OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
8. SINIF 3. ÜNİTE BİLGİ YARIŞMASI
Advertisements

Arz ve Talep Esnekliği ve Eğrileri
Talep Esneklikleri.
Tam rekabet çok sayıda alıcı ve satıcı firmalar fiyatı veri alırlar
ders 3 esneklİk Mankiw 2007, BL. 5
Bölüm 3 Talep, Arz ve Piyasa
NOKTA, DOĞRU, DOĞRU PARÇASI, IŞIN, DÜZLEMDEKİ DOĞRULAR
Esneklik (elastisite) ve Uygulamaları
Esneklik Kavramı Bir önceki bölümde bir malın talep edilen miktarını belirleyen bir takım etkenler bulunduğunu belirtmiş, bu etkenlerdeki değişimlerin.
htpp://kisi.deu.edu.tr/dilek.seymen
TURİZM PAZARLAMASINA GİRİŞ
ARZ VE TALEP I: PİYASALAR NASIL İŞLER?
FAİZ ORANI DAVRANIŞI.
PAZARLAMA KARMA ELEMANLARI: TUTUNDURMA
Bölüm 5 Tüketici Tercihi ve Talep
Bölüm 7 Maliyet ve Arz David Begg, Stanley Fischer and Rudiger Dornbusch, Economics, 8th Edition, McGraw-Hill, 2005 PowerPoint presentation by Alex Tackie.
Rekabetçi Piyasalardaki Firmalar
Temel Ekonomi - Prof. Dr. Tümay ERTEK
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
Mal Piyasasında Üretim ve Fiyatlandırma
ZAMBAK 1 SORU BANKASI UĞUR CESUR 1 ZAMBAK 1 SORU BANKASI ÖZEL SORULARI Hazırlayan: UĞUR CESUR.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İzmir Bölge Müdürlüğü 1/25.
ders 2 ARZ, TALEP ve pİyasalaR Mankiw 2007, BL. 4
FİRMA DAVRANIŞI VE ENDÜSTRİYEL ORGANİZASYON
HABTEKUS' HABTEKUS'08 3.
İKTİSADA GİRİŞ.
Tüketici tercihinde 4 ana unsur
Ek-2 Örnekler.
DEÜ.İİBF-İktisat Bölümü
İKTİSADA GİRİŞ.
4 ESNEKLİK CHAPTER.
Bankacılık sektörü 2010 yılının ilk yarısındaki gelişmeler “Temmuz 2010”
Ekonomi nedir? EKONOMİ toplumun... üreteceğine... Neyi Kimin İçin
1 (2009 OCAK-ARALIK) TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI. 2 VERGİ GELİRLERİ TOPLAMIDA TAHAKKUK ARTIŞ ORANLARI ( OCAK-ARLIK/2009 )
Toplama Yapalım Hikmet Sırma 1-A sınıfı.
IS-LM Para ve Maliye Politikaları
23 Toplam Harcama ve Denge Çıktı Düzeyi BÖLÜM İÇERİĞİ
Tüketici tercihinde etkili dört bileşen
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Talebin fiyat esnekliği
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
MAKRO EKONOMİ POLİTİKALARI VE TARIM SEKTÖRÜ İLİŞKİLERİ
5 Esneklik BÖLÜM İÇERİĞİ Talebin Fiyat Esnekliği
3. BÖLÜM Piyasa Talebi ve Talep Esnekliği
Bazı anahtar terimler Piyasa Talep Arz Denge fiyatı
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
CASE FAIR OSTER Prepared by: Fernando Quijano & Shelly Tefft.
Mikroiktisat: Teori ve Uygulama Bölüm 2 Arz ve Talep
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
TÜKETİMİ DİĞER ETKİLEYEN FAKTÖRLER
MİKROEKONOMİ YRD. DOÇ. DR. ÇİĞDEM BÖRKE TUNALI
Bölüm 7: Fiyat ve Fiyatlandırma Kararları
TALEP (demand).
TALEP DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
ARZ DOÇ. DR. AHMET UĞUR.
Adnan Menderes Üniversitesi Aydın İktisat Fakültesi Ekonomi ve Finans Bölümü Ekonomi I Ders notları 4.hafta ders notları Yrd.Doç.Dr. Öznur Özdamar
 Bölüm 5: Talep Teorisi Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
 Bölüm 8: Piyasa Koşulları ve Kârı Ençoklama Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
4.ESNEKLİKLER.
Milli Gelir ve Fiyatların Genel Düzeyi: Toplam Talep ve Toplam Arz
ARZ, ARZ FONKSİYONU VE ARZ EĞRİSİ
Turizmde Arzı ve Talep Esneklikleri Öğr.Gör.Zeynep Sıla ÖZŞEN
9- Rekabet Koşulları Açısında İşletme Tipleri- Piyasa çeşitleri
BÖLÜM 2: TALEP VE TÜKETİM TEORİSİ
2. Hafta Talep, arz, ve piyasa
İKTİSADA GİRİŞ I DERS 13 Y.Doç.Dr.Umut Öneş.
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 13-1 TOPLAM ARZ VE TOPLAM TALEP: MAKRO DENGE
Sunum transkripti:

OHT 2.1 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep, Gelir ve Tüketim Davranışları

OHT 2.2 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited Bir yöneticinin bilmesi gerekenler 1.İşletme hedeflerini ve kısıtlarını tesbit etmek 2.Kârın (kazancın) özelliklerini ve firma yaşamı için önemini anlamak 3.Teşvikleri anlamak ve değerlendirmek 4.Pazarları iyi tanımak (talep analizleri) 5.Paranın zaman değerini iyi hesaplayabilmek 6.Marjinal Analizler yapabilmek

OHT 2.3 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep Talep: Bir ürüne olan talep bir bireyin / bireylerin ya da firmanın /firmaların pazar fiyatı üzerinden satın alabileceği ya da almak istediği toplam miktardır

OHT 2.4 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Esneklik bir ürünün fiyat (ya da diğer etken faktörlerdeki) değişimlerine karşı talebin gösterdiği duyarlılıktır. Esneklik = X talebindeki % değişim Xfiyatındaki % değişim Talebin fiyat esnekliği

OHT 2.5 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Terminoloji Esneklik değerleri (yönü dikkate alınmadan) 0tamamen inelastik 0 – 1nispeten inelastik 1Birim elastik 1 – sonsuzNispeten elastik sonsuzTamamen elastik

OHT 2.6 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Şekil: Farklı esnekliklerde talep eğrileri

OHT 2.7 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Figure: Continued

OHT 2.8 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep esnekliğini etkileyen faktörler Yakın ikame (seçenek) olanakları Ürünün zorunlu olup olmaması Ürün alışkanlıkları Zaman faktörü

OHT 2.9 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Şekil: Düz bir talep eğrisinde esneklik değerleri

OHT 2.10 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Şekil: Eğimli bir talep eğrisinde esneklik değerleri

OHT 2.11 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Şekil (a) Fiyat esnekliği, ortamala gelir ve marjinal gelir (b) Toplam gelir ve fiyat esnekliği

OHT 2.12 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Esneklik ve Firma Geliri (1) Nispeten esnek talep, eğer E > I –Fiyat düşerse: Toplam gelir artar –Fiyat yükselirse: Toplam gelir düşer Nispeten inelastik talep eğer E < I –Fiyat yükselirse: Toplam gelir artar –Fiyat düşerse: Toplam gelir düşer

OHT 2.13 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Esneklik ve Gelir (2) Şekil düz bir talep eğrisinde gelir değişimlerini göstermektedir.

OHT 2.14 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Esneklik ve vergi Verginin fiyata ve tüketiciye yansıması farklı esnekliklerde farklı olacaktır

OHT 2.15 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Vergi Yükü ve Kamu Gelirleri Fiyat esneklikleri ve Vergi Konulması Durumunda Kamu Gelirleri

OHT 2.16 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Çapraz Esneklik (1) Birbirinin tamamlayıcısı ya da seçeneği olan iki ürün arasındaki talep ve fiyat değişikliklerini gösterir X malının talebinin Y malının fiyat değişikliğine tepkisi gibi. Çapraz esneklik = X malı talebindeki % değişme Y malı fiyatındaki % değişme X ve Y birbirine seçenek ise E pozitiftir X ve Y birbirinin tamamlayıcısı ise E negatiftir

OHT 2.17 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Çapraz Esneklik (2) E talepteki bir değişilik ile ilgilidir (örneğin A ürünü) A ve B birbirine seçenek ise B’nin fiyatındaki düşme A malına talepte azalmaya yol açar A ve B birbirinin tamamlayıcısı ise, B’nin fiyatındaki düşme A malına talepte artışa yol açar

OHT 2.18 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Çapraz esneklik diagramı (1)numaralı eğri pozitif çapraz esnekliği gösterir, bu durum birbirine seçenek ürünler için geçerlidir. B nin fiyatındaki artış, A nın talebini artıtır. (2)numaralı eğri negatif çapraz esnekliği gösterir. Birbirini tamamlayan mallar için geçerlidir. B deki fiyat artışı A ya talepte düşmeye yol açar. (3)numaralı çizgi çapraz esnekliğin sıfır olduğu durumu gösterir. B deki fiyat değişimlerinin A ya talepte bir değişme yaratmadığını gösterir.

OHT 2.19 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Ulusal ya da bireysel gelirdeki değişimlerin bir ürüne olan talepte yarattığı tepkiyi ölçer. E = X malının talebindeki % değişme Gerçek gelirdeki % değişme Talebin gelir esnekliği (1)

OHT 2.20 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talebin gelir esnekliği (2) Bazı mal ya da hizmetler oldukça yüksek pozitif gelir esnekliğine sahiptir (eğitim, sağlık, tatil gibi) Gelir esnekliği bazı durumlarda negatif olabilir. Bu mallar genelde düşük standartlı Gelir esnekliği özellikle Ulusal Gelirdeki değişmelerin gelecekte talep üzerinde yaratacağı değişimleri tahmin etmek için kullanılır * Normal ürünler: Gelir değişikliklerinin talepte pozitif tepki yarattığı ürünlerdir. *Düşük standartlı ürünler: Gelir değişimlerine karşı talebin ters yönlü tepki verdiği ürünlerdir.

OHT 2.21 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talebin gelir esnekliği (3)

OHT 2.22 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Engel Eğrileri Engel Yasası: Gelir arttıkça temel ihtiyaç maddelerine ayrılan pay düşer – Ernst Engel ( )

OHT 2.23 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Figure 3.6 Quantity demanded against income: the Engel curve

OHT 2.24 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Tüketici Artığı

OHT 2.25 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Talep esnekliğinin fiyatlandırmada kullanımı.docxTalep esnekliğinin fiyatlandırmada kullanımı.docx

OHT 2.26 Griffiths and Wall: Economics for Business and Management, 2nd edition© Pearson Education Limited 2008 Bölüm Slayt Sonu