AHLAK:Hem belli bir davranı ş biçimi hem de kendimiz ve ba ş kalarının eylemleri hakkında verilen yargılardır AHLAKDI Ş ILIK(AMORAL İ ZM):Ahlakla ilgilenmemek,ahlaka.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KONUMUZ DİN FELSEFESİ.
Advertisements

MUSTAFA YEŞİLADA
KONUMUZ : EPİSTEMOLOJİ
AHLAK FELSEFESİ.
TEMEL KAVRAMLAR Sokrates ve platon.
PARÇADA ANLAM.
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
ÜNİTE 2: KILASİK MANTIK KONU KAVRAM ÇEŞİTLERİ.
EMPİRİZM.
EPİSTEMOLOJİ RASYONALİZM.
İdealist Eğitim Felsefesi
REALİZİM İDEALİZM.
Psikoloji.
ETİK NEDİR?.
KONUMUZ VARLIK FELSEFESİ.
MANTIK DERSİ AKIL YÜRÜTME YÖNTEMLERİ
FELSEFEYE GİRİŞ II An Introduction to Philosophy
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
İDEALİZM NEDİR ?.
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
BİLİMSEL TUTUM VE DAVRANIŞLARIN ÖZELLİKLERİ
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
YALIN KILIÇ TÜREL Kasım-BOTE-4-ELAZI Ğ Gizlilik ve Doğruluk Ders: bilişim etiği.
Bilimsel Araştırma:Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
VARLIK FELSEFESİ ( ONTOLOJİ )
S İ YASET, DEVLET VE TEROR İ ZM. S İ YASET SOSYOLOJ İ S İ NDE TEMEL KAVRAMLAR Siyaset - yönetsel eylemlerin kapsam ve içeri ğ ini etkilemede güç kullanımının.
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
SOSYOLOJİ NEDİR?.
TABAKALAŞMA VE SINIF.
EĞİTİMİN FELSEFİ TEMELLERİ
2.ÜNİTE BİLGİ FELSEFESİ ( EPİSTEMOLOJİ )
1- Gündelik Bilgi 2- Dini Bilgi 3 - Teknik Bilgi 4- Sanat Bilgisi
AHLAK FELSEFESİ (ETİK).
VARLIK FELSEFESİ Ünite III ONTOLOJİ.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
IV. Ünite Ahlak Felsefesi ETİK.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
ÜNİTE4. AHLAK FELSEFESİ YAZILIYA HAZIRLIK.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Kelimenin ek almamı ş hali KKÖ LER Çokluk bildiren eklerden biri.
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
ATEİZM – AGNOSTİSİZM. Tanrı’nın Varlığını Reddedenler Tanrının varlığını reddeden görüşlere ateizm, kişilere de ateist denir. Ateizm, inançsızlığı ve.
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
demokrasinin temel ilkeleri
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
Felsefe Ve Hikmet. Sorular: Görseldeki insan neler düşünüyor olabilir? CEVAP: Kendini düşünüyor olabilir. Bu soruya her ö ğ rencinin farklı cevabı olabilir.
Elealı Zenon Sofistler Septikler
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
RASYONALİZM. Mantık ilkeleri ile düşünebilen insan doğru ve açıklayıcı bilgileri şüphe durmaksızın akıl ile kavrar. Rasyonalizme göre duyularımızla nesnelerin.
EĞITIME FELSEFI YAKLAŞıMLAR IDEALIZM REALİZM NATÜRALİZM PRAGMATİZM VAROLUŞÇILIK (EGZİSTANSİYALİZM)
“Bilgi” Kavramıyla Anlaşılan şey Nedir?.  Bilgi edinme insanın en temel güdülerinden birisidir.  İnsan bu özelliği sayesinde diğer canlılardan ayrılır.
ÇEVRE KAVRAMI 1. Çevre, bugünkü anlamıyla bir çok dilde yeni bir terimdir. Yakla ş ık 50 yıl önce üretilen bu yeni sözcükler dünyanın büyük bir bölümü.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
FELSEFE İLE DÜŞÜNME 2. ÜNİTE.
VAROLUŞÇULUK VAR OLMAK, ÖNCE KENDINI TANıYABILME CESARETINI GÖSTEREBILMEKTIR. VAROLUŞÇULUK, 20. YY ıN SONLARıNA DO Ğ RU FRANSA’DA ORTAYA ÇıKAN INSANıN.
AHLAK KANITI -Bu kanıtın çeşitli türleri vardır.
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
ÇAĞDAŞ VARLIK GÖRÜŞLERİ VE BİR VARLIK OLARAK İNSAN
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
18.yy ve 19.yy FELSEFESİ (AYDINLANMA FELSEFESİ)
Buddhism… 2500 yıllık bir din. Hindistan’da ortaya çıktı ve uzak doğuya doğru yayıldı. 500 milyon takipçisi bulunan bir felsefe, din, ve manevi yol. Budda’nın.
Varlığı iki başlıkta inceleyebiliriz: Varlık Felsefesinin alanları:
DİN FELSEFESİ VI. Ünite.
B İ LG İ KURAMI. 1.ÜN İ TE: İ NSAN VE B İ LG İ 2.B İ LG İ N İ N DE Ğ ER İ, KAYNA Ğ I, DO Ğ RULU Ğ U 3.ÜN İ TE: B İ LG İ VE TOPLUMSAL HAYAT 4.ÜN İ TE:
Sunum transkripti:

AHLAK:Hem belli bir davranı ş biçimi hem de kendimiz ve ba ş kalarının eylemleri hakkında verilen yargılardır AHLAKDI Ş ILIK(AMORAL İ ZM):Ahlakla ilgilenmemek,ahlaka aykırı olmamakla beraber ahlaki düsturları hayat kaideleri olarak benimsememektir. AHLAKDI Ş ICILIK( İ MMORAL İ ZM): Töre tanımazcılık,ahlak dı ş ı olma,gayrı ahlakiye-N İ ETZCHE felsefesi AHLAK FELSEFES İ (ETH İ K):Ahlaki olanın özünü ve temellerini ara ş tıran bilim AKILCILIK(RASYONAL İ ZM):Aklın varlı ğ ını,yahut aklın önceli ğ ini ve üstünlü ğ ünü,yani bilginin kayna ğ ı olarak insan zihnini kabul ve müdafaa eden akımdır Abdurrahman ALTINDA Ğ 1

ANA UNSUR(ARKHE):De ğ i ş menin temelindeki de ğ i ş meyen töz,hayat ilkesi,ilk madde,öz vs ANAR Şİ ZM(KARGA Ş ACILIK):Ba ş ta devlet olmak üzere bütün siyasi ve ahlaki kurumları ortadan kaldıran ö ğ reti AN İ M İ ZM:Canlıcılık ATE İ ZM:Tanrının varlı ğ ını kabul etmeyen ö ğ reti A Ş KIN(TRANSANDANTAL):Bir ş eyin üstünde,ötesinde,görünenin dı ş ında olma. İ çkinli ğ in zıttı. BEL İ RLEN İ MC İ L İ K(DETERM İ N İ ZM)Zorunsuzluk ve hür iradeyi kabul etmeyip,fizik,ruhi ve ahlaki bütün olayları birtakım zaruri sebepler zincirinin zaruretle tayin etti ğ ini iddia eden teori. Abdurrahman ALTINDA Ğ 2

BEL İ RLENEMEZC İ L İ K( İ NDETERM İ N İ ZM): Belirlenimcili ğ in zıttı.Hiçbir ş eyin sebepsiz olamayaca ğ ını kabul eder. BENC İ LL İ K(EGO İ ZM):Kendine dü ş künlük,kendi çıkarını daima öne alma,kendini be ğ enme B İ LG İ : İ nsan ile nesne arasındaki ili ş ki sonucu ortaya çıkan sonuç B İ LG İ FELSEFES İ (EP İ STEMOLOJ İ ): İ nsan bilgisinin temel yapısını,özelliklerini,kayna ğ ını ve sınırlarını inceleyen felsefe disiplinidir Abdurrahman ALTINDA Ğ 3

B İ L İ NMEZC İ L İ K(AGNOST İ S İ ZM):Sonsuz,ilk sebepler,cevher,e ş ya,olayların son gayesi gibi metafizik hakikatleri insan zihninin asla bilemeyece ğ ini ileri süren ve böylece metafizi ğ e bilinmez diyen sistemlerin adıdır. B İ R TANRICILIK(MONOTE İ ZM):Bir tek tanrının oldu ğ unu öne süren ö ğ reti-vahdaniyet COG İ TO:’’Dü ş ünüyorum o halde varım’’ ÇOKÇULUK(PLURAL İ ZM):Varlıkların,olaylarınger çekli ğ in,hakikatın açıklamasında birden fazla ilkenin bulundu ğ unu ileri süren ö ğ reti-monizmin zıttı ÇÖZÜMLEY İ C İ YÖNTEM(ANAL İ T İ K METOD): Bir bütünlü ğ ü iyi anlamak için onu unsurlarına ve parçalarına ayırarak inceleme Abdurrahman ALTINDA Ğ 4

DEDÜKS İ YON(TÜMDENGEL İ M):Genelden özele,tümelden tikele,külliden cüziye,bütünden parçaya do ğ ru yapılan akıl yürütme veya çıkarım DE İ ZM( İ LAHÇILIK):Tanrının varlı ğ ını kabul etmekle birlikte tanrının evreni yarattıktan sonra kendi yasasına göre i ş lemek üzere tek ba ş ına bıraktı ğ ını söyleyen ö ğ retidir. D İ N FELSEFES İ :Dinin temel iddiaları hakkında akli,tarafsız,kapsamlı,tutarlı ve ele ş tirici bir tarzda dü ş ünmek. D İ YALEKT İ K:Genel olarak de ğ i ş imi simgeler.Akıl,mantık olarak da kullanılır. DOGMAT İ ZM: İ lkeleri ve ö ğ retileri sorgulamadan kabul etme.Ele ş tirinin olmama durumu Abdurrahman ALTINDA Ğ 5

DO Ğ RULUK:Bir dü ş üncenin dü ş ünceye konu olan nesnesi ile örtü ş mesidir,ona uygunlu ğ unu ifade eder. DUYUMCULUK(SENSUAL İ ZM):Her türlü bilginin kayna ğ ı olarak duyuları gösteren ö ğ retidir DUAL İ ZM( İ K İ C İ L İ K):Temelinde,birbirine indirgenemeyen iki prensibin veya cevherin mevcudiyetine inanç bulunan her sisteme denir. EGEMENL İ K:Devletin belli sınırlar içinde,belli bir toplumda serbestçe iktidar gücünü kullanabilmesidir.Yani dı ş ve iç baskılardan kurtularak kendini yönetebilmesidir. Abdurrahman ALTINDA Ğ 6

EGZ İ STANS İ YAL İ ZM(VAROLUÇULUK):Sartre tarafından ortaya atılan görü ş e göre insanın kendisini gerçekle ş tirmesi için önce var olması gerekti ğ ini öne süren akımdır. ELE Ş T İ R İ C İ L İ K(KR İ T İ S İ ZM):Septisizm( ş üpheci lik) ve dogmatizm karı ş ımı bir sistem olan bu felsefe Kant’ın felsefesi olarak anılır. EMPR İ ZM(DENEYC İ L İ K):Bilginin kayna ğ ı olarak insan ya ş antısı ve duyumları gören ö ğ reti. ENTÜ İ SYON İ ZM(SEZG İ C İ L İ K):Bilginin kayna ğ ı probleminde insanın aracısız bir ş ekilde kavrayı ş durumu olan sezgiyi görür. EREKÇ İ L İ K:Gayecilik,amaççılık Abdurrahman ALTINDA Ğ 7

FAYDACILIK:Utilitarizm olarak anılır.Yarar gerektiren,fayda gerektiren eylem ahlakidir.Onun bilgisi de do ğ rudur.sonuç önemlidir. FENOMEN:Görünüm F İ Z İ KÖTES İ (METAF İ Z İ K):Felsefenin tecrübeden hareket ederek reelin akli izahını ara ş tıran felsefe bölümü;metafizik bu manada tecrübeden hareket etmekle beraber,onu a ş ar ve deneyüstü birtakım neticelere ula ş ır. GERÇEKL İ K(REAL İ TE):Bizden ba ğ ımsız var olan her ş eydir. GÖREL İ L İ K(RELAT İ V İ TE):Ki ş iden ki ş iye,yerden yere,durumdan duruma de ğ i ş me durumu.Ba ş ka ş eye göre olma. Abdurrahman ALTINDA Ğ 8

N İ H İ L İ ZM:Hiççilik demektir.Hiçbir ş eyin olamayaca ğ ı ve bilinemeyece ğ ini savunan ö ğ retidir. İ ÇK İ N( İ MMANENT):Yalnız bilinçte ve ş uur muhtevası olarak var olan her ş ey.Evrenin içinde olan.Zıttı – a ş kın İ DEA:Her türlü zihni temsil ş ekli,Subjektiflik ta ş ıyan görü ş,Soyut olan İ DEAL İ ZM(ÜLKÜCÜLÜK):Varlı ğ ın zihinde anlam kazandı ğ ını savunan akım.Dü ş ünsel olan.Dü ş ünce ile temellendirme. KAOS:Karma ş a Abdurrahman ALTINDA Ğ 9

KU Ş KUCULUK(SEPT İ S İ ZM): İ nsanın kesin olarak bilgi sahibi olabilece ğ ini öne süren dogmatizme zıt bir okul olarak ortaya çıkıp,hiçbir bilginin kesin olamayaca ğ ını aklın sürekli tereddüt içinde olaca ğ ını savunan akım MATERYAL İ ZM(MADDEC İ L İ K):Evrendeki her ş eyin –insan aklı da dahil-madde oldu ğ unu savunan akım ME Ş RU İ YET:Yasaya uygunluk anlamına gelir NEDENSELL İ K:Nedenin etki ile,sebebin sonuç ile olan zorunlu ili ş kisi NESNEL(OBJEKT İ F):Nesne ile uyum sa ğ layan,nesneye uygun olan.Ferdin kendi ş ahsi görü ş ünün etkisinde olmayan-tarafsız Abdurrahman ALTINDA Ğ 10

OLGU:Gerçek olan,dü ş ünceden ba ğ ımsız olan ONTOLOJ İ (VARLIK B İ L İ M):Felsefenin varlıkla u ğ ra ş an kısmı.Mutlakın ara ş tırılması olarak ontoloji idealizme zıttır.Çünkü dü ş ünceden müstakil bir varlık ve varolu ş kabul eder. ÖDEV:Ahlaki ve kanuni yönden yapmakla yükümlü olunan ş ey. ÖNSEL(APR İ OR İ ):Önsel olan.Tecrübeden önce gelen,akli ş ey,evveli.Dü ş üncede bulunan,deneyden gelmeyen ÖZNELC İ L İ K(SUBJEKT İ FL İ K):Ferdin merkeze alınması.Bireysel olan.Bireye ait olan fikir.Fikrin i ş e karı ş ması PANTE İ ZM:Evren ve tanrıyı bir ve aynı gören anlayı ş.Evren=Tanrı Abdurrahman ALTINDA Ğ 11

POZ İ T İ V İ ZM(OLGUCULUK):Deneyle,olguyla ıspatlanamayan hiçbir ş eyin varlı ğ ını kabul etmeyen ö ğ reti.Metafizik ve matemati ğ i reddeder. PRAGMAT İ ZM:Ba ş arıcılık.Ölçüt olarak sonuç veya eylemin yararını gören ö ğ reti. SANI(DOXA):Yunancada ‘’kanaat,zan,aldatıcı görünü ş,hüküm’’anlamlarına gelir S İ V İ L TOPLUM:Toplumun siyasi otoritenin baskısından kurtulmasını ifade eder. TABULA RASA:Bo ş ka ğ ıt,yazı yazılacak tahta TEOLOJ İ :Tanrı bilim-ilahiyat Abdurrahman ALTINDA Ğ 12

TE İ ZM(TANRICILIK): Ş ahsi,zati ve alemin sebebi olan ve alemden ayrı olan bir Allah’ın varlı ğ ına inanan ö ğ reti TEKÇ İ L İ K(MON İ ZM):E ş yanın özü itibarıyla tek ilkeye indirgenmesi. T İ N:Ruh US:Akıl TÖZ:Cevher YARGISIZLIK(EPOKHE):Hüküm vermekten kaçınma Z İ H İ N( İ NTELLEKT):Anlama ve bilgi edinme,dü ş ünme gücü Abdurrahman ALTINDA Ğ 13