VYGOTSY’NİN DÜŞÜNCE VE DİL GELİŞİMİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Arş. Gör. Ceyhun OZAN Eğitim Programları ve Öğretim
Advertisements

Bilişsel Gelişim?.
MANTIK Mantığın Konusu.
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
A-BİLİŞSEL GELİŞİM İlk İki Yılda Görülen Bilişsel Gelişim : Bebek doğumunun ilk gününden itibaren çevresini keşfetme çabasına başlar. Keşif çabasında.
ZiHiNSEL ÖZELLiKLER.
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
Zor insanla başa çıkma yolları
ERGENLİK DÖNEMİ VE ÖZELLİKLERİ
SOYUT İŞLEMLER DÖNEMİ.
İLETİŞİM SORUNLARI.
EMPİRİZM.
ÖĞRENME YÖNTEMLERİ.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTİPLE İNTELLİGENCE MI TEORY)
Çok Kültürlü Bir Bakış Açısına Göre Çocuklar
BÖLÜM 15 Algı ve Okul.
MUTLAK DEĞERLENDİRME Elif Tuba BEYDİLLİ.
SLAYTI MUTLAKA SESLİ İZLEYİNİZ… İYİ SEYİRLER…
BÖLÜM 1. BÖLÜM 1 Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler B) Gelişimin Doğası Biyolojik, Bilişsel ve Sosyo-Duygusal Süreçler Gelişim Dönemleri.
Tuncay Yavuz ÖZDEMİR Eğitim Psikolojisi/BÖTE
Okul Rehberlik Servisi
Ahlak Gelişimi.
KONU: OKUMA ALIŞKANLIĞI
PSİKOLOJİ EĞİTİM.
BİLİŞSEL (KOGNİTİF) GELİŞİM
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 12 Öğrenmek İçin Okuma.
BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM. BÖLÜM 9 ERKEN ÇOCUKLUKTA BİLİŞSEL GELİŞİM.
BİR YAŞAM TARZI OLARAK SPOR Doç.Dr.Sebahattin DEVECİOĞLU
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
BİLİŞSEL VE DİL GELİŞİMİ
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
ÇOCUK GELİŞİMİNE FARKLI BAKIŞ AÇILARI
BÖLÜM 10 ERKEN ÇOCUKLUKTA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
DUYGUSAL GELİŞİM Duygu: Ansızın şiddet ve yoğunluk düzeyi değişebilen yansıma veya tepki olarak hissedilen içsel yaşantılardır.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 5 Birey, Toplum ve Başkaları: Sosyal Beceriler.
BRUNER’İN BİLİŞSEL GELİŞİM DÖNEMLERİ
ARKADAŞ İLİŞKİLERİ.
DİL NEDİR? Dil veya lîsan, insanlar arasında anlaşmayı sağlayan doğal bir araç, kendisine özgü kuralları olan ve ancak bu kurallar içerisinde gelişen canlı.
TÖREL- AHLAK GELİŞİMİ AHLAK; Bir toplumda bireylerin tümü için geçerli ve uyulması gereken davranışlar, kurallar bütünlüğüdür. AHLAKLI OLMA; Toplumun gelenek,
ÇATALCA ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ ERGENLİK DÖNEMİ SUNUSU
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
Lev Vygotsky.
Prof. Dr. Ahmet Arıkan (Hilal Gülkılık’tan alınmıştır)
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bilişsel Gelişim Çocukluk Çağı 1.
DİL GELİŞİMİ.
OYUN KURAMLARI Doç. Dr. Ender DURUALP.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
GENÇLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ
Dil Gelişimi Dil, sözlü ve yazılı göstergelerden oluşan ve insanları diğer canlı türlerinden ayırt ettiği öne sürülen simgesel bir iletişim sistemidir.

TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
DİL VE İLETİŞİM BOZUKLUKLARI Sağlık Bilimleri Fakültesi
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR. Kazanımlar Bu üniteyi tamamladığınızda aşağıdaki hedeflere ulaşmanız beklenmektedir: Gelişimle ilişkili olan.
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
OKUL DÖNEMİNDE GELİŞİM 6-11 YAŞ
JEROME BRUNER’in Bilişsel Gelişim Teorisi
Sosyo-Kültürel Gelişim Kuramı Lev Semyonovich Vygotsky
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

VYGOTSY’NİN DÜŞÜNCE VE DİL GELİŞİMİ ÜZERİNE GÖRÜŞLERİ *Vygotsky çocukta düşünce ve dil teorisini kurarken düşünce ve dil üzerine önceden çalışmış diğer teorileri incelemekten ziyade Piaget’e yönelmiştir. *Evet vygotsky piaget i çok eleştirmiştir.Bu eleştirilerine rağmen vygotsky için piaget in dil ve düşünce teorisinin önemi çocuk muhakemesini büyüklerinki ile karşılaştırarak sahip olduğu eksiklikleri vurgulamak yerine çocuğun nelere sahip olduğuna odaklanmasında yani ilk kez nicelik yerine niteliğe önem verilmiş olmasında yatmaktadır.Çünkü Piaget ten önce gelişim pskolojisinde var olan düşünce gereği çocukların yapabildiklerini yetişkinlerle kıyaslayarak değerlendiren yaklaşımın piaget tarafından bozulması ve çocuk düşüncesini kendine özgün nitelikleri ile incelemiş olması başlı başına bir ‘’devrim’’ dir. *Gelişim psikolojisi alanına vygotsky nin kazandırdığı sosyo-kültürel bakış açısının önemi:onun yaşadığı dönemlerde çocuk psikolojisine büyük ölçüde piaget in de katkılarıyla hakim olmuş olan bilişsel gelişimde ‘’ genetik’’ faktörün ön plana çıkmasına bir tepki içeriyor olmasıdır.

*Dil gelişimi üzerine bir teori ilk kez hem piaget in geliştirdiği genetik psikolojiyi göz önüne alıyor hem de çocuğun bilişsel gelişimini eğitimle ve çevresiyle ilişkilendirerek açıklıyordu. *Vygotsky nin dil ve düşünce ile ilgili görüşlerine geçmeden,çalışmalarına yön veren iki temel özelliği olduğunu belirtmek gerekir. 1)Felsefeden geniş ölçüde beslenen teorilerinin deneysel bir zemine oturtulması 2)Çocuk düşüncesi ve dili konusunda bir birim üzerine kurmuş olduğu formüllerin konunu diğer bölümlerinde de uyarlanabilir yani bütüncül olmasıdır ÖNEMLİ!!!!! **Çalışmalarının bütüncül özelliğinden dolayı okul öncesi çocuğun konuşmasına dair geliştirdiği bir formül okul çağındaki yazmayı öğrenmesi ile birleşir ve böylece teoride boşluklara düşmeksizin genel bir düşünce ve dil teorisinden bahsetmek mümkün olur.Aynı formül hem okul öncesi,hem okul çağı,hem ergenlik,yetişkin ve yetişkin şizofreni hastalarında uygulandığında bile teori de kesintisizlik söz konusudur.

BEN MERKEZCİLİK ÜZERİNE VYGOTSKY VE PİAGET İN GÖRÜŞ FARKLILIKLARI Piaget in Çocukta Dil Ve Düşünce Gelişimi Teorisi İçerisinde Benmerkezcilik Piaget e göre çocukta benmerkezciliğin özellikleri şöyle toparlanabilir. 1)Benmerkezci konuşma yalnızken değil birileri ile etkileşim içindeyken vuku bulur.Yani bu ne demek çocuk küçükken bir toplum içerisindeyken diğer akranları ile bir iletişim kaygısı yoktur.Sadece kendi isteklerini dile getirip cevap beklemez karşısındakinin onu dinleyip dinlemediğini umursamaz. 2)Çocuk benmerkezci konuşmanın yanılsaması altındayken aslında kimse ile doğrudan konuşmaz. 3)Ben merkezci konuşma sesli olup dışsal konuşmanın özelliklerine sahiptir.

Vygotsky’nin Çocukta Dil Ve Düşünce Teorisi İçerisinde Benmerkezcilik Vygotsky’nin Çocukta Dil Ve Düşünce Teorisi İçerisinde Benmerkezcilik *Vygotsky’nin düşünce ve konuşma gelişim modelinde sosyallikten bireyselliğe doğru bir gidişat vardır. *Vygotsky’nin konuşma gelişim şemasında ilk evre ‘’sosyal konuşma’’dır.Vygotsky e göre konuşmanın amacı bebeklikten itibaren iletişim ve sosyal ilişki kurmaktır. *İkinci evre benmerkezci konuşma olup Piaget’in formüle ettiğinden farklı olarak çocuğun düşüncesine uzun süre eşlik etmez sadece belli durumlarda ortaya çıkar.Benerkezci konuşma gerginliğin dışa vurulması ve duyguların boşalımı için gerekli ve problem çözümü için planlamadır. *Üçüncü evre ise içsel konuşmadır.İçsel konuşma düşünceyi sesten soyutlar.Yani çocukken konuşarak dile getirdğimiz duygular yaş ilerdedikçe düşünceye dönüşür.Ama düşünce yapısı değişmez.

FARKLAR 1)Piaget e göre benmerkezci konuşma belli bi yaştan sonra kaybolur gider.Fakat Vygotsky e göre benmerkezci konuşma kaybolmaz sadece içsel bir konuşmaya dönüşür. 2)Piaget in tersine Vygotsky düşünce ve konuşma gelişim modelinde bireysellikten sosyalliğe değil sosyallikten bireyselliğe doğru bir gidişat olduğunu savunmuştur.

ÇOCUKTA EĞİTİM VE OLGUNLAŞMANIN ROLÜ ÜZERİNE VYGOTSKY VE PİAGET İN GÖRÜŞ FARKLILIKLARI *Vygotsky ‘’Bizim piaget le ayrıldığımız en önemli nokta onun gelişimle eğitimi birbirinden ayrı konular olarak görmesidir’’der.Piaget in genetik görüşüne göre çocuk uygun yaşa geldiğinde yaşının gerektirdiği becerileri yerine getirebilir.Ama vygotsky bazı fonksiyonların çocuk bunları yapabilmek için gerekli yaşa gelse de olgunlaşma ile gerçekleşmediklerine dikkat çeker ve ‘’Dilsel çağ adı verilen konuşma ve yazmanın en hızlı geliştiği 6-8 yaşlarında çocuklar için yazma neden daha zordur’’diye sormaktadır. ÖNEMLİ!!!! ***Bu kitapta çok uzun bir dille anlatılmış biz kısaca şöyle özetleyebiliriz:’’yazılı konuşma sözel konuşmanın melodik ve ifade edici süregelen kalitesinden yoksundur.Yazmayı öğrenmek için çocuk konuşmanın duyusal yönünden ayrılmalıdır.Çocuğun ketlenmesine yol açan sebep yazma dilinin soyut kalitesidir.Yoksa küçük kasların yada diğer fonksiyonların yetersizliği değildir.Yani Vygotsky e göre yazma olgunlaşmanın haricinde gelişen ve dışarıdan eğitim alma yoluyla öğrenilen bir süreçtir.

ÇOCUKTA KAVRAM GELİŞİMİ ÜZERİNE VYGOTSKY VE PİAGET İN GÖRÜŞ FARKLILIKLARI *Piaget çocuklukta edinilen kavramları ikiye ayırır ilki çocuğun programlı herhangi bir eğitim ve yönlendirmeye tabi tutulmadan,içinde bulunduğu yaş gereği kendiliğinden oluşan kavramlardır.İkincisi ise yetişkinler ile yetişkinlerin dünyasının hüküm sürdüğü okulda öğrenilenlerin etkisi ile bilinçli bir şekilde öğrenilen kendiliğinden gelişmeyen kavramlardır. *Vygotsky aslında bu kavramlar arasında piaget in belirttiği türden bir ayrım yapılmayacağını söyler ve ona göre her iki proses de en başından beri birbirini etkiler ikisi de tek bir prosesin ‘’kavram gelişiminin’’ parçasıdır.Her yaşta kavram genelleştirme yoluyla bir temsil edici kelime içerisinde şekillenir yaşla beraber kelime nin anlamı evrimleşir.Örnek olarak:çocuk sömürge kelimesini öğrenir ilk başlarda ona pek bir şey ifade etmeyen bu bu kavrama zamanla yeni anlamlar yükleyerek bu kelimeyi geliştirir.