Üretim düzeyi nasıl seçilir?

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bölüm 20 Çıktı (Output) ve Toplam Talep (Aggregate demand)
Advertisements

Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
Bazı Kavramlar Piyasa, Pazar (Market) Talep (Demand) Arz (Supply)
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
Kısa Vadede Toplam Çıktı
Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır?
Birkaç Anahtar Kavram Maliye Politikası
Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri
Bölüm 21 Maliye Politikası ve Dış Ticaret
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bölüm 8 Tam Rekabet ve Tekel (Monopol) Piyasaları
Bölüm 36 Gelişmekte Olan Ülkelerin Sorunları ve Türkiye
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Üretim Teknolojisi ve Maliyetler
9. BÖLÜM Faktör Piyasası-1.
Bir eksik rekabetçi firma;
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
Bölüm 34 Döviz Kuru Rejimleri
Bölüm 1 İktisat ve İktisat Bilimi
Bölüm 30 İktisadi Büyüme David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Makroiktisat... Bir bütün olarak ekonomiyle ilgilenir
Bu bölümde Sabit kur rejiminde fiyat ve çıktının dengeye nasıl geldiğini, Sabit kur rejiminde para ve maliye politikalarının etkisini, Dalgalı döviz kurunun.
Bölüm 29 Açık Ekonomi Makroiktisadı
İçindekiler: Marjinal Hâsılat Fonksiyonunun Ortalama Hâsılat Fonksiyonundan Elde Edilmesi 2. Marjinal Maliyet ve Ortalama Maliyet Fonksiyonları Arasındaki.
Tam Rekabet Tam rekabet piyasasının dört özelliği:
Bölüm 15 Refah İktisadı David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 9th Edition, McGraw-Hill, 2008 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
ÜRETİM, MALİYETLER VE FİRMA DAVRANIŞLARI
Eksik rekabet altındaki bir firma
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 6 Arz kararları nasıl alınır? David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 35 Avrupa’nın İktisadi Bütünleşmesi David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition,
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
Üretim ve Maliyetler.
Bölüm 22 Para ve Banka David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Bu bölümde İktisadi büyümenin anlamını,
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
Talebin fiyat esnekliği
Bazı terimler Gelir Maliyetler Karlar
© The McGraw-Hill Companies, 2005 Bölüm 16 Hükümet Harcaması ve Geliri David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill,
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
Azalan Verimler Yaklaşımı
8 Kısa Dönem Maliyetler ve Çıktı Kararları B Ö L ÜM İ Ç E R İ Ğ İ
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Üretim Maliyetleri (Cost Production)
MİKRO İKTİSAT PROBLEM ÇÖZÜMLERİ 3 Aralık 2008
7. Bölüm Tam Rekabet ©2010  Worth Publishers 1.
Üretim ve Maliyetler.
Doç. Dr. Ahmet UĞUR İnönü Üniversitesi İktisat Bölümü
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
EŞ ÜRÜN ANALİZİ.
Maliyet Analizi.
Firma Teorisi Tam Rekabet Piyasası.
Bölüm 6. Tüketici Dengesi Analizi Bölüm 7. Üretici Dengesi Analizi
MALİYETLER Doç. Dr. Ahmet UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
TURİZMDE ÜRETİM VE FİRMA DAVRANIŞLARI Firmalar kârı maksimize eder. Bu amaçla bir taraftan uygun üretim hacmine ulaşmaya çalışırken diğer taraftan en düşük.
Doç. Dr. Mahmut BİLEN ENDÜSTRİEL EKONOMİ. 2 ENDÜSTRİ YAPISINI BELİRLEMEK İÇİN KULLANILAN YÖNTEMLER: TALEP VE MALİYET ile ÖLÇEK EKONOMİLERİ YÖNTEMİ Bu.
Toplam çıktı Bir ekonomide belirli bir dönemde üretilen (arz edilen) toplam mal ve hizmet miktarıdır. toplam gelir Belirli bir dönemde üretim faktörlerinin.
Üretim ve Maliyetler.
KLASİK MAKRO EKONOMİK MODEL
MAKRO İKTİSAT I BÖLÜM 9 UZUN DÖNEMDE HASILA VE FİYAT DÜZEYİ: KLASİK MAKRO MODEL YRD. DOÇ. DR. OKTAY KIZILKAYA.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 11 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 12 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie and Damian Ward

Üretim düzeyi nasıl seçilir? Gelirler Maliyetler Teknoloji & üretim faktörleri için ödenen miktar Talep eğrisi Ortalalama Gelir Marjinal Gelir Toplam Maliyet (TC) eğrisi (kısa & uzun dönem) Ortalama Maliyet (kısa & uzun dönem) KONTROL: kısa dönemde üretim karlı mı? Uzun dönemde kapatmak mı lazım? See the introduction to Chapter 7 in the main text, and Figure 7-1. Animation effects offer a suggested sequence for discussion, summarising the material in this chapter. Marjinal Maliyet Uygun üretim düzeyini seç

Üretim fonksiyonu Üretilen ürün miktarı üretim faaliyeti sırasında kullanılan girdilere bağlıdır. Üretim faktörü (“girdi”) üretim için kullaılan herhangi bir mal veya hizmet olabilir. Üretim fonksiyonu eldeki girdi ve teknikle ençok ne kadar üretilebileceğini gösterir. See Section 7-1 in the main text.

Üretim Teknikleri Sermaye-yoğun üretim Emek-yoğun üretim Firma, emek ve sermaye için ödeyeceği bedelleri karşılaştırarak, minimum maliyeti (dolayısıyla maksimum karı) veren tekniği seçer. Üretimde kullanacağı emek-sermaye kombinasyonunu da, bu ücretlere dayanarak bulur.

Emeğin Marjinal Ürünü Emeğin marjinal ürünü, diğer girdilerin miktarları sabitken emek miktarındaki bir birimlik artışın toplam ürün miktarında ortaya çıkardığı artıştır. Emeğin marjinal ürününün parasal değeri, karın maksimize olduğu noktada emeğe ödenen ücrete eşittir. Aynı durum sermaye için de geçerlidir. See Section 7-7 in the main text.

Azalan Getiriler Kanunu ya da Azalan Marjinal Ürün Diğer üretim faktörleri sabit tutulurken bir üretim faktörünün üretimde artarak kullanılmasının üretime katkısı giderek azalır ve bir noktada sıfıra düşer. Örneğin: Makine sayısı sabit tutuluyorken belirli boyutta bir atölyede işçi sayısının giderek artırırılması sonucu üretim artar ancak azalarak artar ve bir noktadan sonra 1 işçi daha fazla çalıştırmak toplam üretimi arttırmaz. Bu durum azalan getiriler kanunuyla açıklanır. See Section 7-7 in the main text.

Kısa dönem, Uzun dönem Kısa dönem firmanın ancak girdiler üzerinde kısmi değişiklikler yapabildiği zaman dilimini gösterir. Örneğin firma kısa dönemde çalıştırdığı emek miktarını değiştirebilirken, makine, bina gibi fiziksel sermaye miktarını değiştiremez. Uzun dönem ise firmanın değişen koşullara göre üretimde kullandığı tüm faktörleri değiştirebildiği zaman dilimini gösterir. Uzun dönem toplam maliyet eğrisi firmanın tüm girdileri değiştirebildiği koşullardaki minimum üretim maliyetlerini gösterir. Her türlü girdi değiştirilebildiği için 0 üretim düzeyinde toplam maliyet de sıfırdır. See Section 7-3 in the main text.

Ortalama Maliyet Ortalama maliyet toplam maliyetin üretim miktarına bölünmesiyle bulunur. Uzun dönem ortalama maliyet eğrisinin (LAC) U-biçiminde olduğu varsayılır: LAC Ortalama maliyet çıktı See Section 7-3 in the main text.

Ölçek Ekonomileri Çıktı düzeyi artıyorken uzun-dönem ortalama maliyet düşüyorsa, ölçek ekonomileri ya da ölçeğe göre artan getiriden bahsedilir: LAC Ortalama maliyet çıktı See Section 7-4 in the main text, and Figure 7-3(a).

Ölçeğe göre azalan getiri Çıktı düzeyi artıyorken ortalama maliyetin arttığı durumu ifade eder: LAC Ortalama maliyet çıktı See Section 7-4 in the main text, and Figure 7-3(c).

Ölçeğe göre sabit getiri Çıktı düzeyi artıyorken uzun dönem ortalama maliyetin sabit kaldığı durumu ifade eder: LAC Ortalama maliyet çıktı See Section 7-4 in the main text, and Figure 7-3(b).

Kısa Dönem Sabit Üretim Faktörü Sabit Maliyetler Değişken Maliyetler Miktarı değiştirilemeyen faktörler (bina, ekipman) Sabit Maliyetler Üretim miktarından bağımsız maliyetler Değişken Maliyetler Çıktı miktarına bağlı olarak değişen maliyetler STC = SFC + SVC STC : Kısa dönem toplam maliyet SFC ve SVC : Kısa dönem sabit ve değişken maliyetler See Section 7-7 in the main text.

Firmanın kısa dönemdeki üretim kararını belirleyen etkenler nelerdir? Firma, kısa dönemli marjinal maliyeti SMC’nin, marjinal gelir MR’ye eşit olduğu nokta olan Q1 düzeyinde üretim yapar. Ancak bu karar aşağıdaki şartlara bağlıdır: Fiyat SATC1 nin üzerinde oluşmuşsa firma Q1 düzeyinde üreterek kara geçer. Fiyat SATC1 ve SAVC1 arasında ise firma Q1 düzeyinde üreterek kısa dönemde zarar eder ancak üretime de devam eder. Fiyat SAVC1 nin altındaysa firma üretim yapmaz. £ SMC SATC SATC1 SAVC See Section 7-8 in the main text, and Figure 7-8. SAVC1 SMC = MR MR Q1 çıktı

Firmanın uzun dönemdeki çıktı miktarını ne belirler? LAC1 £ çıktı (hafta başına üretim) MR LAC LMC Q1 LMC = MR Karar: Uzun dönemde firma üretim düzeyini, LMC=MR olduğu noktada seçer. Ancak, piyasada oluşan fiyat düzeyi önemlidir. Fiyat LAC1 ve üzerinde ise firma Q1 birim üretir. Fiyat LAC1 altında ise firma uzun dönemde zarar edeceğinden piyasadan çekilir. NB: LMC (uzun dönem marjinal maliyet eğrisi) LAC’ın (uzun dönem ortalama maliyet eğrisi) minimum olduğu noktasından geçer. See Section 7-6 in the main text, and Figure 7-5.

Uzun dönem ortalama maliyet eğrisi LAC çıktı Ortalama maliyet SATC1 Her çıktı düzeyi için minimum maliyet koşulunu sağlayacak bir yöntem vardır. LAC Uzun dönemde fabrika büyüklüğü değişkendir ve uzun-dönem ortalama maliyet eğrisi, SATC eğrilerinin minimum noktalarının birleştirilmesiyle elde edilir. SATC2 SATC3 SATC4 Dolayısıyla her optimal çıktı düzeyi için farklı SATC eğrileri vardır. See Section 7-9 in the main text, and Figure 7-9.

Firmanın üretim düzeyi kararı ÖZET See Table 7-10 in the main text.