PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ PAZARLAMA ARAŞTIRMASI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PAZARLAMAYA GİRİŞ PAZARLAMANIN TANIMI
Advertisements

KİŞİSEL SATIŞ Müşteri istek ve ihtiyaçları doğrultusunda gösterim ve ikna etmeye dayalı tutundurma çabalarına kişisel satış denir.
PAZARLAMA YÖNETİMİ.
STRATEJİK PAZARLAMA 1.Hafta Pazarlama Nedir
REKLAMCILIK Hafta 5.
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Pazarlama Araştırması ve Bilgi Sistemi
Stratejik Analiz (SWOT Analizi)
Pazarlama Planı Pazarlama planı, iş planı içinde yer alan, pazarlama amaç, strateji ve faaliyetlerini belirleyen yazılı belgedir. Pazarlama planı, «pazarlama.
Pazarlama Teknikleri.
Uluslararası Pazarlama Araştırmaları
Nisan 2012, Bilkent Ünivesitesi Kütüphanesi Umut Al Bilgi Hizmetlerinin Pazarlanması.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI Prof. Dr. İsmail Üstel.
KÜTÜPHANELERDE BÜTÇE YÖNETİMİ
Öğr. Grv. Semih AÇIKGÖZOĞLU
Finansal Yönetim ve Fonksiyonları
PAZARLAMA BİLGİ YÖNETİMİ
PAZARLAMA BİLGİ YÖNETİMİ
Pazarlama Araştırması
EMLAK PAZARLAMA STRATEJİLERİ VE UYGULAMALARI
HİZMET PAZARLAMASI Yrd.Doç.Dr. Alparslan Özmen
Pazarlama Yönetimi Süreci
ULUSLAR ARASI PAZARLAMA ARAŞTIRMASI
Strateji Geliştirme Başkanlığı
ISO ÇEVRE YÖNETİM SİSTEMİ TEMEL EĞİTİMİ
KARAR DESTEK SİSTEMLERİ BİLEŞENLERİ
İŞLETME BİLİMİNE GİRİŞ
Üçüncü Bölüm:Pazarlama Araştırması ve Bilgi Sistemi
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
ÖĞRENME AMAÇLARI Kişi, yer ve nesnelerin ölçümüne ilişkin temellerin anlaşılmasın Pazarlama araştırmacıları tarafından kullanılan üç tür ölçeği.
ÖĞRENME AMAÇLARI Veri analizi kavramı ve sağladığı işlevleri hakkında bilgi edinmek Pazarlama araştırmalarında kullanılan istatistiksel analizlerin.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Pazarlama nedir? iki veya daha fazla taraf arasında gerçekleşen bir değişim/mübadele sürecidir. Marketing mübadele sürecinde insan istek ve ihtiyaçlarını.
İstatistik Bilimine Giriş
Müşterilere Karar Vermelerinde Yardımcı Olmada Pazarlama Araştırması Kullanma Bu bölüme araştırma sürecini ele alarak başlanmaktadır. Daha sonra.
Prof. Dr. Remzi ALTUNIŞIK
Pazarlama Bilgi Sistemi (PBS)
ÖĞRENME AMAÇLARI Nicel ve nitel araştırma teknikleri arasındaki temel farklılıkları anlamak Gözlem tekniği yoluyla veri toplamanın avantaj ve.
Mobil Pazar Çevresi ve Pazar Fırsatları
Bölüm 04 Veri Toplama ve Örnekleme
Pazarlama Araştırması bölümünü öğrenme amaçlarımız: Pazarlama araştırmasının; pazarlama, pazarlama kavramı ve pazarlama stratejisiyle ilişkisini.
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
ÖĞRENME AMAÇLARI Tahmin kavramını anlamak Pazarlama araştırmacılarının regresyon analizinden nasıl faydalandığını öğrenmek Pazarlama araştırmacılarının.
ÖĞRENME AMAÇLARI Pazar segmentasyon kararları için farkların nasıl kullanıldığını öğrenmek t testinin ve z testinin ne zaman kullanılması gerektiği.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE TEKNİKLERİ
Prof Dr Remzi ALTUNIŞIK
 Bir projeyi yönetmek üzere görevlendirilen ve projeyi, mümkün olan en yüksek üretkenlik, en düşük belirsizlik ve risk ile yürütmekten sorumlu kişidir.
Pazarlama Araştırmalarına Giriş ve Araştırma Süreci
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Konu 3 Kalite kontrolünün amaçları
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Verilerin Toplanması ANKET
Altunışık, Özdemir, Torlak – Modern Pazarlama
PAZARLAMA ARAŞTIRMALARI
Gözlem Gözlemin bilimde üçlü bir rolü vardır. a) Bilimin kalkış noktasıdır. Olgular arasındaki ilişkilerin kurulmasına yarayan ilk bilgilerin kaynağıdır.
PAZARLAMA ARAŞTIRMASI
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
PAZARLAMA SİSTEMİNE GİRİŞ Büşra YARADILMIŞ
Bölüm 9. Pazar ve Pazarlama Araştırmaları
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
PAZARLAMA BİLGİ YÖNETİMİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Açıklayıcı Bibliyografi Kütüphanesi
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Sunum transkripti:

PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ PAZARLAMA ARAŞTIRMASI VE PAZARLAMA ARAŞTIRMASI

SUNUM AKIŞI İŞLETMELERİN DAHA ÇOK VE DAHA İYİ BİLGİ İHTİYACINI ARTTIRAN ETKENLER PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ (PBS)REKLAM PBS ALT SİSTEMLERİ PAZARLAMA ARAŞTIRMASI PAZARLAMA ARAŞTIRMASI İLE PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ ARASINDAKİ FARKLILIKLAR KALİTATİF (NİTELİKSEL) VE KANTİTATİF (NİCELİKSEL) ARAŞTIRMALAR

PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ VE PAZARLAMA ARAŞTIRMASI Bir işletme doğru kararları almak ve bunları başarı ile uygulamak, pazarlama dış çevresini tanımak ve kendi güçlü ve zayıf yönleri ile pazardaki mevcut fırsat ve tehditleri kendine en çok faydayı sağlayacak şekilde ilişkilendirebilmek için yeterli derecede pazarlama bilgisine sahip olmalıdır

İŞLETMELERİN DAHA ÇOK VE DAHA İYİ BİLGİ İHTİYACINI ARTTIRAN ETKENLER Firmaların ulusal ya da uluslar arası ölçeğe ulaşmaları Alıcıların artan gelirleri bu doğrultuda seçici olmaları Satıcıların daha karmaşık pazarlama teknikleri uygulamaları Karşı karşıya oldukları artan rekabet Günümüzün çabuk değişen çevresel dinamikleri

PAZARLAMA ARAŞTIRMASI İLE PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ ARASINDAKİ FARKLILIKLAR Pazarlama bilgi sistemi planlama ve kontrol amacıyla sürekli bir bilgi akışıyla uğraşırken pazarlama araştırması özel bir amaca hizmete eder. PBS, problemlerin önlenmesi ile ilgilenirken pazarlama araştırması problemlerin çözülmesi ile ilişkilidir. PBS iç ve dış bilgi kaynaklarını kullanırken, pazarlama araştırması genel olarak örgütün dış kaynaklarını kullanır. Pazarlama araştırması PBS’nin elemanlarından biridir. Pazarlama araştırmasında elde edilen bilgiler PBS’de daha sonraki kullanımlar için depolanır.

PAZARLAMA BİLGİ SİSTEMİ (PBS) (1) Pazarlama karar vericileri için gerekli, açık bilginin düzenli ve sürekli bir biçimde toplanması, sıralanması, analiz edilmesi, değerlendirilmesi, dağıtılması için geliştirilmiş yöntemler ve metotlardır

Pazarlama Yöneticileri ve Diğer Bilgi Kullanıcıları İşletme İçi Raporlama Sistemi Bilgi Analizi Pazarlama İstihbaratı Pazarlama Araştırması Bilgi İhtiyacının değerlendirilmesi Bilginin Dağıtımı ve Kullanımı Pazarlama Yöneticileri ve Diğer Bilgi Kullanıcıları Analiz Planlama Yürütme-Uygulama Kontrol Pazarlama Çevresi Hedef Pazarlar Pazarlama Kanalları Rakipler Kamuoyu Makro Çevresel Güçler

Pazarlama bilgi sistemine duyulan ihtiyacın artmasının önemli nedenleri İşletmelerin uluslararası pazarlara açılma zorunluluğu Tüketici ihtiyaçlarından tüketici isteklerine geçiş ve rekabetin küreselleşmesi Fiyat dışı rekabetin giderek öneminin artması Ürün hayat seyrindeki kısalmalardan kaynaklanan daha hızlı ve kısa sürede tepki verme gereği Karmaşıklaşan ve kapsam olarak genişleyen pazarlama faaliyetleri Azalan hammadde ve kaynakların daha ekonomik ve etkin kullanılma zorunluluğu Artan ürün tercihleri sonrasında müşterileri memnun etmenin giderek zorlaşması

PBS ALT SİSTEMLERİ İşletme içi raporlama sistemi Pazar izleme bilgileri Pazarlama araştırması Pazarlama karar destek sistemi

PAZARLAMA ARAŞTIRMASI Özel bir pazarlama sorunu için Pazarlama araştırması işletmenin karşılaştığı verilerin toplanması, analizi ve bulguların raporlanmasıyla oluşan sistematik bir tasarımdır

PAZARLAMA ARAŞTIRMASININ ÖZELLİKLERİ Pazarlama araştırması sistematik bir süreçtir Pazarlama araştırmasında, bilgi elde etme metodunun tarafsız ve nesneldir Pazarlama araştırması sürecinde, veriler araştırma süreciyle anlam kazanır ve bilgi haline dönüşür Bilginin, pazarlama araştırması sürecinde bir amaç için toplanır

PAZARLAMA ARAŞTIRMASINI ETKİLEYEN ETKENLER Sınırlı bütçeler Bilgi teknolojilerinin gelişimi İşletmelerin pazarlama araştırmasına bakış açıları

PAZARLAMA ARAŞTIRMASI SÜRECİ Araştırma dizaynı ve maliyetleri gösteren araştırma önerisi hazırlamak Keşfedici araştırma gerçekleştirme Soru kağıdını hazırlama Örneklemi seçme Araştırma metodu seçme Veri toplama ve analizi yapma Rapor hazırlama

Kotler ve Armstrong’a göre pazarlama araştırmasının aşamaları Problemi ve Araştırma Amaçlarını Tanımlama Araştırma Planını Geliştirme Verileri Toplama Verilerin tasnifi, analizi ve yorumu Araştırma raporunu hazırlama

Problemin ve Araştırma Amaçlarının Tanımlanması Problemin ve araştırma amaçlarının belirlenmesi pazarlama araştırma sürecinin en zor basamaklarından biridir. Yönetici, spesifik nedenler ortada olmasa da eğer bir şeyler ters giderse bunu bilmek zorundadır. Dolayısı ile pazarlama yöneticisi ve araştırmacı arasındaki iletişimsizlik gerçek problemin belirlenmesi yerine problem semptomlarının belirlenmesine neden olur .

Pazarlama Araştırması Örnekleri Problemin Tanımlanması Araştırmaları Pazar potansiyeli, pazar payı, işletme ya da ürün imajı, pazar özellikleri, satış analizi, iş trendleri konularında Problem Çözme Bölümlendirme,ürün, fiyatlandırma, tutundurma ve dağıtım konularında

Araştırma Planının Geliştirilmesi Araştırma planında, var olan bilgilerin kaynakları ve spesifik araştırma yaklaşımları, örnekleme planları, veri toplama yöntemleri ve araştırmacıların yeni bilgilere ulaşmalarını sağlayacak araştırma araçları konuları üzerinde durulmalıdır.

Verilerin Toplanması İkincil veri kaynakları Veri Kaynakları Birincil veri İşletme içi İşletme kayıtları, İşletme içi ağ sistemi, Raporlar, Pazarlama Bilgi Sistemi, İnsanlar, Satışlar,Maliyetler dışı Internet, Kütüphaneler, Hükümetler, Ticari Birlikler, Üniversiteler, Özel araştırma işletmeleri Gözlem Sorgulamaa Derinlemesine ve odak grup görüşmeleri, delphi tekniği, online, mail, telefon, yüzyüze anketler, deney yöntemi Araçlar (Video, Scanner, vb.); websitesi analizi; kişisel yaklaşımlar

İkincil Veriler İkincil veri, daha önce başka bir amaç için toplanmış hazır bilgilerden ibarettir. Avantajları: Çabuk elde edilirler Maliyeti çok düşüktür Dezavantajları: Genel olarak tüm ihtiyaç duyulan bilgiyi sağlayamazlar. Bilgiler eski, taraflı ya da toplanma amaçları farklı olabilir Kavram tanımlarında değişiklikler olabilir Farklı ölçüm birimleri kullanılabilir Verinin doğruluğunu test edecek bilgiler mevcut değildir

Birincil Veriler Birincil veri kaynakları işletmelerin bilgi almak üzere doğrudan başvurdukları kaynaklardır. Yapılacak bir pazarlama araştırması sonuçlarının işletme yönetimleri tarafından doğru yorumlanabilmesi için aynı konuda yapılmış olan araştırmalarla karşılaştırılmasının yapılması gerekmektedir. Bu karşılaştırmanın yapılabilmesi için, farklı pazarlarda yapılan birincil kaynak araştırmalarının birbirleri ile aynı temelde benzerliği veya eşitliği gerekmektedir.

Araştırma Teknikleri Keşfedici Tanımlayıcı nedensel

TEMEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARININ KARŞILAŞTIRILMASI Keşfedici Tanımlayıcı Nedensel Hedef Fikir keşfetme Pazar özelliklerini ya da fonksiyonlarını tanımlama Sebep sonuç ilişkilerini belirleme Özellik Esnek, çok yönlü Önceden planlanmış ve yapılandırılmış dizayn Bir ya da daha fazla bağımsız değişkenin kullanılması Diğer değişkenlerin kontrolü Metot İkincil veri Niteliksel araştırma Gözlemsel araştırma, anket, ikincil veri, niceliksel araştırma Deney

Araştırma Yöntemleri Kalitatif (Niteliksel) Yöntemler Kantitatif (Niceliksel) Yöntemler

PAZARLAMA ARAŞTIRMASI KALİTATİF TEKNİKLER Grup tartışmaları Derinlemesine görüşme Projektif teknikler Elektronik görüşme

Birincil Verileri Elde Etme Yöntemleri Gözlem Deney Anket Yüz yüze mülakat Telefonla mülakat Posta yoluyla ya da araştırmacının kendisinin yaptığı anketler Çevrim–içi anket yönteminde

Araştırmada Kullanılan Ölçekler Nominal ölçek Sıralı (ordinal) ölçek Aralıklı (interval) ölçek Oransal ölçek

Ölçekleme teknikleri Teknikleri Karşılaştırmalı Teknikler *Sıralama *İkili karşılaştırma *Sabit toplam *Q Tekniği Karşılaştırmasız Teknikler *Thurstone Ölçeği *Likert Ölçeği *Anlamsal farklılaştırma *Davranışsal Eğilim Ölçeği

Araştırma hataları Sistematik hatalar Yönetsel hatalar Cevap vermeme hatası Cevap hatası Bilerek yanıltma Bilmeyerek yanlış cevaplama Herşeye evet deme hatası Uç nokta hatası Görüşmeci hatası Etkide kalma hatası Sosyal beğenilirlik hatası Yönetsel hatalar Veri süreçleme hatası Örneklem seçme hatası Mülakatçı hatası Mülakatçı aldatmasıdır

Örnekleme Süreci Ana Kitlenin Tanımlanması Örnekleme Çerçevesinin Belirlenmesi Örneklem Yönteminin Seçimi Veri Toplama Örneklem Hacminin Belirlenmesi Özel Durumların Kontrol Edilmesi

Örnekleme Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri Tesadüfi Örnekleme Tesadüfi Olmayan Örnekleme Basit Tesadüfi Örnekleme Sistematik Örnekleme Kartopu Örnekleme Kolayda Örnekleme Tabakalı (Katmanlı) Örnekleme Kümelere Göre Örnekleme Yargısal Örnekleme Kota Örnekleme

Verilerin Analizi ve Yorumlanması Pazarlama araştırma sürecinde hedef cevaplayıcılardan elde edilen veri ve bilgilerin analiz edilebilmesi için, tüm verilerin sayısallaştırılarak kodlanmalıdır. Verilerin tasnifi ve bilgisayar ortamına girişinden sonra, verilerin çeşitli istatistiksel analizlere tabi tutulması gerekmektedir. Veri analizi süreci pazarlama araştırmasının uzmanlık gerektiren bir diğer önemli aşamasıdır. Bu nedenle bu aşamada, incelenecek başlıca değişkenler, değişkenleri ölçmek için kullanılacak yöntemler ve toplanan verileri anlamlı kılmak için uygulanacak analizleri içeren veri analizi planı hazırlanmalıdır.

Verilerin Analizi ve Yorumlanması (2) Veri analizi, betimleyici seviyede (ortalama, standart sapma) analizlerin dışında; tek değişkenli ve çok değişkenli olmak üzere iki temel başlığa ayrılmaktadır. Tek değişkenli teknikler; parametrik ve parametrik olmayan testler olmak üzere ikiye ayrılır. Parametrik testler, parametrik olmayan testlere göre her zaman daha güçlü ve duyarlı sonuçlar verdiği için öncelikli olarak bu testlerin kullanılması tercih edilir.

Verilerin Analizi ve Yorumlanması (2) Çok değişkenli teknikler ise pazar dilimlerinde yer alan hedef tüketicilerin demografik ve psikografik özelliklerinin yanı sıra yasal yapı, rekabet durumu, ekonomik koşullar, teknolojik olanaklar gibi pek çok değişkeni dikkate alarak, değişkenler arasındaki ilişkileri tatminkar bir seviyede test etmeye imkan veren gerçekçi sonuçlar üreten bir analiz yöntemidir. Çok değişkenli tekniklerde bağımlı ve bağımsız olmak üzere temel olarak ikiye ayrılmaktadır.

Araştırma Raporunun Hazırlanması Başlık İçindekiler Özet Giriş Literatür Yöntem Veri Analizi ve Bulgular-Sonuç Yorum ve tartışma Araştırmanın kısıtları Kaynakça Ekler