Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
Advertisements

MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
ETÜD&EĞİTİM MERKEZİ Devre Elemanları Temel Devre Elemanları:
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
Burak Talha İn-Yusuf İslam Niğdelioğlu- Selin Erol-Bedrika Kurt
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
YAKITLAR VE YANMA GAZLAR
Bölüm 4 KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
MOTORLAR-9 HAFTA GENİŞLEME-EGZOZ-VURUNTU
DİZEL MOTORLARINDA YANMA
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
EVAPORATÖRLER (Tatlı Su Üreticisi)
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
SOĞUTMA VE SOĞUTMA SİSTEMLERİ
Diesel Motor Karakteristikleri
AK4086 (eski kodu Mak433) MOTORLAR Seçmeli ders olarak sunulan bu dersin verilmesinde (sunuluşunda ) şu soruların yanıtı aranmaya çalışılmıştır. Öğrenci.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLAR-7 HAFTA İYM YANMA
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
ME 199 ENGINE COURSE Asist. Prof. Dr. Fuat YILMAZ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Sıralı Gaz Enjeksiyon Sistemiyle Gaz Yakıt Kullanımına Dönüştürülmüş
ENERJİ VE YAKMA TESİSLERİNİN SKHKKY KAPSAMINDA DEĞERLENDİRİLMESİ
SEİLİNGER ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
DÖRT ZAMANLI MOTORLAR KİMYASAL ENERJİYİ , MEKANİK ENERJİYE ÇEVİRMEK İÇİN DÖRT AYRI ZAMANDAN (STROK’DAN) FAYDALANAN MOTORLARDIR.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Hava Dünyamızda ki hava karışımı; % 78 Azot % 21 Oksijen
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Kapalı ve Açık Sistemler Arş. Gör. Mehmet Akif EZAN
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
Uçak Piston Motorları.
Dört stroklu diesel motor
SUBAPAÇILIMININ AYARI İLE PERFORMANSIN DÜZENLENMESİ.
GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
KAPALI SİSTEMLERİN ENERJİ ANALİZİ
Biyel Cıvatası Hesabı Soru: Bir diesel motorda biyel büyük başına eğmeye çalışan atalet kuvveti Pj= 0,0286 MN, saplama çapı d=14 mm, hatvesi t=1,5 ,
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
BÖLÜM 2: TEORİK MOTOR ÇEVRİMLERİ
Hidrojenin motorlarda yakıt olarak kullanılması durumunda petrol kökenli motor yakıtlara oranla birçok önemli avantaj saglanmaktadır. Yüksek alev.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
BÖLÜM 3: GERÇEK MOTOR ÇEVRİMLERİ
SİLİNDİR BLOKLARDA HASAR ÇEŞİTLERİ
Bölüm 9 GAZ AKIŞKANLI GÜÇ ÇEVRİMLERİ
Diesel Motor Karakteristikleri
EGZOST GAZLARININ ÇEVREYİ ETKİSİ VE ALINAN ÖNLEMLER SERKAN ÖZKAN
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines) Motor Sistemleri
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar Motor Yanma Odaları Yakıt Püskürtme Sistemleri
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
İçten Yanmalı Motorların Sınıflandırılması
3- Yağlama Sistemi.
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
4. Soğutma Sistemi.
KLİMA SİSTEMLERİ 42&pt=Turgutreis+Oto+Klima+Gaz+D olum+Servisi
ENERJİ DÖNÜŞÜM SİSTEMLERİ
Isı Pompaları ve Uygulamaları
Isı Pompaları ve Uygulamaları
Sunum transkripti:

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DERS HAKKINDA Kaynaklar : 1- İÇTEN YANMALI MOTORLARIN HESABI VE GELİŞTİRİLMESİ “PROF.DR. RAFİG MEHDİYEV, MAK.Y.MÜH. HİKMET ARSLAN” 2- INTERNAL COMBUSTİON ENGİNE FUNDAMENTALS. MCGRAW-HİLL, NEWYORK HEYWOOD JB (1988) 3- DESİGN OF AUTOMOTİVE ENGİNES “A. KOLCİN&V.DEMİDOV” MİR PUBLİSHERS (1984) 4- MOTOR KONSTRÜKSİYONU “WOLF DİETER BENSİNGER” GÜVEN KİTABEVİ (1974) 5- MOTORCULUKTA METAL TEKNİĞİ “WİFRİED STAUDT” MEB (1995) Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DERS HAKKINDA Dersin Amacı ve Hedefleri İnsanoğlunun günlük yaşamını kolaylaştıran bir enerji dönüşüm makinesi olan İçten Yanmalı Motorlar ile ilgili teorik bilgi verilmesi ve tasarımında dikkat edilecek hususların tartışılarak nedenleri ile öğrenilmesi-öğretilmesi hedeflenmektedir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü İÇTEN YANMALI MOTOR İçten yanmalı motorlar yakıttın barındırdığı kimyasal enerjiyi mekanik enerjiye dönüştüren bir “ENERJİ DÖNÜŞÜM MAKİNASIDIR” İçten yanmalı motorları, dıştan yanmalı motorlardan ayıran en temel fark yakıtın yanması veya oksitlenmesinin silindir içersinde gerçekleşmesidir. Günümüzde yakıt tipine bağlı olarak iki tip içten yanmalı motor yaygın olarak kullanılmaktadır. OTTO motoru DİESEL motoru Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

MOTOR SINIFLANDIRMASI Çalışma yerine göre Otomobil, kamyon, lokomotif,küçük uçak, gemi, taşınabilir sistemler, jeneratör Motor dizaynına göre - Karşılıklı (Git-Gel) tip- Sıra, V, boksör vb. - Dönel ( rotary)- Wankel vb. 3. Çalışma çevrimi göre - 4 Strok-Doğal aspirasyonlu, kademeli dolgulu, turbo doldurmalı, -2 Strok, karterden süpürmeli, kademeli dolgulu, turbo doldurmalı 4. Valf(subap)-akış kanalları konumuna göre - Üstten supaplı (I kafa), alttan supaplı (L kafa) - Karşıt tek kanallı (emme ve egzoz kanaları farklı yönde), - Aynı yön tek kanallı ( emme-egzoz aynı yönde), - Karşıt ve aynı yönlü farklı kanallı 5. Yakıt tipine göre -Benzin,diesel,doğal gaz, lpg, ethanol,methanol,hidrojen 6. Karışım oluşum tipine göre -Karbüratör, enjeksiyon (silindir içi-emme manifoldu) 7. Tutuşma tipine göre -Buji ateşlemeli, sıkıştırma ateşlemeli 8. Yanma odası dizaynına göre -Bölünmüş yanma odalı -Direkt püskürtmeli(oyuklu veya düz pistonlu) 9. Yük kontrol yöntemine göre - Gaz kelebeği ile kontrol -Yakıt miktarı ile kontrol 10. Soğutma tipine göre -Su soğutmalı -Hava soğutmalı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü SİLİNDİR DİZİLİŞİNE GÖRE MOTORLAR Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü SIRA TİPİ MOTOR Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü V-W TİPİ MOTOR Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü H-BOKSOR TİPİ MOTOR Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü YILDIZ TİPİ MOTOR Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü KARŞI PİSTONLU TİP MOTOR Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü ROTARY (WANKEL) MOTOR Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Tanımlar A’ A A’’ ÜÖN AÖN L+R H Sx α β ω R O B L C Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Krank-Biyel Mekanizmasının şematik resmi

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR ÇEVRİMLERİ 1-Sabit Hacim Çevrimi (Otto çevrimi) Sıkıştırma (1-2) Bu safhada, piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru hareket eder. Bu sırada emme ve egzos valfleri kapalıdır, dolayısıyla içerdeki hava sıkışır ve basıncı grafikte görüldüğü gibi artar. Sabit Hacimde Yanma (2-3) Piston üst ölü noktaya ulaştığı sırada bujiden kıvılcım çaktırılarak sıkışarak ısınmış hava – yakıt karışımı yanmaya başlar, bunun sonucunda basınç P2'den P3 değerine sıçrama yapar. Genleşme (3-4) Bu safhada piston aşağı doğru hareketine başlar . Bu durum 4 nolu noktaya kadar böyle devam eder. Piston aşağı doğru hareketine devam ettiğinden silindirdeki basınç da düşmeye başlar. Egzoz (4-1) [ Sistem 4 nolu noktaya (AÖN) geldiğinde egzoz valfi açılır. Silindir egzoz sistemi ile dışarıya açıldığından silindirdeki basınç atmosferik basınca düşer. Sistemden ısının atılması bu safhada gösterilmiştir. Gerçekte, dışarıya ısının atılması pistonun egzoz stroğunu yapmasıyla olur (grafikte yatay çizgiyle gösterilen strok), ancak ideal bir çevrimde egzoz stroğunda negatif veya pozitif bir iş yapılmadığından çevrimde incelenmez, ısının atılması da egzoz valfi açıldığında bir anda olmuş gibi gösterilir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü OTTO ÇEVRİMİ Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

2- Sabit Basınç Çevrimi (Diesel çevrimi) Sıkıştırma (a-b) Bu safhada, piston alt ölü noktadan üst ölü noktaya doğru hareket eder. Bu sırada emme ve egzoz valfleri kapalıdır, dolayısıyla içerdeki hava sıkışır ve basıncı grafikte görüldüğü gibi artar. Sabit Basınçta Yanma (b-c) Piston üst ölü noktaya ulaştığı sırada ısınmış hava üzerine enjektörden yakıt püskürtülerek yanma başlar, Genleşme (c-d) Bu safhada piston aşağı doğru hareketine başlar . Bu durum d noktasına kadar böyle devam eder. Piston aşağı doğru hareketine devam ettiğinden silindirdeki basınç da düşmeye başlar. Egzoz (d-e) Sistem d noktasına (AÖN) geldiğinde egzoz valfi açılır. Silindir egzoz sistemi ile dışarıya açıldığından silindirdeki basınç atmosferik basınca düşer. Sistemden ısının atılması bu safhada gösterilmiştir. Gerçekte, dışarıya ısının atılması pistonun egzoz stroğunu yapmasıyla olur (grafikte yatay çizgiyle gösterilen strok), ancak ideal bir çevrimde egzoz stroğunda negatif veya pozitif bir iş yapılmadığından çevrimde incelenmez, ısının atılması da egzoz valfi açıldığında bir anda olmuş gibi gösterilir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü TERMODİNAMİK HESAPLARDA VERİLMİŞ OLAN VE SEÇİLEN PARAMETRELER Termodinamik hesabın amacı: Motordan talep edilen Ne efektif güç ve Me döndürme momentini alabilmek için Esas Boyutlarının (D Silindir Çapı ve S Piston Stroku) belirlemek yada Esas Boyutlar belli ise motordan alınabilecek Ne efektif gücü ve Me efektif momenti belirlemektir. Verilenler: Motor tipi Efektif güç Ne, kW (veya slindir çapı D ve piston stroku S, mm); Nominal devir sayısı n, dak-1; Kullanılacak yakıt (benzin, dizel yakıtı, LPG vs.). Hesap sonuçlarının iyi olması için istenilen motor tipine uygun benzer-prototip motor (en son, gelişmiş teknoloji ile üretilen bir motor olmalı) seçilmiş olması önemlidir. Prototip motor baz alınarak aşağıdaki parametreler seçilir: 1. Sıkıştırma oranı ε; 2. Hava fazlalık katsayısı (HFK) λ; 3. Volümetrik verim ηv; 4. Silindir sayısı ί; 5. Aşırı doldurma basınç oranı π = pk/po; 6. Piston ortalama hızı wp, m/s Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü OTTO MOTORUNDA TERMİK VERİM-İNDİKE GÜÇ Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü DİESELMOTORUNDA TERMİK VERİM-İNDİKE GÜÇ Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü