CHAPTER 2: BRANDS & BRAND MANAGEMENT

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
el ma 1Erdoğan ÖZTÜRK ma ma 2 Em re 3 E ren 4.
Advertisements

Yrd. Doç. Dr. Mustafa Akkol
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Strateji Tasarımı İlker acar.
Eğitim Programı Kurulum Aşamaları E. Savaş Başcı ASO 1. ORGANİZE SANAYİ BÖLGESİ AVRUPA BİLGİSAYAR YERKİNLİĞİ SERTİFİKASI EĞİTİM PROJESİ (OBİYEP)
FAKÜLTE/BÖLÜM/ YÜKSEKOKUL ADI STRATEJİK PLANLAMA SUNUMU Not:Süreçler değişebilir…
KİŞİSEL KAMP MALZEMEN Kamp malzemelerini şu ana başlıklar altında düşünebilirsin. Uyku malzemesi Yemek malzemesi Temizlik malzemesi Zorluklara karşı hazır.
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Bölümlendirme Hedef Pazar Konumlandırma
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ÖRNEKLEME DAĞILIŞLARI VE TAHMİNLEYİCİLERİN ÖZELLİKLERİ
MARKA YÖNETİMİ HAFTA V.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
Pazarlama Karma Elemanları: DAĞITIM
BEIER CÜMLE TAMAMLAMA TESTİ
ALIŞVERİŞ ALIŞKANLIKLARI ARAŞTIRMASI ÖZET SONUÇLARI Haziran 2001.
Yönetim Bilgi Sistemleri Şubat TAPU VE KADASTRO GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KIR ÇİÇEKLERİM’ E RakamlarImIz Akhisar Koleji 1/A.
Marka Konumlandırma Brand Positioning
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
PAZARIN BÖLÜMLERE AYRILMASI
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
Meslektaşlarımızın Ücret Almadan Hizmete Devam Etmesi. Haksız Rekabette Sorunlar.
HAZIRLAYAN:SAVAŞ TURAN AKKOYUNLU İLKÖĞRETİM OKULU 2/D SINIFI
ÖRNEKLEM VE ÖRNEKLEME Dr.A.Tevfik SÜNTER.
ARALARINDA ASAL SAYILAR
Gün Kitabın Adı ve Yazarı Okuduğu sayfa sayısı
Matematik 2 Örüntü Alıştırmaları.
Bulut bilişim için Üniversitelerimizde bilişim personeli yeterlikleri 18 Aralık 2013 – Aksaray Üniversitesi Bilişim Teknik Personeli Yeterlik Ölçeği Toplantısı.
Nisan 2012, Bilkent Ünivesitesi Kütüphanesi Umut Al Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması.
RESEARCHMODEL RESEARCH LAYOUT ARASTIRMAMODELI LOYALTY.
YENİ ÜRÜN GELİŞTİRME ve ÜRÜN YAŞAM SÜRECİ STRATEJİLERİ
DEĞİŞİM YÖNETİMİ Pervin GÖZENOĞLU.
I.BÖLÜM TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI KAVRAMI VE PAZARLAMA
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
© Copyright Sistem Mühendisliği Uygulama Hizmetleri®, Herkes İçin Bir Anahtar Kavram: “ Yaşam Alanı”
MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
1 DEĞİŞMEYİN !!!
STRATEJİK PLANLAMA SÜRECİ 2.1. Durum Analizi -Bahçe Ziraatı Programında halen 1. Sınıfta 43 öğrenci; 2. Sınıfta 60 öğrenci olmak.
T.C MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI STRATEJİ GELİŞTİRME BAŞKANLIĞI
1. 2 İşletmelerin genel amaçları 3 Değer Arttırma: İş letme piyasa de ğ erini hissedarları açısından maksimum yapmalıdır 4.
- 1 Web 2.0 Teknolojileri ve Uygulamaları Çalıştayı, 4 Aralık 2009, Beytepe-Ankara Umut Al Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü
Yeni Pazarlama Teknikleri
Bankacılık sektörü 2010 Ocak-Aralık dönemindeki gelişmeler Ocak 2011.
1 2 3 GÜVENLİK İÇİN ÖNCELİKLE RİSKİ YOK EDİLMELİDİR. RİSKİ YOK EDEMIYORSANIZ KORUNUN KKD; SİZİ KAZALARDAN KORUMAZ, SADECE KAZANIN ŞİDDETİNİ AZALTIR.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
AB SIĞIR VE DANA ETİ PAZAR DURUMU 22 Ekim AB TOPLAM BÜYÜKBAŞ HAYVAN VARLIĞI CANLI HAYVAN May / June SURVEY CANLI HAYVAN May / June SURVEY.
Çocuklar,sayılar arasındaki İlişkiyi fark ettiniz mi?
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
RASYONEL SAYILARLA TOPLAMA ve ÇIKARMA İŞLEMLERİ
Türkiye Bankalar Birliği 49. Genel Kurulu 1 Türkiye Ekonomisi ve Bankacılık Sistemindeki Gelişmeler Ersin Özince Türkiye Bankalar Birliği Yönetim Kurulu.
MÜŞTERİ YÖNELİMLİ PAZARLAMA STRATEJİSİ: HEDEF PAZAR İÇİN DEĞER YARATMA
Pazarlama Yönetimi Süreci
ECHİNODERMATA Kambriyen – Güncel tümüyle denizel Filum
DEĞERLER EĞİTİMİ DÜRÜSTLÜK.
ÖĞR. GRV. Ş.ENGIN ŞAHİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİSİ.
Diferansiyel Denklemler
Bölümün Amacı Bu bölümün amacı, örgütlerin peşinde koştukları hedeflerin türlerini ve yöneticilerin bu hedeflere ulaşmak için kullandıkları rekabetçi.
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA
Yenilik ve Yeni Ürün Altunışık-Özdemir-Torlak.
Yrd. Doç. Dr. Şule AYDIN TURAN
MÜŞTERİ İÇİN DEĞER YARATMA. “Müşteri değeri olgusu, müşteri tatmini unsurlarına ek olarak, ürünün rakipler arasından nasıl seçildiğini, seçim kriterlerinin.
8 Pazar Bölümleri ve Hedeflerin Belirlenmesi
PAZARLAMA İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR VE PAZARLAMA ANLAYIŞLARI
Bir Kooperatifin Başarısının Ölçümü
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
HEDEF PAZAR.
Sunum transkripti:

CHAPTER 2: BRANDS & BRAND MANAGEMENT BÖLÜM 2: MARKA KONUMLANDIRMA

ILETISIM TEMELLI MARKA YÖNETIMI Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen 10.04.2017

MARKA KONUMLANDIRMA KAVRAMI JACK TROUT AL RIES

1960’lı yılların sonlarında rekabetin yoğunlaşması nedeniyle, ürün ve markalar arasında önemli farkların kalmaması, işletmelerin kendi markaları ile rakiplerinin markaları arasında farklılık yaratma çabalarına girmelerine neden olmuştur. Konumlandırma kavramı ilk olarak 1972 yılında “Advertising Age” adlı dergide, Jack Trout ve Al Ries tarafından yazılan “The Positioning Era/Konumlandırma Zamanı” adlı bir dizi makale ile gündeme gelmiştir.

Ries ve Trout’a göre; Konumlandırma, zihinlerdeki beklentiler kapsamında markaya değerli bir yer oluşturma faaliyetidir. Bu faaliyet bir ürüne yapılan bir şey değildir. Olası müşterinin zihnine yapılan bir şeydir. Çünkü markalar zihinlerdeki görünümler odaklı konumlanmalıdırlar.

Bu tanımın açılımını yazarlar, şu şekilde açıklamaktadır. Konumlandırma, insanların zihinlerinde bir pencere bulmak ve daha sonra bu pencereyi açmak için yapılan bir çalışmadır. Bu çalışmada, doğru zaman ve koşullarda gerçekleştirilen iletişimin katkısı büyüktür.

Konumlandırma ürüne ne yaptığınız olmaktan ziyade, tüketicilerin zihnine ne yaptığınızdır. Konumlandırmanın başarılı olabilmesi için rakiplerden önce tüketicinin zihnine, bir ayırıcı özelliği kullanarak ilk giren olabilmek önemlidir.

Kotler; Konumlandırmanın; tüketicilerin bir markayı önemli ve ayrıcalıklı özelliklerine göre tanımlamaları anlamına geldiğini yani, Tüketicinin zihninde bir markanın rakiplerine oranla hangi konumda yer aldığı ölçütünün önemli olduğunu savunmaktadır.

Kotler ayrıca, Günümüzün rekabet ortamında, işletmelerin, ulaşmaları gereken Pazar bölümlerine karar verdikten sonra her bir Pazar bölümü için farklı konumlandırmalar bulmaları gerektiğini belirtmektedir.

Aaker, hedef kitlelerle iletişim kurarak rakip markalara göre daha farklı ve ayrıcalıklı özellikler sunulduğunu gösteren marka kimliği ve değeri ile etkileşim içinde bulunan önemli stratejinin konumlandırma olarak adlandırılması gerektiğini iddia etmiştir.

Lamp vd. ise, Konumlandırma, işletmelerin potansiyel müşterilerin bir markayla ilgili görüşlerini belirlemek ve etkilemek için uygun pazarlama karması oluşturmak demektir.

Konumlandırma kavramı içinde var olması gereken özellikler şunlardır: Mevcut veya potansiyel tüketici eğilimlerine yönelik olmalıdır. Tüketicinin belirli bir markaya yönelik düşünceler olarak algıladığı konumlandırma, ürünün somut özelliklerinden çok soyut özelliklerinin zihinsel olarak algılanması temeline dayanır.

Konumlandırma çalışmasının başında yapılan araştırmada, tüketici gereksinimleri, eğilimleri, algılamaları, tutumları, ürünleri kullanma nedenleri ve belirli konumlandırmalara gösterdikleri tepkiler incelenmelidir.

Marka yönünden bakıldığında, marka konumlandırma; Markanın rakiplerden farklılaştırılmasıdır. Tüketici yönünden bakıldığında ise; Markanın belirli bir pazarda sahip olduğu yerdir.

KONUMLANDIRMA KARARI Bir markaya ilişkin konumlandırma kararı almak için öncelikle hedef pazarın ve rekabetin özelliklerini ayrıntılı olarak incelemek gerekir. Belirli bir hedef pazarın özellik kriterleri dikkate alınarak seçilmesi ve rakip markaların farklı ve benzer yönlerinin analiz edilerek oluşturulan ayrışma ile seçilen hedef pazarda zihinsel farklılaşma yaratılması gerekir.

Kısaca, ulaşılması amaçlanan pazarın farklı özellikleri, rakiplerin kim olduğu, özellikleri, markanın rakip markalardan hangi konularda ve ne derecede farklı olduğu ve hangi konularda benzeştiği konuları marka konumlandırma kararı alma sürecinin başında incelenmelidir. Bu doğrultu da hedef pazarın ve rekabet çevresinin çözümlenmesinin konumlandırma kararı almadan önce gerçekleştirilmesi gerekir.

Hedef Pazar Analizi a) Pazar Bölümlendirilmesi, Seçimi b) Pazar Trendleri Rekabet Çerçevesinin Analizi a) Ürün/Marka Farklılığı b) Ürün/Marka Üstünlüğü c) Ürün/Marka Benzerliği

Kolay ulaşılabilir olma, Benzer özellikler taşıma, Kar sağlayıcı olma. HEDEF PAZAR ANALİZİ Pazar Bölümlendirilmesi; başarılı olabilmesi için, bölümlendirmede kullanılacak değişkenlerin bazı kriterlere sahip olmaları gerekir. Önemli ve sağlam olma, Ölçülebilir olma, Kolay ulaşılabilir olma, Benzer özellikler taşıma, Kar sağlayıcı olma.

Pazar bölümlendirmede genel eğilim, iki ölçüte göre gerçekleştirme yönündedir. 1-Tüketici Özelliklerine Göre Bölümlendirme 2-Tüketiciyi Davranışsallık Yönünden Bölümlendirme

1-Tüketici Özelliklerine Göre Bölümlendirme: Bu Pazar bölümleme türünde amaç, tüketiciyi psikografik, demografik ve coğrafi yönlerden değerlendirip benzer kümelere ayırmaktır. Psikografik Değerler; İnançlar, Değerler, (Hedonik, Empati, Kendini Gerçekleştirme) Fikir, Tutum

2-Tüketiciyi Davranışsallık Yönünden Bölümlendirme: Tüketicilerin markayı veya ürünü hangi nedenlerle, ne şekilde, hangi nicelikte ve hangi duygu, davranış boyutunda kullandıklarını belirlemek, davranışsal bölümlendirmenin temel esaslarını oluşturur. Kısacası, bu bölümlendirme türünde, kullanıcı statüsü, kullanım oranı, kullanım nedeni, beklenen yararlar ve marka sadakat düzeyi saptanılarak bu saptama doğrultusunda benzer kümeler meydana getirilmeye çalışılır.

Pazar bölümlendirmede, markaya olan sadakat düzeyine odaklanma ise marka yaratma açısından oldukça etkili ve önemlidir. Dönüşüm modeli, marka tüketicilerini sadakat düzeylerine göre dört gruba ayırmaktadır. 1-Değiştirme olanağı yüksek olanlar 2-Değiştirmeye açık olanlar 3-Değiştirmeyi düşünmeyenler 4-Sadakat düzeyi çok yüksek olanlar

Dönüşüm modeli, markayı kullanmayanları da, kullanma olasılıklarına göre dört farklı grup halinde ele almaktadır. 1-Ulaşılması çok güç olanlar 2-Ulaşılması çok güç olmayanlar 3-Çelişkili olan kararsızlar 4-Ulaşılabilirler

PAZAR TRENDLERİ Hedef pazarın kategori yönündeki mevcut ve olası eğilimleri, marka konumlandırma temasının belirlenmesi açısından büyük önem taşır. Örneğin; bir yemeklik yağ markasının Pazar trendlerine yönelik yaptığı bir araştırmada üç farklı ancak birbiri ile bağlantılı trend saptadığı varsayılırsa; a) Kalp sağlığına verilen önemin artması b) Kalp sağlığı ile beslenme arasında ilişki olduğuna yönelik bilgilere olan ilginin yaygınlaşması c) Doymamış yağlara olan büyük ilgi ve talep

Rekabet Çerçevesinin Analizi Hedef pazarın özelliklerini, rekabet çerçevesinden değerlendirmek gerekir. Çünkü rakip markalarda bölümlendirmeler yaparak belirli gruplara yönelmişlerdir. Aaker, rekabet çerçevesi kapsamında, rakip markaların konumlandırmaları, imajları, güçlü ve zayıf yönleri şeklinde ele alınması gerektiğini söylemektedir.

KONUMLANDIRMA TÜRLERİ 1-Yeni Markaların Konumlandırılması 2-Mevcut Markaların Konumlandırılması 3-Yeniden Konumlandırma

MARKA KONUMLANDIRMA ÖLÇÜTLERİ Benzersizlik İnanılırlık ve Güvenilirlik Gereksinim Karşılama Netlik Tutarlılık

MARKA KONUMLANDIRMA STRATEJİLERİ 1-Ürün Özelliklerine (Rasyonel Yarar) Göre Konumlandırma 2-Ürün Sınıfına Göre Konumlandırma 3-Duygusal Yararlara Göre Konumlandırma 4-Rasyonel ve Duygusal Yarar Birleşimine Göre Konumlandırma

5-Kullanıma Göre Konumlandırma 6-Kullanıcıya Göre Konumlandırma 7-Bir Coğrafi Alana Göre Konumlandırma 8-Fiyat-Kalite Esasına Göre Konumlandırma

Ürün Özelliklerine (Rasyonel Yarar) Göre Konumlandırma Becel yağı içerdiği maddelerle, kolesterol oluşumunu engellediğini vurgular, 7 Up (uncola) (kolasız) Kola değil

Ürün Sınıfına Göre Konumlandırma Baş ağrısı-MİNOSET-ASPİRİN Acıktığımızda-Mc Donald

Duygusal Yararlara Göre Konumlandırma Nokia-”Connecting people” Pepsi-”Yeni Neslin Seçimi” Nike-”Just do it”

Rasyonel ve Duygusal Yarar Birleşimine Göre Konumlandırma Diş macunu markası “içeriğindeki maddeler ile dişlerinizi tartarlardan kurtararak harika görünmenizi sağlar.”

Kullanıma Göre Konumlandırma Bir çamaşır deterjanının “renklilerinizi daha renkli yapar.” kullanım nedenine; Bir bulaşık deterjanının sadece tableti göze koyarak “dünyalar kadar bulaşığı yıkar” vurgulaması kullanım şekline dayalı konumlandırmadır.

Kullanıcıya Göre Konumlandırma Apple bilgisayarlarının ve yazılımlarının özellikle grafik tasarımcılar için uygun olduğu savını ileri sürer.

Bir Coğrafi Alana Göre Konumlandırma Japon elektronik ürünleri Japon yemeklerinden daha çok tutulurken, Fransız modası da Fransız elektronik ürünlerinden daha çok kabul görmektedir.

Fiyat-Kalite Esasına Göre Konumlandırma Nike,bir spor ayakkabısı modelini “Yürüyüş için” diyerek kullanıma göre konumlandırma yaparken, Adidas’da bir spor ayakkabısı modelini aynı şekilde “Yürüyüş ayakkabısı” olarak konumlandırmıştır.

Aaker, “Bir marka tarafından müşteriye değer sağlayan fonksiyonel, duygusal ve fiyat faydalarının özetlendiği bir anlatımdır.” Bu kavramlar;

“İpana dişlerinizi bembeyaz yapar.” Fonksiyonel Yarar “İpana dişlerinizi bembeyaz yapar.”

Duygusal Yarar Güven, çoşku, önemlilik, güçlülük ve dayanıklılık, cana yakınlık İpana’nın dişleri bembeyaz yaptığı için tüketiciler tarafından beğenilme isteği olabilir.

Fiyat Yararı Daha fazla paraya daha fazlası Aynı paraya daha fazlası Daha az paraya aynısı Çok daha az paraya daha azı Daha az paraya daha fazlası

DINLEDIGINIZ IÇIN TEŞEKKÜR EDERIM A.ÖZMEN 10.04.2017 Yrd. Doç. Dr. Alparslan Özmen