra vardır (1=zayıf, 2=normal, 3=kilolu, 4=şişman, 5=aşırı şişman gibi). Belli bir sıralama (büyükten küçüğe gibi) vardır. Bir kategorik değişkenin sadece iki özelliği olması halinde ona binary (ikili) veya dichotomous (dikotom) değişken denir (evet/hayır; canlı/ölü gibi). 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Numerik değişken Değişkenimiz, sınıflardan oluşmak yerine belli sayıları alan numerik bir değişken de olabilir. Bu durumda da alınan değer tam sayılı (kesikli-discret) (Kaç kez doktora gittiniz? [4 kez] Hastane kaç yataklı? [60 yataklı] gibi) veya sürekli (continuous) (Boy [165,5 cm], Hemoglobin değeri [14,3 mg/dl] gibi) olabilir. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Değişken çeşitlerini ayırt edebilmek kullanılacak istatistiksel yöntemi seçerken ve SPSS’te analiz yaparken önemli olacak. Kategorik değişkenler sayı ve yüzde olarak gösterilirken numerik değişkenler ortalama ve standart sapma gibi ölçütlerle gösterilir. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Kategorik ve numerik verilerin ayırımı genellikle kesin olmakla birlikte bazen sıralı değişkenlerde kategori sayısı fazla olabilir. Bu durumlarda sıralı değişkenler kategorikmiş gibi muamele görebilir. Diğer taraftan, değişkenler SPSS tarafından ordinal, nominal ve numerik olarak ayırt edilir (tam sayılı ve sürekli numerik veriler aynı şekilde işlem görür). Örneğin ağrı şiddetini araştırdığımız bir ankette 1’den 7’ye kadar bir görsel analog skala kullanmış olabiliriz. Tanım olarak bu, sıralı kategorik bir değişken olmakla birlikte çeşitli gruplar arasında ağrı şiddetini karşılaştırmak için ortalamaları almamızda bir sakınca yoktur. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Veri toplarken değişkenimizin numerik olması halinde veriyi de numerik olarak toplamalıyız. Sınıflandırma yapmak istersek daha sonra kategorilere ayırabiliriz. Örneğin, yaş değişkenini sorgulayan bir ankette açık uçlu bir şekilde “Kaç yaşındasınız?:______” sorulmalıdır. Sorumuz “Kaç yaşındasınız? a) 20’den az, b) 20-40, c) 41-60 d) 60’dan fazla” şeklinde olmamalıdır. Veri çeşitlerini ayırt etmede önemli bir nokta da veri toplama sırasında karşımıza çıkmaktadır. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Türetilmiş veriler Tıpta yüzde, oran, orantı ve hız gibi türetilmiş verilerle de sıkça karşılaşırız. Hastalarımızın durumlarındaki değişimleri takip etmek için bulgularımızı genellikle yüzde olarak ifade ederiz. Örneğin “Astımlı hastamızın FEV1 değerlerinde tedavi sonrasında %30 iyileşme oldu” deriz. Bir bütünün iki parçasının birbirine bölünmesiyle oran (ratio) elde edilir. Örneğin, “Araştırmamızdaki kadın/erkek oranı 225/212 idi”. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

Bir toplumda belirli bir anda veya süre ORAN (RATIO)= içinde görülen “a” olay sayısı x k Aynı toplumda aynı anda veya sürede görülen “b” olay sayısı Oran = b a

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Bütünün parçalarından birinin bütüne bölünmesine ise orantı (proportion) denilir. Örneğin, “Araştırmamıza katılanların 225/437’si kadındı”. Orantıyı yüzde olarak ta ifade edebiliriz. Bu durumda “Araştırmamıza katılanların %51,5’i (225/437) kadındı.” deriz. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

Bir toplumda belirli bir anda veya süre a=sağlam grup b=hastalık veya olayla karşılaşan grup a+b=risk altındaki grup (toplum) a Bir toplumda belirli bir anda veya süre ORANTI (PROPORTION)= içinde görülen belirli bir olay sayısı x k Aynı toplumda aynı anda veya sürede çeşitli nedenlerle olan başvuru sayısı b Orantı= X k a+b

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Birey sayıları zamanla ilişkili olarak ifade edilmesi durumunda hız’dan (rate) bahsederiz. Hız, epidemiyolojik çalışmalarda sıkça kullanılan bir terimdir. Neonatal ölüm hızı (bir yıl içerisinde 0-28 günlükken ölen bebek sayısı/ bir yıldaki toplam doğum sayısı), kaba doğum hızı (her 1.000 kişilik nüfus başına yıllık doğum sayısı) hız terimine örnek olarak verilebilir. Diğer taraftan dilimizde “hız” olarak ifade edilen anne ölüm hızı (belli bir dönemde meydana gelen anne ölümlerinin aynı dönemdeki canlı doğumlara bölünmesi) aslında bir orandır. 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010

Bir toplumda belirli bir anda veya süre a=sağlam grup b=hastalık veya olayla karşılaşan grup a+b=risk altındaki grup (toplum) a Bir toplumda belirli bir anda veya süre HIZ (RATE)= içinde hasta kişi veya olay sayısı x k Aynı toplumun aynı anda veya süredeki toplam nüfusu, araştırmaya katılan kişi veya risk altındaki kişi sayısı Hız = b x k a+b

1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010 Durdurulmuş (censored) veri İki şekilde durdurulmuş veri söz konusu olabilir: Ölçümle elde edeceğimiz veriler için ölçüm aracımızın belli bir değerin üzerini veya aşağısını saptayamaması durumunda. Laboratuvarımızın sonuçları bildirirken aşırı yüksek ve aşırı düşük değerleri “hi” veya “low” olarak ifade edip gerçek değerini verememesi. Bazen de araştırmamız tamamlanmadan çeşitli nedenlerle (ölüm, yer değiştirme, araştırmaya katılmamaya karar verme...) hastalarımız ayrılabilirler. Bazen verilerimizin kesin durumu hakkında bilgimiz olmayabilir. Bu durumda durdurulmuş (censored, gizli) veriden bahsedebiliriz. Verilerimizin durdurulmuş olması istatistik açıdan istenmeyen bir durumdur. Mümkünse verinin gerçek değerini elde etmeliyiz veya sonuçlarımızı yazarken bu durumu belirtmeliyiz. Parmaktan kolesterol ölçümü yapan cihazların genelde 70 mg/dl ve altındaki değerleri okuyamayıp “low” olarak belirtmesini örnek olarak verebiliriz. Bu durumda ölçmek istediğimiz değişkenin son durumu hakkında veri elde edemeyebiliriz. Örneğin, iki farklı girişimin kilo vermedeki etkisini araştırdığımızı ve hastalarımızın her ay kilolarını ölçtüğümüzü düşünelim. Belli bir aşamada hastanın ayrılması durumunda araştırmanın sonlanma noktasındaki veriyi elde edemeyeceğiz 1. sınıf Biyoistatistik 2009-2010