OKUMANIN İLKELERİ
OKUMA NASIL BAŞLAR ?
Okuma anlam kurma sürecidir HAYATİ AKYOL’A GÖRE Okuma anlam kurma sürecidir
Okuma akıcı olmalıdır
Okuma stratejik olmalıdır
Okuma hayat boyu devam etmelidir
İSMAİL HAKKI BALTACIOĞLU’NA GÖRE Okutulan konular öğrencinin fikir, yaş, sınıf seviyelerine değil şahsiyet evresine uygun olmalıdır.
Çocuk büyük adam gibi söylemeye ve okumaya zorlanmamalıdır.
Okumadaki başarı, sağlam okuma tekniğinden çok, çocuktaki okuma ihtirasına bağlıdır.
Okuma nefreti okunan kitaplardan gelir Okuma nefreti okunan kitaplardan gelir. Bunun için okuma aşkını verecek iyi kitaplar seçmek gerekir.
İlkokul çağında olan çocuklarda büyük bir okuma hırsı vardır. Okuma eğitiminde bu hırstan yararlanılmalıdır.
Okuma eğitiminde, çocuklar kitap seçiminde serbest bırakılmalıdır.
Okuma eğitiminde gazete ve dergilerden yararlanılmalıdır.
Okuma eğitiminde öğrenciler mecbur bırakılmaktan çok, kendilerini mecbur hissetmeli ve kendi kendilerini faal bir duruma getirmelidir.
Öğrenci aktiftir, kendisi araştırır, bulur, yapar ve üretir.
Kavramadığı için yavaş okuyan çocuk, okuduğundan haz değil, elem duyar Kavramadığı için yavaş okuyan çocuk, okuduğundan haz değil, elem duyar. Bu sebeple çocuğa ilgisini çeken metinler verilmelidir.
Nasıl ki, fotoğrafçılık, ressamlık, çilingirlik bir sanatsa, okumak da bir sanattır.
Özellikle okumanın bakmak, görmek, seyretmekten apayrı bir şey olduğunu anlamak lâzımdır. En yüksek manasıyla okumak, yazarı yeni baştan yaşamak, eserin tekrar inşasında bir işçi gibi çalışmaktır. Bu yeni baştan yaratma olmadıkça okumaktan beklediğimiz bilgi sermayesi ve düşünce istiklâli olmaz.
İLKOKUMA YAZMA ÖĞRETIMININ TEMEL AMAÇLARI Türkçeyi doğru etkili olarak kullanmayı sağlayan temel becerileri kazandırmak, Türk dilini sevdirmek.
Birinci sınıf çocuğunun dağarcığına giren sözcük ve cümlelerin doğru yazılışını öğretmek.
Noktalama işaretlerinin (nokta, virgül, soru işareti ve büyük harfler) kullanıldığı yerleri öğretmek.
Öğrencinin sözcük dağarcığını dolayısıyla sözlü anlatımını geliştirmek, yazılı anlatıma hazırlamak.
Öğrencinin temel büyük ve küçük harflerin yazılış şekillerini, yönlerini kavramalarını ve doğru, güzel yazı yazmalarını sağlamak.
Birinci sınıf çocuğunun dağarcığına giren basit sözcük ve cümlelerden başlayarak sözcük, hece ve harflerin okunmasını öğretmek, okuma mekanizmasını kavratarak doğru, çabuk ve anlamlı okumayı sağlamak.
Öğrenciye okuma yazma alışkanlığı ve zevkini vermeye çalışmak.
Toplumsal iletişimi sağlayan önemli etkenlerden biri olan okuma yazmanın temelini öğrencilere davranış olarak kazandırmaktır.