İ.İ.B.F. İngilizce İşletme Bölümü İŞ HAYATI VERİ MADENCİLİĞİ İLE İSTATİSTİK UYGULAMALARINI YENİDEN KEŞFEDİYOR. Şule Özmen Marmara Universitesi İ.İ.B.F. İngilizce İşletme Bölümü sozmen@marmara.edu.tr sozmen@ yore.com.tr URL: http://suleozmen.marmara.edu.tr Coğu hocalarımın öğretim üyesi arkadaslarımın istatistiğe giriş dersi verdiğini tahmin ediyorum. İlk derse anlattığımız giriş de öğrencilerimize şunu söyleriz. Elimizde topladığımız onlarca yuzlerce veri var bunları sınıflandırarark çeşitli grafik ve tablolar kullanarak amlanlı bilgiler haline getirmeye çalışırız. Şimdi bakıyorm. Verş madenciliği ürünleri pazarlayan firmalar sanki istatistiğe giriş dersi anlatıyorlar. Bu çağ bizim çağımız. Tüm genc aradaşların bence buyeni araçları bu yazılımlarıj nasıl kullanıldığını öğrenmesi ilgi duyması gerekir.
İçerik Veri Madenciliği Nedir? Veri Madenciliğinin Kullanım Amaçları Örnek uygulama: Kampanya yönetimi SPSS AnswerTree uygulama Örneği Sonuç
Veri Madenciliği Nedir? veri ambarlarındaki tutulan çok çeşitli ve çok miktarda veriye dayanarak daha önce keşfedilmemiş bilgileri ortaya çıkarmak, bunları karar verme ve eylem planını gerçekleştirmek için kullanma sürecidir. (Swift, 2001)
İşletmelerde istatistik ve kullanım amacı Verilerin toplanması, Sınıflandırılması, Grafik ve tablolarla sunulması Analiz edilerek ana kütle ile ilgili tahminlerde bulunulması Amaç belirsizliği azalmak ve isabetli karar almak için verilerden bilgi üretmek
Veri madenciliğinin çıkışı 1990 larda ortaya çıktı Hızla yaygınlaştı Verilerin depolandığı veri ambarı projeleri önem kazandı Bilişim teknolojisiyle ÇOK miktarda veri Daha HIZLI Toplanmakta, işlenmekte ve Bilgi üretimi çoğalmakta
Veri madenciliği ve istatistik Veri madenciliği istatistiğn teknolojiyle bütünleşmesi sonucu oluşan bir bilgi üretme aracı. Veri madeninden anlamlı bilgiler çıkarma yöntemleri
İstatistik ve istatistikçiler açısından önemi İstatistiğin uygulamacılar, kullanıcılar tarafından yeniden keşfedilmesine olanak sağladı.
Veri madenciliğinin işletmelerde pazarlamaya yönelik kullanım amaçlarına örnekler Çapraz satış Kredi riski yüksek müşteriler Hilekarlık tesbiti Basket analizleri Kampanya yönetimi Dağıtım kanalı performans analizleri Proses kontrol, kalite kontrol Envanter yönetimi Hedef pazarların belirlenmesi Müşteri memnuniyetinin belirlenmesi (hangi müşteriler, neden-hangi özellikler) Kaybedilen müşteriler (Kimler, niye) Karlı müşteriler – zarar edilen müşteriler
Örnek uygulama: Kampanya Yönetimi Çapraz satış kampanyası Amaç: ödeme davranışı “iyi” olan bireysel kredi kullanıcılarına “kredi kartı” sunmaktır. İyi müşterinin ölçülebilir tanımı Kredi ödemesini Süresi içinde yapanlar (geciktirmeyenler) Kredi ödemesini “x” süresinden az geciktirenler Kredi ödemesini “x” kezden az geciktirenler
SPSS AnswerTree demo program Presentation of SPSS AnswerTree demo program
Sonuç-1 Yoğun rekabet ortamında çalışan işletmeler kendilerini farklılaştırabilmek için bilgiyi etkin ve verimli bir biçimde kullanma yoluna gitmektedirler Bilgiyi elde etmek için eskiden beri kullanılmakta olan yöntemlerin en önemlilerinden biri olan istatistiksel yöntemlerin sağladığı faydayı gören iş dünyası istatistik uygulamalarını adeta yeniden keşfetmeye başlamışlardır.
Sonuç-2 “.....Veri ambarları ve veri madenciliği uygulamaları sayesinde, pazarlamacılar ile bilgi işlemciler ayrılmaz kardeşler olmaya başlamışlardır. Yepyeni bir “pazarlamacı” kavramı ortaya çıkacaktır. İstatistik ve yöneylem araştırması bilmeyen pazarlamacıların devri kapanacaktır...”
İstatistikler ve istatistiksel analizler her alanda her zaman çok önem taşımıştır. Günümüzde farklı olan bilgisayar, internet teknolojilerinin sağladığı olanaklardır. İstatistiğin öneminin daha fazla kişi tarafından anlaşılmasıdır.
?