SÖNME
Bir davranış artık arkasından ödül gelmiyor diye yapılmıyorsa sönme oluşmuş demektir. Sönme olayında organizma tepkiyi bilinçli olarak bastırır ve vermez. Sönme, ödül getirmeyen davranışların azalmasına ve cezaya sebep olan davranışların yapılmamasına yol açtığından organizmaya fayda sağlar
Ör. Önce, kafesteki fare mandala bastığında yemek düşüyor Ör. Önce, kafesteki fare mandala bastığında yemek düşüyor. Sonra, artık mandala basınca yemek düşmüyor. Sönme oluşur Fare mandala giderek daha az basmaya başlar sonrada mandala basmayı tamamen bırakır
Ör. Bir çocuk annesiyle süpermarkete gidiyor Ör. Bir çocuk annesiyle süpermarkete gidiyor. Çukulata alınması için çığlıklar atıyor. 1-Annesi çukulatayı alıyor vee çocuk çukulata için ağlayıp sızlamayı öğrenmiş oluyor. 2-Anne çukulatayı almıyor. Çocuğun çikulata için ağlama davranışı azalıp kayboluyor.
Bir çocuk evde yaptığı olumlu davranışlar için ödüllendiriliyorsa fakat okulda ödüllendirilmiyorsa, okuldaki olumlu davranışllarda sönme gerçekleşir.
Bir fare bir koridorun sonuna kadar koştuğunda normalde ödüllendiriliyor. Fakat sonra bu ödül kesiliyor. Fare koşma davranışını bastırır ve durdurur. Bu baskılama koridorla eşleşir. Koridor artık hoşlanılmayan bir yere dönüşür. Koridorun başına konulduğunda, koridorun kendisi bir koşullanmış tepkiye sebep olur.
Artık ödüllendirilmemenin yarattığı hoşnutsuzluk Bu durum bir öfke yaratır. Ödüllendirilmemeyle bazı şeyler eşleşir. Mekan, kişi vs. Böylece bu uyaranlar koşullu uyarana Davranışı baskılama ve öfke ise koşullu tepkiye dönüşür İstenilmeyen durumdan kurtulma bir ödüle dönüşür ve bu organizma için kuvvetli bir pekiştireçtir
Ör. 1. grup: Kutunun içinde kaldıkları zaman ödüllendiriliyor 2. grup kutunun dışına atladığı zaman ödül alıyor. Artık ödül verilmediğinde, 1. gruptakiler 2. gruptakilere göre kutudan kaçmaya daha çok çabalıyor
Hoşnutsuzluk koşullaması Kişi istenmeyen davranışta bulunurken, aynı anda hoşuna gitmeyen bir uyarana mağruz bırakılır. Amaç yapılan davranışla, mağruz kalınan hoşa gitmeyen uyaranın eşleşmesidir. Böylece yapılan davranışın kötü bir duygulanım yaratması ve sönmeye başlaması sağlanmaya çalışılır. Yetişkinlerde b teknik, sigara ve alkol gibi kötü davranışların mücadelesinde kullanılır.
Mehmet yağmurlu günlerde bahçeyi suladığında ailesi tarafından ödüllendirilmez. Böylece yağmurlu havalar hoş olarak algılanmayan birşeyte dönüşmeye başlar
1. çocuk okuldan, kötü muameleye mağruz kaldığı için kaçar 2. çocuk okuldan dışarda arkadaşlarıyla buluşacağı için kaçar 1. çocuğun davranışı daha ısrarcıdır ve değiştirilmesi de 2. ye nazaran daha zor olacaktır.
Sönmeye gösterilen direnci belirleyen faktörler 1- alınan ödülün büyüklüğü Eğer alınan ödül büyükse, sönme geç ve daha zor olacaktır. Yapılan iş kolay, karşılığında alınan ödül büyükse eğer bu durumda sönme daha da zor olacaktır.
2- davranışla ödül arasında geçen zaman Eğer ödül davranışın hemen arkasından geliyorsa sönme daha zor olacaktır. Arada geçen zaman artarsa sönme daha kolay olacaktır
3- pekiştirecin verilme tutarlılığı Eğer ödül tutarlı şekilde verildiyse sönme hemen olmayacaktır