İDEALİZM NEDİR ?.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

Felsefenin Neliği Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
DÜNYA FELSEFE GÜNÜ.
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
VARLIK FELSEFESİ (ONTOLOJİ)
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri S.17-27
EĞİTİMDE AMAÇLAR VE FELSEFE
Felsefe Nedir? Aristoteles'in ünlü yapıtı Metafizik
Felsefe Haftası.
GENEL BİYOLOJİYE GİRİŞ
FİLOZOFLAR ALBÜMÜ SOCRATES Bilmek, hatırlamaktır.
HEMŞİRELİK FELSEFESİ HATİCE OLTULUOĞLU.
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
Eğitim Psikolojisi Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
İdealist Eğitim Felsefesi
REALİZİM İDEALİZM.
Felsefenin Analitik ve Sentetik İşlevi
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
TOPLUMCU GERÇEKÇİLİK (Sosyal Realizm)
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
Hazırlayan:Ahmet DEMiR
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
ÜNİTE 2: FELSEFİ AKIMLARI
DİZİMBİLİM (SÖZDİZİMİ)
ERDEMLİLİK.
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
SANAT(ESTETİK)FELSEFESİ
Evrensel Ahlak Yasasının Varlığını Kabul Edenler
BİLGİ FELSEFESİ (Epistemoloji)
ESTETİK VE SANAT FELSEFESİ
SANAT FELSEFESİ Sercan KALKAN Felsefe Öğretmeni.
SANATTA GÜZELLİK ANLAYIŞI
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
STRUKTURCULAR Psikolojinin bir bilim olarak ortaya çıkışına eşlik eden ve doğa bilimlerinden esinlenen bir yaklaşımdır. 1879’da Alman psikolog WILHELM.
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
Klasik Sosyoloji Tarihi
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
Varoluşçuluk Temelini özgürlüğe dayandıran varoluşçuluk özgürlük ile insanın kendi kendini yarattığını savunur. Bilgi edinmenin yolu sezgidir. Özgürlük,
Beyşehir Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
VARLIK FELSEFESİ Ünite III ONTOLOJİ.
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
SANAT FELSEFESİ.
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
BİLGİ FELSEFESİ  BİLGİNİN OLUŞUM SÜRECİ  BİLGİ TÜRLERİ.
Pozitivizm A. Comte.
FELSEFİ DÜŞÜNCENİ N NİTELİKLERİ. İnsan için önemli olan yalnızca felsefe okumak ve felsefeyi bilmek değildir, felsefe yapmaktır, felsefi davranabilmek.
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
ORTA VE YENİÇAĞDA PSİKOLOJİNİN GELİŞİMİ VE ÇEŞİTLİ PSİKOLOJİK AKIMLAR
Elealı Zenon Sofistler Septikler
Nitel Araştırmanın Kuramsal Temelleri
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
Bilim ve Felsefe-DEVAM
FELSEFE HAZIRLAYANIN; ADI:ERAY SOYADI:DEĞER SINIFI:11-B NO:188 KONU:BİLGİNİN KAYNAĞI KONUSUNDAKİ AKIMLAR.
ÜTOPYALAR Ahmet Taşer 11-A Ütopya Ne Demektir ? Ütopya, aslında olmayan, tasarlanmış olan ideal toplum ve devlet şekli anlamı taşır. Ütopyalar,
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
Varlığı iki başlıkta inceleyebiliriz: Varlık Felsefesinin alanları:
İnsanın duyumsanabilir veya düşünülebilir olanlara dair sezgi, gözlem veya akıl yürütme etkinlikleriyle ulaştığı betimlemeler veya yaptığı belirlemeler.
VARLIK FELSEFES İ 10.SINIF VARLIK FELSEFESİNİN KONUSU VE PROBLEMLERİ İnsan; ne olduğunu, nasıl olduğunu, nereden gelip nereye gittiğini, yerküreyi, güneşi,
B İ LG İ KURAMI. 1.ÜN İ TE: İ NSAN VE B İ LG İ 2.B İ LG İ N İ N DE Ğ ER İ, KAYNA Ğ I, DO Ğ RULU Ğ U 3.ÜN İ TE: B İ LG İ VE TOPLUMSAL HAYAT 4.ÜN İ TE:
Sunum transkripti:

İDEALİZM NEDİR ?

İdealizm, felsefede, en geniş anlamıyla, tinsel güçlerin evrendeki tüm süreçleri ya da olup bitenleri belirlediğini savunan tüm felsefe öğretilerini içerecek biçimde kullanılan terim. Var olan her şeyi "düşünce"ye bağlayıp ondan türeten; düşünce dışında nesnel bir gerçekliğin varolmadığını, başka bir deyişle düşünceden bağımsız bir varlığın ya da maddî gerçekliğin bulunmadığını dile getiren felsefe akımını niteler.

Sağdaki PLATON Soldaki SOKRATES İdealizm, varlığın düşünceden bağımsız olarak varolduğunu kabul eden "gerçekçilik", "maddecilik" ve "doğalcılık" felsefe anlayışlarının tam karşı kutbunda yer almaktadır. Felsefede İdealizm, dünyanın temellendirilmesinde en önemli görevin, bilince ya da maddi olmayan zihne yönelik bir gerçeklik kuramı geliştirmek olduğu düşüncesi üstüne kurulmuştur. İdealizm anlayışının temelleri önce Platon'un "Idealar Dünyası Kuramı" yla atılmış olmakla birlikte, daha sonra çeşitli filozoflarca sunulan izahlarla güçlendirilmiştir. Metafizikte idealizm, bütün fiziksel nesnelerin bütünüyle zihne bağımlı olduğu, onların bilincinde olan bir zihin olmaksızın metafizik anlamda hiçbir varlıkları olmadığı anlayışına karşılık gelmektedir. Bir başka deyişle, metafizik idealizme göre gerçeklik her durumda zihne bağımlı olduğu için gerçekliğin gerçek bilgisi ancak tinsel bir bilinç kaynağına başvurularak elde edilebilirdir. Buna karşı, idealizm ile taban tabana zıt bir konuma yerleştirilip temellendirilen Maddecilik, zihnin ya da bilincin bütünler halinde fiziksel öğeler ile süreçlere indirgenebileceğini savunmaktadır. Sağdaki PLATON Soldaki SOKRATES

Felsefi anlamda idealizm dünyanın yalnızca düşüncelerin, zihnin, ruhun ya da daha doğrusu, fiziksel dünya varolmadan önce varolan İdeanın bir yansıması olduğu görüşünden hareket eder. Duyularımızla bildiğimiz maddi şeyler, kusursuz İdeanın kusurlu kopyalarıdır. Antik dönemde bu felsefenin en tutarlı savunucusu Platon'du. Ancak idealizmin başlangıcı MÖ 6.yüzyıl a, ilkçağYunan felsefesinde Ksenophanes'e değin uzanır. Ksenophanes , çok olanı Bir'e indirgemiş ve bu Bir'i "tüm düşünme" olarak belirlemiştir. Ksenophanes'in öğretisi günümüzde metafıziğin kurucusu olarak gösterilen öğrencisi Parmenides 'in kurduğu Elea Okulu eliyle daha bir gelişim göstermiştir: "Varlık, değişmez ve birdir; özne ve nesne bir ve aynıdır." PLATON

Platon'a göre "gerçek varlık idea, 'düşünce varlığı'dır Platon'a göre "gerçek varlık idea, 'düşünce varlığı'dır." Platon "düşünülür dünya" (idealar dünyası) ile "duyulur dünya" (görüngüler dünyası) ayrımına gitmiş; duyulur dünyayı gölgelerden ibaret bir görünüşler dünyası olarak betimlerken, düşünülür dünyayı değişmez gerçeklikler diye gördüğü idealardan oluşan gerçek dünya olarak ilan etmiştir. Aynı fikir Kant'tan önce İrlandalı rahip ve filozof George Berkeley ve klasik İngiliz ampiristlerinin en sonuncusu David Hume tarafından ileri sürülmüştü. Temelde şöyle özetlenebilir: "Dünyayı duyumlarım aracılığıyla yorumlarım. Bu nedenle, varolduğunu bildiğim tek şey duyu izlenimlerimdir. Örneğin bu elmanın varolduğunu söyleyebilir miyim? Hayır. Tüm söyleyebileceğim, onu gördüğüm, hissettiğim, kokladığım, tattığımdır. Bu bakımdan, gerçekte bir maddi dünyanın var olduğunu hiçbir surette söyleyemem." Öznel idealizmin mantığına göre, eğer gözlerimi kaparsam dünya varolmaktan çıkar. Her ne kadar Berkeley idealist düşünceye önemli katkılarda bulunduysa da, idealist düşünce asıl gelişimini Kant 'la birlikte göstermiştir.

Kendi felsefesini "madde tanımazcılık" diye adlandıran Berkeley 'e göre ise; iki tür gerçek varlık -tinler (zihinler) ve idealar- söz konusudur; fiziksel nesneler ise duyusal ideaların toplamıdırlar. Dolayısıyla, Berkeley'e göre, bir elmayı algıladığımızı söylediğimizde doğrudan farkına vardığımız duyusal görünüşlerin bir toplamıdır. Bundan dolayı sınırlı bir zihin tarafından algılanmayan şeyler yokturlar; şeyler zihnimize sınırlı zihin tarafindan algılandıklarında ulaşırlar: "var olmak algılanmış olmaktır." Berkeley şeyleri, onlara atfettiğimiz niteliklere ilişkin duyu deneyimimizden soyutlayarak kavrayamayacağı düşüncesinden hareket ederek, fiziksel nesnelerin varoluşunun algılanmak olduğunu, fiziksel nesnelerin yalnızca idealar olarak varolduklarını ileri sürer. Berkeley 'in fiziksel şeylerin, onları algılayan kimse olmadığında da var gözükmeleri sorusuna yanıtı, onların Tanrı'ın hafızasında varolduklarıdır. Düşüncemizde şeylerin varlığını yaratan yegane güç Tanrı'dır

ATİNA OKULU

Berkeley şeyleri, onlara atfettiğimiz niteliklere ilişkin duyu deneyimimizden soyutlayarak kavrayamayacağı düşüncesinden hareket ederek, fiziksel nesnelerin varoluşunun algılanmak olduğunu, fiziksel nesnelerin yalnızca idealar olarak varolduklarını ileri sürer. Berkeley 'in fiziksel şeylerin, onları algılayan kimse olmadığında da var gözükmeleri sorusuna yanıtı, onların Tanrı'ın hafızasında varolduklarıdır. Düşüncemizde şeylerin varlığını yaratan yegane güç Tanrı'dır

HAZIRLAYAN adI: ahmet SOYADI: karabay SINIF:11 fen b NO: 286