SAĞLIK BAKANLIĞI T.C. SAĞLIK BAKANLIĞI ANTALYA HALK SAĞLIĞI MÜDÜRLÜĞÜ
Esra, yedi yaşında ilkokul birinci sınıfa giden bir kız çocuğuydu. Esra'nın kendinden küçük bir erkek kardeşi vardı.
Esra'nın okuması çok yavaştı, okurken çoğu kelimeyi yanlış ve eksik okuyordu.
Matematikte çok zorlanıyordu. Toplama yapacağı zaman yanlışlıkla çıkarma yapıyordu. Ödevlerini tek başına yapamıyordu.
Esra, kendini arkadaşlarına göre geride hissettiği için, arkadaş edinemiyordu. Arkadaşlarının, onu dışladığını düşünüyordu.
Esra’nın nesi var?
Dikkat Eksikliği ve Hafif Düzeyde Zihinsel Engel Dikkat Eksikliği ve Hafif Düzeyde Zihinsel Engel
E ngelli çocukların eğitimleri çocukların eğitimlerinden farklı değildir.
Zihinsel engelli çocukların okullardaki eğitimi, çocuğun gelişimine ve gereksinimlerine bağlı olarak değişir.
Peki Esra Ne Yaptı?
Esra ilk önce kendi okulunda bulunan “Özel Eğitim Sınıfı” diye adlandırılan bir sınıfa gitti.
Özel Sınıf: O kullarda engelli çocukların gereksinimlerine uygun olarak hazırlanan her türlü eğitim araç ve gerecin bulunduğu sınıftır.
Özel Eğitim Sınıfındaki çocuklar da Esra gibi, bazı derslerde zorlanıyor, okuma ve yazmada güçlük çekiyorlardı.
Esra okula gitmeden önce bir de “Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi” diye bir yere gitmeye başlamıştı.
Özel Eğitim Merkezi:Engelli bireylerin; özel eğitim öğretmeni, psikolog ve çocuk gelişim uzmanı ile birlikte eğitim gördüğü yerdir.
Esra özel eğitim sınıfına gittikten sonra kaynaştırma sınıfına gitmeye başladı.
Kaynaştırma Sınıfları: Zihinsel engelli çocukların, yaşıtlarının devam ettiği sınıflara yerleştirildiği uygulamadır.
DİĞER ENGEL GRUPLARINI BİLİYOR MUYUZ?
FİZİKSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR VE ÖZELLİKLERİ
FİZİKSEL ENGEL NEDİR? Doğum öncesi, sırası ve sonrası Herhangi bir neden Bedensel yeteneklerin yapılamaması
Fiziksel engelli çocukların zihinsel gelişimleri normal çocukların gelişimleri ile aynıdır. Ancak bedensel engellerinden dolayı yapabilecekleri kısıtlıdır.
Örneğin tekerlekli sandalye kullanan bir çocuk normal çocuk gibi koşamaz ya da merdiven inip çıkamaz. Bunun yanı sıra tekerlekli sandalyesi ile birlikte top oynayabilir, sinemaya gidebilir.
UYGULAMA ZAMANI
GÖRME ENGELLİ ÇOCUKLAR VE ÖZELLİKLERİ
GÖRME ENGELİ NEDİR? Görme engelliler, hiç göremeyenler (körler) ve az görenler olarak iki kategoriye ayrılır.
Ağır derecede görme kaybı olan bireylere kör;
İri yazıları görebilen, şekilleri ve renkleri ayırt edebilen bireylere az görenler denir.
Sosyal faaliyetlere ilgilidirler. Aynı noktaya uzun süre bakma, Bağımsız hareket edebilme becerileri sınırlıdır.
UYGULAMA ZAMANI
İŞİTME ENGELLİ ÇOCUKLAR VE ÖZELLİKLERİ
İŞİTME ENGELİ NEDİR? İşitme Engeli: şiddeti Hz. Arasında olan sesleri duyamayan bireylere “işitme engelli birey” denir.
İşitme engelli çocukların genel vücut koordinasyonunun sağlanması ve denge alanlarında problemleri vardır.
Örneğin; geri geri yürüme, ip üstünden atlama, denge tahtasında ileri geri yürüme gibi becerilerde zorlanırlar.
UYGULAMA ZAMANI
DOWN SENDROMU
ÖZELLİKLERİ Başları ufak, ense kısa ve geniştir. Burun kökü yassı, kulaklar kafada normalden düşük bir seviyededir. Gözler birbirinden ayrık ve çekiktir.
Down Sendromlu çocuklar iletişim kurmayı çok severler. Duygusaldırlar, sosyaldirler, Sempatiktirler. Onlara karşı samimi ve içten davranırsak sevgilerini kazanırız.
Down Sendromlu çocuklar iyi bir eğitimle normal birey olarak hayatlarını sürdürebilirler.
DİNLEDİĞİNİZ İÇİN TEŞEKKÜRLER