BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
Advertisements

Meslek Yüksekokulu, 25 kasım 2010
Sosyal Bilimlerde Kullanılan Temel Kavramlar
Öğretim İhtiyacını Belirleme
BAĞINTI SAYISI VE ÇEŞİTLERİ Kim korkar matematikten?
EKO308 İKTİSADİ PLANLAMA 1. Hafta: Giriş.
END3061 SİSTEM ANALİZİ VE MÜHENDİSLİĞİ
VIII. Ünite Bilim Felsefesi.
En hızlı koşan aslandan daha hızlı
Bilimsel Araştırmada Etik Bilim Nasıl Etik Olur?
Yeni Programın Öğrenme Yaklaşımı
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Maddenin Tanecikli Yapısı
Bilim ve Bilimsel Araştırma
TEST – 1.
Kuhn ve Bilimsel Devrimler
PROGRAM TASARIMI
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Felsefe –Bilim Bağlantısı. Bunalımdaki paradigmadan ayrılarak yeni bir olağan bilim geleneğini üretecek olan bir başka paradigmaya geçiş, birikime dayalı.
Yanlışlamacılık.
DOĞAL SAYILAR VE TAM SAYILAR
Davranış Bilimleri Hafta III.
İktisat Metodolojisi ve Araştırma Teknikleri*
Durumlu Öğrenme (Situated Learning)
Program Geliştimede İçerik
Dr M SÖZBİLİR Motivasyon
BİLİMSELLİK GÜNCELLİK FAYDALILIK Öğretimde Planlama ve Değerlendirme Dersi Danışman: Prof.Dr.Mustafa ERGÜN Hazırlayan: Özlem K.GENELİOĞLU.
KAM 209 ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Roma Rakamları - Sayıları I = 1 II = 2 III = 3 V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = Önce gelen küçük sayı, sonra gelen büyükten çıkartılır. IV.
Gündem Oluşturma Kuramı
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
İktisat Metodolojisi ve Araştırma Teknikleri*
BİLGİ EDİNME İHTİYACI:
ANNE BABA TUTUMLARI Karatay Rehberlik ve Araştırma Merkezi.
AHLAK NEDİR?.
Tarih Sunumu Tarihi Olayların Değerlendirilmesi
Bilim Adamının Özellikleri:
BÖLÜM 5 CİNSİYET. BÖLÜM 5 CİNSİYET CİNSİYET Cinsiyet Üzerindeki Biyolojik, Sosyal ve Bilişsel Etkiler Cinsiyet Kalıp Yargıları, Benzerlikler ve Farklılıklar.
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
24.1 GİRİŞ Bu ünite şöyle ilerleyecektir: Öncelikle kabul edilebilirlik kavramını tanımlayarak çevre politikalarının kabul edilebilirliğini etkileyen.
İNCELEME Bilimin İşlevleri İstatistiksel Yöntemler Değişken Türleri
KİŞİLERARASI İLETİŞİMDE DİLİN KULLANIMI
KISIM 1 Bilgi İşleme Teorisi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Sosyolojide Temel Yaklaşımlar
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 4 KURAMSAL MODELLER: NASIL DÜŞÜNMELİYİZ?.
ARAŞTIRMA KONUSUNUN BELİRLENMESİ
Bilimsel Araştırma ve Bilimsel Araştırma Süreci II
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
Nitel Araştırma Sonuçlarının Raporlaştırılması
KASTAMONU ÜNİVERSİTESİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
HEMŞİRELİĞİN TARİHÇESİ ve DOĞASINI OLUŞTURAN KAVRAMSAL ÇERÇEVE
HEMŞİRELİK DİSİPLİNİ VE ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Bilimsel Araştırmalarda Temel Kavramlar
BİLİM KAVRAMI TANIMI-AMACI-SINIRLARI-ÖZELLİKLERİ
Yrd. Doç. Dr. Ebrucan İSLAMOĞLU
Bilimsel Yöntem Prof Dr Süheyla Ünal.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Nitel Araştırma Desenleri (Gömülü Teori)
KİŞİLİK GELİŞİMİ PSİKOANALİTİK KURAM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI ToplumSAL DEĞİŞME DOÇ
VIII. Ünite AD:Talip SOYAD:KILIÇ SINIF:10/I NO:2082 KONU:BİLİM FELSEFESİ.
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI Serhat İrez

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI Imre Lakatos: 1922- 1974

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI Esas yetişme alanı matematik felsefesi olan Lakatos, Popper ve Kuhn’un görüşlerini farklı bir kavramsal çerçevede sentezleyerek, bilim felsefesi literatürüne, oldukça ilgi gören ve büyük yankı uyandıran “Bilimsel Araştırma Programları Metodolojisi” yaklaşımını kazandırmıştır.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI Lakatos’un en önemli makalesi “Falsification and the Methodology of Scientific Research Programmes” (Yanlışlama ve Bilimsel Araştırma Programlarının Metodolojisi) dır.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARI Lakatos, kuramların tek başına ele alınmalarını reddetmiştir. Bilimsel Araştırma Programları (BAP), aynı bakış açısına sahip kuramlardan oluşan tarihi süreci (paketi) ifade etmektedir. Yani Lakatos’un BAP dediği, tek tek kuramlar değil, birbirine bağlı kuramlardan oluşan bir bütündür.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARININ YAPISI Bu bağlamda Lakatos, Kuhn’daki “paradigma” kavramına yaklaşmaktadır. Yani Lakatos’un BAP metodolojisi, sofistike yanlışlamacılığın Kuhn’un yaklaşımına uyarlanışıdır. BAP, ampirik olarak çürütülemeyen, olması gereken hakkında saf metafizik inançlar topluluğu oluşturan bilimsel araştırma kuralları disiplinidir.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARININ YAPISI BAP 3 unsurdan oluşmaktadır: Katı Çekirdek Koruyucu Kuşak Pozitif - Negatif Rehberlik

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARININ YAPISI Katı Çekirdek Katı çekirdek, bilim adamları topluluğunun bağlı olduğu geleneklerce belirlenmiş reddedilemeyecek unsurları içermektedir. Metafizik unsurdur, inançlardan oluşur. Kısacası, katı çekirdek kabuller setidir.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARININ YAPISI Katı Çekirdek Örneğin Evrim araştırma programında katı çekirdeğin içerdiği temel unsur, tüm canlıların ortak bir atadan geldiği varsayımıdır. Katı çekirdeği kabul etmeyen bir bilim adamı BAP’ın dışına çıkmış demektir. Gözlem veya deney sonucunda ortaya çıkan durumla, program arasında bir uyumsuzluk ortaya çıkınca, bunun öncelikle katı çekirdekten değil, başka nedenlerden kaynaklandığı düşünülür ve yardımcı varsayım ve hipotezlerle çelişki giderilmeye çalışılır. Yardımcı hipotezlerin geliştirildiği alan ise koruyucu kuşaktır.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARININ YAPISI Koruyucu Kuşak Koruyucu kuşak, yardımcı hipotezlerle katı çekirdeği reddedişten korur. Onun için koruyucu kuşak sürekli değiştirilir ve geliştirilir. Bu arada katı çekirdek değişmeden kalır. Dolayısıyla programda bir değişiklik olmadan da koruyucu kuşakta bazı değişiklikler yapılması, bazı kuramların yerini yeni kuramlara bırakmaları mümkündür.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARININ YAPISI Pozitif ve negatif rehberlik Negatif rehberlik, bilim adamlarına yapmamaları gereken şeyleri söylerken, pozitif rehberlik ise yapmaları gereken şeyleri söyler. Negatif rehberlik: Katı çekirdeğin araştırılmasına, sorgulanmasına izin vermez, araştırmanın reddedilemez parçasıdır. Yani negatif rehberlik, katı çekirdeğin ihlal edilmesini önleyici bir rol üstlenmektedir.

BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROGRAMLARININ YAPISI Pozitif ve negatif rehberlik Pozitif rehberlik: Üzerinde çalışılması anlamlı görülen konuları belirler ve kuramla çelişen durumlarla karşılaşıldığında bunların nasıl ele alınması gerektiğini tanımlayarak, çelişkinin özel bir duruma dönüşmesinin nasıl sağlanacağına yönelik önerilerde bulunur. Bilim adamları gerçeklerle çelişiyor diye bir kuramı atmazlar. Normal olmayan durumu açıklayan, imdada yetişen yardımcı bir hipotez geliştirirler veya anormallikler açıklanamıyorsa onu göz ardı ederler ve dikkatleri başka sorulara yöneltirler.

BİLİMDE İLERLEME Lakatos’a göre bilgi büyümesi (bilimsel ilerleme), araştırma programı ile sağlanır. Bu açıdan Lakatos’da kuramlar sınanır, fakat araştırma programları sınanmaz sadece değerlendirilir. Lakatos’a göre eğer bir araştırma programı, önceki formülasyonun ampirik içeriğini büyütüyorsa kuramsal olarak “ilerleyici”, bunu sağlamıyorsa “yozlaşan-terkedilen” olarak nitelendirilir.

BİLİMDE İLERLEME Ancak Lakatos’da ilerleyici-yozlaşan program ayrımı mutlak değil, görelidir. Çünkü zaman içerisinde bir araştırma programının niteliği değişebilir. Bir program zaman içerisinde ilerleyici statüden yozlaşan statüye geçerek bilimsel niteliğini yitirebilir. Ya da tam tersine yozlaşan bir araştırma programı zaman içerisinde tekrar ilerleyici bir nitelik kazanabilir. Lakatos açısından bilimsel gelişme, yozlaşan BAP’dan ilerleyici BAP’a geçiştir. Burada önemli olan BAP’ın ampirik içeriğinin artıp artmadığıdır. Yani ilerlemeyi ve yozlaşmayı belirleyen ampirik içeriktir.

BİLİMDE İLERLEME İlerleyici ve yozlaşan programlardan bahsederken Lakatos’un vurguladığı noktalardan birisi de, yozlaşan programın, yerine geçecek yeni bir program olmadan reddedilemeyeceğidir. Yani Lakatos, iki veya daha fazla programın aynı zamanda yan yana yer alabileceklerini belirtiyor ve ancak hakim programın yozlaşması, yanı sıra var olan diğer programların başarıları karşısında inkar edilemez bir nitelik kazandıktan sonra bir değişikliğe gidilebileceğini ifade ediyor.

BİLİMDE İLERLEME Lakatos’a göre, BAP’ları hiçbir zaman birden bire yok olmazlar. Yetersizlikler kendini hissettirdikçe yavaş yavaş kaybolurlar. Bunun için de on yılların geçmesi gerekir. Ancak Lakatos’un yaklaşımında, bir programın yozlaştığına nasıl karar verileceği konusunda bir boşluk vardır. Hem Kuhn hem de Feyerabend tarafından eleştirilen bu boşluk, Lakatos’un yaklaşımının en zayıf taraflarından birisini oluşturmaktadır.