P ERFORMANS Y ÖNETİMİ VE D EĞERLEME Prof. Dr. Berrin Erdoğan Portland State Üniversitesi
P ERFORMANS YÖNETİMİ NEDİR ? İşletmelerde performansın tanımlanması, ölçülmesi, ve yönetilmesidir.
P ERFORMANS DEĞERLEMEN İ N AMAÇLARI Geri Bildirim: Çalışanlara hedeflere ulaşma konusunda ne kadar başarılı olduklarının bildirilmesi. Çift yönlü iletişim. Geliştirme: Çalışanların eksikliklerinin olduğu konuların belirlenmesi. Karar verme: İnsan kaynaklarına ilişkin önemli kararlar performans değerleme sonuçlarına bağlanabilir. Dökümantasyon: Yasal sebeplerle önem taşıyabilir.
P ERFORMANS DEĞERLEME SANCILI B İ R UYGULAMA OLAB İ L İ R, Ç ÜNKÜ … Yöneticiler negatif geri bildirimlerden çekinebilir Çalışanlar savunmaya geçebilir. Çalışanlar kendi performanslarını olduğundan yüksek görebilir.
A RAŞTIRMALAR GÖSTERİYOR Kİ … En yüksek puandan daha azını alan kişilerin çoğunluğu aldıkları puana inanmamaktadır. Puanına inanmayan kişilerin çoğunluğu performans değerleme sonunda motivasyonunu yitirmektedir. Performans değerlemesi yapılanların çoğunluğu performansını nasıl artıracağını bilmemektedir.
PERFORMANS DEĞERLEME İKY’NİN İMAJINI ZEDELEYEBİLİR çalışan üzerinde yapılan bir araştırmada, performans değerlemenin İKY’nin imajına zarar verdiğini düşünen yönetici ve tepe yöneticisi oranı. 88% Çalıştıkları işletmedeki performans değerleme sistemini faydalı bulan çalışanların oranı. 13% Birbirinden farklı olmayan puanlar Çok yorucu Çok genel “İnsan Kaynaklarının bize zorla yaptırdığı birşey.” Performans değerleme ile ilgili sorunlar
Çalışanlar ile yönetici arasında güvene dayalı bir iş ilişkisi E TK İ L İ B İ R PERFORMANS DEĞERLEME YAŞAYAB İ LMEK İ C İ N HER İ ŞLETMEDE OLMASI GEREKEN ŞEY :
E TK İ L İ B İ R PERFORMANS DEĞERLEMEN İ N ŞARTLARI Firma stratejisine uyumlu olması Adaletli olması Açıklık ilkesine bağlı kalması Ortama uyumlu olmasıPratik olması