SAĞLIK VE SİGORTA YÖNETİCİLERİ DERNEĞİ I.ULUSAL KONGRESİ KAMU HASTANE BİRLİKLERİ “KAMU HASTANE BİRLİKLERİ YAPILANMASININ SAĞLIK SEKTÖRÜNE ETKİLERİ” İstanbul Üniversitesi Yard. Doç. Dr. S. Haluk ÖZSARI İstanbul Üniversitesi Hastaneleri Genel Direktörü 10 Kasım 2012 / Antalya
İÇERİK Sistem, Sağlık sistemi ve makro bakış, Yaklaşım ve Öngörüler, Kritik Karar Noktaları, İstanbul Üniversitesi
SİSTEM SİSTEM = ÖRGÜTLENMİŞ BÜTÜN Bir veya daha çok amaca ulaşmak için, birbiriyle ilgili ve birbirine bağımlı bileşenin düzeni… SONUÇ; Her sistem başka sistemin alt sistemi, başkalarının üst sistemi, Karşılıklı bağımlılık + yapısal etkinin oluşturduğu davranışlar var, Sistemi oluşturanlar, görev bütünlüğü oluşturarak birleşir, İlişkiler ağı oluşur…
SAĞLIK SİSTEMİ Temel amacı; sağlığı geliştirmek olan bütün örgütlerin, kaynakların toplamı Sağlık sistemi kurabilmek için; insan kaynağı, finansman, bilgi, malzeme, ulaşım, iletişim ve yönetişim gerekir
SAĞLIK SİSTEMİ BİLEŞENLERİ (Roemer, 1991) 1.Ekonomik; Ülkenin sağlık durumu, Sağlık kaynakları üstünde doğrudan etkili, 2.Politik/ Tarihi; Politik tutum ve yönetsel yapı, 3.Kültürel; Toplumsal değer ve inanışlar, Dil ve kültürel kimlik, Din ve dini kuruluşlar, Aile yapısı,
SAĞLIK SİSTEMİ TEMEL İLKELERİ Ulaşılabilirlik Etkililik Verimlilik Hakkaniyet Kalite Sürdürülebilirlik
SAĞLIK SİSTEMİ’NE MAKRO BAKIŞ SUR, H., 2011 Sağlık Politikası Geliştirilmesi Sağlık hizmeti sunumu Sağlık hizmeti talebi (2) Girdi Ölçütleri (3) Süreç Ölçütleri (4) Çıktı Ölçütleri (5) Akıbet Ölçütleri Kaynaklar Faaliyetler & Yönetim Kalitesi Ürünler & Hizmetler ( a) Etki Ölçütleri Davranışlarda değişim Sağlık düzeyinde değişim ( b) Kalıcı etki Ölçütleri Sağlık Sistemi Çevre
SAĞLIK SİSTEMİ’NE MAKRO BAKIŞ BATALDEN, 2000 Öz-bakım Hasta- Hekim Mikro sistem Ulus Toplum/ sosyal sistem Makro- organizasyon
SAĞLIK SİSTEMİ’NE MAKRO BAKIŞ
YAKLAŞIM VE ÖNGÖRÜLER REKABET MALİYET KALİTE PROFESYONELLEŞME FİNANSMAN YAPISINDA DEĞİŞİKLİK İHTİYACI SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ÖLÇEK EKONOMİSİ MONOPOLLEŞME/GÜÇLER AYRILIĞI
KRİTİK KARAR NOKTALARI “SAĞLIK HİZMETİ” ARZ SAĞLIKLI KALMAK = SAĞLIK HAKKI Kapsayıcılık, Ulaşılabilirlik, Harcanana Değer Olma, Maliyet Etkililik, Verimlilik HAKKANİYET + KALİTE + SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK TALEP
KRİTİK KARAR NOKTALARI RELMAN, ACADEMİC MEDİCİNE, 1998 “PEK AZ DOKTOR VE HEMŞİRE, kendilerinin içinde hizmet verdiği sağlık sisteminde, ne olup bitiyor, sistem niye bu kadar hızla değişiyor, kendileri bu değişimin neresinde; BUNU ANLAYANLAR ARASINDADIR.”
VII.ULUSAL TIP BİLİŞİMİ KONGRESİ 2010 “SAĞLIK BİLGİ SİSTEMİ; PAYDAŞ BEKLENTİLERİ” İstanbul Üniversitesi
SAYGILARIMLA… Yard. Doç. Dr. S. Haluk ÖZSARI İstanbul Üniversitesi Hastaneleri Genel Direktörü İstanbul Üniversitesi