AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ Teknik Eğitim Fakültesi Metal Öğretmenliği Ders: Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Konu: Öğretim Analizi
Eğitim İhtiyaçlarının Belirtilmesi Analiz Tasarım ve Geliştirme Uygulama ve Değerlendirme Eğitim İhtiyaçlarının Belirtilmesi Öğretim Analizi Öğretim Amaçlarını Analizi Öğrencilerin Analizi Öğretim Ortamının Analizi
Öğrenme Alanları 1. Benjamin S. Bloom’ un Öğrenme Ürünleri Taksonomisi 2. Gagnè’ nin Öğrenme Ürünleri Taksonomi
Benjamin S. Bloom’ un Öğrenme Ürünleri Taksonomisi a) Bilişsel öğrenme (örn. Basit toplama işlemi yapabilme, okuduğunu anlayabilme…vs.) b) Duyuşsal öğrenme (örn. Otomobil sürebilme, öğrenmeyi çok istediği bir müzik parçasını çalma…vs.) c) Psikomotor öğrenme (örn. bisiklet sürme,bisikletin lastiğini değiştirebilme…vs.)
Gagnè’ nin Öğrenme Ürünleri a) Sözel Bilgiler (örn. Türkiye’nin başkenti Ankara’dır vs..gibi) b) Zihinsel Beceriler (örn. Toplama, çıkarma, 5 er 5 er sayma vs...) b1. Ayırt Etme b3. Somut Kavramlar b2. Tanımlanmış Kavramlar b4. Kurallar ve Problem Çözme c) Bilişsel Strateji c1.Tekrar Stratejisi c2. Anlamlandırma Stratejisi c3.Örgütleme Stratejisi c4.Bilişi Yönetme Stratejisi c5.Duyuşsal Stratejisi d) Motor Becerileri ve(örn. Torna makinesini çalıştırmak, müzik aleti çalmak vs.. ) e) Tutumlar ( çevreyi koruma, iyi ders çalışma, kurallara uyma vs..)
Öğretim Amaçlarının Saptanması Eğitim Programı Ders Kitapları İhtiyaç Analizler
Öğretim Amaçlarının Analizi Örnek Amaçlar Öğrenme Alanı Bir otomobil tekerleğini değiştirme Psikomotor beceri (psikomotor) Eğeyi tanımlama ve çeşitlerini isimlendirme Sözel bilgi (bilişsel) Dört işlem yapabilme Zihinsel Beceri(bilişsel) Kaynak yaparken kurallara uyma Tutum(duyuşsal)
Amaç Analiz Teknikleri Psikomotor Amaçların Analizi Bir otomobilin tekerlini değiştirmek Sağlam teker ve aletleri hazırlamak Arabayı kaldırmak Tekeri değiştirmek Tekeri çıkarmak Arabayı indirmek
Psikomotor Amaç Analiz Süreci Basamakların belirlenmesi ve sıraya konulması Alternatif yolların belirlenmesi Dallar ve karar aşamalarının belirlenmesi Basamakların kontrol edilmesi Yolların sıraya dizilmesi Standartların belirlenmesi Araç gereçlerin belirlenmesi Gerekli ilgilerin belirlenmesi Şartların belirlenmesi
Bilişsel(sözel bilgi) Amaçların Analizi Baş organlarını gösterme ve isimlendirme Bacak organlarını gösterme ve isimlendirme İnsan vücudundaki farklı organları göstererek isimlendirmek Gövde organlarını gösterme ve isimlendirme Kol organlarını gösterme ve isimlendirme
Bilişsel(zihinsel beceri) Amaçların Analizi Ardışık basamaklarda ödünç almadan çıkarma yapmak Bir birine yakın olmayan sayılarda ödünç alarak çıkarma yapmak Yan basamaklarda ardışık sayılarda ödünç alarak çıkarma yapmak İki yan basamaktan ödünç alarak çıkarma yapmak Herhangi bir büyüklükteki doğal sayıların çıkarılması
Bilişsel Amaç Analizi Süreci( Hiyerarşik Öğrenme Analizi)
Basit Çıkarma İşlemi Her birinde basit çıkarma gereken ardışık basamaklardan çıkarma işlemi Çıkarma işleminde sıfır rakamının anlayışı Tek basamaklı bir sayıyı ödünç alarak çıkarmak Ödünç sayının nereden alınacağını tanımak Ardışık basamaklarda ödünç alarak çıkarma yapmak Basamakların herhangi birinde ödünç alarak çıkarma yapma Farklı basamaklarda ödünç alarak çıkarma yapmak Yan basamaklarda ardışık ödünç alarak çıkarma yapmak Çift ödünç alarak çıkarma yapmak (0 ‘ dan dolayı) Herhangi bir büyüklükteki doğal sayıların çıkarılması
Duyuşsal Amaçların Analizi Araba kullanırken trafik kurallarına uyma Yolculuk öncesi arabanın bakımını yapma Uykusuz ve alkollü araba kullanmaktan kaçınma Emniyet kemerini takma Yol işaretlerine uyma Hız kurallarına uyma
Öğrencilerin Analiz Bir öğretimin başarısı, diğer faktörler yanında öğrencilerin bilgi ve beceri düzeyine uygun planlanması ve uygulanmasına bağlıdır. Öğretilecek konularla ilgili olarak öğrenciler önceden sahip oldukları bilgi ve becerileri hakkında bilgi toplanır. Hedef grubun ihtiyaçlarına uygun planlama ve öğretim yapabilmek için, grubun giriş davranışları yanında genel özellikleri hakkında bilgi toplamak ok yararlı olacaktır.(yaş, statü deneyim…vs) Hedef grubun nitelikleri şu yollarla bulunur: Rasgele seçilmiş hedef öğrencileri gözlemek, Rasgele seçilmiş hedef öğrencilerle görüşmek, Rasgele seçilmiş hedef öğrencilere test uygulamak, Hedef grupla ilgili tecrübesi olan öğretmene danışmak, Kendi varsayım ve tahminlerimiz.
İçeriğin Sıralanması ve Modüllere Ayrılması İçerik öğrencilere hangi sırada sunulmalıdır? Öğrencilere hangi kavram, kural ve ilkeler öğretilmelidir? Eğer psikomotor beceri analizi yapılmışsa; Eğer bilişsel öğrenme analizi yapılmışsa;
Mevcut Materyal Analizi Mevcut kurs materyallerin ihtiyaca uygun hale getirilmeleri ile materyallerin yeni baştan geliştirilmeleri arasında maliyet ve öğretim etkililiği açısından bir farklılık var mıdır? Bu farklılık ne derece önemlidir.?
Öğretim Ortamını Tanımlama Öğrenme nerede gerçekleşecek?(sınıfta mı? Atölyede mi? Laboratuarda mı? Bir alan gezisiyle mi?) Ortamın özellikleri nelerdir? Öğrenci sayısı bakımından ortamın büyüklüğü ne kadar? Sıralar sandalyeler nasıl düzenlenmiş? Hangi araç gereçler temin edilir yada var? Işıklandırma, gürültü nasıl?... Vs.
A.1 A.2 B
öğretmen C.2 C.1
E D