Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
MOTORLAR-10 HAFTA VURUNTU
Advertisements

BÖLÜM 3 TALAŞ KALDIRMA SIRASINDA OLUŞAN ISI.
MOTORLAR-5 HAFTA GERÇEK MOTOR ÇEVRİMİ
KRANK-BİYEL MEKANİZMALARININ DİNAMİĞİ
EĞME MOMENTİ-KESME KUVVETİ ATALET MOMENTLERİ VE
MOTORLAR-9 HAFTA GENİŞLEME-EGZOZ-VURUNTU
DÖKÜM PRENSİPLERİ VE TEKNİKLERİ DERSİ
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Bal Peteği (honeycomb) Kompozitler
Petrolden elde edilen sıvı yakıtların sınırlı rezervlerine rağmen, dünyada otomotiv sektörü hızla gelişmektedir. Bu gelişmeye paralel olarak oto yakıtlarının.
MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI
Makina Elemanlarının Mukavemet Hesabı
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
 Abradable hareketli halindeki çok aşınan bölgelerde kullanılan ve ana metali aşınmalardan korumak için kullanılan kompozit malzemedir.  Hareket halindeki.
Diesel Motor Karakteristikleri
Multitronik Şanzıman.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
DİZEL MOTORLARINA GİRİŞ MOTORLARIN TANIMI VE TARİHÇESİ
MOTORLAR-6 HAFTA VOLUMETRİK VERİM
SAYISAL KONTROLLÜ TEZGAHLARIN YAPILARI
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
DÖKME DEMİRLER.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
SEİLİNGER ÇEVRİMİ TERMODİNAMİĞİ
Zaman ,ortam, hız, ısı geçişi
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLARIN SOĞUTULMASI Ve YAĞLANMASI
ÖRNEK Bir kolun perno üzerinde yataklandırılması şekildeki montaj resminde gösterilmiştir. Kol ile yan parçalar arasındaki boşluk 0,2…0,6 mm dir. b=16-0,1.
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
Kapalı ve Açık Sistemler Arş. Gör. Mehmet Akif EZAN
Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü
MOTORLAR-4.HAFTA UYGULAMA
MAKİNE ELEMANLAR DERSİ YILİÇİ PROJESİ
Dört stroklu diesel motor
PNÖMATİK KAS (FLUIDIC MUSCLE).
DALGIÇ POMPA MİL DİZAYNI
STİRLİNG MOTORLARINDA ISI KAZANIMI YARD. DOÇ. DR. YAŞAR ÖNDER ÖZGÖREN
2.5. Biyel Biyel, pistonu krank mili muylusu vasıtasıyla krank miline
HADDELEME GÜCÜNÜN HESAPLANMASI:
Biyel Cıvatası Hesabı Soru: Bir diesel motorda biyel büyük başına eğmeye çalışan atalet kuvveti Pj= 0,0286 MN, saplama çapı d=14 mm, hatvesi t=1,5 ,
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL. Yakıtlar Günlük hayatımızda ve sanayide enerji; mekanik iş, ısı ve aydınlatma şeklinde kullanılmaktadır. Bu üç enerji şekline.
Yücel KILIÇKAPLAN MAKİNA EĞİTİM ŞUBE MÜDÜRLÜĞÜ MAKİNA İMALAT VE DONATIM DAİRESİ BAŞKANLIĞI.
Yrd. Doç. Dr. Nesrin ADIGÜZEL
İMAL USULLERİ DÖKÜM.
MAKİNA ELEMANLARI YAĞLAMA TEKNİĞİ.
DEMİRDIŞI METALLER.
SİLİNDİR BLOKLARDA HASAR ÇEŞİTLERİ
KAYIŞ KASNAK MEKANİZMASINDA OLUŞAN HASAR TİPLERİ
MALZEME BİLGİSİ Doç.Dr. Gökhan Gökçe 4. METALLER.
REFRAKTER MALZEMELER SİLİKA REFRAKTERLER.
5.BÖLÜM KOMPRESÖRLER.
HONEYCOMB (BAL PETEĞİ)
Doğrusal Yataklar (Kızaklar)
İnşaat Bölümü / Yapı Denetimi Programı
Motorlarda Termodinamik Çevrimler
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
5) Emme ve Eksoz Sistemleri
3- Yağlama Sistemi.
(2) Motor Denetim Organları)
İçten Yanmalı Motorlar (Internal Combustion Engines)
BAĞLAMA ELEMANLARI ÜNİTE-3.
Metallere Plastik Şekil Verme
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 14.hafta
ZTM321 MAKİNE ELEMANLARI 1.hafta
Harran Üniversitesİ Makİne Mühendİslİğİ YORULMA HASARI
AKSLAR.
PLASTİK KÜTLE ŞEKİL VERME
Sunum transkripti:

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü MOTOR KONSTRÜKSİYONU-3.HAFTA Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Yrd.Doç.Dr. Alp Tekin ERGENÇ

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü İçten Yanmalı Motor Hareketli Elemanları 1- Piston 2- Perno 3- Segman 4- Krank mili 5- Biyel 6- Kam mili 7- Supaplar Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Piston A-Görevi: Yanma odası hareketli cidarını oluşturmak Yanma sonucu gaz kuvvetleri ile doğrusal hareket oluşturmak Dolguyu sıkıştırmak Yanmış gazları dışarı atmak B-Malzemesi ve imali : Piston alüminyum alaşımlarından veya dökme demirden İmal edilir. Çalışma esnasında oluşabilecek ısıl genleşmleri dengelemek için konik imal edilir. C-Piston malzemesinden beklenen özellikler: Yüksek korozyon dayanımı Yüksek aşınma dayanımı Yüksek ısıl iletkenlik Kolay işlenebilirlik Düşük özgül ağırlık Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Alüminyum alaşımlı pistonların avantajları Font (döküm) pistonların avantajları Yüksek korozyon dayanımı Yüksek ısıl iletkenlik Kolay işlenebilirlik Düşük özgül ağırlık(hafiflik) Yüksek aşınma dayanımı Yüksek maksimum basınç dayanımı Yüksek sıcaklık dayanımı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Alüminyum alaşımlı pistonların Dez-avantajları Font (döküm) pistonların Dez-avantajları Düşük aşınma dayanımı Düşük yüksek sıcaklık dayanımı Düşük maksimum basınç dayanımı Düşük korozyon dayanımı Düşük ısıl iletkenlik Yüksek özgül ağırlık

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Perno A-Görevi: Piston ile biyel arasındaki bağlantı elemanıdır Pistondan gelen gaz kuvvetlerini biyel koluna iletmek B-Malzemesi ve imali : Yüksek kalite çelikten imal edilir Yüzey serleştirme işlemi yapılır C-Perno malzemesinden beklenen özellikler: Yüksek korozyon dayanımı Yüksek aşınma dayanımı Yüksek yüzey sertliği Yüksek kesme dayanımı Yüksek eğilme momenti D-Perno bağlantı şekilleri: Biyel sıkı geçme-piston serbest = YARI serbest bağlantı Biyel ve pistonda serbest = TAM serbest bağlantı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Biyel A-Görevi: Pistonu krank miline bağlar Piston kuvvetini krank miline taşır Krank miline döndürme momenti uygular Pistonun doğrusal hareketini krank milinin dairesel hareketine dönüştürür. B-Malzemesi ve imali : Döküm yada dövme yolu ile çelikten imal edilir I profil olarak imal edilir C-Biyel kolu malzemesinden beklenen özellikler: Yüksek bükülme dayanımı Flambaja karşı dayanım Yüksek çekme dayanımı Yüksek basma dayanımı . Perno Biyel yatakları Biyel kepi civatası kolu kucuk başı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Segman A-Görevi: Pistonun aşınmasını engeller Kompresyon kaybını önler Yağlama görevi yapar Pistonda silindire ısı geçişi sağlar B-Malzemesi ve imali : Yüksek kalite yay çeliğinden imal edilir Yüzey serleştirme işlemi yapılır C-Segman malzemesinden beklenen özellikler: Yüksek korozyon dayanımı Yüksek aşınma dayanımı Yüksek yüzey sertliği Yüksek ısıl iletkenlik Yaylanabilme kabiliyet D-Segman tipleri ve takılması: Genelde içten yanmalı motorlarda 2 kompresyon bir yağ segmanı kullanılır. Kompresyon kaybını engellemek icin tüm segmanların yarıkları eş aralıklı (120 derece) takılmalı Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Krank mili A-Görevi: Doğrusal hareketi dairesel harekete çevirmek Sıçratma yöntemiyle yağlama sağlamak Motor bloğundan biyel yataklarına yağ taşımak Biyel kolundaki döndürme kuvvetini döndürme momentine dönüştürmek B-Malzemesi ve imali : Döküm yada dövme yolu ile imal edilir Döküm miller grafitli dökme demirden imal edilir Dövme miller düşük alaşımlı islah çeliğinden imal edilir Karşı ağırlıklar ile dengelenir. C-Krank mili malzemesinden beklenen özellikler: Yüksek korozyon dayanımı Yüksek aşınma dayanımı Çalışan yüzeylerde yüksek yüzey sertliği Yüksek burulma dayanımı Yüksek bükülme dayanımı vb. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Önü ana biyel nihayeti muylu muylusu

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Kam mili A-Görevi: Supapları tahrik etmek B-Malzemesi ve imali : Dökme demirden imal edilir C-Kam mili malzemesinden beklenen özellikler: Yüksek yıpranma direnci İyi form katılığı Titreşim sönümleme özelliği İyi işlenebilirlik Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Supaplar A-Görevi: Emme gazlarının silindir içine alımı Egzoz gazlarının silindirden atımı Yanma odasında sızdırmazlık sağlamak B-Malzemesi ve imali : Yüksek alaşımlı krom yada magnezyum çeliğnden imal edilir. C-Supap malzemesinden beklenen özellikler: Yüksek yıpranma direnci Yüksek sıcaklık dayanımı Yüksek basınç dayanımı İyi ısıl iletkenlik( Egzoz supaplarında ek soğutma önlemleri alınır) Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü D- Supaplarda aşırı ısınma Soğutma yetersizliği Aşırı büyük tabla çapı Yüksek yanma sıcaklığı Supap malzemesinin ısıl iletimin kötü olması

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü İçten Yanmalı Motor Hareketsiz Elemanları 1-Silindir Bloğu 2-Karter 3-Silindir Kafası Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Silindir Bloğu A-Görevi: Silindir kapağı ile birlikte yanma odasını oluşturmak Yanma basıncını karşılamak Pistona yataklık yapmak Yanma ısısının dışarıya atılmasını sağlamak B-Malzemesi ve imali : Döküm yolu ile dökme demirden elde edilir imal edilir. Segman çalışma yüzeyleri sertleştirilir. Alüminyum dökümlerde segman çalışma yüzeyi kovanlı olarak çelikten imal edilir. C-Silindir malzemesinden beklenen özellikler: Yüksek yıpranma direnci Yüksek sıcaklık dayanımı Yüksek basınç dayanımı İyi ısıl iletkenlik Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Karter A- Alt Karter Görevi: Yağlama yağına haznelik yapmak Motor alt elemanlarını alttan gelebilecek darbelere karşı korumak Yağlama yağının soğutulmasını sağlamak Stasyoner motorların zemine bağlamasında ayaklık görevi yapar B- Malzemesi ve imali : Çelikten yada döküm yolu ile demirden yada alümiyumdan elde edilir C- Karter malzemesinden beklenen özellikler: Darbe dayanımı İyi ısıl iletkenlik D- Font ve Alüminyum alaşımlı karter Alüminyum alaşımlı karter font karterlere oranla daha yüksek ısıl iletim katsayısına, yüksek korozyon dayanımına ve düşük özgül ağırlığa (hafiflik) sahiptir Font karterlerin en önemli özelliği alüminyum alaşımlı katerlere oranla daha yüksek darbe dayanımına sahiptir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Motor Ana Elemanlarının Hesabı ve Dizaynı BİR MOTOR PARÇASI ÜZERİNE ETKİ EDEN KUVVETLER Silindir içerisindeki gaz basıncının yarattığı basınç kuvveti Basınç kuvveti sürekli değişkendir, ve piston strokunun çok küçük bir bölümünde maksimum değere ulaşır Gidip-gelme hareketi yapan ve dönen parçaların atalet kuvveti Periyodik olarak değişirler, yüksek devirli motorlarda gaz basınç kuvvetinden daha büyük değerde olabilir. Titreşim (elastik sınırlar içersinde) Tüm kuvvetler titreşim yaratır, rezonans sınırına gelmesi Isıl gerilmeler Yanma sonucu çıkan ısınının motor parçalarına geçmesi ve bu parçaların farklı mertebede ısınması, farklı oranda ısıl genleşmelere neden olur. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Dizayn Şartları Motor parçalarına etki eden kuvvetlerin değişimi ( şiddeti ve büyüklüğü) motorun çalışma koşullarına bağlıdır. Bir motorun parçaları genellikle o motorun sert/ağır şartlarına göre dizayn edilir. nN nmax NeN Memax nM nmin n d/d Ne Me Pz Pzmax Boşta ulaşabileceği maksimum devir OTTO MOTORU İÇİN DİZAYN ŞARTLARI Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü

Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü Dizayn Şartları OTTO Dizayn Şartları nm= Maksimum momentin sağlandığı devir nN= Maksimum güce ulaşılan devir nm= (0,4-0,6) .nN Bu çalışma şartında gaz basınçları maksimum olup atalet kuvvetleri düşüktür. Nen= Nominal devirde elde edilen maksimum gücü ifade eder. nbçmax= (1,05-1,20) .nN Bu çalışma şartında gaz basınçları düşük maksimum olup atalet kuvvetleri yüksektir. Yıldız Teknik Üniversitesi Makina Müh. Bölümü